gewicht dochtertje (2); een groeiend probleem?

Hoi hoi,



Tijdens ons laatste bezoekje aan het CB kreeg ik de eerste “waarschuwing” wat Anne’s gewicht betreft. De verhouding lengte:gewicht raakt uit balans. Als ze qua gewicht zo door blijft groeien, “groeit” ze boven de curves uit. Qua lengte is ze nu “gemiddeld”.

Het kwam voor mij niet als een verrassing, voelde me ook niet aangevallen, maar het “knaagt” wel een beetje aan mij.

Anne is altijd al een goede eter geweest. Ze eet alles, en eet ook echt met plezier, ze geniet er gewoon van. Ik roep weleens dat Anne een “seintje” mist wanneer haar buikje vol is. Dus ik merk wel dat ik soms voor haar bepaal wat voldoende (qua hoeveelheid) is. Ik vind dat ze gezond eet; ze snoept nauwelijks tot niet, krijgt verantwoorde tussendoortjes (tarwebisquitje, rijstwafels, sultana, liga, ontbijtkoek, vers fruit). Drinken wissel ik af met water, lichte roosvicee, sapje, melk. Altijd bruin/volkoren brood, afgewisseld met crackers. Broodbeleg is zowel hartig als zoet. Ze is dol op gestampte muisjes (met trouwens weinig kcal). Warm eten is hier hollandse pot; aardappelen, vlees, groente. Ook regelmatig (verse) pasta; saus met veel verse groenten. Toetje is magere yoghurt.

Anne is nooit een fijn, tenger meisje geweest. Ze was 20 maanden toen ze de eerste pasjes liep. Haar lichaamsbouw is wel aan het veranderen, maar het “mollige” is er nog niet vanaf, wat je wel bij andere peutertjes ziet van haar leeftijd. Ze heeft nog een flink dreumesbuikje :mrgreen: En dat merk ik ook als ik kleding moet kopen; vanaf mt 98; en dat niet vanwege haar lengte, maar meer voor de taillemaat. Ik kies dan ook een merk kleding met een wat ruimere taillemaat of met een taille die verstelbaar is.

Als ik andere kindjes zie van haar leeftijd of wat ouder ga ik toch stiekum vergelijken. Hoe “groot” zijn zij? Mensen roepen ook vaak: “oooh wat is ze al groot”! Ik vind haar niet te dik, maar wat als deze “groei” zo door blijft gaan? Ik kan haar nu toch niet al op “dieet” gaan zetten?

Wellicht ben ik ook te mutserig, maar ik wil graag verhalen/ervaringen horen van andere mama’s.



Het dagmenu van Anne:



Ontbijt: 2 boterhammen, besmeerd met wat boter, hartig/zoet beleg.

Soms een dun plakje ontbijtkoek, bekertje melk

Tussendoor: koekje, drinken



Lunch: 2 boterhammen, soms een cracker, drinken

Tussendoor: fruit, drinken



Warm eten: aardappelen, (verse) groenten, vlees, beetje jus

Toetje; magere yoghurt met scheutje roosvicee



gr, Diana :-*

welk drinken geef je? soms geef je zo ongemerkt nogal wat suikers :shifty:

Bij de boterham: melk, vruchtensapje. Tussendoor water, weleens afgewisseld met erg verdunde Roosvicee.



Diana :-*

:think: tsj dan zie ik ook zo 1 2 3 geen probleem in haar voedingspatroon.



misschien eens bij de ka langs? als hij het allemaal ok vind heb je iets om het cb de mond te snoeren :mrgreen: :wink:



en echt…ze zal als ze straks echt veel en goed loopt heel erg “afvallen”/van bouw veranderen…was met tom igg wel zo :shifty:

Herkenbaar probleem. Omgeving vindt onze peuter dik.

Hij is 91, 5 cm en 14 a 14,5 kilo. Volgens CB is dat nog goed.



Tips die ik je kan geven als moeder van een vreetmonstertje:



Geen volle maar halfvolle melk.

Bij de boterham 's morgens en 's middags geen beker melk geven, maar een halve beker beker thee met een halve beker melk. Onze peuter is gek op z’n thee melkje.



's Morgens 1 boterham geven als ontbijt. Maak er iets leuks van. Bijvoorbeeld de boterham in vieren en dan op alle 4 stukjes een beetje beleg. Smeer beleg dun. Gebruik gewoon margarine light. Qua vitamines en vetten is dit prima.



Als de honger toeslaat, geef dan 's morgens fruit. Laat haar bijvoorbeeld lekker een appeltje afkluiven. Dan is ze lang bezig en heeft ze het gevoel meer gehad te hebben, dan een koekje (koekjes zijn hier hap slik weg :oops: )



Over de hele dag verspreid maximaal 2 bekers goed verdunde diksap en de rest water. Maak water eventueel leuk met een grappig rietje.



Het plakje ontbijtkoek van het ontbijt en de cracker van tussen de middag als tussendoortjes gebruiken. Dat scheelt weer heel veel.



's Avonds lekker veel groente geven en wat minder aardappelen, jus en vlees. De verhouding dus enigszins veranderen.



En dan m.n. eten gezellig houden en bewust laten worden dat eten erg lekker is. Onze peuter wil altijd meer meer en meer. Wij doen dat dus niet. De omgeving vindt dat soms zielig, maar ik ben wel verantwoordelijk voor hem.



Verder lekker stoeien, wandelen en actieve dingen doen. Bijvoorbeeld elke dag een danskwartiertje plannen. Ook genoeg bewegen is namelijk erg belangrijk.



Natuurlijk altijd uitzonderingen maken: ook jouw kindje heeft recht op lekkere dingen zoals een keertje een snoepje



Sterkte ermee :-* :hug:

Onze peuter heeft geen dieet hoor, maar we letten wel op. Net als deze mama zelf doet :wink:

hoi Diana, natuurlijk is het goed om het gewicht van je meisje in de gaten te houden. Maar als ik het zo lees, heb je een heel evenwichtig eetpatroon wbt haar voeding. Noud was ook altijd heel stevig en mollig tot zijn 3e. En ineens is hij de lengte in gegroeid en heeft hij een heel normaal, zelfs wat tenger postuur. Zelfs zijn “elastiekjes” bij zijn handen zijn bijna weg :inlove: . Nu moet ik wel zeggen dat ook zijn eetlust ineens sterk verminderd is. Waar we altijd riepen dat Noud alles lekker vindt, eet hij nu bijna niets meer :shock:

Groetjes Maartje

als ik dat zo lees vind ik wel veel hoor

Christel krijgt s`morgens een fles pap of 1 broodje maar die eet ze niet helemaal op

dan krijgt ze rond 10 uur fruit en drinken



11.15 vaak een boterham en melk en anders krijgt ze dat na het slapen



en dan om 15.30 een koekje met drinken

17.00 krijgt ze warm eten en ze krijgt een toetje als haar bord leeg gegeten is een halve aardappel 1 schep groente en een stukje vlees



maar nu moet ik zeggen mijn middelste kan ook heel goed eten en was tot haar 4 ook stevig en nu ze 6 is is het bij getrokken en is ze niet meer mollig

ze is toen erg in de lengte gegroeid en toen paste haar gewicht en lengte wel weer goed ik heb me nooid gen zorgen gemaakt en ze zijn op cb zo erg met gewicht bezichniet zo veel van aantrekken

@diana73 wrote:

Het dagmenu van Anne:



Ontbijt: 2 boterhammen, besmeerd met wat boter, hartig/zoet beleg.

Soms een dun plakje ontbijtkoek, bekertje melk

Tussendoor: koekje, drinken



Lunch: 2 boterhammen, soms een cracker, drinken

Tussendoor: fruit, drinken



Warm eten: aardappelen, (verse) groenten, vlees, beetje jus

Toetje; magere yoghurt met scheutje roosvicee



gr, Diana :-*




Had zo ons menu kunnen zijn. Dus ik zie er ook niets verkeerds in :mrgreen: Alle tips om op te letten heb je al gehad en ken je waarschijnlijk zelf ook al.



Het advies hier om lang de KA te gaan vind ik persoonlijk een beetje ver gaan er is immers niets aan de hand. Hij ziet je aankomen (om misschien een kilo of 1,5 :lol: ). Ik las nergens wat ze woog trouwens, is dat dan echt zo schrikbarend?? of wil je dat niet zeggen, dat mag ook hoor



Meid, ze wordt vanzelf actiever en als ze de lucht in gaat zal je zien. En wie weet komt de tijd dat ze opeens een zeurpietje wordt met eten, dan zou je wensen dat ze dit allemaal nog at! Hier ook een vreselijk goede eter altijd gehad, maar als ik heel eerlijk ben, wordt meneertje de laatste maanden steeds kieskeuriger :roll:

Hoi hoi,



Meiden, bedankt voor jullie reakties!



Inderdaad Pientje; veel tips hier zijn al bekend of “gebruik” ik al in de praktijk. En naar een arts gaan of wie dan ook, dat is helemaal nog niet aan de orde…



gr, Diana :-*

He Diana



Ik denk dat Rick op een goede dag net zo veel eet en drinkt als Anne en hij is eerder mager dan te dik.

Dus volgens mij hangt het ook van zijn of haar stofwisseling af

Hoi diana ik zou me er niet al te druk om maken.

ALs je foto’s van mij ziet van vroeger haha er moet hioer een envelope liggen zal ze voor je scannen.



Ik was als peuter en baby gewoon echt DIK.Niet dat ik te veel at maar ik sloeg gewoon alles op. IK was met alles aan de late kant.

Ik mocht al snel geen melk meer drinken maar alleen karne melk.



Maar als je foto’s ziet van mij als kleuter is er niets meer van te zien.

Ik zal nooit een slank fijn poppetje worden, en dat zit denk ik ook niet in anne haar bouw.



Ginger is een slechte eter alleen 's morgens eet ze goed verder zeer matig.Ik zou al sik jouw was gewoon lekker zo doorgaan.

Anne is nog niet extreem zwaar en ze is gewoon een gezonde eter.

Mischien lees ik er overheen hoor maar wat weegt ze en hoe lang is ze?



Mees is ook altijd groot en iets te zwaar geweest,nu is dat opeens over en wordt hij zelfs slank.

Heb je bij het cb het dagmenu voorgelegd?



Ze zijn nu extreem alert op overgewicht, omdat het inderdaad een groeiend probleem is en heel veel ouders bezwijken onder de druk van de reclames en zeurende kinderen.

Heel terecht, vind ik, maar zoals hel vaak wordt er een beetje in doorgeslagen en gaan ze wel eens te ver in hun (voor)oordeel.



Sommige kinderen zijn gewoon mollig, ondanks alles en daar groeien ze wel doorheen. Laat het cb meer naar de voeding kijken dan naar de omvang van het kind voor ze hun oordeel vellen!

Hoi hoi,



Als ik Anne’s dagmenu vergelijk met het “gemiddelde” dagmenu wat in het groeiboekje staat, is er nauwelijks verschil. Anne eet wellicht wat meer brood (als je het hebt over aantal sneetjes). Ze krijgt maar 2 tussendoortjes per dag; 's ochtends en 's middags. Ik heb in mijn eerder berichtje al aangegeven wat ik Anne zoal geef.

Anne krijgt thuis eigenlijk geen snoep, chips of zoiets dergelijks. Ik let goed op wat ik haar als tussendoor geef en wat ik op het brood smeer etc. Anne “zeurt” gelukkig nog niet om zoetigheid, maar ik ervaar meer “druk” vanuit de omgeving. Op verjaardagsfeestjes bv. “Och mag dat kind geen chips” etc. Neen, van mij mag ze dit niet, ze vraagt er zelf ook niet om trouwens. Een augurkje vindt ze net zo lekker!

Die waarschuwing van het CB komt denk ik echt voort uit haar groeicurves. Het laatste half jaar is ze niet zoveel cm gegroeid (in vergelijking met andere periodes), maar haar gewicht groeit even hard door. Haar lengte curve zat ook altijd bovengemiddeld en is nu afgebogen naar de gemiddelde lijn. Haar gewicht curve blijft stijgende en als dit in zo’n tempo blijft doorgaan stijgt hij boven de groeicurves uit.

Ik geloof er wel in dat dit weer goed komt, maar ik kan het wel in de gaten houden, voor straks, dat het niet echt een probleem gaat worden. Hoewel ik vind dat ik het goede voorbeeld geef wat voeding betreft aan Anne.



Anne is nu ongeveer 88cm en 14,9 kilo.



gr, Diana :-*

zou me nog niet te druk maken hoor…



Aniek is weliswaar een slechte eter en dus een stuk lichter. Maaaar…



Ze kreeg rond de 2 jaar en 4 a 6 maand ineens een groeispurt van jewelste en die had haar neef (nu bijna 4) ook rond die leeftijd en zo meer…



Ze was met 2 jaar en 2 maand 86 cm en 11 kilo… nu? Nu is ze 92 cm en 12 kilo… ze is dus in pakweg 4/5 maand 6 cm gegroeid en door wel 2 schoenmaten heen gegaan… Van maat 23 naar 25 :shock:

Als jou meis die spurt ook krijgt… wat veel kids doen, dan ineens past haar gewicht er prima bij dacht ik zo.



Laat ze over een jaartje nog es kijken naar je meissie :wink: Wedden dat ze anders piepen? :inlove:

Toch vind ik het een goede zaak om goed te blijven opletten. Een kind kan jarenlang last blijven houden van overgewicht. Ik ben echt van mening dat een CB er heel goed aan doet om op gewichten van kinderen te letten. Elk kind is bijzonder, maar verdient ook de aandacht. Gezonde voeding is en blijft in deze vreetmaatschappij een aandachtspunt.

Mijn peuter lust alles wat los en vastzit. Met alle liefde van de wereld begeleid ik hem daarin zonder hem op dieet te zetten. Mijn peuter krijgt niet te weinig, maar soms is er een stop nodig. Eten kan namelijk ook aangeleerd worden! (en dan bedoel ik systematisch teveel of te slecht eten)

Je zegt dat ze ‘pas’ met 20 maanden ging lopen. Ik denk dat dat misschien ook mee speelt. Dat dreumesbuikje wordt er toch vooral afgelópen? Dan is het logisch dat het er bij haar wat langer zit dan bij de gemiddelde peuter.

Het enige wat ik qua menu kan bedenken, is stoppen met toetjes. Sinds Myrthe er is, besef eigenlijk wat een onzin dat vaak is. Dan heeft ze lekker haar buikje volgegeten en dan komt er nog een toetje. Regelmatig passen er dan nog maar twee happen bij, ook als het een echt lekker toetje is.

Ik zou zeker niet gaan sleutelen aan haar voedingspatroon, want volgens mij is dat gewoon prima. Ik wilde dat mijn kids zo goed aten!! :oops: :oops: Ik zou proberen haar meer te laten bewegen (maar misschien doe je dat al???)

Ze verbruikt blijkbaar minder dan dat ze opeet, dus zou je de verbranding kunnen stimuleren. Lekker dansen op muziek, of eventueel naar peutergym??? En lekker vaak naar de speeltuin! :inlove:



Maar nogmaals, volgens mij komt het vanzelf wel goed hoor, ze heeft een gezond eetpatroon. Lekker van genieten!!!

Hoi hoi,



Ik ben inderdaad al op zoek naar een vorm van “extra” bewegen. Peutergym heb ik ook al aan gedacht…We gaan in ieder geval weer wat meer zwemmen (met het hele gezin op zondagochtend “familiezwemmen”). Is gezellig ook nog!



Wat betreft het toetje; ik kies voor het toetje (magere yoghurt) omdat Anne weinig tot geen andere melkproducten lust. 'S ochtends gaat er amper een bekertje (150ml) melk in. Kaas e.d lust ze niet.



Meiden, bedankt voor jullie tips/ervaringen. Soms ook even wat bevestiging nodig dat ik “goed” bezig ben :wink:



gr, Diana :-*