Ik wil een lijstje maken met eten wat niet te veel kost. Dit voor de dagen dat we wat minder te besteden hebben. Veel invoren maken zodat ik wat kan invriezen lukt niet omdat ik niet zulke hele grote pannen heb :?
Vis is alleen aan R.yan en mij besteed En R.yan eet echt alles!
Wat ik wel eens doe: van groentes bewust wat restjes overhouden en dan aan het eind van de week alles bij elkaar in de pan doen en daar een soepje van maken. Dan hoeven we er alleen nog maar een stokbrood bij te kopen.
Misschien niet altijd in te plannen qua tijd, maar op zaterdag namiddag naar de supermarkt gaan en dan het afgeprijsde vlees kopen. Als je dat direct invriest kan je dat toch nog de hele week eten namelijk.
Spinazie stampotje met ei (kan nog vissticks bij of zo als je wilt maar hoeft niet omdat er ook al ei bij zit)
Als je googled op “budget recept”, vind je ook nog een hele rij recepten waar je misschien wel wat mee kan
In plaats van potten saus koop ik altijd gedroogde italiaanse kruiden, blikken tomaten, en knoflook. Dat is de basis voor menig Italiaanse saus.
Gedroogde bonen zijn goedkoper dan blik. Wel het week menu goed plannen zodat je ze 24 uur weekt voordat je ze kookt.
Als je aardappelen kookt en je hebt over, maak je een fritata. Met erwtjes, ham, uitje, eieren, en aardappel. Vult prima en is snel/goedkoop.
Als je verse vis overhebt, maak je fish cakes met aardappel puree, erwtjes, uitje, en peterselie.
Als je stoofvlees maakt, maak voor 2 dagen. De volgende dag doe je er meer groenten bij, doe het in een ovenvaste diepe schaal, maak een hartig zand deeg (boter bloem zout peper) en leg een deeg-deksel over de oven schaal voor een beef-pie.
Eet 2 dagen in de week vlees, ipv iedere dag. Quorn gehakt is goedkoper dan normaal gehakt, en dat gaat prima in pasta/chili.
Restjes kip kunnen prima in een curry. Of met champignons en griekse yogurt/dragon/zout peper in bladerdeeg vouwen. Serveren met salade.
Stoofpotten/Stews/Soepen/eenpans gerechten zijn altijd goedkoop, vullend, en vergen weinig kook ervaring.
Als je vlees in de aanbieding koopt of afgeprijsd, met seizoens groente en aardappelen ben je ook niet veel kwijt. Ik ben iig dan minder kwijt dan als ik een pan pasta oid maak.
Bedacht me net nog iets (ga ik van de week ook maar weer eens doen :drool: )
Boerenomelet:
4 eieren, geraspte kaas, blokjes aardappel van de dag ervoor, allerhande restjes groenten die je nog over hebt (even kort voorkoken indien nodig), scheutje melk, wat zout, peper, knoflook, andere kruiden die je lekker vindt.
Ei en melk goed mengen, kruiden erdoor, aardappelen en groenten in kleine stukjes erdoor roeren. Alles in diepe koekenpan gieten en op laag vuurtje laten garen. Tijdens het garen de randjes elke keer een beetje naar binnen duwen zodat je een stevige rand krijgt (dan valt hij niet zo makkelijk uit elkaar bij het omdraaien. Tip voor het omdraaien: de dikke omelet op een bord laten glijden (gebakken kant onder), koekenpan op het bord, boeltje omdraaien en klaar. Na het keren de geraspte kaas over de omelet en nog even op zacht vuur gaar laten worden en smullen maar.
En ook lekker simpel: stukjes ui met wat knoflook bakken in olijfolie, dit door de spaghetti doen, eventueel nog een theelepeltje rode of groene
. pesto eroverheen en een klein beetje geraspte kaas, klinkt niet spectaculair, maar is echt lekker.
Als je het iets uitgebreider wilt kun je er nog blokjes ham of spekjes doorheen doen, of een eitje meebakken.
Verder: geen saus uit potjes maar zelf maken! Nou ja, ik doe het meestal niet helemaal zelf, maar neem voor een italiaanse saus een blikje tomatenpuree a 9 cent als basis, en dan knoflook, uien en oregano erdoor, en een klein beetje suiker, dan krijg je best een lekkere saus.
Ik gooi ook wel lukraak van alles in de blender, zoals spaanse pepers, knoflook (hm, ik geloof dat ik in elk gerecht wel knoflook gooi :think: ), tomaten, verse kruiden, gember - dit kun je dan gebruiken als marinade/sausje, bijvoorbeeld bakken met stukjes varkensvlees en doperwtjes of sperciebonen en dan rijst erbij.
Groente koop ik trouwens meestal in de Turkse groentewinkel, vooral omdat de wat ‘exotischer’ groenten en kruiden veel goedkoper zijn - limoenen, koriander, spaanse pepers, yuca/cassave, gember en dat soort spul. Maar ook de gewone groente is er meestal veel goedkoper dan in de supermarkt.
slagroom (of wil je minder vet maken dan duurdere kookroom) erbij
tonijn met water erbij en goed klein maken
binden met de tomatenpuree
afmaken op smaak (zelf doe ik chilisaus en kruiden)
serveren met pasta (of rijst) evt met geraspte kaas.
Hier altijd een lege pan en blije gezichtjes! Ik maak dit vaak als ik de koelkast leegruim en spullen opmaak Het is dus bij mij iedere keer anders :lol:
Nef, we gaan hub en mijn verjaardag samen vieren. En dan geld vragen en daarvan dus een nieuwe pannenset kopen!
Idd de vlees op zaterdag afgeprijsd halen doe ik ook.
Die home-made pizza klinkt ook wel goed! Moet ik wel kunnen!
Turkse groentenwinkel zit hier in de buurt net een nieuwe. Zal daar eens gaan neuzen wat de prijzen zijn!
Karin jou studententijd-recept. De kip met sperzie boontjes enz. en dan met aardappelen lijkt me ook wel erg lekker. Nog nooit met aardappels gegeten zoiets! Dank je, heb nog kip en een restje sperziebonen in de koelkast dus dat komt zeker van de week op ons bord
Meer recepten en ideeen zijn altijd welkom. Zal zo eens neuzen op google met dat budget-recepten 8)
slagroom (of wil je minder vet maken dan duurdere kookroom) erbij
tonijn met water erbij en goed klein maken
binden met de tomatenpuree
afmaken op smaak (zelf doe ik chilisaus en kruiden)
serveren met pasta (of rijst) evt met geraspte kaas.
Hier altijd een lege pan en blije gezichtjes! Ik maak dit vaak als ik de koelkast leegruim en spullen opmaak Het is dus bij mij iedere keer anders :lol:
Ben het NU aan het maken. Deze keer met:
wortel, uitje, rode paprika en kouseband en ze staan het nu al de pan uit te kijken! :lol: De pasta moet nog 6.43min :mrgreen: