Geven jullie fooi ?

Ik zie fooi niet als verplichting, dus schaam me niet als ik het niet geef.

Meestal maak ik het bedrag rond.

Dus als het 96 euro is, dan geef ik 100 euro en hebben ze 4 euro fooi.

Als het 99 euro is, dan hebben ze een euro fooi.

En als ik de afrekeing heel erg duur vind, dan krijgen ze niets :smiley:

Ja en?

Ik heb geen familiebanden met een ober. Hier geven en ontvangen wij in de familie omdat we elkaar aardig vinden, waarderen, etc. Gewoon spontaan. In de horeca doet iemand gewoon zijn werk (goed of niet goed) Diegene krijgt daar gewoon een salaris voor.

Verder zou een ober dan dus van al zijn klanten een kadootje krijgen, want het schijnt een ongeschreven regel te zijn, dat je fooi geeft.

En waarom verdient een ober wel een kadootje en de cassiere bij de super niet?

En de kapper schijn je volgens sommigen ook een kadootje te geven, maar waarom de gastouder dan niet?

Iedereen doet gewoon zijn werk.

Ooooow Madre: ik las van MIJN ouders :lol:

Maar nee, ik krijg geen kleinigheidje van mijn vraagouders. Wel bij bijzondere gelegenheden (mijn verjaardag bijvoorbeeld)

Ik heb daar ook nog nooit bij stil gestaan: ik krijg gewoon betaald voor mijn werkzaamheden.

Ik geef ook altijd fooi, maar dat komt ook omdat ik al zo’n beetje m’n hele leven in de horeca werk.

Geen fooi geven vind ik niet zo netjes, mits er goed bediend is uiteraard.

Ik denk dat de fooi ‘ontstaan’ is doordat het loon in de horeca niet hoog is, helemaal gezien de tijden dat er gewerkt moet worden. Wij kennen geen toeslagen op uren gewerkt ná 19.00, zaterdagen, zondagen en feestdagen (hoewel kerst geloof ik wél 200% is).

In de laatste bedrijven waar ik gewerkt heb (en nog werk) wordt de fooi in een pot gedaan en verdeeld over álle gewerkte uren, ook keuken, afwas en schoonmaak :thumbup: (alleen de ondernemers zelf delen niet mee, ook heel sympathiek gezien ze zelf het meeste aantal uren draaien).

Op Wiki staat wel een leuk stukje over het ontstaan enzo van de fooien:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fooi

Met name het kopje “Mogelijkheden om fooi te verhogen in de horeca” is behoorlijk grappig…

:lol:

Maar betekent dit nu dan, dat ze niet blij zijn met het werk dat ik doe? :lol:

20% is wel veel…

Ben je wel eens in de Librije geweest? Ik ga als we samen zijn wezen eten echt geen 60 Euro fooi geven.

Afhankelijk van prijs en kwaliteit zal het liggen tussen 5 en 10 euro. om geen fooi te krijgen moet je het wel heel bont maken. :mrgreen:

En verder ben ik het ernstig met Peetje eens gezien de uren die je moet werken en het niet al te hoge salaris maken de fooien het een beetje leuk.

We geven nooit fooi. We betalen gewoon de rekening en ik wacht gerust op bv 5 eurocent wat ik terug moet krijgen als het bedrag 19,95 was.

Ik vind het gewoon niet nodig. ik betaal voor het eten en wie het mij brengt zal me een zorg zijn.

Ik geef bv de treinmachinis die me veilig naar een andere plek brengt ook geen fooi. Hetzelfde geldt voor een slager,schilder,enz enz

Dus hier nooit geen fooien.

Ik heb in de Horeca gewerkt, Heel veel uren, voor een laag salaris.

Ik genoot van het avond werk, meer fooi! :thumbup:

Daar deed ik het juist voor omdat ik niets kon doen aan leuke dingen.

De fooien deed ik in een pot thuis, en elke maand kon ik wat leuks voor mezelf kopen of iets leuks doen!

Ik geef altijd wel tussen de 2 & 10 euro ligt eraan waar ik ben en hoe de service is.

Als het eten mij niet smaakt, maar ik ben wel netjes behandeld geef ik fooi, als het eten me smaakt en ik ben niet goed behandeld geef ik fooi aan de kok!

Makkelijk zat, de horeca is leuk maar ook zwaar en je word er niet erg rijk van.

ik heb zelf ook in de bediening gewerkt, en ik merkte da tik voor d emensen waar ik fooi van kreeg, net ff ietsje harder mijn best deed(ja van sommige wist ik het al van te voren). Je moet het daar toch van hebben, het loon is maar laag.

Ik geef dus ook altijd fooi, afhankelijk van hoeveel ik te makken heb, maar meestal rond ik het (ruim) naar boven af. Ik hou geen percentage aan, ik geef naar gelang ik de service en inzet van de serveerster of ober kon waarderen.

@Frischling wrote:

:mrgreen:

@Sweet-Love wrote:

Makkelijk zat, de horeca is leuk maar ook zwaar en je word er niet erg rijk van.

wat dacht je van de zorg. :think: :think:

@schoen wrote:

@Sweet-Love wrote:

Klopt ook. Maar bij ons is het ook gebruikelijk om na een opname de verpleging een fooi te geven.

@Madre wrote:

@Frischling wrote:

:mrgreen:

Nee hoor! :mrgreen:

@Frischling wrote:

Doodschamen waarvoor dan?

Omdat iedereen het nu eenmaal gewend is om te doen? Tijden veranderen vind ik.

Hier wordt ook gewoon voor ons geld gewerkt en het is allemaal al duur genoeg. Als ik ook nog flink wat euro’s extra zou “moeten” betalen aan iemand, die al gewoon geld krijgt voor zijn/haar arbeid… :eh:

Ik zal eens kijken of een fooienpotje hier werkt als de ouders mijn gastkindjes aan het einde van de dag komen halen :lol:

Uhm, je kan het proberen wahahaha, maar ik geef je weinig kans :wink: .

Hier geven we alleen fooi als we echt goed bediend zijn en we een leuke avond uit hebben gehad, maar eigenlijk nooit meer dan 5 euro. Het is allemaal al duur zat, en ik vind ook dat het normaal moet zijn dat je op een leuke wijze bediend wordt. Brompotten en chagrijnen krijgen niets van ons.

Wij werken zeker niet met procenten. Het is geen verplichting maar een vrijwillige bijdrage, dus minstens 10 of 20 % daar doen we niet aan.

Het ligt aan de bediening en het eten ( bv. vlees niet rauw of aangebrand) wat we geven, en vooral wat we kunnen missen.

Aten we “vroeger” voor omgerekend 17 €, nu komt de rekening niet onder de 30 €, maar het salaris is niet verdubbeld.

Dus bij ons hangt het af van die 3 dingen, en meestal varieert de fooi dus van 3 tot 8 €.

Als we pinnen dan zeggen we “maak er maar … van” en dan ronden we het af naar boven.

En een rekening van 2000 € voor een trouwfeest? :shock: Hoeveel mensen heb je dan op je feest gehad??

Wij hebben niet naar het totaalbedrag gekeken met ons trouwen, maar gewoon naar hoe de bediening was. We moesten tenslotte al 12,50 € per uur per persoon ( 5 mensen) betalen aan alleen de bediening.

Daar kwam bij dat ze op het laatst voor ieder 1 uur rekenden voor het opruimen na het feest, terwijl ze met 2 personen in 20 minuten klaar waren.

@roosje83 wrote:

niet echt fooi meer afronden van het bedrag de fooi zit wel bij de prijs in hoor vind het onzin ze worden er voor betaald toch?

Ja zo doen wij het ook, wij zijn gisteravond uit eten geweest…en ook het bedrag afgerond…vind het ook niet nodig om fooi te geven.

@Peetje wrote:

@schoen wrote:
@Sweet-Love wrote:

Klopt ook. Maar bij ons is het ook gebruikelijk om na een opname de verpleging een fooi te geven.

Ik werk in het onderwijs, speciaal wel te verstaan.

De lonen liggen hier ook heel laag, ik maak veel uren (way to much) en loop met leerlingen die zeer moeilijk op voedbaar zijn regelmatig kans op een blauw oog.

Voor al die moeite en extra uren krijg ik ook geen fooi.

Nou zoals ik al eerder heb verteld, zijn we gisteren uit eten geweest bij de plaatselijke italiaan. We weten dat hij naast pizza’s, pasta’s en mooie vleesgerechten altijd verse producten zoals bijzondere vlees,- en vissoorten en groenten heeft die niet op de kaart staan. We hebben hem en zijn lieve oude italiaanse koks gevraagd om een mooi en vers menu voor ons samen te stellen en ons te verrassen.

En dat is ze gelukt ! We hebben genoten, echt genoten. Ik ben niet z’n super visliefhebber maar ik heb genoten van inktvis (op 3 manieren klaargemaakt), ansjovis, zalm, tonijn, zwaardvis, rivierkreeftjes,slibtong, garnalen. Bijzondere gegrilde groenten & aardappelen, pasta en als dessert een proeverij van de keuken met handgemaakte producten die niet op de kaart staan. We hebben 4 gangen gehad met een fles rode wijn van 21 euro, 2 karaffen water (gratis) en koffie en sambuca van het huis. We zijn bijna van tafel gerold na 3,5 uur nadat de gastheer nog even bij ons aan tafel is geschoven. De bediening was uitstekend, heel vriendelijk en hadden echt even tijd voor een persoonlijk praatje, superleuk !

De avond kostte ons 111 euro. We hebben 125 euro betaald. We hadden een geweldige avond en kunnen hier nog wel een poosje op teren. :thumbup: :thumbup: Dat was gewoon een extraatje waard en bovendien viel ons de rekening ook erg mee.

Kijk dat zijn nog eens avonden waar je inderdaad een tijdje op kunt teren.

Zo’n bediening en service verdient gewoon een fooi.

Ik vind het ook altijd fijn om de bediening op die manier mijn blijk van waardering te kunnen geven. Service is vaak ver te zoeken tegenwoordig dus áls het een keertje goed gaat dan is een goede fooi meer dan normaal :thumbup:

@Madre wrote:

@Frischling wrote:
Ik zie de relevantie daarvan totaal niet Madre?

Ik wel!!!

Als zij jou namelijk wel eens een kleinigheidje geven zijn ze blij met het werk dat je doet…

Misschien dus volgende keer een zelfbeschilderde mok geven met ‘je bent de allerbeste kok van de wereld’? 8)

Ik vind het ook geen vergelijking hoor, een kleinigheidje voor bijv een verjaardag van een bekende vind ik wel wat anders dan de bijna verplichte fooi (geld dus)

Hier geven we alleen fooi als het echt uitzonderlijk lekker en goed was. Voor een kop koffie met gebak of een standaard maaltijd geven we geen fooi. Het leven is al duur genoeg, wij rooien het hier op dit moment ook maar van één salaris.

En fooi is bij ons niet een percentage maar een paar euries.