Geur: that brings back memories.

Kennen jullie dat?

Dat je een geur ruikt en weer teruggevoerd word naar een dierbare herinnering?

Ik heb dat bij de geur van koffie.

Jaartjes geleden had ik verkering met een jongen die een stuk verder weg woonde.

Ieder weekend zat ik in de trein op weg naar hem.

Als ik bij utrecht was voelde ik me heerlijk en had ik altijd het gevoel dat ik in de huiskamer van mijn oma zat.

Zo’n veilig huiselijk gevoel.

Later kwam ik erachter dat dat door de DE fabrek kwam.

De geur van de koffie!

Nu heb ik het nog steeds met koffie.

Overal word koffie gedronken, maar ik denk altijd terug aan de tijden bij mijn oma.

Het maakte niet uit wanneer je er kwam, het rook er altijd naar koffie.

Bijna iedereen had ook zijn eigen kopje en met zijn allen zaten we dan om de tafel de kletsen of te kaarten of woordzoekers te doen.

Mijn oma woonde 50 meter van ons af en we waren er dan ook dagelijks.

Er was altijd wel famiie te vinden en het was er altijd gezellig.

Mischien dat ik daarom zo’n fijn en veilig gevoel krijg als ik koffie ruik.

En jullie?

Hebben jullie geuren die jullie terugbrengen naar vroeger?

de geur van de shag van mijn papa…

Zware Brandaris met Rizla Blauw (ouwe zeerot)…

Dan heb ik het gevoel dat hij bij me is… :inlove:

pijp… dat rookte mijn opa altijd… hij is al ruim 25 jr geleden overleden… maar toch he…

uhh een bodylotion wat mijn oma altijd gebruikte. (staat hier nu ook in de kast)

boerderij geuren. denken aan mijn tijd bij mijn opa en oma op de boerderij.

shampoo wat ik heb gebruikt na dat ik ben bevallen van l.yann als ik die weer ruik krijg ik dat verliefde gevoel weer in mijn buik :inlove:

dat mannen(jongens) luchtje denim black, mijn 2e vriendje vroeger(ahum :angel: ) had dat op :inlove:

ik word dan altijd terug gevoerd naar toen ik 14 was ofzo :mrgreen:

Dove douchecreme doet mij altijd denken aan de badkamer bij mijn opa en oma thuis. Het gekke is dat dove volgens mij 25 jaar geleden nog niet eens bestond. Maar altijd als ik dove ruik denk ik aan opa en oma :inlove:

(even gegoogled en Dove is inderdaad pas in 1991 naar Nederland gekomen).

En bij de originele groene badedas moet ik altijd aan de kraamweek van de jongste denken. Ik mocht van de kraamhulp vanaf dag 1 al in een lekker badedasbad in bad, heerlijk!

Bij het ruiken van pijptabak denk ik altijd aan biologis lees, onze leraar op de middelbare school rookte altijd pijp in de gang.

BIj het ruiken van gloria vanderbilt denk ik aan mijn moeder.

Bij het ruiken van anijs aan mijn oma

sanex douche spul dan moet ik weer denken aan dat ik net bevallen was in het zkh onder de douche gebruikte ik dat heerlijk !

Soep en draadjesvlees…

Ik word graag teruggevoerd door geuren, ik zoek het soms bewust op. :thumbup:

Er zijn dan ook honderden geuren die een herinnering hebben.

koffie, bier, rooklucht, de geur van een tent, van een plastic opblaasring. De geur van hyacinthen, een pizzeria en de geur van de zon op je huid.

Ik ben ook heel erg ingesteld op geuren.

Zo kan ik bijna alles wat ik meegemaakt heb, refereren aan geuren.

Soms kom ik bij iemand op het toilet en dat ruikt hetzelfde als bij ons vroeger thuis. De eerste keer dat ik ongesteld werd, dat geurtje, brrr krijg er nog kriebels van… :shifty:

Vers gras in het voorjaar… een van de eerste korfbal trainingen buiten na een heel seizoen binnen. HEERLIJK

Met de meiden tussen de jongens in het gras kletsen na de training of wedstrijden. Heerlijk, ruik het nu ook gewoon :inlove:

Tape en kaftpapier, het nieuwe schooljaar begint.

Een nieuw pakje shag. Ik heb een gruwelijke hekel aan roken, maar als ik verse shag ruik, ben ik weer even dat kleine meisje dat op haar knietjes op de stoel aan tafel zat te kijken hoe papa (voor mijn gevoel uuuuuuren) sigaretten aan het draaien was met zo’n apparaatje. :slight_smile:

Zo kan ik nog wel heel lang doorgaan :wink:

Het fijne van geuren vind ik dat je het je niet alleen herinnert maar echt erug brengt.

Als je je ogen dicht doet is het net alsof je weer dat kleine meisje bent.

Voor mij is het alsof ik dan weer bij mijn oma zit…

Geur heeft natuurlijk ook verdrietige herinneringen.

Toen Mirthe in het ziekenhuis lag moesten wij onze handen ontsmetten met alcolhol en de geur daarvan bracht me weer terug naar de IC toen Hennie daar lag,

Ja Joseetje, dat heb ik ook heel sterk. :hug:

Ik heb jaren een angst voor ziekenhuizen gehad. Zo erg dat ik meteen stond te draaien als ik maar binnenkwam.

Pas toen ik weer regelmatig naar de gyn moest, heb ik ontdekt waardoor het kwam. Die vieze geur van dat ontsmettingsmiddel van vroeger. :silenced: Gelukkig gebruiken ze het niet meer.

Alleen afgelopen jaar is mijn moeder geopereerd en ze lag in het oude gedeelte van het Radboud ziekenhuis, waar ik als ik kind ook gelegen heb. Daar rook het op sommige plaatsen naar datzelfde middel… Ik moest even weg, want ik viel bijna flauw. :roll:

En als ik puur alcohol ruik, zit ik meteen weer in de IVF-periode…

4711 (eau de cologne): mijn oma

Old Spice: mijn opa

Axe Africa: mijn ex :thumbdown: :sick:

verse groentensoep: opa en oma

En bepaalde trappenhuizen in flats, die ruiken ook naar Opa en Oma. Is heel gek, maar het is een bepaald soort flatje (3 verdiepingen, fietsenhokken onderin) en die ruiken állemaal naar mijn opa en oma…

Weird huh?

Oja en (maar das meer qua smaak):

een Marlboro sigaret NIET over je longen roken, maar in je mond houden en dan direct uitblazen…

zo smaakte mijn eerste sigaret

(sorry, momenteel last van “ik heb zo’n zin in een sigaret”-hallucinaties)

Fenjal zeep op de logeerkamer bij mijn Oma.

De geur van stamppot als ik s,avonds op de fiets van mn pony naar huis fietste.

Reed dus langs de maggi fabriek!!Lekker dat het er rook,kreeg er spontaan trek van! :mrgreen:

Boldoot of 4711 eau d cologne van mn moeder en oma.

Als ik dat ruik,dan zie ik mn moeder en oma samen zitten in t kleine huisje van oma&opa.

De geur van muffe kaaskoekjes uit de kast van mijn oma.

En fresh up, de after shave van mijn vader tijdens mijn kindertijd.

de suikerfabriek in Breda tijdens de bietencampagne…school

zware shag…mijn pa

maja parfum / zeep…mijn oma

zwitsal…mijn meisje :inlove:

Ik ruik Portugal soms… :eh: :oops:

Gek he, een land ruiken… maar het is zo… :oops: