Gezocht: fulltimekolfsters

Sinds halverwege de kraamweek kolf ik fulltime voor Quinn. Hij is een luie drinker, wil niet al teveel moeite doen voor zijn melk, en bovendien laat zijn drinktechniek te wensen over. Hierdoor viel hij te snel af, en werd ons mannetje geler en geler. Aanleggen deed in elke positie bovendien flink pijn aan mijn tepels, dus dat zal ook niet meegeholpen hebben. Mijn borsten waren daarentegen meer dan vol genoeg, en werden maar niet goed genoeg leeg gedronken, waarop ze continu gespannen en pijnlijk waren. Toen ik op een avond op de wc zat, na een voeding, en mijn borsten gewoon nog aan het druppelen waren, heb ik twee bakjes gepakt, en met de hand de ergste spanning weg gekolft. Ik liet dit aan mijn man en de verpleegkundige zien. Opbrengst was toen al bijna 100cc! De daarop volgende dag weer gevoed gevoed gevoed, maar nog steeds die enorm pijnlijke spanning, en toen heb ik 's avonds de electrische kolf gepakt. Ruim 300cc per borst!!! :shock: Die avond en nacht ben ik gaan kolven, en heeft mijn man Quinn flesjes bv gegeven. Geen pijn meer tijdens het voeden, mijn borsten weer soepel, en geen gespannen pijnlijke borsten meer, heerlijk. 's Morgens erover gesproken met de verpleegkundige, en ook met de verloskundige, die toevallig langs kwam. Verloskundige adviseerde toen het kolven te beperken tot 5x per dag, omdat mijn productie behoorlijk groot was, en zodat ik 's nachts meer rust zou krijgen. Nou, sindsdien is mijn productie dus echt enorm gekelderd! :frowning: Dusdanig dat ik afgelopen donderdag zo moedeloos werd, dat ik maar heb gezegd dat ik over wilde stappen op kv. Ik produceer namelijk nu nog geen 200cc per dag meer. Lang niet genoeg om Quinn te voeden dus! :cry:



Ik heb dus erg het gevoel dat dat advies van de verloskundige niet goed is geweest. Had ik nu maar gewoon door blijven kolven net zo vaak als ons ventje om een voeding vroeg… Dan was mijn productie nu misschien nog wel genoeg geweest??? Nu ben ik er zo negatief van geworden, dat ik nog maar 1-2-3 x per dag kolf, en tja, bij lange na niet genoeg melk heb om een dag vol te maken… Gelukkig heb ik nog flinke voorraad in de vriezer van de voorgaande weken met overproductie, dus vooralsnog krijgt hij nog steeds bv!



Is er een mogelijkheid dat ik het alsnog weer goed kan krijgen? Moet ik weer net zo vaak gaan kolven als Quinn een voeding vraagt? Hoe vaak kolven jullie? En hoe ziet zo’n kolfsessie er bij jullie uit? Ik heb een enkele kolf van Avent, en doe nu ongeveer een uur over een sessie, om beide borsten te kolven…

Het eerste wat ik denk: waarom schakel je geen lactatiekundige in?

PS: Aanleggen is voor mij dus echt geen optie meer!

@D. wrote:

Het eerste wat ik denk: waarom schakel je geen lactatiekundige in?
Omdat die dan waarschijnlijk zal adviseren Quinn weer aan te gaan leggen, maar dat zie ik echt niet zitten… :oops:

die hebben ook ervaring met kolven, ik zou ze gewoon ff bellen, duidelijk je verhaal vertellen!

Heb je wel een tsr? Anders zou je een neusspray die je van de huisarts kan krijgen daarvoor kunnen gebruiken? Caris die heb jij toch ook?

@HanB wrote:

@D. wrote:
Het eerste wat ik denk: waarom schakel je geen lactatiekundige in?
Omdat die dan waarschijnlijk zal adviseren Quinn weer aan te gaan leggen, maar dat zie ik echt niet zitten… :oops:




Aanleggen en voeden hoort geen pijn te doen, absoluut niet. Een lk kan meekijken naar waarom het pijn doet, waar het mis gaat. Los daarvan: als jij dat niet wil kan ze je niet dwingen, maar ze wetel wel erg veel van kolven natuurijk.

Nogmaals: ik heb alle mogelijke houdingen geprobeerd, en aanleggen doet gewoon altijd pijn, dus dat is echt geen optie.



Drempel naar LK is vooralsnog veel te hoog… Te bang voor dat mafia gevoel… :oops:



TSR heb ik volgens mij wel, maar niet per se voelbaar bij elke kolfsessie. Als ik TSR voel, dan voelt het als een enorme pijn in beide borsten, die dan later weer weg trekt. Voel dat vaker tussen de sessies, dan tijdens. Melk loopt wel goed, naar mijn idee. Zie altijd mooie straaltjes.

er zijn echt meer vrouwen die alles kolven en dit met de fles geven … en ik denk dat het gros daarvan echt via de LK is gegaan.



Als jij belt met de vraag hoe fulltime te kolven dan lijkt het me dat een professionele LK echt met die vraag en de oplossing/ het antwoord bezig zal gaan en niet met het kindje weer aan de borst te krijgen.



Maar 5x kolven op een dag voor zo’n klein kindje met toenemende honger lijkt me als kolflleek erg weinig.

Hij is in de groei, zijn maagje groeit, zijn honger groeit… straks rond 6 weken zal dat nog meer zijn.



Ik zou zeker in het begin (wederom als leek) het aantal momenten proberen te kolven dat hij een flesje krijgt en 's nachts schijnt een goed moment te zijn om niet alleen te voeden, maar ook om te kolven voor de produktie.



Sowieso zou met meer vraag het aanbod/ jouw produktie omhoog moeten gaan.



Meerdere keren kort kolven is beter voor je produktie dan een paar keer lang. Het gaat om het aantal momenten stimulatie.



Succes.

ik gebruik idd die spray, werkt als een tierelier. Eerst kolfde ik 40 cc nu 170!

He Han, ik heb nu bij Eva exact hetzelfde, veeeeel productie kapotte tepels etc. Ik ben overgegaan op een tepelhoedje maar ik ga ook never nooit meer zonder tepelhoedje voeden. dus ik begrijp helemaal hoe je je voelt. (hier 400cc uit twee borsten en ze had net gedronken :wink: )



Weet niet of er bij jou in de buurt de mogelijkheid is. Maar hier in Almere kun je ook een LK bellen voor advies, dat is dan wel een betaald nummer. Maar dan komt ze niet langs en als jij niks aan die adviezen hebt, nou dan is het alleen een telefoontje geweest. En voel je die druk misschien minder.



Maar ik denk echt dat een LK je ook kan helpen met kolven.

Ik wil je best het nummer geven, bellen kan altijd ondanks dat je niet in de regio woont. Ik heb haar al een keer gesproken en ze was erg behulpzaam.



Overigens heb ik ook een enkele avent en ik vind een uur kolven erg lang. Ondanks de straaltjes vraag ik me toch af of je een goede tsr hebt en of je kolf het nog goed doet.



Het advies van de verpleegkundige…tja…met enorme productie snap ik dat advies helemaal. Maar op het moment dat de productie niet meer zo groot is, zul je inderdaad het patroon aan moeten passen. Voor nu zou ik minstens iedere keer gaan kolven als Quinn wil eten. Wil het nog niet beter worden daarmee, kun je proberen of je tussendoor nog even 5 tot 10 minuten kan kolven.

Ik sprak er met mijn kraamhulp namelijk over en die zei dat je voor opkrikken van de productie vaak en kort moet kolven. Dan komt er iedere keer een vraag naar melk die weer voor productie zorgt.



Heb je al op borstvoeding.com gekeken voor tips? Daar staat ook heel veel. Je moet soms een beetje door de halleluja verhalen heen lezen :wink: maar er staan echt veel handige dingen op.



Succes.

Oh meis, kraam en verpleegkundige kan je wel ‘iets’ vertellen over kolven en BV maar dat kan niet tippen aan de studie die een LK heeft gedaan!

JIJ bent de baas over je eigen borsten! Geen enkele LK kan je oooooit dwingen live te gaan voeden! Wees daar ajb niet bang voor. :-* Kan me ook voorstellen dat je mss het gevoel hebt dat je nog niet heel erg sterk in je schoenen staat (of pantoffels :wink: ) zo kort na de bevalling, maar echt maak desnoods een afspraak met iemand erbij die je steunt. Ook handig voor het onthouden van alle info. :thumbup:

Mijn eigen kraam heeft zelf haar 3 kinderen ook BV gegeven maar zelfs zij gaf aan dat eigen ervaring en de (korte) cursus niet kan tippen aan de kennis van een LK.

Tot je zover bent dat je daadwerkelijk die afspraak wilt en kunt maken zou ik toch zeggen; stem het kolven (duur etc) af op wat Quinn wil qua voedingen. En dat betekend niet dat dat precies gelijktijdig moet zijn, je kunt dat ook een half uur NA zijn voeding doen.

Frequentie opvoeren dus (feitelijk hetzelfde als een kindje tijdens regeldagen), en als je het kunt iig 1 x in de nacht kolven. Waar het precies mee te maken heeft weet ik niet (iets met donker en rust of zo) maar de opbrengst is vaak meer in de nacht en het krikt je productie sneller op dan overdag. Kijk dat je niet te lang tussen de kolfbeurten hebt zitten. Stel je hebt de laatste keer om 23.00 in de avond gekolft dan kolf je rond 4 uur of half 5 nog een keer voor het opkrikken.

Ik weet niet hoe je dagschema eruit ziet (ivm kids en school etc) maar kan het zijn dat daarin ook meer drukte is gekomen en je aan minder rust voor jezelf toekomt? Heb je de kans om evt ergens op de dag een extra rustmoment voor jezelf te plannen? Niets anders dan een kop thee, iets lekkers erbij, een tijdschrift en je kolf.

Enneuh Han meis je bent zoooo goed bezig!! Je doet het top, en wees trots op jezelf met hoe het loopt! Je kleine mannetje heeft al zoiets moois van je gekregen en je hebt zelfs nog in de vriezer dat is ws al meer en mooier en beter dan je vooraf ooit had gedacht! Onwijze dikke pluim! :inlove: :-*

En wat de meiden hierboven ook al aangeven, de houdingen zeggen niet veel hoor. Aanleggen is meer dan een houding, het heeft ook te maken met andere factoren. En daar spelen ook KINDfactoren in mee. Er zijn kindjes met een te kort tongriempje of lipriempje waardoor het aanleggen en drinken niet effectief genoeg gaat en pijn doet. Dan kun JIJ alles uit de kast trekken maar alleen de HA en LK kan daarbij helpen om het aanleggen pijnloos te maken (zoals het hoort te zijn). Dat is GEEN tekortkoming van jouw kant, dat ligt niet aan jouw borsten of tepels etc.

Dus JA een LK kan je vragen om hem een keer aan te leggen om mee te kijken. Juist dat ‘live’ meekijken kan zooooveel vragen beantwoorden en je BV periode nog beter en fijner te laten verlopen. Straks is het idd een kindfactor en is dat eenmaal opgelost en kun je hem mss wel pijnloos en comfortabel aanleggen waardoor je een extra stukje ‘vrijheid’ voor hem en jezelf krijgt. Ik kan enkel voor mezelf spreken maar voor mij is BV precies dat; vrijheid, nooit zorgen hoeven maken over voedingen en altijd melk bij de hand wat er ook gebeurd. Gemoedsrust geeft het me ook en een boel gemak in de nacht. :lol: vergeet even de wallen van bijna 9 maanden 2/3 nachtvoedingen

Ik heb gister alvast even gezocht, en mijn verzekering vergoedt tot 150€ LK, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. :thumbup:



Vandaag eerste bezoekje aan CB gehad, en mn mannetje groeit super op mijn melk! :inlove: Quinn weegt gewoon nu al 4375gram!!! :shock: Maar dat maakt meteen wel dat ik nog verdrietiger word als ik eraan denk dat de vriezer bijna leeg is… :cry:



Ik zit, as we type, aan de kolf. Productie lijkt al wel ietsje toe te nemen, maar ik wil nog niet te vroeg juichen. Ik heb gister dus weer net zo vaak gekolft als hij een flesje vroeg. Alleen 's nachts nog niet. Is het dan echter beter ja? Grappig hoe vreemd vrouwenlijven soms werken… :eh: Vandaag is kolven wel lastiger. Heb een ochtend van rennen/vliegen/draven achter de rug, met jongste dochter die naar PSZ gebracht moet worden, Quinn die dan naar CB moet, dan Isabelle weer van PSZ halen, en naar bed brengen, enzovoorts. Daardoor had ik alleen tijd om Quinn een fles mamamelk te geven. Voor kolven was echt geen tijd meer! :wall: Dus sinds ik vanochtend gekolft heb, is het nu pas de eerste keer weer… Ik zou ook niet weten hoe ik dat anders op moet lossen…



Maar goed, ik doe mijn best hoor! :mrgreen: Dat hij zo super gegroeid is, geeft me ook wel een fijn gevoel, want blijkbaar produceer ik in elk geval lekkere volle slagroom! :inlove:

Ik weet niet of het persé aan de nacht ligt (als in: donker rust etc) of gewoon aan het feit dat je de tussenpozen tussen de voedingen dan verkort. Je productie wordt iedere keer ingesteld op de vraag die er is, dus als je een hele ochtend er tussen heb zitten, zal de productie toch weer minder worden.



Ik kan me helemaal voorstellen dat met nog twee kids, je geen tijd hebt om fulltime te kolven. Het kost echt heel veel tijd! Dus denk ook een beetje aan jezelf, bv is goed en alles is meegenomen maar ook fv worden ze ook gewoon groot :-*

Ik weet! Isabelle heeft maar een halve dag bv gehad, verder KV. Het is geen end all be all, dat besef ik me prima, gelukkig. :wink: Maar fijn is het wel! :inlove:



Vandaag tot nog toe totaal 300 gekolft, en de dag is nog niet om. Ben benieuwd!!! :mrgreen:

snachts helpt echt hoor!!!

Maar als jij overdag geen tijd hebt om te kolven en toch erg graag wil dat hij bv blijft krijgen, zou ik 's nachts ook aan de gang gaan. Als je bv geeft kun je toch ook niet zomaar een nachtje overslaan? Die productie moet echt op gang gehouden worden, anders loopt het terug, zeker met kolven.

300 is al minstens 100 cc meer dan gisteren! :mrgreen: :thumbup:

En idd als het een keer overdag minder lukt dan evt in de nacht een keer extra kolven. Zodra Quinn ook in de nachten doorslaapt kun je ook de nacht gaan overslaan. Als hij nl anders live had gedronken dan zou hij in de nacht ook niet komen. En als je weet dat je de volgende dag een heel drukke dag hebt met veel afspraken kun je zo toch wat ‘inhalen’. :thumbup:

Als je te vaak overdag korter achter elkaar zou gaan kolven heb je ook nog eens kans dat je midden in de nacht alsnog wakker zou worden omdat je borsten op spanning komen te staan. :-*

Daarstraks weer 100cc erbij gepompt, zoals Isa het noemt. :mrgreen:

Bijna tijd voor de volgende voeding+kolfsessie. :wink:

Maak maar ruimte in de vriezer! 8) :dance: