Glucosetolerantietest

Ok, ben benieuwd, wie heeft dit ook gehad en is het een beetje te doen? Is het veel suikerwater wat je moet drinken, vond je de tijd een beetje snel gaan in de wachtkamer, word je hondsberoerd of valt het mee…

Een boel vragen, ik mag zaterdagochtend in het ziekenhuis doorbrengen…

@Marieke1978 wrote:

Ok, ben benieuwd, wie heeft dit ook gehad en is het een beetje te doen? Is het veel suikerwater wat je moet drinken, vond je de tijd een beetje snel gaan in de wachtkamer, word je hondsberoerd of valt het mee…

Een boel vragen, ik mag zaterdagochtend in het ziekenhuis doorbrengen…

Yep, ik.

Het is niet vies en ook niet bijzonder veel hoor. lekker is anders,dat wel,maar dat is misschien perceptie.

Het enige wat wel erg vervelend is, is het wachten.

Je begint de test met het drinken van de lactose. Daarna starten ze het apparaat op en moet je volgens instructie lucht blazen (uit ademen). Dat blazen is nog niet zo simpel,want als het mis gaat,dan moeten ze het apparaat weer opstarten,wat een paar minuten duurt.

Ik kreeg er ook wel een bloedtest bij,maar misschien was dat niet standaard.

Beroerd,misselijk e.d. kan ik me niets van herinneren. Heb niets gemerkt. Misschien juist omdat ik negatief getest ben.

Het wachten blijft toch het moeilijkste. Je mag niet eten, niet drinken e.d. en je moet met je wekkertje in de buurt van de afnamelab blijven.

Om de 30 minuten moet je blazen dus moet je je bij minuut 25 ongeveer melden aan de balie. Hoefde niet te wachten of in de rij te staan. Gewoon zwaaien met je wekker of voordringen en zeggen dat je moet blazen was genoeg.

Ik heb na de eerste test een boek gekocht in de winkel en ben lekker in de wachtkamer gaan lezen. Heerlijk. Tijd vloog voorbij,maar alles bij elkaar was ik er wel van 08.00 uur tot 12.00 uur. Heb dus flink wat uit kunnen lezen,haha.

Ik weet niet hoe je reageert als je wel intolerant bent. Ik denk maagzuur, luchtvorming of sterke winderigheid. Dan zou ik lekker even buiten gaan lezen,haha.

Heel veel succes. Ben benieuwd. Ik kreeg de uitslag pas enige tijd later,maar dat was ook omdat ik naast de test een gastroscopie kreeg (waar wel duidelijk werd waar mijn pijnen vandaan kwamen die leken op intolerantie).

Wat was je eetadvies eigenlijk?

Ik mocht tot de avond ervoor 0.00 uur eten,behalve kauwgom,peulvruchten, uien e.d. Heb om 23.00 uur nog even wat gegeten,aangezien ik moeilijk zonder ontbijt kan en zeker tot 12.00 uur niet kon eten. Heb meteen na de test een lekker groot broodje gekocht, had me een trek!

Ik krijg alleen de bloedtest, dus ze prikken me nuchter, dan de drankjes, dan 2 uur wachten en weer prikken.

Ik mag vanaf vrijdagavond 22:00 uur niks meer eten en drinken op water na en moet me zaterdag om 8.45 melden.

@Marieke1978 wrote:

Ik krijg alleen de bloedtest, dus ze prikken me nuchter, dan de drankjes, dan 2 uur wachten en weer prikken.

Ik mag vanaf vrijdagavond 22:00 uur niks meer eten en drinken op water na en moet me zaterdag om 8.45 melden.

Oke,dan gaat het toch iets anders,dan bij de ademtest. 2 uur wachten is dan wel lang,maar als het maar eenmalig is,dan kan je daarna ook gaan. Scheelt misschien wel. Zou lekker een dik boek meenemen of iets wat je toch nog af moet maken.

Dat suikerdrankje is een halve liter volgens mij en ik vond het echt mega ranzig op de nuchtere maag :sick: Vooraf was het nuchter prikken en toen na 2 uur weer. Neem een boek, laptop mee of iets dergelijks om de tijd te kunnen doden.

Ik heb het ook gehad.

Eerst nuchter prikken dan glucose innemen 2 uur wachten mag je tussentijds niet lopen, of bezig zijn. 2 uur zitten dus en dan weer prikken…

Bij is uitgekomen trouwens dat ik zw. Suiker heb… Maar als ik gewoon een dagcurve mak dan vallen mijn resultaten wel mee.

Loop ook onder behandeling van de gyn.

Suikerswaarde zij iets te hoog, maar te netjes om insuline te spuiten.

@Smurf78 wrote:

Dat suikerdrankje is een halve liter volgens mij en ik vond het echt mega ranzig op de nuchtere maag :sick: Vooraf was het nuchter prikken en toen na 2 uur weer. Neem een boek, laptop mee of iets dergelijks om de tijd te kunnen doden.

Ik vond het ook mega ranzig en vreselijk misselijk ervan. Lag nog net niet boven de wcpot…dus bereid je maar vast voor. Al hoop ik het niet voor je.

@ mandy_d wat jij beschrijft klinkt als een H2-ademtest om te checken of je lactose intolerantie hebt. Kan dat kloppen? Dat is wat anders als een glucosetolerantietest. Want daarbij krijg je glucose te drinken in plaats van lactose.

Ik heb zelf ook een glucosetolerantietest gehad. Het viel mij mee. Het meest vervelende vond ik dat ik naderhand, toen ik weer mocht eten nog heel lang een weeiig en leeg gevoel in mijn maag hield.

Hmmm fijn vooruitzicht, hoop niet dat ik al te misselijk word, en nadien is manlief lekker thuis dus kruip ik desnoods lekker mijn bedje in. Een boek neem ik mee maar als ik kotsjemisselijk ben zal van lezen niks komen vrees ik.

Tis ff doorbijten dan maar…

@miro wrote:

@ mandy_d wat jij beschrijft klinkt als een H2-ademtest om te checken of je lactose intolerantie hebt. Kan dat kloppen? Dat is wat anders als een glucosetolerantietest. Want daarbij krijg je glucose te drinken in plaats van lactose.

Ik heb zelf ook een glucosetolerantietest gehad. Het viel mij mee. Het meest vervelende vond ik dat ik naderhand, toen ik weer mocht eten nog heel lang een weeiig en leeg gevoel in mijn maag hield.

Haha, oeps…ik heb me er na de test niet meer mee bezig gehouden,dus het zou zomaar eens kunnen dat je gelijk hebt. Oeps…ach lactose,glucose. Klinkt hetzelfde toch? Het idee is bijna hetzelfde dan.

Hoe dan ook, op de vraag over het wachten kan ik dan wel een tip geven. Lekker boek lezen.

Jep die heb ik ook gehad.

Moest nuchter geprikt worden, dus was al voordat het lab open was in het zkh. Daarna krijg je het glucosedrankje, dit vond ik niet echt vies maar lekker is anders. Mocht trouwens nog wel kiezen uit verschillende smaken :D.

En dan begint het wachten, 2 uur. Had een tijdschrift meegenomen. Na 2 uur weer prikken. Daarna nog weer wachten op de uitslag

Vond het zelf allemaal wel te doen, ook niet misselijk geweest oid. Wel had ik brood meegenomen zodat ik dat kon eten direct na de test

Succes, hoop voor je dat het allemaal mee valt, ook de uitslag.

Kijk dat klinkt positiever :lol:

Ik ga nog een bakkie vla eten en dan lekker naar bed en dan zien we wel hoe het morgen gaat, ik zei al tegen manlief misschien mag ik wel in de rolstoel mee naar buiten als hij rookt, ff luchtje scheppen als ik eventueel toch misselijk word is wel fijn.

Verder gaat er een puzzelboek mee denk ik.

Ik heb trouwens geen idee of ik moet/mag wachten op de uitslag of dat ik die dinsdag bij de gyn te horen ga krijgen.

De test is me 100% meegevallen, nu de uitslag hopelijk ook goed.

Nou vandaag weer een bezoekje ziekenhuis gehad omdat ik totaal niet lekker ben en kreeg ook de uitslag…

Nuchtere waarde goed, na het drankje niet goed, morgen hoor ik meer over dieet of spuiten.

@Marieke1978 wrote:

Nou vandaag weer een bezoekje ziekenhuis gehad omdat ik totaal niet lekker ben en kreeg ook de uitslag…

Nuchtere waarde goed, na het drankje niet goed, morgen hoor ik meer over dieet of spuiten.

Dat heb ik dus ook gehad, na de glucose de waardes niet goed.

Ik kon het af met een dieet en ik moest om de dag 4 keer per dag mijn waardes meten en doormailen aan de internist.

Wat was je waarde na de glucose?

Ik geloof 10,3 maar was in het ziekenhuis omdat ik totaal niet lekker was dus het is een beetje langs me heengegaan maar 10,1 of 10,3 zoiets.

Dat is wel aan de hoge kant ja.

Ik kwam nuchter eigenlijk niet boven de 5.8 uit, laatste 3 weken van de zwangerschap zag ik mijn waardes dalen.

Meen dat ie nuchter 5,6/5,8 was…iig onder de 6, die 10, zoveel was na het drankje.

waarschijnlijk ga je of op dieet of krijg moet je insluine spuiten…

Bij mij viel het mee…

In de zin van net ietsjes te hoog maar te goed om te spuiten…

NIet echt blij mee want als ik mij niet zo lekker voel moet ik doorbijten…Dus jammer de bammer.

Ow ik heb trouwens 2x GTT testen gehad en daarna heeft de Gyn mij een gewone dagcurve gegeven… Omdat dat net iets meer de werkelijkheid geeft dan 500 ml suiker te drinken… ( wat opzich wel iets heeft natuurlijk )

Dus gewoon eten en drinken na het bloedprikken…

En dan zijn mijn waardes nuchter 5.2 ( oke) na het eten en drinken 8.4 of 8.5 ( dus net iets te hoog maar te goed voor spuiten ) en daarna zakken ze weer na het 6.2.

Toeval is dat ik morgen weer 3x moet prikken… Jeehh :roll: Dus ik ben heel erg benieuwd en donderdag de uitslag bij de Gyn…