Geven jullie fooi ?

@Anita-1982 wrote:

Jij krijgt zelf toch ook geen fooi als je je werk goed doet.

Waarom moet dit dan in de horeca wel.

Iedereen krijgt zijn loon…

Volgens mij zitten “fooien” zelfs in de prijs van het eten/drinken inbegrepen…

@Frischling wrote:

Eerlijk gezegd vind ik dat hele fooigebeuren een beetje irritant…

Ik geef alleen fooi in restaurants en dan alleen als we echt een leuk contact hebben gehad.

Maar de kapper fooi geven? Ik betaal gewoon een behoorlijke prijs voor knippen hoor… En voor een diner betaal je ook gewoon: waarom zou ik extra betalen voor goed behandeld worden? Dat hoort er toch gewoon bij te horen?

Ik geef de cassiere ook geen fooi en de groenteboer ook niet…

Nee, dat fooigebeuren vind ik wat achterhaald.

Hier ook, ik geef nooit fooi…

Wij geven alleen maar fooi als we uit gaan eten. En dat gebeurt haast nooit hahahaha.

Maar op het terras nee nooit. Ook niet in een kroeg. Ik iedergeval niet. Vind het al duur zat.

toen ik in de bediening werkte vond ik de fooi de beloning van mijn gastvrijheid. dus aan de fooi kon ik zien hoe goed het gegaan was…

al zijn er altijd mensen die met niks tevreden zijn, hoe aardig en behulpzaam je ook doet :silenced:

maar regelmatig werd ik verrast met een heerlijke ‘persoonlijke’ fooi, naast de fooi voor de fooienpot :dance:

wij geven dus wel fooi, maar alleen als het écht een beloning is van de bovengemiddelde service. anders ronden we gewoon af.

niet echt fooi meer afronden van het bedrag de fooi zit wel bij de prijs in hoor vind het onzin ze worden er voor betaald toch?

@roosje83 wrote:

niet echt fooi meer afronden van het bedrag de fooi zit wel bij de prijs in hoor vind het onzin ze worden er voor betaald toch?

Als de fooi inbegrepen in de prijs zit, moet dat op de kaart staan.

In nederland is het niet gebruikelijk om de fooi al bij de prijs te berekenen, sterker nog, ik ken geen enkel restaurant, bar, etc die dat hier doet.

Overigens is het niet overal gebruikelijk dat er een fooienpot is of dat de bediening de fooi zelf mag houden. Ik vraag altijd wat er met de fooi gedaan word. Als ze het zelf mogen houden, geef ik fooi. Gaat het de zak van de baas in krijgen ze niets.

Ik geef eigenlijk altijd. Tenzij er slecht bediend is natuurlijk. Hoeveel hangt af waar ik ben, wat ik neem, en hoeveel het kostte. Alleen koffie ofzo, rond ik het af. In restaurants, zeker € 5,00.

@roosje83 wrote:

Fooi zit echt niet bij de prijs in hoor. :naughty:

En het is ook geen moeten, vind ik, als je het niet wilt doen, doe je het niet.

Wat ik bedoel met bij de prijs inzitten: die mensen krijgen gewoon loon. Dat loon zit gewoon bij de prijs van het gerecht in.

Als ik een kar boodschappen haal, dan zit daar ook een gedeelte loon voor de cassiere in en die krijgt ook geen fooi. Dat is ook niet gebruikelijk.

Nu is het wel gebruikelijk om in de horeca fooi te geven, maar waarom eigenlijk? Zij krijgen gewoon loon en op een beleefde manier je werk doen hoort daar bij.

Voor gewoon je werk doen geef ik niks extra’s: wel als iemand echt extra service verleend, gewoon een leuk en spontaan mens is, of wat me dan ook maar in een goede bui brengt waardoor ik denk: he, top. Jou wil ik iets extra’s geven!

hebben sommige wel gelijk in ja… Waarom fooi :think:

Ik wil voortaan ook wel fooi van een moeder omdat ik haar kind van 4 of 5 jaar verschoond heb na plassen of poepen in hun broek.

Terwijl ze allang zindelijk zijn hoor, maar dan gunnen ze zichzelf geen tijd :wink: Sta soms echt te kokhalzen :sick: Poepbroeken van baby’s vind ik heel anders. Een kind van 4 of 5 jaar eet al alles.

wij geven meestal 2 of 3 euro fooi. Ligt er aan hoeveel het totaal bedrag was.

Als we pinnen geven we geen fooi, want dan staat het bedrag altijd al in de pin ingevoerd… dan voel ik me ook wel erg slecht om geen fooi te geven.

Maar bijna altijd weten we van te voren dat we uit eten gaan, en halen we gewoon wat contant geld.

@Maris wrote:

wij geven meestal 2 of 3 euro fooi. Ligt er aan hoeveel het totaal bedrag was.

Als we pinnen geven we geen fooi, want dan staat het bedrag altijd al in de pin ingevoerd… dan voel ik me ook wel erg slecht om geen fooi te geven.

Maar bijna altijd weten we van te voren dat we uit eten gaan, en halen we gewoon wat contant geld.

Er zit een stop knop op zo’n machine, dus ook al heeft het personeel het bedrag al ingevoerd, als jij aangeeft dat je er een hoger bedrag van wilt maken voor de fooi, drukken ze met liefde op die knop hoor! En voeren daarna het nieuwe bedrag in :thumbup:

Hier ook een nederlandse kniepert :silenced:

Ik sluit me geheel aan bij de opmerking dat mensen al een salaris krijgen.

Daarvoor vind ik ook dat ik netjes geholpen dien te worden.Uiteindelijk verwacht mijn werkgever ook dat ik mijn werk goed doe, en als ik het niet doe zwaait er wat.

Niet netjes je werk doen vind ik dus disfunctioneren van de werknemer en staat dan los van mijn fooi.

Overigens kijk ik niet op vijf cent ofzo.

Tjeez zeg… :shock:

Ik schrik hier echt van sommige reactie’s. Ik zou me dood schamen om geen fooi te geven in een restaurant (als alles in orde was…)

Doodschamen waarvoor dan?

Omdat iedereen het nu eenmaal gewend is om te doen? Tijden veranderen vind ik.

Hier wordt ook gewoon voor ons geld gewerkt en het is allemaal al duur genoeg. Als ik ook nog flink wat euro’s extra zou “moeten” betalen aan iemand, die al gewoon geld krijgt voor zijn/haar arbeid… :eh:

Ik zal eens kijken of een fooienpotje hier werkt als de ouders mijn gastkindjes aan het einde van de dag komen halen :lol:

@Frischling wrote:

Doodschamen waarvoor dan?

Omdat iedereen het nu eenmaal gewend is om te doen? Tijden veranderen vind ik.

Hier wordt ook gewoon voor ons geld gewerkt en het is allemaal al duur genoeg. Als ik ook nog flink wat euro’s extra zou “moeten” betalen aan iemand, die al gewoon geld krijgt voor zijn/haar arbeid… :eh:

Ik zal eens kijken of een fooienpotje hier werkt als de ouders mijn gastkindjes aan het einde van de dag komen halen :lol:

Krijg jij nooit een kadootje van een van die ouders?

ik geef eignelijk altijd wel fooi, hoeveel dat hangt een beetej af van wat ikin mijn portomonai heb zitten en hoe de bediening was.

Ik zie de relevantie daarvan totaal niet Madre?

@Frischling wrote:

Ik zie de relevantie daarvan totaal niet Madre?

Ik wel!!!

Als zij jou namelijk wel eens een kleinigheidje geven zijn ze blij met het werk dat je doet…

als alles goed was rond ik het af + 2 euro ofzo (ligt er gewoon aan hoe duur het was moeilijk om zo even te zeggen eigenlijk)

was het matig mogen ze blijzijn als ik het gewoon afrond naar een rond getal (komt meestal neer op 50 cent ofzo haha)

was het drama krijgen ze niks 8)