glasvlies / glasweefsel behang

We zijn ons huis een beetje aan het herindelen om plaats te maken voor buikbeeb.

Dus boven op onze grote slaapkamer kast en bureau weggehaald. En toen zagen we

weer in wat voor lelijke staat het behang was :oops:

Dus wij dachten ‘weet je wat leuk is? we strippen alles effe en gooien er structuurverf overheen’.

Nou, laat dat effe maar even weg :wall:

Huis is zo’n 30 jaar oud, in het gelukkige bezit van net zulk oud bouwbehang.

Toen dat eindelijk enigszins eraf was (één muur is twee dagen werk), kwam er toch

een gatenkaas onder vandaan :shock: Plus lelijk beton.

Dat staat nu één keer in de latex na wat herstelwerk. Later komt er dan structuurverf over.

De andere muren zijn nog over. Eén muur zijn we (of liever ML) aan het afkrabben. Rotwerk.

Muur slecht. Dan hebben we nog een paar gipsmuurtjes, waar dat behang er dus

echt niet afgaat. (onderste laag dan). Met water werken kan niet, stomen ook niet.

En we hebben nog een schuin dak, van hout. Zat ook behang op, wat er redelijk

goed vanaf ging. Maar daaronder… zucht. Er zit verf op wat her en der bladdert.

En het hout ziet er niet mooi uit.

Alles afkrabben? Kost zeeën tijd natuurlijk. ML kan geen vrij krijgen, vanwege

zieken op zn werk

Wat te doen? Ik denk nu aan glasweefsel/glasvlies behang. Iemand daar

ervaring mee? Makkelijk te doen? Resultaat mooi? Zie je geen naden?

Gezien het feit dat ik binnen de 2 mnd hoop te bevallen en ik eigenlijk zelf niet

zoveel meer kan doen qua klussen, heb ik nu mn hoop even gezet op dat behang.

Wie heeft t ook? (foto’s zie ik graag :slight_smile: )

Wij hadden hier in dit huis in de woonkamer toen de sleutel kregen, een laag behang, met ongeveer zes lagen verf en helemaal doordrongen met rook.

De enige manier om dat eraf te krijgen was:

• eerst perforeren met zo’n speciaal afkrab perforeer ding
  • daarna flink behangafweek eroverheen

Toen konden we het er aardig goed afkrabben.

Misschien is dat nog te proberen?

volgens mij is het zo met dit behang dat je ondergrond juist heel vlak moet zijn, want je ziet dus elk bobbeltje. wij hebben het in de gang en het is ideaal hoor. is de kleur niet mooi meer gooi je er weer een nieuw kleurtje overheen. maar wat ik al zei volgens mij moet de ondergrond echt goed vlak zijn. :think:

Betere foto hebik zo ff niet, maar dit is de ombouw van mijn nieuwe en-suite deuren.
Vliesbehang met daarover gewone ordinaire saus :mrgreen: Wel door een goede behanger laten doen.

Ik heb het ook, zal zo even kijken voor een foto. Zelfde verhaal: superslechte muren en behang nauwelijks eraf te krijgen. Na heel veel gedoe toch maar voor glasweefsel gegaan, en het resultaat mag er zijn wat de muren betreft, het valt echt niet op dat er slechte muren onder zitten. Alleen zijn hier de naden wel te zien, maar dat kan ook aan ons behangtalent of de afwezigheid daarvan liggen. :wink:

Edit: ik heb geen foto, sorry!

@Tamma wrote:

Wij hadden hier in dit huis in de woonkamer toen de sleutel kregen, een laag behang, met ongeveer zes lagen verf en helemaal doordrongen met rook.

De enige manier om dat eraf te krijgen was:
  • eerst perforeren met zo’n speciaal afkrab perforeer ding
  • daarna flink behangafweek eroverheen

Toen konden we het er aardig goed afkrabben.

Misschien is dat nog te proberen?

Behang halen we er wel af hoor, veel werk, maar glad moet het wel worden. Alleen

de muur die eronder zit is niet al te best. Gatenkaas heeft nog minder gaatjes.

Kleine scheurtjes e.d.

Hout is wel glad (wat lijmresten die er nog af moeten), maar wel lelijk.

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Wij hebben bij allebei de kinderkamers glasvezelbehang en in ons trappengat.

Het is ideaal om schoon te houden, kunt het gewoon afsoppen.

En heel makkelijk over te schilderen.

Bij onze oudste dochter hadden we op de babykamer 1 donkerrode muur, de rest wit.

Toen ons tweede meisje kwam hebben we de muur metallicgrijs gemaakt.

Echt, wij vinden het super!

Of de muur echt glad moet zijn weet ik niet, mijn man heeft de muren toen wel opnieuw gestuced(of hoe je dat schrijft). Maar die is nu niet thuis dus kan het niet aan hem vragen.

Hier hetzelfde probleem. Oude muren, gipsmuren, bouwbehang. Verven had geen zin en behangen was een verschrikking: je zag alles erdoor heen.

We hebben toen bij de Gamma het advies gehad inderdaad eerst te behangen met glasvliesbehang. Koop gewoon lekker die brede, dan ben je snel klaar. Wij hadden gewoon de witte van het huismerk, en die werkte prima. Er gaat toch nog weer een laag over. Gebruik wel speciale lijm ervoor, dan plakt het beter. En: draag handschoenen, want ik zat dagen later nog onder de glasvliessplinters waar ik allergisch op reageerde! :wall:

Maar goed, na 24 uur kun je dan dus gaan behangen met het behang dat je wilt. Het resultaat is echt super. Je ziet bijna niets meer van die rotmuur eronder!

N.B. Glasvliesbehang is iets heel anders dan glasvezelbehang! Glasvliesbehang doe je altijd onder ander behang.

we hebben ook glasvezel, gaat heel makkelijk, we hadden ook muren die niet glad en mooi waren, dus dat erover heen en sausen en t was weer mooi…

grote gaten kun je het beste opvullen met plamuur (of hoe heet dat spul??) als het droog is even glad schuren en dan is het gebruiksklaar…

schuine muren op zolder hebben we gipsplaten tegen aan geniet,zag er ook niet uit,en daarna zag het er super uit… :thumbup:

succes!! tis wel een gedoe he? al dat geklus ik weet het nog van toen ML op komst was…

Wij hebben het ook, en ik vind het een uitkomst hoor!

Bij ons was de hele bovenverdieping gipsplaat, incl naden.

Die naden hebben we gevuld en daaroverheen glasweefsel, en dat geschildert. helemaal leuk! :thumbup:

Lang geleden maar dit roze is glasweefsel

en dit is ook allemaal glasweefsel (behalve de balken)

grote oneffenheden/brede scheuren kan je niet overheen… of ja het kan wel, maar het ziet er niet uit :lol:

Wij hebben toen ik zwanger was van de 3e 1 muur met glasvezel gedaan omdat die niet helemaal glad meer was na verwijderen oude behang… maar dit ging om kleine plekjes die nu dus helemaal niet meer opvallen en na het plakken kleurtje naar keuze er over en ziet er netjes uit :thumbup:

maar ik wil die muur nu wel echt glad hebben omdat ik toch ander behang wil voor de nieuwe beeb en dat is te dun om over glasvezel te doen helaas… dus die muur moet glad :thumbdown:

Het is de bedoeling over het glasweefsel te verven, behangen doe ik liever niet meer (met gewoon behang).

Muren hebben geen grove fouten, maar tja om er nu zo over heen te verven…

Vooral de gipsmuren … daar kun je zo weinig mee.

We moeten dus voor glasweefsel gaan en niet voor glasvlies?

Ik denk dat we het gewoon op een muurtje gaan proberen…

Handschoenen dragen heb ik ook gelezen als tip :thumbup:

@ Heleen; tja en dan ook op t laatste moment :roll:

we doen t effe dachten we… guess again :wink:

Wij hebben op de kamer van Jinthe glasvezel, omdat de muren daar behoorlijk slecht waren. Ik vind het geweldig. Je ziet niets meer van de rommelige muren (die we voor het behangen wel zo goed mogelijk hebben hersteld) en de naden zie je ook niet/amper.

Ik vind het zelfs wel wat sjieks hebben hoor, die vierkantjes.

@kroes hier ook op t laatste moment hoor, pfff we dachten tis niet veel werk,maar je loopt toch altijd tegen dingetjes aan en dan duurt het langer…

En mannen hebben zoiets van tijd zat, de uitgerekende is pas over zoveel weken…

:eh:

Als het straks klaar is kun je er ook volop van genieten in de wetenschap dit hoeft een hele tijd niet meer gedaan :thumbup:

@puk: Welke vierkantjes?

@Nienke123 wrote:

@puk: Welke vierkantjes?

dat glasweefsel heb je in verschillende structuren/patronen, waaronder ook

vierkantjes :slight_smile:

@ heleen. Ja mannen. Ik denk: wow, straks beval ik over 4 weken :shock:

Niet dat het erg waarschijnlijk is, olijf kwam natuurlijk pas met 42+4.

Maar goed, ik hoooooop het natuurlijk wel, haha :mrgreen:

@Kroes wrote:

dat glasweefsel heb je in verschillende structuren/patronen, waaronder ook

vierkantjes :slight_smile:

Dat weet ik, maar dacht nav jouw post dat dat per se zo zijn zijn. :wink: (En wij hebben gewoon vlak, dus dat hoeft niet. :wink: :))

En het laten stuken? Evt de schuine wanden voorzien van gipsplaatjes en dan alles mooi strak?

Ben zelf totaal geen behanger, dus zou er niet zo snel voor kiezen om het zelf te doen.

Maar wat het prijsverschil is…? :think: Stuken is ongeveer 17,50/m2. Maar dan hoef je er helemaal nooit meer bij :thumbup:

door tijdnood laten we het nu sowieso niet stuken. Mijn eigen broeder is stukadoor :mrgreen:

maar begint net aan een nieuwe HBO opleiding en woont niet meer in de buurt.

Ik vind dat stucwerk wel één groot nadeel heeft: het is kwetsbaar. Stoot er tegenaan

met iets hards en het heeft een deuk. Boren moet uiterst voorzichtig gebeuren.

Beetje jammer.

En ook al zou mijn broer het doen, dan zou het nog best kostbaar zijn.