Lara’s school wil dat er gezond getrakteerd wordt. Helemaal mee eens. Maaaarrr… Lara lust zelf bijna niks. Van fruit alleen appels, peren, bananen, druifjes en evt. een mandarijntje. Ze lust worst en kaas. Ik wil er geen úren op hoeven knutselen en alles wat ik verzin heeft toch al gauw snoepjes als versiering of als wielen of er zit komkommer, tomaat, aardbei oid bij.
Ik vind iets niet-eetbaars ook prima trouwens, maar als je 6 wordt valt er dan niet zoveel te kiezen meer. Dikkie Dikboekjes of vingerpoppetjes zijn al te kinderachtig.
Jullie gouden tips?
spiesjes maken met de fruitsoorten, eventueel stukje kaas of worst erbij, in een ronde vorm steken (al dan niet bekleed met folie) en klaar ben je toch?
Nou, dat lijkt me simpel, prikkers met kaas en worst of fruitprikkers
Als je perse iets wilt knutselen waar dan iets bij zit wat ze niet lust kan je haar toch ook uitleggen dat andere kindjes het wel lekker vinden en dat er genoeg is wat zij wel lekker vind?
Dan gewoon een spiesje :thumbup:
maar als je appel, peer of banaan in stukjes snijdt, dan wordt het toch bruin? Hoe hou je het dan mooi?
citroensap
en dan wordt het niet zuur?
nee, dat wordt niet zuur. en dat is de perfecte oplossing: een spiesje met de fruitsoorten die ze lust.
Of je maakt zoiets http://www.party-kids.nl/traktatie.asp?intCategorie=1&intNummer=3474
en vervangt komkommer of door papier (maar das weer veel knutselen) of door druifjes of zo.
hoi trouwens!
Als je googled op mandarijn en trakteren kom je ook heel wat tegen, oa deze Nemo visjes: wel een beetje knutselen, maar kan van tevoren
Ik maakte voor Arielle deze broodpoesjes:
Ah, die broodpoesjes zijn echt schattig!
Maar lijkt me wel veel werk of valt dat mee?
Laura heeft al twee keer getrakteerd op bekertjes popcorn. En dan leuk versierd in een mooi bekertje met een parasolletje erin.
Maar dan moet het eigenlijk wel het liefst zelfgemaakt en zonder suiker erdoor, anders is het alsnog ongezond natuurlijk (hoewel wij het gewoon met zakken kant & klare zoute popcorn van AH hebben gedaan ).
Het fijne hiervan vond ik dat ook kinderen met allergieën (koemelk, gluten) dit gewoon kunnen eten.
Afgelopen verjaardag heeft Laura getrakteerd op spiesjes met kaas, worst, mini-tomaatjes, stukje komkommer en stukje ananas eraan.
Als je niet wil frutselen dan koop je van die kant en klare kaasfiguurtjes.
Of cheesestrings of knijpfruit (zonder toegevoegde suiker)…
Hang je er van die waterfluitjes, glitterpennen of een bakje klei (je hebt van die mini’s van playdoh) aan en klaar. (mijn kinderen vinden dat nog steeds leuk speelgoed en niet kinderachtig)
als het echt gezond moet zijn, is kaas en worst al lang niet meer zo’n vanzelfsprekendheid. Daar zit dan echt veel verzadigd vet in.
@Mejis wrote:
Ah, die broodpoesjes zijn echt schattig!
Maar lijkt me wel veel werk of valt dat mee?
Ik vond het zelf meevallen, ik heb er 10 gemaakt. 20 zou wel te doen zijn, 30 wordt denk ik teveel, alhoewel ik het zelf alsnog zou doen…
Het deeg mixen doe ik toch met de mixer. De balletjes deeg die je gebruikt zijn 35 gram voor het lijf en 15 gram voor het hoofd.
De oortjes zijn van stroopwafel, die druk je na het bakken er pas in. Net als de rozijntjes, die plak je er na het bakken en afkoelen op met glazuur (poedersuiker met een klein beetje water gemixt).
Als je ze wilt gaan maken; het recept is voor gewoon witbrood. Die heb ik wel voor je. Of je koopt zo’n zak kant en klare mix in de supermarkt.
Lust ze ook geen ontbijkoek of eierkoek, daar kan je ook best nog iets van maken, leuk parapluutje erop ofzo???
Onze school wenst ook een “gezonde traktatie”… Tja, tis maar net wat je er onder verstaat. Onze school vertaat er bijv. onder “geen snoep”. Maar chips mag weer wel :eh: . Kaas en worst vind ik persoonlijk ook niet gezond gezien het vetgehalte. Zelfs een banaan is vaak slecht (voor zowel tanden als gewicht). Dat geldt eigenlijk ook voor druiven en meloenen.
Ik help je nu niet echt he… :think: :mrgreen:
Mag je wel cakejes of koekjes trakteren? Kapiteinkoek bijv. of eierkoek?
uhm nannietje… is er ook iets wat je wel gezond vindt dan? Persoonlijk vind ik suiker, zout en vet niet ongezond. (Ik vind zelfs snoep niet ongezond trouwens :lol:) . Maar ik vind het wel goed dat ze vragen niet op snoep te trakteren, want het liep echt uit de klauwen soms met de zakken snoep en chips die er uitgedeeld werden. En dan soms óók nog een cadeautje erbij :shock: .
Ik zie veel leuke ideetjes! Dank jullie zeer; ik zal eens overleggen met de jarige in kwestie .
en het wordt, met dank aan fiep, kaassterretjes en -hartjes (handig, die koekjesuitstekers) op een prikker in een appel of mandarijn.
Wat een leuke ideeen, die tulpjes zijn erug leuk
@lena3 wrote:
uhm nannietje… is er ook iets wat je wel gezond vindt dan?Persoonlijk vind ik suiker, zout en vet niet ongezond. (Ik vind zelfs snoep niet ongezond trouwens :lol:) . Maar ik vind het wel goed dat ze vragen niet op snoep te trakteren, want het liep echt uit de klauwen soms met de zakken snoep en chips die er uitgedeeld werden. En dan soms óók nog een cadeautje erbij :shock: .
Ik zie veel leuke ideetjes! Dank jullie zeer; ik zal eens overleggen met de jarige in kwestie.
lena,ik bedoelde er meer mee te zeggen dat als je voor echt “gezond” moet gaan, je goed moet zoeken wil je suikers en vet vermijden.

Ik vind het (in ons geval op school) persoonlijk namelijk raar dat een school bepaald dat vet en zout wel kan en suiker niet. Laat dan kinderen kiezen en gewoon 1 snoepje trakteren. Een zak snoep en kadootjes vind ik ook te ver gaan. Ik heb vorig jaar wel zelf leuke boekenleggertjes gemaakt als extraatje bij de roze koek ;).[/u]