Gezonde tussendoortjes ?

Lynn is nu 16 maanden en krijgt doorgaans 's morgens fruit tussendoor, en 's middags een rijstwafel/soepstengel.

Ik vind het belangrijk dat ze redelijk gezonde dingen binnenkrijgt en ben dan ook best kritisch.



Nu merk ik, zeker als we op bezoek zijn of we zelf bezoek hebben, dat ze niet makkelijk meer te verleiden is met een soepstengel of rijstwafel die we zelf meenemen. Ik ben bang dat we dus onze zoektocht naar verantwoorde tussendoortjes (die ook mee te nemen zijn) moeten uitbreiden.



Nu willen we haar liever geen zoetigheid of echte snacks geven, suiker of niet.

Nijntje-koekjes, rozijntjes, baby-lange vingers, eerste stap Liga’s, Goodies-snacks (de chips of rijstwafels met zoete smaakjes) of een simpel biscuitje vind ik ook onder zoetigheid/koek/snacks vallen en wil ik haar dus niet geven. Qua drinken krijgt ze ook alleen water of melk en geen sapjes (of heel af en toe roosvicee laxo als ze verstopt is, maar dat is uitzondering).



Maar wat dan wel ? :slight_smile:

Ik ben dus op zoek naar tussendoortjes die mee te nemen zijn (in een zakje zitten), gezond zijn, geen suiker bevatten en ook geen andere zoete opsmuk hebben.

melba toastjes?

Knijpfruit? Is in principe zonder toevoegingen.

En de manier waarop je dat moet consumeren is voor een dreumes reuze interessant! Succes gegarandeerd zou ik haast zeggen.



En een cracotte of creamcracker (evt. met kaas)

Paprika.



Hier een paprika monster.

Ik vind rozijntjes een stuk gezonder als een creamcracker (witmeel, suiker, zout) of cracotte (zelfde verhaal, als je goeie te pakken hebt zonder de suiker).

Ik neem als tussendoortje gedroogd fruit mee, koop zelf zakken abrikoosjes, pruimen, cranberry’s etc bij het reformhuis ( dus zonder de e-nrs ongezwaveld). Snij de grotere in kleine stukjes en heb een klein bakje om het in mee te nemen. In de kast staateen grote pot, eens ij de paar maanden koop ik ds een paar zakken en snij het kleiner.

Idd wel zoet maar ik zie echt niet wat daar mis mee is voor een keertje (dacht dat ik streng was :mrgreen: ).



Verder gewoon dingen als komkommer met een beetje feta, spiesje met cherrytomaatje en bolletje mozzarella, augurkjes, olijfjes, maiskoekjes (beslag maken van volkorenmeel en melk, kan evt zelfs met water, mais erdoor, kruiden en bakken als mini pannenkoekjes, kan ook met geraspte courgette of wat je maar wil).

snoeptomaatjes of mini komkommertjes?



Ik nam vaak een klein bakje met pitloze druifjes mee, maar die zitten dus niet handig verpakt in een zakje.



Wat is er eigenlijk mis met rozijntjes? :think:

Als je geen tussendoortjes wil geven waar aan (geraffineerde) suikers zijn toegevoegd en ook geen loze koolhydraten wil geven (wat het lichaam weer omzet in suikers) dan kun je beter beperken tot snoepgroentes en fruit/gedroogd fruit zoals rozijntjes, krentjes (werkt ook nog bloedzuiverend), gedroogde abrikozen, pruimen etc.

Verder zijn er snoeptomaatjes, paprika’s en heb je komkommer.



Je hebt ook nog zoiets als appelchips. Ik weet even niet waar je het kunt kopen, ze hadden het vroeger bij onze groentewinkel maar die is er niet meer (helaas).

Maar appelchips kun je ook heel goed zelf maken, genoeg recepten op het i-net.



Verder kun je bij natuurwinkels nog kijken naar volkorenkoekjes waar geen suikers aan toegevoegd zijn, zijn wel koolhydraten maar ook vezels.

Veel dingen zijn al genoemd. Maar ook hier zijn we dol op gedroogd fruit als tussendoortje. Bestel eens in de zoveel tijd 1,5 kilo en regelmatig gaat er ook wat mee in een broodtrommeltje. Maar meiden vragen hier vaak om een vakje gedroogd fruit ipv een snoepje, ze vinden het echt heerlijk.

Waarom geen rozijntjes, hm…

Vind dat toch een vrij zoete smaak hebben en daarmee onder snoep vallen.

Het gaat me niet alleen om de suiker, maar ook om de zoete smaak (daarom krijgt ze ook geen sapjes bijv.).



Fruit en groente krijgt ze vaak dus al, maar vind dat om mee te nemen toch onhandig. Als je onverwachts weg moet, moet je dat eerst helemaal klaar maken. Daarbij rot het ook veel sneller, kan je het niet bewaren zoals dat met een pak rijstwafels/soepstengels wel kan en maakt het toch een vochtigere bende (en ik ben echt niet vies daarvan, maar in de auto of bij anderen is dat minder fijn).



Gedroogde pruimen en tutti frutti hebben we toevallig in huis gehad. De pruimen omdat ze soms last heeft van obstipatie, de Tuttu frutti voor het ‘lekkere’. Alleen krijgt ze die nog niet echt zelfstandig en goed weg, ze zijn nog te taai vaak. Ik weet ook niet of dat sowieso iets is voor frequent gebruik ?

In kleine stukjes snijden of knippen, zoals rozijntjes. En evt voorweken.

Maar dat isnook zoet. Wat is er mis met zoet? Banaan en meloen, aardbei, mag ze dat dan ook niet?

Komkommer dan?



Cranberrys zijn ook zoet, eventueel gedroogd fruit? (makkelijk mee te nemen).

Fruit smaakt toch ook zoet? :think:

Ik heb hier een recept voor Truffels van gedroogd fruit en noten.

Afgelopen week nog gemaakt met dadels, maar je kan ook abrikozen of vijgen gebruiken.



Je pureert de dadels (zonder pit) met de noten en je vormt er balletjes van even laten op stijven in de koelkast. Ik heb ze ook nog door geraspte kokos heen gerold. :thumbup:

Fruit vind ik toch wel van een hele andere categorie dan rozijntjes en andere zoete dingen. Rozijntjes liggen ook niet voor niks in het snoep-vak (hier althans)… Ik vind gewoon dat er gezondere alternatieven zijn en wil Lynn gewoon liever niet teveel aan zoete smaken laten wennen als er in diezelfde categorie (drinken, ‘lekkers’) ook neutralere smaken zijn (water, crackertje, evt. biologische ‘koekjes’ die niet zo zoet zijn).

Fruit vind ik dan echt wat anders en mag ze gewoon eten. :slight_smile:



En ik ben echt voor de rest niet moeilijk hoor. :mrgreen: Hier kan en mag een hele hoop, eten vliegt vaak ook nog door de kamer vanwege de Rapley en als ze ouder is gaat ze echt wel snoep/koek/sap mogen, maar voor nu is ze nog maar 16 maanden en wil ik waar ik kan een goede basis meegeven. :angel:

Ken je degezondemama? (daar staan ook wat meer links naar recepten).

@Selena wrote:

Fruit vind ik toch wel van een hele andere categorie dan rozijntjes en andere zoete dingen. Rozijntjes liggen ook niet voor niks in het snoep-vak (hier althans)… Ik vind gewoon dat er gezondere alternatieven zijn en wil Lynn gewoon liever niet teveel aan zoete smaken laten wennen als er in diezelfde categorie (drinken, ‘lekkers’) ook neutralere smaken zijn (water, crackertje, evt. biologische ‘koekjes’ die niet zo zoet zijn).

Fruit vind ik dan echt wat anders en mag ze gewoon eten. :slight_smile:



En ik ben echt voor de rest niet moeilijk hoor. :mrgreen: Hier kan en mag een hele hoop, eten vliegt vaak ook nog door de kamer vanwege de Rapley en als ze ouder is gaat ze echt wel snoep/koek/sap mogen, maar voor nu is ze nog maar 16 maanden en wil ik waar ik kan een goede basis meegeven. :angel:


In mijn supermarkt staan de rozijnen bij het gedroogd fruit en de uitdeelpakjes bij de snoepjes. Ik dacht even dat er iets raars in rozijnen zat waardoor Lynn het niet mag hebben haha. Maar gedroogd fruit vind ik erg zoet (zoeter dan gewoon fruit).

@Selena wrote:

Fruit vind ik toch wel van een hele andere categorie dan rozijntjes en andere zoete dingen. Rozijntjes liggen ook niet voor niks in het snoep-vak (hier althans)… Ik vind gewoon dat er gezondere alternatieven zijn en wil Lynn gewoon liever niet teveel aan zoete smaken laten wennen als er in diezelfde categorie (drinken, ‘lekkers’) ook neutralere smaken zijn (water, crackertje, evt. biologische ‘koekjes’ die niet zo zoet zijn).

Fruit vind ik dan echt wat anders en mag ze gewoon eten. :slight_smile:


Dat je, om welke reden dan ook, haar niet teveel aan zoete smaken wil laten wennen, al is zoet nou eenmaal de natuurlijke aanleg van elke baby, kan ik dan nog inkomen.

Maar dat je fruit als ok aanmerkt maar gedroogd fruit als minder goed beschouwd en rozijntjes uit het welbekende doosje als ongezond beschouwd kan ik niet rijmen ... :?

Suikers zijn suikers en alle soorten fruit, vers of gedroogd, bevatten fructose en glucose en het lichaam ziet dat als suiker, net als geraffineerde suikers welke ook bestaan uit fructose en glucose.
Je moet ook fruit zien als suikers. Het enige verschil is dat fruit ook nog vezels en vitamines bevat en een Nijntje koekje bijvoorbeeld verder geen echte toevoegingen heeft behalve loze koolhydraten.
Maar er zit echt geen verschil tussen een appel, gedroogde abrikoos of een rozijntje als het om suikers gaat.
Dat rozijntje uit het pakje ligt enkel en alleen in het snoepvak omdat het verkocht wordt als een tussendoortje. Anders vindt je het bij het taart/bak assortiment en soms bij het (gedroogd fruit) maar behalve de verpakking is de inhoud echt hetzelfde.

Tja, en toch voelt het hier anders dan gewoon een stuk fruit.

Ik ga haar ook echt geen rozijn verbod geven voor haar leven lang, zoals gezegd mag ze later echt wel zoetigheid, koekjes, snoepjes (eten wij tenslotte ook), en zie ik mezelf later in de zomer al een ijsje met haar halen etc… Ben dus echt niet zo moeilijk dat ik het haar leven lang schuw (ben zelf ook een lekkerbek), maar nu is ze nog maar zo klein. Zoetigheid kan ze de rest van haar leven nog voorgeschoteld krijgen, dan wil ik haar dat niet nu al bewust geven terwijl ze er niet eens letterlijk om vraagt en nog even lief een niet-zoet-product eet. Als ze nu nog tevreden is met water bijv., waarom dan al uit jezelf zoete sap geven ? :slight_smile:



Rozijntjes zelf heb ik verder trouwens weinig op tegen, maar dan op wat latere leeftijd. Voor NU vind ik dingen als een rijstwafel, soepstengel of iets in die richting dus wat geschikter vanwege de neutralere smaak en het minder-zoet-gehalte. Als ze straks over een aantal maanden of wat wel echt meer interesse krijgt in de ‘echtere’ tussendoortjes, dan heb ik met rozijntjes als start ook de minste problemen denk ik. Maar ik geef haar voor nu gewoon het liefst zo min mogelijk zoet, nu ze er ook nog niet om vraagt.



Er moeten wat dat betreft toch wel meer niet-zoete alternatieven als tussendoortjes op de markt zijn, dan enkel rijstwafels en soepstengels ?

@Kwakje wrote:

Ik heb hier een recept voor Truffels van gedroogd fruit en noten.

Afgelopen week nog gemaakt met dadels, maar je kan ook abrikozen of vijgen gebruiken.



Je pureert de dadels (zonder pit) met de noten en je vormt er balletjes van even laten op stijven in de koelkast. Ik heb ze ook nog door geraspte kokos heen gerold. :thumbup:




Kijk, deze ga ik onthouden :slight_smile: Voelt al een stukje beter vanwege de noten (gezond, en door de noten wordt het niet in en in zoet en begint het meet op hartig te lijken, wat ik liever heb dan zoet). En nog makkelijk te maken ook :smiley:

Mocht je het recept willen mag je me wel een prive berichtje sturen.