Groeiachterstand; doorverwijzing naar kinderarts

Kes moest vandaag voor de zoveelste keer naar het consultatiebureau om extra gemeten en gewogen te worden, en wéér was hij niet genoeg gegroeid. Hij dook nu voor het eerst onder de onderste lijn met zijn lengte en met zijn gewicht schommelt hij er altijd omheen. We hebben nu dus een doorverwijzing voor de kinderarts gekregen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen. Wat gaan ze precies doen? Bloed prikken neem ik aan, en wat nog meer?

Ik ben dus op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben en me misschien wat meer kunnen vertellen.

Kes is trouwens bijna 3 1/2 (van 7 maart 2005) en was vandaag 11,5 kg en 91 cm. Hij is hartstikke levendig, vrijwel nooit ziek, alleen eet hij niet zo denderend. Maar om daar nou zoveel kleiner van te blijven lijkt me ook raar. Ik lees wel eens van kinderen die nóg minder eten dan hij en ook gewoon doorgroeien. (Kes stond een half jaar lang helemaal stil met groei en gewicht)

Bovendien hoorde de arts vanmiddag een ruisje bij zijn hart. In die 3 1/2 jaar is er vaak naar zijn hart geluisterd en heeft nooit iemand wat gehoord dus vooralsnog maak ik me daar niet zoveel zorgen om eerlijk gezegd. Het schijnt vaker bij peuters en kleuters voor te komen las ik al op internet.

Het klinkt alsof Kes op Kaylee lijkt, maar dat hadden we al vaker opgemerkt volgens mij :wink:

In ieder geval, laatste keer bij t cb hoorde ze ook een ruisje, en wij hadden ook zoiets van :roll: .

Ze is toendertijd ook naar de ka gemoeten omdat haar lijn onder de curve dook, dit was in november geloof ik. Kinderarts heeft haar helemaal nagekeken en inderdaad bloed geprikt. DAarna doorverwezen naar de diëtiste.

Uit haar bloedtest kwam dat ze kunnen zien dat Kaylee echt moeite doet en moet doen om te kunnen groeien (aan bepaalde dingen kunnen ze dat zien, vraag me niet welke, dat weet ik niet meer). Dat was op zich niet zo zorgelijk, maar het moet niet elke keer zo zijn en het moet niet erger worden. Dus nu wordt ze nog af en toe geprikt.

Wij moeten volgende week vrijdag naar de kinderarts weer, voor t hele riedeltje van bloedprikken en nakijken en ook voor dat hartruisje wat ze op t cb hadden gehoord.

Van de diëtiste heeft Kaylee voorgeschreven gekregen dat ze volle producten moet nemen ipv halfvolle, dikke laag boter, extra hagelslag (deze vindt ze echt heel erg :liar: :smiley: ). Ze krijgt nu ook fantomalt door haar eten, dat is poeder speciaal om wat aan te komen.

Kaylee eet trouwens wel goed, en dat was de voornaamste reden om haar naar de kinderarts te sturen. Want het is wel erg gek dat een kind wat zo bunkeren als Kaylee, gewoon niet aankomt.

Ze woog vorige afspraak 10.1 kg en was 87 cm. Dit was vorige maand op t cb, dus met 2.5 jaar.

Als je je hart wil luchten mag je me ook pb’en trouwens :wink: :-*

Dank je Vicky. Ik heb idd net even je topic van februari teruggezocht en door zitten lezen. Ben ook wel benieuwd hoe het nu met Kaylee gaat volgende week bij de kinderarts.

Ik zal je op de hoogte houden. Het is trouwens over twee weken dat ze erheen moet, afspraak was verzet en dat was ik vergeten. Gelukkig bestaan er agenda’s :lol: 8)

Zat net ook even dat topic te kijken wat het laatste was wat ik geschreven had. Maar na dat topic is ze dus weer gestopt met aankomen, ondanks alle extra stimulans. Toen weer gebeld met de diëtiste.

Ik mocht toen kiezen, doorgaan met fantomalt, of nog wat anders proberen (nog meer stimulans, heftiger spul) of niets meer doen.

Ik heb gezegd dat ik geen zin meer heb om haar nog met vanalles vol te proppen, zeker niet zolang ze zo vrolijk en energiek is als ze nu is. Dus wat extra’s ga ik niet doen. Met de fantomalt ga ik door, iig nog tot na het gesprek met de kinderarts en dan zien we wel weer wat er gezegd wordt daar.

Heb je al een afspraak gemaakt bij de ka?

Nee, het cb mag niet doorverwijzen (?!). Ik krijg dus een brief van het cb voor de huisarts opgestuurd, daarmee moet ik naar de huisarts en die stuurt me dan door naar de kinderarts. Lekkere lange weg maarja…

Vervelend zeg! Maar toch fijn dat het wordt uitgezocht. Yuri is ook een kleintje en zit precies op de lijn net binnen het groene.

Van de week naar de KA en hij is voor het eerst flink gegroeid. Hij is nu 12.8 kg en 93 cm met bijna 3. Ik hoop dat Kes ook snel een spurt krijgt en er niets aan de hand is.

Maar de KA gaf bij ons aan dat ze zich pas echt zorgen maken als ze van hun eigen groeicurve af gaan wijken. Yuri deed dit met 9 mnd en blijkt een voedselallergie te hebben. Nu met dieet is hij ineens 1kg aangekomen in een half jaar tijd. Ook was hij altijd benauwd wat hem veel energie koste.

@Fleur1 wrote:

Nee, het cb mag niet doorverwijzen (?!). Ik krijg dus een brief van het cb voor de huisarts opgestuurd, daarmee moet ik naar de huisarts en die stuurt me dan door naar de kinderarts. Lekkere lange weg maarja…

jups dat klopt idd… ik moest ook eerst langs de huisarts toen. Erg omslachtig.

Kaylee week idd ook van haar eigen curve af, die denderde ineens naar beneden. Fijn dat Yuri nu wel aangekomen is Smurf78 :thumbup: Wel sneu dat hij een voedselallergie heeft :frowning: :hug:

Kes buigt vanaf 6 maanden al af zei de arts vanmiddag. Je zou haast gaan denken dat het iets met voedsel te maken heeft. toen zijn we nl met bijvoeding begonnen. Geen idee dus of ze daar ook iets in gaan testen?

Het pete kindje van mijn vriend moest ook naar de kinderarts hij is van feb 2005 toen hij 3 was werd hij gemeten op 85 cm echt klein dus.

Daar werd voorgesteld om hem in de gaten te houden en anders vanaf 6 jaar met groei spuiten te beginnen maar dat willen ze niet. Verder was alles goed ze hadden uitgerekend en hij zou maar 1.73 worden. nou jah dat vinden de ouders geen reden tot paniek haha logisch natuurlijk.

Hij moet nu ieder half jaar wel terug komen maar gaan er niks aan doen. Het is zo moeilijk te zeggen hoeveel jongens krijgen in de puberteit niet een enorme groei spurt.

Een neef van mijn vriend heeft vroeger groei spuiten gehad omdat hij zo klein bleef in de puberteit kreeg hij een groeispurt en nu is hij 1.88 dus steekt hij overal boven uit.

Papa is 1.85, ik ben 1.65. Volgens de berekeningen wordt Kes 1.86! Ik geloof er niks van…

Aniek word over anderhalve maand 4, is nu 98 cm en weegt 13,8 kilo.

Ook zij is dus kleiner en lichter dan “gemiddeld” en duikt onder de curve.

Ze eet ontzettend slecht, maar dan hebben we het over warm eten.

Brood en dergelijke eet ze wel.

Maaar, Aniek is ook altijd al vertopt geweest, ze krijgt dus elke dag een eetlepel lactulosesiroop.

Ze klaagt ook regelmatig over buikpijn, met name als ze iets heeft gegeten wat vettig is…

Ze willen haar nu zodra wij zijn verhuisd en alle veranderingen een beetje achter de rug zijn gaan nakijken op onder andere glutenallergie.

Zodra kinderen 1 of andere intolerantie hebben of allergie, dan kan dit invloed hebben op hoe hun lichaam de bouwstoffen opneemt.

Dus dit kan dan enorme invloed hebben op hun groei.

Ik ben best benieuwd of er wat uit zal komen, maar vooralsnog dobberen we maar gewoon door. Ze is niet zo groot idd, maar ik ben dat ook niet.

Ruud is 1,80 en ik maar 1.64.

Wij zijn vandaag weer bij de ka geweest… Ze weegt nu 10.3 kg en is 87 cm. Qua lengte valt het allemaal wel mee, maar ze blijft gewoon heel erg licht. We hoeven er verder niets aan te doen, nog even kijken wat de diëtiste zegt, maar niets nieuws iig. wel is er bloed geprikt weer, omdat Kaylee de laatste twee weken vaak moe is, ook zelf zegt dat ze moe is, en dan ook gewoon naar bed wel, zelfs midden op de dag, zelfs als ze net 1.5u geslapen heeft. Dus even bloed geprikt ter controle. Als we hier niets over horen is er niets aan de hand.

Over 6 mnd moeten we weer…

O ja, het hartruisje was zo minimaal dat de ka dacht dat er niets aan de hand was.

Fijn dat het hartruisje niks was. Tja, net zo’n lichtgewichtje als Kes dus. Kes woog exact hetzelfde toen hij 2 1/2 was!

Ik moet vrijdag 5 september met Kes naar de kinderarts om o.a. bloed te laten prikken.

Update:

Vanmorgen met Kes naar de kinderarts geweest. De kinderarts hoorde gelukkig geen hartruisje, dat is dus definitief klaar. Hij vroeg veel over Kes zijn verleden, wat hij eet, hoe hij slaapt enz. en kon op het eerste oog geen “afwijkingen” zien. Wel vond hij het fijn dat we vroeg aan de bel hebben getrokken want ook hij vond Kes wel erg klein. Nu heeft Kes daar in een potje geplast en moeten we in 3 dagen 3 keer zijn ontlasting opvangen en opsturen. Over iets minder dan 2 weken moet ik telefonisch bellen voor de uitslagen. Mocht hij een parasiet hebben (kan hij al jaren hebben) dan is dat met een kuurtje van een week verholpen en moet hij weer gaan groeien. Is het dat niet, dan krijgt hij een heel uitgebreid bloedonderzoek. wordt vervolgd dus…

Ik heb ook een update… zal zo even kopiëren.

Fijn dat hij geen hartruisje heeft :thumbup: Ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt… Hopelijk is het niets ernstigs.

Update is ook van vandaag, ben vanochtend gebeld.

Ik kreeg net telefoon van de kinderarts...

In februari en maart waren Kaylee haar leverfuncties slecht, maar omdat dat vaker voorkomt en weer weggaat hebben ze daar niets aan gedaan. In augustus hebben we weer geprikt en het is nog steeds niet goed.
We moeten begin november weer prikken en dan weer een afspraak bij de kinderarts.
Ik ben er even niet goed van hoor, dit had ik echt niet verwacht, iedereen roept steeds maar dat er niets aan de hand kan zijn dat ze zo vrolijk is en blij en "ach ze groeit niet maar ze ontwikkelt toch". En dan dit :(

Misschien maak ik t groter dan t allemaal is hoor, maar ik ben gewoon heel hard geschrokken nou. :(

Vicky, wat ontzettend vervelend dat de leverfuncties nog steeds niet goed zijn! Iedereen kan wel zeggen dat het "goed’ gaat maar het is wel even mooi jóuw kind waar je je zorgen om maakt. Heel veel sterkte!

:hug:

hoe gaat het nu? Is ze in de tussentijd weer wat gegroeid?