ggd screening groep 2

Ooh neeh hoor… t wordt nog ingewikkelder, wij hebben heel die brieven niet gezien, de brieven zijn rechtstreeks verstuurd naar de huisadressen, worden op school in gesloten enveloppe ingeleverd, dus niks van een brief heb ik kunnen lezen. Dankzij 1 ouder wist ik meer van de nieuwe gang van zaken.





Ik snap jou kant ook wel tav het medische dossier… ook hoor!! maar jah… niet alle veranderingen zijn verbeteringen.



Overigens heb ik super contact met ouders, maar het overviel mij gewoon even enorm…



We kregen vandaag pas de informatie voor de school!



dus… kortom… t loopt allemaal anders dan anders… :frowning: ws hadden wij het dan ook wel anders op gepakt! en waren we voorbereid

oh nog ter aanvulling. De ggd kwam altijd wel op school, maar met ouders, wij vulden niks in maar gaven twijfel aan, bv… let bij pietje op de ogen en bij jantje op zijn oren. Meer niet. Daar kregen wij dan de terugkoppeling van. Meer niet.

Gedragslijsten vullen wij trouwens dus niet in.



Het is gewoon een algehele nieuwe manier van werken… en vooral met een onduidelijk manier van communiceren vanuit de ggd was dit gewoon lastig. Maar het probleem is verholpen…



En… snap ook niet wat ze hier meer geholpen mee zijn als de ouders niet meemogen.

Ik weet van Sharon en dat is natuurlijk al een tijd geleden dat ik er wel bij was.

Vorig was ze wel alleen geweest.



Maar als Yari volgend jaar moet ga ik toch mee en anders niet.

ik ben met mijn zoon woensdag bij de schoolarts geweest en heb van te voren een brief gehad waarin verzocht werd om erbij te zijn.

ook moest ik een vragen lijst in vullen.



Zijn oren , ogen , gewicht etc werden nagekeken.

Hij moest zich uitkleden op zijn onderbroek na en toen werd zijn rugje bekeken . ook moest hij een stukje op zijn tenen lopen en hinkelen .



Zijn oren zaten wat verstopt en zijn gehoor bleek wat minder.

Na het uitspuiten van zijn oortjes kijkt de schoolarts binnenkort nog even naar zijn gehoor.

Ik heb dit gelijk aan de juf verteld zodat zij niet te zacht tegen hem praat, en even controleert of hij het allemaal meegekregen heeft.



Ik vind het dan ook aan mij om dit aan de juf te vermelden.

Het gaat over mijn zoon en de informatie vind ik vertrouwelijk en privé.

Ik vind het dan ook noodzakelijk om bij zo’n schoolartsbezoek aanwezig te zijn.

Hoe simpel het onderzoek, ik zou er altijd bij willen zijn. Het is voor ons misschien een peulenschil, voor een kind best spannend. Bovendien wil ik zelf ook gewoon met eigen ogen zien en met eigen oren horen wat er precies wordt gedaan en gezegd.

Mijn dochter is vorig jaar zelf heen gegaan. Paar weken later kreeg ik een brief waarin stond dat ze een gesprek met me wilden ivm haar gewicht en motoriek. Nou prima, paar maanden later kwam de assistente van de schoolarts en mocht ik mee. Uitgelegd dat ze al naar kinderfysio gaat voor dr motoriek, en dat ik me geen zorgen maak om haar gewicht. En dat deed zij ook niet. Alles was dus gewoon prima.



Ik heb er geen probleem mee als mijn kinderen alleen naar de schoolarts gaan.

@inge wrote:

ik ben met mijn zoon woensdag bij de schoolarts geweest en heb van te voren een brief gehad waarin verzocht werd om erbij te zijn.

ook moest ik een vragen lijst in



.


Wij hebben deze brief ook gehad over 2 weken moet onze zoon.

We moeten gewoon naar het gebowu waar ook het consultatie bureau zit.



Hier heet dat centrum voor jeugd en gezin.

En deze houden ook 1 keer permaand opvoed spreekuur op school

( dit klinkt heel zwaar maar je kan er voor van alles terecht)

Ik ben benieuwd



En nee ik zou dit mijn kind niet alleen laten doen niet vanwege misbruik of zo maar gewoon ook al kan het niks voorstellen ik weet niet hoe mijn kind reageert hier op dus ga ik mee

En ik ga ook altijd mee( of mijn man ) naar huisarts dus ook met dit.

ik ben met Milan gewoon niet geweest.

@klavertje4 wrote:

ik ben met Milan gewoon niet geweest.




En waarom heb je daar voor gekozen?

Het is dat ik de twijfel heb over de ogen van de oudste anders was ik ook niet gegaan. Gewicht en lengte geloof ikwel, oren ook en motoriek en gedrag weet ik ook wat er mis is dus ik zie er eigenlijk geen meerwaarde in, alleen die ogen en daarom gaan we. Hier een uitnodiging voor ouder, anders had ik geen toestemming gegeven.

jah, update van deze kant. De eerste kinderen zijn gescreend, wij hebben geklaagd, ouders hebben geklaagd.



Had ff nagevraagd ivm medische gegevens van kinderen doorgeven aan leerkracht. De ouders gaven toestemming om bijzonderheden aangaande ogen, oren en motoriek te mogen melden. Omdat de ouders erbij zaten, kon ze dat aangeven en hoefden de ouders niet contact met ons op te nemen.



Wij hebben nu net de oudercontactavonden achter de rug, en we moeten opnieuw met alle ouders om tafel om de gegevens door te geven vanaf de schoolarts.



Omdta er zoveel klachten zijn gekomen, hebben ze het terug gedraaid. De ouders mogen aangeven als ze meewillen of niet.



Als ze op deze oude manier blijven werken, werken wij als school niet meer mee…Omdat het organisatorisch heel veel onrust geeft in de groep, en er enorm veel werkdruk erbij kmt voor de leerkracht.



DUs voortaan mogen de ouders weer mee, en terplekke kunnen ouders ons in kennis stellen. Ook mogen ouders aangeven dat de verpleegkundige dat mag doen.



In eerste instantie wilde ze deze veranderde manier van werken in laten gaan bij de eerst volgende school, maar omdat enkele ouders dit al weten, de verpleegkundige heeft haar mond voorbij geklets toen er een ouder kwam klagen, en daarom mogen onze ouders ook alsnog mee.

Goede ontiwkkeling voor jullie dat er ouders zijn die geklaagd hebben, dat scheelt weer een beetje.

Zou je de meeste oudergesprekjes niet via de telefoon kunnen doen? Scheelt een hoop werk, vooral als er niks bijzonders te bespreken is.



Even los van de hele discussie over het gaan van zaken, vind ik dat we zo langzaam maar zeker geen baas over eigen kind meer zijn. In mijn optiek bemoeit iedereen zich maar raak met kinderen. Alles moet gecheckt,dubbel gecheckt en dan komt er nog een controle.

Wat is dat voor ongein dat ze ouders er niet bij willen hebben? Tja ik snap het wel, er zijn altijd ouders bij die ontzettend lang en veel aandacht opeisen tijdens zo’n consult (oms meer dan het kind zelf)



. Tijd is nog steeds geld. Maar…helaas dan maar voor die artsen, dan moeten ze maar consequenter kunnen tijden aanhouden.

Ook snap ik wel de link naar het onderwijs, het heeft een cultuur als in multi disciplines. om de ontwikkeling te bevorderen. Dat heeft natuulijk zijn voordelen voor het kind. Zoals een doofheid,slechtziend of motorisch haperen.



Heel jammer dat een ouder als ik aan sommige dingen een broertje dood heb. Mijn kind ziet geen enkele arts zonder mijn aanwezigheid. Daar is geen discussie over mogelijk. Daarnaast worden onderzoeken over mijn kind met mij, en als allereerst met mij besproken Mijn kind. klaar.



Ik probeer altijd redelijk te zijn als ouder en mijn persoonlijke grieven over sommige zaken aan de kant te zetten en het de leerkracht niet te moeilijk te maken. Maar het blijft mijn kostbaarste bezit en dat bescherm ik met alles wat ik heb. :inlove: