ggd screening groep 2

Worden kinderen hier dan in ondergoed onderzocht? er gaat nu een pilot lopen dat kinderen zonder ouders hierheen moeten, maar we krijgen maar neit de vinger op de juiste plek. Ouders weigeren dat wij het kind mee laten gaan als ze er zelf niet bij mogen zijn.



Maar was wel benieuwd wat er dan onderzocht gaat worden… de desbetreffende vrouw aan de telefoon wilde er verder niet opin gaan, ik moest de brieven maar lezen,waar dat verder niet stond.



Dus… is iemand laatst gescreend?

@konijn wrote:

Worden kinderen hier dan in ondergoed onderzocht? er gaat nu een pilot lopen dat kinderen zonder ouders hierheen moeten, maar we krijgen maar neit de vinger op de juiste plek. Ouders weigeren dat wij het kind mee laten gaan als ze er zelf niet bij mogen zijn.



Maar was wel benieuwd wat er dan onderzocht gaat worden… de desbetreffende vrouw aan de telefoon wilde er verder niet opin gaan, ik moest de brieven maar lezen,waar dat verder niet stond.



Dus… is iemand laatst gescreend?




Hier is het in principe ook zonder ouders.

Maar dan ben ik lekker lastig en geef dus idd geen toestemming.



Hoewel het idd gekleed is (alleen schoenen hoefden uit voor het meten van de lengte, wegen gaat dus met kleren aan en werd een standaard halve kilo vanaf getrokken) vind ik het gewoon niet nodig dat mijn 5 jarige dat alleen doet.



Het stelt op zich geen drol voor hoor… het is een orentest, ogentest (die onze 2e dan niet hoefde te doen, omdat hij al een bril heeft en dus bij een oogarts over de vloer komt op regelmatige basis), wegen, meten en dat was het grotendeels wel.



Maar ik heb dus geen toestemming gegeven en werd keurig gebeld om een afspraak te maken dat ik erbij kon zijn.



En ik was echt niet de enige.



1 moeder vond het bijna erg dat ze het niet wilde en of het niet raar was.

Nou ja, dan ben ik maar raar :angel: .



Ook nummer 3 en 4 zullen met mij erbij gezien worden en anders gewoon helemaal niet.



Overigens vind ik dit nog steeds voor de groep7/8 screening.

Ik laat mijn kind ook niet alleen naar een andere arts/verpleegkundige gaan, ook niet naar een arts/verpleegkundige die ik wel ken. Deze mensen ken ik ook nog eens helemaal niet, tis goed.

nou precies, maar in ondergoed rondhuppelen en voelen of de balletjes bv zijn ingedaald is nu niet meer aan de hand? dan kan ik de ouders toch een beetje gerust stellen!



De ggd wil verder niet uitwijden omdat het alleen contact is tussen kind en arts… en daar hebben wij niks mee te maken, dan alleen een ruimte regelen… en papier invullen wat ons invalt, maar moeten we wel weer communiceren met ouders… bladiebladieblaaa. en zij moeten het er mee eens zijn… dmv een getekend formulier dat wi jdat mochten aangeven.



Kortom… zohooo omslagtig. de logopediste komt ook op school om de kids te screenen, maar dat is zo anders, deur van lokaal is open, of ze werkt op de gang… maar je weet nooit wat een klein kind wel of niet zegt en doet…

nou ik was er dus bij en ga er vanuit dat de onderzoeken hetzelfde zijn, maar er is hier niet gevoeld naar ingedaalde balletjes.



Maar ik denk dat ouders ook gewoon zelf daar een beetje assertief in moeten zijn. Willen ze het niet, dan willen ze het niet en dan zijn heeft de JGZ maar te regelen dat er een moment is dat die screening plaats kan vinden met een ouder erbij :oops: .



Je kan hier dus ook aankruizen of je wel/niet toestemming geeft voor deze screening en dat je kind dan uit de klas gehaald zal worden, meetresultaten en eventuele bijzonderheden zullen achteraf gecommuniceerd worden.



Ik heb dus geen toestemming gegeven en dan ‘moet’ je dus een reden aangeven. Kreeg heel erg de neiging om ‘daarom niet’ in te vullen :angel: maar heb me ingehouden en ingevuld dat ik dat indien noodzakelijk wel toe wou lichten bij de screening waar ik bij zou zijn.



Is niet meer naar gevraagd.

Hier ook zo’n ‘lastige’ moeder die geen toestemming geeft voor een screening door de schoolarts zonder aanwezigheid van een ouder. Ik wil bij de onderzoeken zijn, ik wil weten wat er gebeurt en wat er wordt gezegd en eventuele bijzonderheden ter plekke kunnen doornemen. En ik wil er gewoon voor mijn kinderen zijn, ik vind ze dan nog te jong om ze alleen te laten gaan. Ik weet nog dat ik de uitnodiging voor mijn dochter destijds echt met verbazing heb gelezen. Het was niet eens in me opgekomen om haar alleen naar de schoolarts te laten gaan.



Bij ons worden de kinderen overigens wel in ondergoed door de schoolarts gezien.

Hier ben je er als ouder gewoon bij. Ik ben dan dus weer heel verbaasd dat dat dus blijkbaar meestal niet zo is.

Het onderzoek was hier in ondergoed.



Verder hebben ze bij de oudste niet gevoeld naar ingedaalde balletjes, maar zullen ze dat bij onze middelste wel doen. Die waren namelijk bij het allerlaatste CB bezoek erg moeilijk te vinden, en daar is een notitie van gemaakt om dat nog eens extra te controleren.



Bij ons wordt bijv. ook naar gedrag gevraagd, en of ouders nog opvoedvragen hebben ed.

Met 5 jaar vind ik ze nog te jong om alleen naar de schoolarts te gaan en ik ben er graag bij als iemand uit hulpverleningsland iets van onze zoon vindt.

Hier ook alleen, wel vooraf toestemming van ouders (ouders moeten namelijk eerst een vragenlijst invullen). De kinderen worden soms ook per 2 a 3 tegelijk uit de klas gehaald,zodat ze samen met een vriendje daar staan.





Hier staat in de brief duidelijk vermeld,dat het onderzoek volledig gekleed is en dat ze alleen wegen/meten en oren/ogen doen.

Vinden ze vaak wel geinige spellen.



Heb me bij nr. 1 ook even druk gemaakt om het ‘zonder ons’ gaan,maar heb me bedacht, dat als Jo zich niet prettig zou voelen, hij toch zijn kont tegen de kribbe zou gooien en dan horen wij snel genoeg,wanneer wij ‘op herhaling’ mogen komen op het GGD zelf. Was eerder verbaasd

Op school filteren ze eerst alle kindjes,waar alles meteen ogenschijnlijk oke is. Dan blijft er een klein groepje over,waar ze MET ouders apart een consult voor kunnen plannen.



Bij nr. 2 is het geen seconden in me opgekomen niet te tekenen. Vertrouw het oordeel van school daarin wel.



Bij nr. 1 kwam bericht terug dat zijn ogen niet oke waren. Heb niet gewacht op een nieuwe oproep en ben zelf naar de oogarts gegaan (ga niet een half jaar wachten kom nou). Daar bleek werkelijk niets mis met zijn ogen.



Bij nr. 2 alles okidokie. Logopdie komt denk ik nog, heb nog geen vragenlijst gehad. Maar het verslag van zijn eigen logopedie zal ik er bij meezenden. Scheelt ook weer…

@konijn wrote:

nou precies, maar in ondergoed rondhuppelen en voelen of de balletjes bv zijn ingedaald is nu niet meer aan de hand? dan kan ik de ouders toch een beetje gerust stellen!



De ggd wil verder niet uitwijden omdat het alleen contact is tussen kind en arts… en daar hebben wij niks mee te maken, dan alleen een ruimte regelen… en papier invullen wat ons invalt, maar moeten we wel weer communiceren met ouders… bladiebladieblaaa. en zij moeten het er mee eens zijn… dmv een getekend formulier dat wi jdat mochten aangeven.



Kortom… zohooo omslagtig. de logopediste komt ook op school om de kids te screenen, maar dat is zo anders, deur van lokaal is open, of ze werkt op de gang… maar je weet nooit wat een klein kind wel of niet zegt en doet…




Dat vind ik raar. waarom wil het GGD geen duidelijke info geven? Vaag hoor, sorry. Daarbij sta ik er eigenlijk wel van te kijken dat het nu pas gaat lopen daar. Dacht dat dit al zo oud was al de weg naar Kralingen. Wij moesten dit vroeger al. Ik dacht dat dit op alle scholen al lang gedaan werd.



Hier vul je als ouders een fomulier in. De juf vult ook een formulier in en na afloop van het bezoek bespreekt de arts de lijsten of vragen met de leerkracht. De info die de juf deelt, is altijd info,waar ouders van op de hoogte zijn!

Mochten er verder geen vragen of zorgen zijn, hoor je er niets meer over. Zo wel,dan ontvang je eventueel een uitnodiging voor een gesprek.

@mandy_d. wrote:

Hier ook alleen, wel vooraf toestemming van ouders (ouders moeten namelijk eerst een vragenlijst invullen). De kinderen worden soms ook per 2 a 3 tegelijk uit de klas gehaald,zodat ze samen met een vriendje daar staan.



Hier staat in de brief duidelijk vermeld,dat het onderzoek volledig gekleed is en dat ze alleen wegen/meten en oren/ogen doen.


Hier gaat dat ook zo. En achteraf krijg je als ouders een brief met de conclusie.

Hier ging Elise samen met een jongetje de controle doen. Vooraf tegen juf gezegd dat ik geen oren controle wilde ( Elise is rechts doof en wil niet dat een 3e partij zich ermee bemoeid aangezien we al druk bij KNO-logopedie-audiologisch centrum lopen ) Ze is met kleding aan gewogen, gemeten ( heeft ze me ook verteld ) en ze hebben GEEN gehoor getest op verzoek van mij en juf. Dit allemaal op school en het was lopende band werk heb ik begrepen. Ik had er niet zo’n problemen mee eigenlijk :think: vertrouw de juf hier wel in :think:

mijn kind wordt ook niet door een arts, verpleegkundige of wat dan ook gezien zonder mij erbij. simpel.

nog niet eens uit angst voor misbruik oid maar gewoon omdat het nog een kleuter is, niet zelf de situatie kan overzien, niet altijd sterk is in aangeven wat hij wel of niet wil etc.

ik wil dat zelf zien en begeleiden.


  • áls er iets is dan kun je tenminste meteen zelf extra info vragen. anders heb je straks een brief en weet je nog niks.
  • ook hier al voldoende artsen gezien met de oudste, dus wat toelichting/perspectief van mijn kant kan geen kwaad.



    ben ik een ‘bemoei-moeder’ :think: vast wel.

    so be it :mrgreen:

Hier ook een bemoei ouder hoor, maar bekijk het ook vanuit het kind. Aangezien alle kids om beurten of per setjes de klas uit gehaald worden en soms de kijken luisterspellen nog leuk vinden ook, zie ik niet in waarom ik mijn kind daarin zou afvallen.

Beide gaven aan het wel leuk te vinden en ik zie het punt niet zo in het lopende band ritueel…ben alleen verbaasd dat hier een zeker iemand het gewoon pikte…weer wat geleerd.



Vooral de oudste had toen ook genoeg artsen e.d. om zich heen, maar zag niet in,waarom ik dit onderzoekje in die lijn zou trekken…



Gelukkig mag je weigeren…

Hier was het met een ouder erbij.

eerste naar de verpleegkundige en later naar de arts.

Bij de arts wel in ondergoed.



Ik zou het niet willen dat mijn kind hier alleen naartoe gaat.

Hier ook een vijf jarige in groep 2. Geen arts gezien, niks over gehoord. Op beide scholen niet. (ze is net op een andere school gestart) Ik ou er ook bij willen zijn, en dan ben ik maar bij-de-hand, eigenwijs of lastig. Zal me jeuken…

@mandy_d. wrote:





Hier vul je als ouders een fomulier in. De juf vult ook een formulier in en na afloop van het bezoek bespreekt de arts de lijsten of vragen met de leerkracht. De info die de juf deelt, is altijd info,waar ouders van op de hoogte zijn!

Mochten er verder geen vragen of zorgen zijn, hoor je er niets meer over. Zo wel,dan ontvang je eventueel een uitnodiging voor een gesprek.




Hier ook, alleen het formulier wat de juf invult moet door de ouders ondertekend worden, als we het nodig vinden dat er iets opvalt.



Voorheen ging de leerkracht van tevoren ff tien minuten met de verpleegkundige aangeven, die oren, die gedrag, die ogen… werd dat aangevinkt en meer niet. Na afloop werd elk kind kort doorgesproken, pietje ogen twijfel dus verwijs, jantje motoriek twijfel dus verwijs naar fysio bladiebladieblaa.



Nuuuu… moet ik dan papier invullen door ouders laten tekenen… daarnaast gaat het resultaat van het bezoek richting de ouders in gesloten enveloppe en moeten wij weer van ouders horen wat er ‘mis’ was met de kinderen.



Dus… moeten wij maar weer raden wat er nou uitgekomen is, of al de oduers weer apart benaderen voor een oudergesprek! Weeeeeer… een oudergesprek. pfff… hoe omslachtig is dit zeg!

@konijn wrote:

@mandy_d. wrote:




Hier vul je als ouders een fomulier in. De juf vult ook een formulier in en na afloop van het bezoek bespreekt de arts de lijsten of vragen met de leerkracht. De info die de juf deelt, is altijd info,waar ouders van op de hoogte zijn!

Mochten er verder geen vragen of zorgen zijn, hoor je er niets meer over. Zo wel,dan ontvang je eventueel een uitnodiging voor een gesprek.




Hier ook, alleen het formulier wat de juf invult moet door de ouders ondertekend worden, als we het nodig vinden dat er iets opvalt.



Voorheen ging de leerkracht van tevoren ff tien minuten met de verpleegkundige aangeven, die oren, die gedrag, die ogen… werd dat aangevinkt en meer niet. Na afloop werd elk kind kort doorgesproken, pietje ogen twijfel dus verwijs, jantje motoriek twijfel dus verwijs naar fysio bladiebladieblaa.



Nuuuu… moet ik dan papier invullen door ouders laten tekenen… daarnaast gaat het resultaat van het bezoek richting de ouders in gesloten enveloppe en moeten wij weer van ouders horen wat er ‘mis’ was met de kinderen.



Dus… moeten wij maar weer raden wat er nou uitgekomen is, of al de oduers weer apart benaderen voor een oudergesprek! Weeeeeer… een oudergesprek. pfff… hoe omslachtig is dit zeg!




Ja, maaaar even heel sec, hoe belangrijk is het voor jullie eigenlijk om te weten wat er ui de uitslag kwam?

Moeten jullie dat echt per kind weten? Nee toch? Hier niet in ieder geval.

De juffen worden alleen op de hoogte gesteld als er uit de 'gedrags’vragenlijsten opvallende zaken komen.



Heel eerlijk, of de ogen/oren e.d. van mijn kind wel/niet werken gaat de juf wat mij betreft geen drol aan! Pas als het een probleem in de klas blijkt en ouders doen niets met het advies er verder naar te laten kijken (want laten we eerlijk zijn, hoor niet anders dan dat er iets uit de test kwam,waarbij later blijkt dat het echt vals alarm was. Mijn zoon blijkt meer dan scherp zicht te hebben bij de oogarts, GGD dacht van niet en zo ken ik nog tig van die voorbeelden, het is een indicatie…).



De uitslag van de medische staat van een kind is iets tussen ouder en GGD! Dat is het toch ook bij de CB controles in de jaren ervoor? Dit is hetzelfde hoor, maar gebeurt toevallig via school.

Ziet een kind niet goed, is het aan OUDERS hier iets mee te doen OFWEL de juf op de hoogte te stellen. Waarom zou een leerkracht een ouder speciaal uit moeten nodigen om ze uit te horen over de uitslag?

Dat is toch alleen als de juf zorgen heeft? Waarom wacht een juf met zorgen pas met ouders oproepen als de GGD is geweest?



Ouders hebben de eerste regie. Blijkt het inderdaad een kwestie te zijn,die in de klas ook speelt,dan is het normaal dat juf-ouders in gesprek gaan. Bij alle andere gevallen…keuze van de ouders.



Vind ik hoor…het is volgens mij niet omslachtig. Het is gewoon wat het is, waarschijnlijk hoef je er maar bij een handjevol kindjes wat mee.

hoezo gaat het ons geen ene drol aan dat peitje verwijs krijgt naar fysio en jantje naar de oogarts moet! Of het gehoor toch wel slecht is van klaasej dus het leifst vooraan meot zitten. Dat kan dan de volgende dag… als we moeten wachten tot we alle oduers hebben gesproken, dan ben je soms zo weer een week verder. We spraken niet lang met de ggd, maar zulke dingen werden er genoemd en werd altijd vermeld bij die leerlingen dat aan de lk doorgegeven werd dat bv links gehoor slecht was. Meer niet.



dat komen ouders anders ook zeggen en wij kunnen meteen actie ondernemen zodat de situatie voor dat kind de volgende dag al beter is! Als het allemaal tussen de ggd en de ouders is, dan moeten ze ook school niet benaderen in dit geheel. Ikkrijg al die ouders over mij heen meot ze allemaal verwijzen naar een telefoonnummer die vermeld staat op de brief… en ga maar door…



En waarom wel gedragsmatig? Juist dan vind ik jammer dat ouders niet mee mogen met al hun opvoedvragen ed… of vragen rondom gedrag.

@konijn wrote:

hoezo gaat het ons geen ene drol aan dat peitje verwijs krijgt naar fysio en jantje naar de oogarts moet! Of het gehoor toch wel slecht is van klaasej dus het leifst vooraan meot zitten. Dat kan dan de volgende dag… als we moeten wachten tot we alle oduers hebben gesproken, dan ben je soms zo weer een week verder. We spraken niet lang met de ggd, maar zulke dingen werden er genoemd en werd altijd vermeld bij die leerlingen dat aan de lk doorgegeven werd dat bv links gehoor slecht was. Meer niet.



dat komen ouders anders ook zeggen en wij kunnen meteen actie ondernemen zodat de situatie voor dat kind de volgende dag al beter is! Als het allemaal tussen de ggd en de ouders is, dan moeten ze ook school niet benaderen in dit geheel. Ikkrijg al die ouders over mij heen meot ze allemaal verwijzen naar een telefoonnummer die vermeld staat op de brief… en ga maar door…



En waarom wel gedragsmatig? Juist dan vind ik jammer dat ouders niet mee mogen met al hun opvoedvragen ed… of vragen rondom gedrag.




Ben een beetje verbaasd dat je (als juf zijnde) verbaasd bent. Begrijp dat jullie school hier nooit eerder aan gedaan heeft (wat ik ook al apart vond),dus snap dat je er nog niet helemaal in zit,maar even kort mijn gevoel daarin.



-Het medische dossier van mijn kind is privé! Wij bepalen met wie wij dat delen en ja, heeft het betrekking op zijn functioneren in de klas,dan is het aan ons dat aan te geven, Ondertussen kan het dat de juf iets signaleert,maar meer dan dat kan ze niet. Alleen een arts kan bevestigen.

Kortom, fijn dat een juf meteen iets wil met de conclusie,maar wat schiet iedereen er mee op als de ‘conclusie’ alleen maar een vermoeden is? Ruk een kind uit zijn eigen groepje of plek, zet he vooraan vanwege een vermoeden van slecht zicht? Ik zou toch even een afwachtende houding aannemen. Als een kind nog niet eerder signalen vertoont van disfunctioneren vanwege mogelijk slecht zicht, dan zou meteen actie ondernemen wat voorbarig zijn vind je niet?



Toch niet zo kort; als mijn kind naar de fysio moet,dan wil IK als ouder dat horen. Niet Truus de juf…dat is aan ons om dat terug te koppelen als het van belang is.



Waarom wel de gedragsvragenlijsten? Omdat de juf deze zelf ook invult. De GGD zou mogelijk aan de hand van beide lijsten kunnen zien dat er op beide plaatsen sprake is van problematiek wat nader uitgezocht zou kunnen worden. Ik weet dat DAT niet besproken gaat worden met de juf,maar de GGD zou mogelijk navraag kunnen doen hoe het kind in de klas is. Met die conclusie gaat er bericht naar de ouders of een aanbod voor een nader gesprel. En waarom geen opvoedvragen op school? Daar zijn andere momenten voor. Heb je als ouder een opvoedvraag,dan had je al veel eerder aan de bel kunnen trekken. Dan pak je niet gemakshalve die 5 minuten dat de schoolarts komt. Stel dat allee ouders zo’n arts 30 minuten aan de praat houden? Daar is de JGZ toch voor? Of de CJG’s?



OP de vragenlijst van de ouders staat letterlijk dat je als ouder aan kan geven dat je graag een aanvullend gesprek of consult wilt of het goed vind dat je eventueel een uitnodiging zou ontvangen. Alle gelegenheid daar aan te geven dat je er behoefte aan hebt. Staat de juf weer buiten…



En dat alle ouders toch naar je toe komen met vragen…tja, heel knullig hoor,maar als alle ouders de info en brief goed hadden gelezen,dan hadden ze niet naar je toe gekomen,maar meteen het nummer op de brief gebeld. Als ik zo’n brief lees,dan zou het bij mij niet in me opkomen eerst naar de juf te stappen. Ik zou hooguit ter kennisgeving aangeven dat we iets verder uit laten zoeken, maar verwacht niet van de juf dat ZIJ op voorhand ui eigen initiatief al actie gaat ondernemen voor 15 zgn slechtziende kinderen,die achteraf allemaal niet slechtziend blijken te zijn…



Dat je het persoonlijk een vervelend gevoel geeft,dat de ouders je zo benaderen,omdat ze de brief en de insteek niet snappen, lijkt me lastig…bestaat er een kans dat dat niet meer zegt over jouw onzekerheid en onbekendheid met het systeem,dan de werkelijke emotie van die ouder? Meer dan ze vriendelijk wijzen op wat er IN de brief staat,hoef je volgens mij niet te doen.
dat komen ouders anders ook zeggen en wij kunnen meteen actie ondernemen zodat de situatie voor dat kind de volgende dag al beter is! Als het allemaal tussen de ggd en de ouders is, dan moeten ze ook school niet benaderen in dit geheel. Ikkrijg al die ouders over mij heen meot ze allemaal verwijzen naar een telefoonnummer die vermeld staat op de brief.. en ga maar door...


Over het vette stukje. Het geeft me ergens toch het gevoel,dat het meer je eigen zorgen/onzekerheid over je verhouding met ouders gaat,dan om de procedure.
Ik denk dat dergelijke procedures al heel lang bestaan. Als ze werkelijk zo omslachtig waren, had er toch al lang iemand aan de bel getrokken?

Ik zou het gewoon over me heen laten komen. Wie weet valt het allemaal reuze mee...succes.