Wie heeft dit al eens gedaan? Het behang in overschildert…
Wij… de vorige bewoners hadden tot halverwege de muur glasvezel hangen, wij wilden het volledig. Het ging er verrassend makkelijk af, maar ik vermoed dat dat aangeeft dat het niet helemaal goed erop zat. Ik hoop voor je dat het lukt…
heb via google deze info voor je gevonden op de site behanginfo
Glasvezelbehang verwijderen
In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt is glasvezelbehang wel te verwijderen. Het kost echter wel wat meer tijd dan gewoon behang. De werkwijze is als volgt:
Maak allereerst een aantal inkepingen in het behang. Hoe meer hoe beter, gebruik eventueel een speciale behangperforator. Doorweek vervolgens de volledige behangbaan met heet water vermengd met afwasmiddel of een speciale behangverwijderaar. Nog beter werkt de eerder besproken behangafstomer, te huur bij een bouwmarkt.
Laat het water goed intrekken zodat het behang helemaal doorweekt is. De waterafstotende laag van het glasvezelbehang zal dit vertragen. Begin dus niet te snel met het afsteken van het behang. Bij gebruik van een stoomapparaat dien je het stoomblad lang genoeg op het behang te houden voordat je het kunt verwijderen. Ook kun je wat afweekmiddel aan het apparaatstoomwater toevoegen voor een nog beter resultaat.
had ik idd ook al gevonden, was ff benieuwd hoe men dat hier heeft gedaan! Maar thans!
Oh…dat was een enorme stofbende bij ons :shifty: .
Ik krijg het nog benauwd als ik er aan denk.
Echt, je moet wel stofmaskertjes oid opzetten hoor.
Of misschien lag het aan de 26 lagen verf die er opzaten, maar wij vonden het absoluut niet makkelijk.
Wij raden aan, mits het glasvezelbehang er GOED opgeplakt zit, het te (laten) stucen.
Succes!
Wij zitten middenin een verhuizing en hebben een poging gedaan om glasvezel te verwijderen. Het ruitwerk van het behang trok je er nog redelijk makkelijk af bij ons maar dan blijven en dus ruitjes lijmresten over en die kregen wij er alleen met een verfafkrabber af. Toen we er dus achter kwamen dat we een halve dag hadden gedaan voor een paar vierkante meter hebben we het maar laten stucen verder.
hmm ik wil graag een ander behangetje op die kamer, dan maar erover heen behangen??
@Cariska wrote:
hmm ik wil graag een ander behangetje op die kamer, dan maar erover heen behangen??
Dat wilde ik dus ook, maar dat werd me afgeraden door de verf- en behangwinkel. Weet even niet waarom hoor, maar het was echt geen goed idee, volgens de meneer.

Wij hebben er overheen behangen. Op de babykamer. Het zit er mooi strak op en we zijn er blij mee.
@Matsjo wrote:
Wij hebben er overheen behangen. Op de babykamer. Het zit er mooi strak op en we zijn er blij mee.
echt??? Dat blokkenbehang toch?? Dat biedt perspectief!!
@Cariska wrote:
@Matsjo wrote:Wij hebben er overheen behangen. Op de babykamer. Het zit er mooi strak op en we zijn er blij mee.
echt??? Dat blokkenbehang toch?? Dat biedt perspectief!!
Haha, ja die :lol:
Deze dus

ja die is zo :inlove: :inlove: :inlove:
Was er bij jullie ook over het glasvezel heen geverfd? Iemand zei dat als er overheen geverfd is het behang snel loslaat? (heb hier boven 2 stukjes opgeplakt, maar zit er nog niet heel lang op…)
@Cariska wrote:
ja die is zo :inlove: :inlove: :inlove:
Was er bij jullie ook over het glasvezel heen geverfd? Iemand zei dat als er overheen geverfd is het behang snel loslaat? (heb hier boven 2 stukjes opgeplakt, maar zit er nog niet heel lang op…)
Ja er was al overheen geverfd. Hier geen problemen. Maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat dat altijd zo is. Dit glasvezel zit er gewoon heel strak en pas 3 jaar op.
o was het:
]

had je strakke glasvezel of met een werkje erin?
Glad.
hmm bij ons is het iets met kleine hokjes … zou dat problemen kunnen geven?? (en anders ga ik dr gewoon overheen behangen, en dan zien wat het doet…)
:think: dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Misschien dat de lijm daar dan helemaal intrekt en het behang daardoor los gaat zitten?
ik weet het ook niet :think:
iemand die het wel weet??
Ik zou echt niet over grove glasvezel (behang met patroontje) heen behangen. Dan komt je nieuwe behang er echt niet strak op! Heeft meer met ondergrond te maken dan dat de lijm het wel/niet zal houden.
Wij hebben schildersbedrijf en behangen vaak, ook met glasvezelbehang.
Overigens hadden wij zeer fijn glasvezelbehang (ofwel glad) in de hal en heeft mijn man het alsnog gladgetrokken (stucen) voor een effen ondergrond.
Ligt natuurlijk ook aan wat voor behang er op komt, maar ons dunne zwarte behang vroeg wel om een gladde ondergrond.