glazen huis

Hoezo crisis…

tja maar zelfs als je in de crisis zit kun je wel een euro missen…toch???

als elke nederlander een euro zou doen heb je toch 16 miljoen euro

maar idd wat een sfeer daar, mijn zusje is op de laatste avond geweest.

wow die fotos wat mooi. wel jaloers dat ik er neit heen kon toen.

en Ilse de Lange wat genieten, wat een energioe die meid.

oohhhhh

even paar fotos

@knollie1 wrote:

tja maar zelfs als je in de crisis zit kun je wel een euro missen…toch???

als elke nederlander een euro zou doen heb je toch 16 miljoen euro

maar idd wat een sfeer daar, mijn zusje is op de laatste avond geweest.

wow die fotos wat mooi. wel jaloers dat ik er neit heen kon toen.

en Ilse de Lange wat genieten, wat een energioe die meid.

oohhhhh

Als het zo gemakkelijk was dan vraag ik me af waarom niet iedereen verplicht word om 1 euro af te staan om zo de voedselbank te steunen. Zodat ook de mensen die daar gebruik van moeten maken een heerlijk kerstmaal kunnen eten.

@lonneke1980 wrote:

Hoezo crisis…

Die crisis valt naar mijn mening in het niets als je denkt aan 5,5 miljoen baby´s die per jaar overlijden.

Hun leven gestopt voordat het de kans heeft gehad te beginnen.

En dat allemaal door iets wat voor ons zo vanzelfsprekend is; een beetje zorg.

Ik hoorde ook mensen klagen; ´laat ze iets voor de mensen hier doen, wij hebben ook crisis´

Wij crisis? ja de boodschappen zijn duurder geworden, ja er moet door iedereen bezuinigd worden, maar kom op zeg.

Wij met onze crisis, maar tegelijkertijd was er afgelopen maandag geen wagentje meer in de supermarkt te krijgen, stouwden we allemaal onze karretjes vol met eten.

We gooien nog steeds onze kliekjes weg, willen allemaal een smartphone, tablet en 3d-tv.

En ondanks die crisis hebben wij met zijn allen iets wat ze daar in Malawi niet hebben…een ziekenhuis.

Als wij iets mankeren dan worden we geholpen door een arts.

Hier klagen we omdat we een half uur moeten rijden naar een ziekenhuis, daar moeten ze 15 km lopen!

Wij mogen misschien nu een financiele crisis hebben, maar daar hebben ze de basis niet eens op orde.

Heel mooi gezegd Ollie en helemaal gelijk :thumbup: :thumbup:

Maar mij gaat het er niet om dat het zo’n groot bedrag is of dat de mensen hier ook meer moeten hebben. Ik denk dan meer aan bedrijven die hier geld aan geven maar ondertussen ook reorganiseren… Dan denk ik toch jammer. Ook vind ik het jammer dat er zo’n giga bedrag naar 1 heel goed doel gaat. Waarom niet verdelen onder meerdere doelen.

Ik heb ze ook gesteund hoor. Wij zijn blij met wat we hebben en doneren maandelijks aan goede doelen.

En er leven hier wel degelijk mensen in armoede, wij hebben ook arme mensen bij ons Kdv die elke cent omdraaien. Niet voor iedereen valt de crisis mee…

Ja Ollie, dat klopt. In veel landen is het erg en in onze ogen onmenselijk.

Maar ook hier in nederland zijn onmenselijke situaties! Ook hier in nederland gaan sommige mensen niet naar een dokter omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen. Ik heb al een paar keer hier op kok iets gelezen over uitgestelde tandartsbezoeken! Of kinderen ( en volwassenen ) die geen nieuwe bril doen omdat het te duur is.

In vergelijking met een land als Malawi is alles luxe wat we doen. Maar als je in een land als nederland leeft dan is bepaalde luxe wel noodzakelijk.

Een beetje jammer dat je alleen die mensen met overvolle karren hebt gezien. En er van uitgaat dat iedreen van alles weg gooit. Dat is echt niet zo.

Ik geef per maand een redelijk bedrag aan goede doelen. Soms georganiseerd maar vaak ook stop ik vrienden ofzo iets extra’s toe. Ik kan mijn geld ook maar 1 x uitgeven. En dat doe ik aan dingen waar ik me goed bij voel. Over het algemeen is dat in nederland.

Een huisarts valt niet eens onder het eigen risico, dus waarom mensen daarom niet naar een huisarts gaan snap ik niet.

Ja hier in Nederland is ook armoede, maar wel van een hele andere orde vind ik persoonlijk.

Wij hebben hier redelijke sociale vangnetten.

Toen ik vorig jaar zwanger weduwe werd, werd ik hier in Nederland goed opgevangen.

Wezenpensioen voor de kinderen, partnerpensioen voor mezelf, op financieel vlak hadden we gelukkig geen zorgen, ondanks het feit dat ik meer dan de helft in inkomen achteruit ging

Als ditzelfde ergens anders was gebeurd dan waren mijn zorgen veel groter geweest.

Vind ik dat mensen die hier in Nederland onder de armoedegrens leven dan maar niet mogen klagen, nee dat zeg ik niet.

Zeg alleen wel, kijk eens naar wat je wél hebt in plaats van eeuwig en altijd te kijken naar wat je niet hebt.

Klinkt heel rot, maar ik heb geen cent gedoneert aan SR… Ja ik vind het heel zielig dat er babietjes overlijden… maar oke, dan redden we ze nu en dan?

Ik vind het veel belangrijker dat er geld gaat naar langdurige oplossingen, het opbouwen van goede landseconomie, goede scholing, microkredieten enz.

Wat voor zin heeft het om 12 miljoen! te besteden aan babies, om die NU te redden als vervolgens ouders overlijden aan aids, kinderen niet naar school gaan en zelf ook weer jong uitgehuwelijkt worden en jong kinderen baren die het weer niet gaan redden…enz… het is zo ontzettend korte termijn… en in dat opzicht kon ik er dit jaar niet echt achterstaan.

Wat is dat gezegde ook alweer… geef een man een vis en hij eet een dag, geef hem een hengel en leer hem vissen en hij eet zijn hele leven. Dat is ook wel de visie die wij ondersteunen. Red niet 1 baby in een dorp, maar zorg voor scholing en help de nieuwe generatie om zelf kennis op te doen, ziekenhuizen te bouwen en zo de toekomstige generaties zelf te redden…

Elk jaar met kerst doneer ik aan 10 goede doelen 5 euro… de kinderen mogen meehelpen kiezen. Dit jaar werd dat Kika, Unicef, Make-a-wish foundation, nierstichting, Longstichting (voorheen astmafonds) SoS kinderdorpen, Artsen zonder grenzen, Stichting Kadera (vrouwenopvang/blijfvan mijn lijf), de voedselbank Zwolle en Childs Life.

Het rode kruis hebben we bewust overgeslagen en zo te horen hebben ze ook volop binnengehaald, ook zonder ons… :wink:

Wat kan het Rode Kruis met jouw gift doen?

• Voor € 1,50 wordt een pasgeboren baby medisch onderzocht (weging, meting en TBC-vaccinatie).

• Voor € 5,00 bezoekt een Rode Kruis-vrijwilliger een moeder en haar pasgeboren kindje. De vrijwilliger geeft tijdens dit huisbezoek voorlichting over praktische zaken zoals hygiëne, het warm houden van de baby, vaccinatie en borstvoeding. Ook bespreekt hij of zij de gezondheid en voeding van de moeder.

• Voor € 15,00 krijgt een moeder van het Rode Kruis een “delivery pakket” of mamapakket met naald en draad, scheermesjes (om de navelstreng af te snijden), zeep, een plastic zeil en wasteiltje, (operatie)handschoenen, kaarsen en lucifers (voor als de stroom uitvalt tijdens de bevalling), luiers, plastic broekje en een draagdoek.

• Voor € 20,00 krijgen 10 moeders begeleiding en voorlichting tijdens de gehele zwangerschap. De groei en gezondheid van het kind, maar ook de conditie en voeding van de moeder wordt bekeken. Bij zorg over mogelijke complicaties worden aanstaande moeders doorverwezen.

• Voor € 75,00 levert het Rode Kruis medische instrumenten aan een kliniek voor een hygiënische bevalling. Bijvoorbeeld een stethoscoop, hechtmateriaal en een gynaecologische schaar om de navelstreng door te knippen.

• Voor € 250 schaft het Rode Kruis een speciaal (verloskundig) bed aan voor een veilige bevalling.

• Voor € 20.000 maakt het Rode Kruis de bouw van een kliniek mogelijk voor controles van zwangere vrouwen en pasgeboren baby’s.

Super hoor, 3FM Serious Request. Maar waarom kiezen jullie geen doel dichter bij huis? In Nederland zijn er ook hulpbehoevenden!

Natuurlijk zien wij ook de stille rampen in Nederland, maar 3FM Serious Request is in 2004 ontstaan met het idee om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor een stille ramp ergens in de wereld waar niet de hulp voor handen is die we wel in Nederland hebben. Het thema moet daarnaast een internationaal karakter hebben, omdat er ook glazen huizen staan in Zweden, Zwitserland en Kenia die in principe voor hetzelfde goede doel geld inzamelen. Zo hebben we in 2009 bijvoorbeeld met al deze landen bij elkaar meer dan 16 miljoen euro ingezameld voor malaria. Met zo’n enorm bedrag kunnen we met 3FM Serious Request echt een verschil maken!

Wij hebben wel gegeven. Ook met de achtergrond dat wij pas ons zoontje verloren zijn en dat ook mensen daar heel veel pijn en verdriet hebben bij het verliezen van hun kindje.

Vorig jaar was het voor de Mamma’s, ook daar hebben we toen een shirt van gekocht. ( geld gaat dan ook meteen daarheen)

@ollie wrote:

Een huisarts valt niet eens onder het eigen risico, dus waarom mensen daarom niet naar een huisarts gaan snap ik niet.

Ja hier in Nederland is ook armoede, maar wel van een hele andere orde vind ik persoonlijk.

Wij hebben hier redelijke sociale vangnetten.

Toen ik vorig jaar zwanger weduwe werd, werd ik hier in Nederland goed opgevangen.

Wezenpensioen voor de kinderen, partnerpensioen voor mezelf, op financieel vlak hadden we gelukkig geen zorgen, ondanks het feit dat ik meer dan de helft in inkomen achteruit ging

Als ditzelfde ergens anders was gebeurd dan waren mijn zorgen veel groter geweest.

Vind ik dat mensen die hier in Nederland onder de armoedegrens leven dan maar niet mogen klagen, nee dat zeg ik niet.

Zeg alleen wel, kijk eens naar wat je wél hebt in plaats van eeuwig en altijd te kijken naar wat je niet hebt.

respect!

Ik heb Cas bij me mogen houden, enkel en alleen omdat we de medische zorg konden krijgen die hij zo nodig had.

Dus ja, ik heb gegeven…dit ´doel´ raakte me rechtstreeks in mijn hart.

Wij hebben niet gedoneerd, nadat ik dit las:

toch krijg ik met goede doelen die in ndederland werkzaam zijn altijd een beetje kriebels in mijn buik.

Prima er zijn mensen die het niet makkelijk hebben, er zijn mensen die niet rond kunnen komen… MAAR!

Er zijn ook mensen die niet rond kunnen komen en er verder ook niks mee doen! Er zijn toch banen genoeg… maar ook nog genoeg werklozen. Ik heb jaren schoonmaakwerk gedaan omdat er voor mij geen baan was in het onderwijs.

Mn zusje werkt in de winkel omdat er voor haar geen werk meer is als directie secretaresse. Er moet geld op d eplank komen, tja… hoe… .dan doe je het toch met wat minder?

kken ook een aantal mensen die in de schuldsanering zitten, voedsel halen bij de voedselbank. Prima… .maar die mensen hebben zichzelf zo ver in de schulden geholpen. Manlief en ik hebben elkaar wel eens aangekeken en afgevraagd hoe ze dat toch deden…

Tja, daar hoef ik mijn geld niet aan te spenderen! dan gun ik het de kinderen in afrika die gewoon helemaal geen keus hebben…

Ik hoop niet dat het verkeerd overkomt. Vaak komt het scherper over dan heo ik het bedoel. Sorry, k wil niemand kwetsen, maar gewoon mijn frustraties uiten.

Zelf vind ik de actie voor kinderen in andere landen wel goed, maar eigenlijk liever voor scholen ed, om de kinderen daar verder te helpen aan een goede toekomst. Hopelijk zijn er dan ook genoeg banen voor al die kinderen later…

Hmmmmm…

Dus dan maar geen geld geven want ach, 1 babyleven redden heeft pas zin als de voorwaarden gecreëerd zijn? Dus ook al wordt er maar 1 moeder het verdriet bespaard van haar kind moeten loslaten, dat heeft geen zin omdat de voorwaarden als scholing e.d. er niet zijn?

Ook heeft het geen zin, omdat een producent daar gebruik van maakt om zichzelf te verrijken? Liever 1 kind dood, dan dat hij zijn geld verdient aan producten waar mensen niet achter staan? Want kort samengevat komen deze redenaties zo op mij over. Ik hoop dat als iemand mijn kind in leven kan houden dat doet, ongeacht of hij er zichzelf ook mee verrijkt. Niet zoals het wezen moet, maar dat maakt mij dan echt niet meer uit. En ook al heeft mijn kind geen scholingsmogelijkheden in eerste instantie, heeft het dan ook geen zin meer om dat kind te laten leven?

Ik heb ook niet zelf gedoneerd. Maar niet vanwege bovenstaande redenaties. Ik heb niet gedoneerd omdat ik vind dat andere goede doelen ook recht hebben op bestaan en ik daar dan mijn geld naar toe stuur. In de wetenschap dat serieus request dankzij de enorme media-aandacht en mogelijkheden in 1 klap veel geld kan ophalen. Andere instanties waar ik achter sta, hebben deze mogelijkheden niet.

Soleil… het gaat mij niet alleen om scholing… maar het is wel lood om oud ijzer… hier redden ze een baby en daar sterft een 4 jarige de hongerdood, de baby die 4 jaar geleden ook gered is.

Zolang de voorwaarden op lange termijn niet beter worden, heeft de nu geredde baby, nog niet echt veel kans om de 15 te halen.

Ik weet echt wel wat het is om een kind te verliezen, in dat opzicht is het “streven” heel nobel. Maar voor mijn gevoel vind ik het belangrijker dat er aidsvoorlichting word gegeven zodat het NU geredde babietje zijn mama kan behouden en opgroeit met ouders. Ik vind het belangrijker dat zijn of haar grote zus scholing krijgt en zodoende het hele gezin positief kan ondersteunen.

Daarbij opgeteld de zelfde redenatie als jij… door de media aandacht krijgt SR echt wel geld zat op de bank… mijn 50 euro is naar andere doelen gegaan. Ook genoeg doelen die wat doen aan ontwikkelingshulp in 3e wereld landen. Maar het rode kruis is een hands on noodhulp organisatie, geen lange termijn oplossend planmatige organisatie, zoals Plan en SOS kinderdorpen dat wel is…

Wij hebben wel gedoneerd.

Het raakte mij, babysterfte… als je daar maar 1 smsje voor hoeft te versturen, waarom niet?

Ik weet het in Nederland is het ook geen vet pot, maar daar krijg je teminste nog rond de 1200euro bijstand!!

Daar zijn er nog banen, en voedsel, kleding banken. Kinderbijslag etc!