Wanneer bepalen ze wanneer een baby te groot of te klein is? :think:
Ik heb 1,5 week geleden een echo gehad, en een snelle meting.
Ik was toen 32w en nog wat daagjes.
Buikje was iets minder (paar daagjes)
Boven been lag goed op schema (ietsjes voor)
Koppie kwam uit rond de 35 weken :think:
Laterna had ik pas zoiets vanne: uhm koppie 35 weken???
Dus niet meer gevraagt, maar me GYN heeft er niks van gezegt en zei dat beeblief in totaal mooi op schema lag :think:
Kan dat officeel wel? Dat koppie groter is, en het buikje iets minder?
Volgens mij wel. Ik kreeg met 39+5 nog een echo, omdat ze dachten dat het kindje erg groot was, toen waren de afmetingen van zijn hoofdje van nog geen 35 weken, en zijn lijfje van 38 weken ofzo.
Uiteindelijk werd hij met 40 precies geboren en was hij waarschijnlijk een cm of 53 en was zijn hoofdje prima.
Dus zo duidelijk zijn die echo’s blijkbaar niet
Dat kan goed hoor, is volledig normaal.
Ze gaan zich geloof ik pas zorgen maken als je kind boven of onder de P10 lijn zit. Dat wil zeggen dat hij/zij bij de grootste/kleinste 10% kinderen hoort.
Niks aan de hand dus gelukkig met de groei van je baby.
Ik moet eerlijk zeggen, zeker op zo’n late termijn, dat ze helemaal niets moeten zeggen over of een kindje voorloopt/achterloopt met groei.
Persoonlijk vind ik dat ze dat helemaal niet goed kunnen bepalen en ze maken heel veel moeders onnodig onzeker. Juist in de laatste termijn hebben kindjes groeispurten en zijn echo’s echt momentopnames.
Persoonlijk zou ik er niet zo aan vasthouden dat ze dit gezegd heeft, maar maak je je toch erge zorgen dan zou ik maandag bellen en vragen om een uitleg of nieuwe echo.
Bij mijn eerste bleven ze zeggen dat hij zo groot was, dat hij erg voorliep en een tenminste een 9-ponder zou zijn. Dit alles was uiteindelijk helemala niet waar en ik heb mij zorgen gemaakt om niets.
bij mijn 1e groeiecho liep het hoofdje ook wat voor, en bij de 2e groeiecho was het hoofdje precies op schema. Oftewel een groeispurtje gehad voor die 1e echo aan.
Daarom doen ze dus over het algemeen ook 2 groei echo’s kan je veel meer zien dan met 1
sowieso vind ik het lastig zeggen. Kijk, als je allemaal een wat dikker hoofd hebt binnen de familie, dus genetisch bepaalt, zal een kindje dat ind e buik ook hebben toch?
zo had uk hier altijd al lange benen en heeft het ngo. Zelf heb ik dat ook, en meerderen in de familie ook! Haar buik en ehoofd was juist achter, maar haar beentjes niet.
Denk zelf dat je je geen zorgen moe gaa maken. Als er degelijks iets mis zou zijn, zouden ze echt al wel aan de bel hebben getrokken, en anders voor je eigen gemoedsrust ff bellen maandag.
Nou ja ik schrok van de grootte indd van het koppie (moet er wel uit he ).
Bij me eerste liep alles meer op 1 lijn dacht ik, en nu zo’n verschillende metingen.
En had er nog nooit van gehoord, dat dit ook kon eigenlijk :oops:
Dinsdag heb ik zo wie zo een afspraak met me GYN, dan vraag ik het even na.
Had niet verwacht dat ze er met de echo’s zo langs konden zitten qua groei.
En ze hebben toen met de echo niks gezegt, dus zal het inderdaad wel goed zijn (hoop ik).
Maar ja als je gaat googlen op een iets mindere groei buik baby krijg je allerlei enge verhalen :shock:
Dus dat moet ik maar niet meer doen, en gewoon voortaan meteen hier me vraag neer zetten!
Cin, ik had vandaag ook echo en hebben ze opgemeten en het buikje loopt 2 weken voor maar de gyn zei ook dat het rond dit stadium niet goed is te meten.
Ik maakte me ook al zorgen maar goed andere kant als het verontrustend is dan had de gyn wel een gil gegeven denk ik dan.
:hug: :hug: :hug:
@Goudvis wrote:
Cin, ik had vandaag ook echo en hebben ze opgemeten en het buikje loopt 2 weken voor maar de gyn zei ook dat het rond dit stadium niet goed is te meten.
Ik maakte me ook al zorgen maar goed andere kant als het verontrustend is dan had de gyn wel een gil gegeven denk ik dan.
:hug: :hug: :hug:
Ja dat klopt ook hoor! Paar daagjes iets minder maakt denk ik ook niet uit, was echt maar 2-3 daagjes :oops:
Maar het verschil met het koppie, dat vind ik raar.
En sommige zeggen dat ze van het koppie uitgaan (qua meting) en sommige zeggen qua buikomtrek.
2-3 dagen is niets joh. Dat zit dan echt wel goed hoor.
@Cin. wrote:
Maar ja als je gaat googlen op een iets mindere groei buik baby krijg je allerlei enge verhalen :shock:
Dus dat moet ik maar niet meer doen, en gewoon voortaan meteen hier me vraag neer zetten!
Dat gaat pas op als het om een verschil van weken gaat, niet om slechts een paar daagjes. Niets om je zorgen om te maken hoor.
Onze baby is met 37+1 geboren met een groeiachterstand, buikje kwam met de metingen niet verder dan 29/30 weken. Hoofd was een paar weken verder en benen kwamen tot 34 weken, resultaat; kindje van 2 kilo.
Je hoort het vanzelf als het niet goed is, ze laten je dan zeker terugkomen voor vervolgecho’s.
Het gewicht schatten ze overigens in adhv alle gegevens en niets op basis van 1. En bij grotere kindjes schijnen de 2 schedeldelen meer over elkaar te schuiven dan bij kleine, per saldo zou het niet heel veel uitmaken.
@marijke79 wrote:
2-3 dagen is niets joh. Dat zit dan echt wel goed hoor.
Nee klopt, maar in combi met een groter koppie had ik zoiets vanne: huh, kan dat wel - klopt dat wel?! :oops:
@Kittycat wrote:
@Cin. wrote:Maar ja als je gaat googlen op een iets mindere groei buik baby krijg je allerlei enge verhalen :shock:
Dat gaat pas op als het om een verschil van weken gaat, niet om slechts een paar daagjes. Niets om je zorgen om te maken hoor.
Onze baby is met 37+1 geboren met een groeiachterstand, buikje kwam met de metingen niet verder dan 29/30 weken. Hoofd was een paar weken verder en benen kwamen tot 34 weken, resultaat; kindje van 2 kilo.
Je hoort het vanzelf als het niet goed is, ze laten je dan zeker terugkomen voor vervolgecho’s.
Het gewicht schatten ze overigens in adhv alle gegevens en niets op basis van 1. En bij grotere kindjes schijnen de 2 schedeldelen meer over elkaar te schuiven dan bij kleine, per saldo zou het niet heel veel uitmaken.
Oh oke, dat wist ik dus niet!
Hoe kwam dat bij jullie, dat de kleine een groeiachterstand had?
Zagen ze dat al eerder?
lastig groeiechos’s.
De tweede zwangerschap kreeg ik ook groeiecho’s vanwege het feit dat mijn eerste zoontje 8,5 pond was en het allemaal maar net ging
Met 20 wkn, keurig gemiddeld termijn klopte precies.
Met 30 weken liep hoofd 1/2 week voor, beentje conform termijn en buik ruim 2 weken voor.
Volgens de VK niets aan het handje, gewoon gem. kindje.
Met 36/37 weken zou ik wederom een groeiecho krijgen ook mede omdat ik weer heel sterk het gevoel had dat ik een flink kindje zou krijgen…
VK sprak dit tegen omdat uitwendig te voelen daar niets op wees :shifty:
Voordat ik de echo zou krijgen beviel ik uiteindelijk met 36,5 week van een flinke zoon: bijna 8 pond :o De artsen konden het bijna niet geloven…(termijn klopte 100%)
Dus vertrouw vooral op je EIGEN gevoel is mijn advies…
@Smurf78 wrote:
lastig groeiechos’s.
De tweede zwangerschap kreeg ik ook groeiecho’s vanwege het feit dat mijn eerste zoontje 8,5 pond was en het allemaal maar net ging
Met 30 weken liep hoofd 1/2 week voor, beentje conform termijn en buik ruim 2 weken voor.
Met 36/37 weken zou ik wederom een groeiecho krijgen ook mede omdat ik weer heel sterk het gevoel had dat ik een flink kindje zou krijgen…
Voordat ik de echo zou krijgen beviel ik uiteindelijk met 36,5 week van een flinke zoon: bijna 8 pond :o De artsen konden het bijna niet geloven…(termijn klopte 100%)
Ja daarom krijg ik nu ook groeiecho’s.
Me eerste was over de 8 pond (ietsjes)
Mijn gevoel zegt ook vaker bij deze dat het een groter kindje zou zijn, maar de echo zegt dus van niet :oops:
Maarre lekker gewichtje bijna 8 pond met de 36,5 weken zeg! :thumbup:
@Cin. wrote:
@Kittycat wrote:@Cin. wrote:Maar ja als je gaat googlen op een iets mindere groei buik baby krijg je allerlei enge verhalen :shock:
Hoe kwam dat bij jullie, dat de kleine een groeiachterstand had?
Zagen ze dat al eerder?
Bij 33 weken kreeg ik een groei-echo. Toen bleek de baby te klein voor de zwangerschapsduur. Buikje was 28/29 weken, hoofdje en beentjes iets verder. Verder nog een boel medisch gedoe in de periode erna. Maar uit de 3/4 groeiecho’s die erop volgde bleek de groei steeds heel gering en werd de achterstand groter tov de zwangerschapsduur. Ben ingeleid met 37+1 omdat ze nauwelijks groeide en beter af zou zijn buiten de baarmoeder, ze werd met echo geschat op 2200 gram, maar was 2 kilo. Pathologisch onderzoek wees uit dat de placenta klein was en infarcten had. Daardoor heeft ze te weinig voeding gehad. Ze is nu bijna 3 maanden en 3350 gram en 53,5 cm, net zo groot als een pasgeboren baby dus.
Er is mij verteld dat de natuur zelf zorgt voor de meest belangrijke delen. Hoofd is ivm de hersenen die het hele lichaam moeten aansturen heel belangrijk, daar gaat het meest heen. Dus loopt die relatief het minst achter (of in jouw geval loopt die voor)
Dus maak je ajb over die paar daagjes maar geen zorgen hoor. Als de gyn zich zorgen maakt had ze het echt gezegd. Stress is ook weer niet goed namelijk voor de baby.
@Cin. wrote:
@Smurf78 wrote:lastig groeiechos’s.
Ja daarom krijg ik nu ook groeiecho’s.
Me eerste was over de 8 pond (ietsjes)
Mijn gevoel zegt ook vaker bij deze dat het een groter kindje zou zijn, maar de echo zegt dus van niet :oops:
Maarre lekker gewichtje bijna 8 pond met de 36,5 weken zeg! :thumbup:
een groei echo kan er ong. 10% naast zitten he.
Mijn eerste woog 4285 6dgn overtijd. De 2e zou iets kleiner zijn volgens de verlosk. na aanleiding van de groei echo’s en dat klopt wel want hij was 4180 met 11 dgn overtijd… was hij optijd gekomen zou hij onder de 4 kilo zijn geweest, en dat was mij ook verteld.
Gisteren nog even nagevraagt aan de GYN.
Hij begon indd over de marge van 10% en dat de onze gewoon goed op schema lag, als je alle metingen samen pakte (zoals het dus hoort).
Dus dat was wel fijn.
Hoi,
Ik krijg met de 34 weken een groeiecho omdat de oudste 4430gram was… Ben erg benieuwd… De verloskundige gaat ervanuit dat deze baby weer zo groot gaat worden…
Vind het wel fijn dat ik dan nog een extra echo krijg… Ik wil graag thuis bevallen en als het een erg grote gaat worden (over de 10pond) dan durf ik het denk ik niet meer thuis…
grts patricia
@babylover wrote:
Hoi,
Ik krijg met de 34 weken een groeiecho omdat de oudste 4430gram was… Ben erg benieuwd… De verloskundige gaat ervanuit dat deze baby weer zo groot gaat worden…
Vind het wel fijn dat ik dan nog een extra echo krijg… Ik wil graag thuis bevallen en als het een erg grote gaat worden (over de 10pond) dan durf ik het denk ik niet meer thuis…
grts patricia
Mag jij dan wel thuis bevallen?
Me petekind was net 10 pond, en me zus moest in het ziekenhuis bevallen.
Nou ben benieuwd bij je of je weer een reusje gaat krijgen!