Gezond broodbeleg

Maar geef je dan ook zoutloze pindakaas?

En vind je pindakaas niet eng…? Ik lees vaker dat jonge kindjes het krijgen, maar ik vind het toch eng…ivm eventuele allergie… :oops:

Nee ik geef gewoon de pindakaas van calvé. Hij krijgt het zo weinig (niet elke week) dat ik dan geen zoutloze koop. Of er moet toevallig al zoutloos zijn :wink:

Ik vind dat niet eng. Ik heb het eerst geprobeerd, paar weken terug, en hij kreeg er niets van. Zelfde als met aardbeien, at hij ook gewoon mee van de zomer en kiwi eet hij ook gewoon. Ik kijk eerst of hij er een allergie van krijgt, zo niet dan krijgt hij het vaker.

Wij hebben zelf geen allergien wbt eten dus ben er ook niet zo bang voor.

Ons kleintje gaat straks (als het geboren is naar het kdv) en ik weet dat ze daar bij de hele kleintjes beginnen met smeerkaas… Zou het heel raar zijn om zelf beleg mee te geven voor de eerste tijd? Of is dat iets wat je kunt overleggen met de leidsters?

(ik weet het, ben er vroeg mee, maar wij gaan over 2 weken eens kijken bij een kdv en wil het dan voorleggen, al duurt het nu nog een jaar voor we op dat punt zijn ;))

Je kunt dat over het algemeen gewoon aangeven.

Toen J. baby was kregen ze op de babygroep lange vingers en siroop…ik heb aangegeven dat ik suiker voor zo’n jong kind niet nodig vond. De leidsters daar hadden er alleen wat moeite mee om te bepalen waar dan suiker in zat…want volgens hen zat dat niet in siroop… :doh: Toen heb ik maar gezegd dat ze behalve brood (met bv. appelstroop) en melk, alleen water en fruit en soepstengels mocht…

Met D. ben ik wel makkelijker, merk ik…thuis krijgt ze geen smeerworst en smeerkaas, maar ze zal het op het KDV vast wel eens krijgen… Die twee dagen in de week dat ze daar is en die ene boterham die ze dan eet (die ook vast niet altijd met smeerkaas zal zijn)…dat zal ze vast wel overleven.

@ikke_w wrote:

Ons kleintje gaat straks (als het geboren is naar het kdv) en ik weet dat ze daar bij de hele kleintjes beginnen met smeerkaas… Zou het heel raar zijn om zelf beleg mee te geven voor de eerste tijd? Of is dat iets wat je kunt overleggen met de leidsters?

(ik weet het, ben er vroeg mee, maar wij gaan over 2 weken eens kijken bij een kdv en wil het dan voorleggen, al duurt het nu nog een jaar voor we op dat punt zijn ;))

Ik heb het heel duidelijk tegen de leidsters gezegd dat Siem daar geen smeerworst/smeerkaas/jam uit de supermarkt etc mag hebben. Hij eet daar alleen appelstroop of plakjes kaas op brood. En heel in het begin alleen boter. Jouw wensen en daar horen zij zich aan te houden, dus zeker bespreken met ze.

@Nienke123 wrote:

Toen J. baby was kregen ze op de babygroep lange vingers en siroop…ik heb aangegeven dat ik suiker voor zo’n jong kind niet nodig vond. De leidsters daar hadden er alleen wat moeite mee om te bepalen waar dan suiker in zat…want volgens hen zat dat niet in siroop… :doh: Toen heb ik maar gezegd dat ze behalve brood (met bv. appelstroop) en melk, alleen water en fruit en soepstengels mocht…

Maar in siroop, als je daarmee diksap of dergelijke bedoelt, hoeft ook geen "toegevoegde" suikers te zitten, het kan siroop/diksap wat 100% alleen uit fruit bestaat.
Dan zitten er wel fructose in maar geen glucose.
Dus op zich begrijp ik wel dat als het siroop wat zij gebruiken geen toegevoegde suikers bevat, zij niet direct begrijpen wat je dan wil. Want eigenlijk zeg je dan, ik wil ook niet dat mijn kind vruchtensuikers krijgt maar daarentegen vind je fruit wel ok ?

Diksap noem ik geen siroop, dat noem ik diksap. :slight_smile: Het verschil tussen de soorten suikers weet ik heel goed (ik ben zelf intolerant voor ‘toegevoegde suikers’ :wink: :)), maar zij dus kennelijk niet…want ze hadden het dus echt over ‘suikerwater’ siroop… Heb het ze ook laten zien op het etiket, maar volgens mij hadden ze totaal geen idee waar ik het over had…

Ik vind sowieso slecht dat kinderdagverblijven niet eens onderzoeken wat ze de kinderen geven. Het is algemeen bekend dat smeerworst en smeerkaas slecht is en het word in de meeste kdv’s gewoon gegeven. Ik moest de leidster van Siem’s kdv eerst uitleggen waarom het slecht is.

Ook bij de directie van mijn werk krijg ik niet aan het verstand gepeuterd dat ze beter smeerworst en smeerkaas uit het assortiment kunnen halen. Maar ze doen dan wel weer moeilijk over melk hagelslag, mag alleen nog maar pure zijn. :roll:

Siroop is net zo iets. Siem krijgt diksap en ook op het kdv. Als zijn eerste flesje leeg is krijgt hij water, ook thuis. Maar siroop versta ik aanmaaklimonade mee. Dat zou ik ook nog niet goed vinden. Idd als het alleen uit fruitsuikers bestaat is het anders, maar als er duidelijk op het etiket staat dat er oa glucose in zit dan kun je verwachten als leidster zijnde dat er ouders zijn die dat niet willen hebben.

@Nienke123 wrote:

Diksap noem ik geen siroop, dat noem ik diksap. :slight_smile: Het verschil tussen de soorten suikers weet ik heel goed (ik ben zelf intolerant voor ‘toegevoegde suikers’ :wink: :)), maar zij dus kennelijk niet…want ze hadden het dus echt over ‘suikerwater’ siroop… Heb het ze ook laten zien op het etiket, maar volgens mij hadden ze totaal geen idee waar ik het over had…

Nou, dat vind ik wel echt slecht voor een KDV :shock: Het is nou niet alsof dat hogere wiskunde is.

De intelligentie van een deel van de leidsters op de babygroep was niet heel hoog…op de peutergroep (en ook waar ze nu zit - op een ander KDV) was het een stuk beter, daar kon ik gewoon zeggen ‘liever geen snoep, behalve bv. met Sinterklaas wat pepernoten ofzo’ en dan ging (en gaat) het goed. :slight_smile:

Maar op de babygroep waren toen ook ouders die snoep trakteerden…soms hele zakken…die werden dan wel in het bakje gestopt, maar toch… Kennelijk vinden aardig wat ouders het toch geen probleem als hun baby suiker (of smeerkaas of smeerworst of wat dan ook) krijgt…

wij zijn sinds een paar weken brood aan het proberen, gewoon kleine stukjes of dat ze zelf een reep in haar hand krijgt.

maar omdat we nu naar minder flessen gaan wilde ik er echt een maaltijd van maken, en zoals ik het hier lees in volle boter beter dan magarine toch?

zo stom dat er in het cb boekje magarine staat, en ook smeerkaas en leverworst. tenminste als ik dit topic een beetje doorlees lijkt me het nou niet de eerste keuze. maar goed beleg komt bij de volgende stap wel, alleen brood lijkt me nu wel genoeg.

(Biologische) roomboter lekker op brood smeren, wij doen het hier nog steeds en hij vindt het heeerlijk. Beleg is nog echt niet nodig. :wink: (maar goed dat vindt ik, niet zozeer in het algemeen hoor).

Idd en kies vooral voor biologische…prijsverschil is aanzienlijk met boter, maar een koe die goed voer krijgr/grassen kan eten geeft gewoon veel betere melk.

ja goeie! ik zal morgen eens de ah induiken, en boter vind ik voorlopig ook wel voldoende als beleg :slight_smile:

ok ondertussen dikke 2 maanden later en wilde ik toch maar eens beginnen met iets op het brood met boter.

sinds vorige week biologische jam maar ik wil haar dus niet elke dag zoet geven op brood…

nu heb ik gelezen hummus ricotto, tartex, roomkaas en tahine in dit topic zometeen even kijken wat er in onze AH te vinden is hiervan.

ik las ook kipfilet, ik had vorige week staan kijken bij kipfilet bij broodbeleg maar dan zitten er ook allerlei toevoegingen in waaronder zout, of moet ik naar ander soort kipfilet kijken?

Nou dat vind ik eigenlkjk uberhaupt geen gezonde keuze. Tis wel mager maar daar is alles llk wel mee gezegd. Meeste vleeswaar is ontzettend bewerkt.

Bij de ah kan je roomkaas vinden of geitenkaas en de bio pindakaas is geloof ik ook wel oke daar. Ik koop daar ook zonnatura appelperenstroop, die is zonder toegevoegde suikers.

Wat je ook kan doen is biologische kipfilet kopen (zeg maar zo’n stuk) die koken en dan in plakjes snijden.

ja ze hoeft voor mijn gevoel ook nog helemaal geen vlees hoor, maar ik las en hoorde het vaker vandaar dat ik er nog naar het kijken was.

eerst maar beginnen met een van die andere opties, alleen las ik net dat in hummus ook zout zit en ik dacht dat kinderen onder de 1 geen zout mochten? of is het in hele kleine hoeveelheden niet zo’n probleem?

In brood zit ook zout… Onze zoon kreeg het 1e jaar alleen roomboter op z’n brood (en soms nog steeds alleen, dan wel de ongezouten bio boter). En voor de rest geitenkaas.

Roomkaas, geitenkaas, hummus gaan er goed in… heb alleen geen enkel idee hoe lang ik deze producten kan bewaren als ze open zijn geweest…iemand idee? Ik gebruik altijd schone messen/lepels om het op broos te smeren