genezingsproces na bevallen / inknippen / scheuren / hechten

een intieme vraag… en de titel geeft al aan waar het om gaat!

Ik zou graag van eerder bevallen vrouwen willen weten waar ik zo’n beetje op moet rekenen qua genezen van mijn vagina na de bevalling.

Ik ben geknipt, gescheurd en uiteraard ook gehecht.

Die eerste week ná de bevalling was een regelrechte hel. Plassen deed onwijs zeer en dat kannetje met water om mee te gieten hielp voor geen meter… ik kon beter een slakom gebruiken maar dat gaf zo’n bende in de badkamer!



Nu ben ik bijna 4 weken verder. Ik heb vorige week een draadje hechting teruggevonden en de boel is dicht. Maar daar is ook wel alles mee gezegd. Het JEUKT!! Is dat normaal? Ik voel ook een bobbeltje littekenweefsel. Gaat dat nog weg? Lang wandelen wil nog niet echt, dan gaat het echt weer pijn doen.

Dat lijkt me allemaal wel normaal, maar ik ben wel echt benieuwd naar andere verhalen en ervaringen. Gaat dit echt over? :think: Hoe lang duurt dat? Wanneer kan ik weer een beetje fatsoenlijk pijnvrij vrijen? Hoe heb ik hier straks last van bij een tweede bevalling?



nou ja…

kom maar door met die antwoorden!!



Groetjes,

Douwine

Bij mijn eerste werd een knip gezet…dat is gehecht,en daar heb ik veel last van gehad,het was wat ontstoken dus ik zat op mijn blote billen in de douchebak te weken met sodawater…

De hechtingen zijn er toen uitgehaald,gelukkig,dat trok een stuk minder…

Maar mijn vagina voelde ook anders van binnen als daarvoor,dat is zo gebleven…ik ben helaas iets te strak van binnen gehecht waardoor sex voor mij bijna een jaar niet fijn was…

Bij de 2e ben ik niet geknipt,heel klein scheurtje wat niet gehecht hoefde te worden…daarna daar ook geen last gehad en na een paar weken alweer fijne voorzichtige sex gehad…

GEef het de tijd…

Ik ben geknipt bij de eerste en gescheurd bij de tweede…

Knippen duurt langer met genezen dan scheuren.

Voor het plassen deed ik een spa blauw fles vullen met koud water…die omgekeerd erop zetten en tegelijk plassen…voor jou nu geen tip meer maar misschien voor iemamdn anders wél…

Verder genas het bij mij best rap.

Ik vond touwtjes ook na een paar weken ofzo…

Nu zie je er amper iets van van die hechtingen/littekens…



Oh en ja jeuk is GOED…is genezen!!!

En ik voel het litteken soms nog met bepaald weer ofzo…heel raar…voel ik ook mijn teen die ooit gebroken is en het litteken van mijn verstandkies trekken…heel vaag,…

Maar het gaat dus wel over…ik kan geen tijd noemen,weet ik niet meer…maar ik voelde het wel een tijd nog met lopen en bepaald weer dus,nu heel zelden nog met bepaald weer.

Met vrijen kan je extra glijmiddel gebruiken en bepaalde standje even laten…ik kon het beste vrijen zonder pijn in de geschaarde stand zeg maar…of lepeltje lepeltje… :angel:

En mop…je bent 6 weken KRAAMVROUW hé…dus dan moet je ook niet LANG wandelen…rustig aan,anders verkloot je straks juist je herstel omdat je te vlot wil…

Take care!!

Ik ben geknipt en gechecht, heb er eerste week amper last van gehad, ik vond het bakje water erg irritant, en ging dus elke keer met een zachte straal er op gericht douchen, dat werkten.



Wel kreeg ik jeuk, vk zei dat het goed was en de Ha ook, dat is het genezen! :thumbup: irritant, jaaa! heel erg… maar ik moest er doorheen.( advies gekregen het in te smeren met vaseline…)

Lopen kon ik heel makkelijk, maar daarna na die jeuk ging het pijn doen.

Terwijl mijn hechtingen er met 6 dagen uit zijn gehaald, achteraf bleek het niet geheel zijn gedaan, en is die na ruim 8 weken er toch uit gekomen… sinds dien deed het geen pijn meer…



Alhoewel het bij mij nog wel gevoelig is, en soms met seks voel ik het nog.

Maar echt pijnlijk is het niet, met zomer weer is hetook gevoelig door het zweten…



Enne Renzomam, inderdaad glij middel, in de schaarstand, dat lukte wel goed :lol:

gescheurd en gehecht bij de eerste,

om te beginnen; een tip is,…plas de eerste weken als t je ooit weer overkomt even in de douche…jaja ik weet t , zo hoort t niet, maar…met een zacht straaltje water op ongeveer lichaams temperatuur ( temp is belangrijk koud doet pijn te warm ook) doet t veel minder pijn, effe de douche zachtjes van onder laten meestromen dan doet t veeeel minder pijn…de douche kun je wel naspoelen is een kleinigheidje …ik ontkleede me elke keer als ik moest plassen en ging t onder de douche doen, liever dat dan die pijn



jeuk is goed, t bobbeltje littekenweefsel, het wordt wel weer soepeler hoor, en na een poos is t echt ook weg, hoe lang t duurt is misschien niet zo eenvoudig te zeggen in t algemeen, maar na verloop van tijd wordt t absoluut soepeler en minder vervelend…na mn tweede bevalling, waarbij ik niet scheurde en geen knip hoefde, was t zelfs weer zo opgerekt dat t helemaal over was…

Onder de douche plassen, haha ken nu een tekst van Fai, ‘Heeeeeerlijk’…

Ik deed het ook, is minder gevoelig… en het spoelt heerlijk na…(de douche / water dan )…

We zijn op dezelfde dag bevallen :mrgreen:



Ik had deze keer 2 scheurtjes, de ene kon gehecht, de ander niet. In het begin ging ik ook elke keer ff snel onder de douche. Ging veel beter en minder pijnlijk dan met zo’n maatbeker aan de slag.

Ik voel er nu niks meer van.



Maar met mijn vorige bevalling ook gescheurd én geknipt. Van die knip heb ik lang last gehad! In de kraamweek werd het elke dag pijnlijker. Op dag 5 heeft de verloskundige een knoopje losgeknipt, dat was fijn!

Op de plek van de knip heb ik nog heel lang druk gevoeld als het meer doorbloed werd, bv na lang staan of lopen.



Het wordt echt beter!

ben dus niet de enige doucheplasser hihi…

ik had op een bepaald moment een strategie, ik droeg gewoon een rok met onderbroek in huis, kon ik zo de onderbroek uit doen, rok omhoog en hoppa hahahaha

waarom zou je jezelf pijnigen als t ook zo kan he



ik herinner me dat ze me toen in t ziekenhuis hadden gezegd dat straaltje in de wc te gebruiken, zo n speciaal bidet zeg maar…jeee dat dee pijn!! ijskoud en keihard voor mijn gevoel,…ben toen daar ook al onder de douche gaan staan

bij mn tweede had ik wel haarscheurtjes, meer een soort schaafplekken zeg maar aan de binnenzijde van de schaamlippen, ook lekker branden hoor, maar ook dan helpt die douche truc fantastisch!

hou die jeuk wel in de gaten je zou van het (vele ) vloeien een schimmeltje op kunnen ( hebben ) ( ge ) lopen. :wink: :slight_smile:



veel haakjes deze keer :oops:

Geknipt bij de eerste…herstel duurde erg lang vond ik. De eerste maand kon ik niet makkelijk zitten. Pas na een maand of 4 pijnvrij vrijen…en voordat ik geen last meer had van het litteken was ik een jaar verder. Ik heb wel littekenzalf gesmeerd, ik geloof calendula :thumbup:

De eerste flink geknipt. Erg veel last gehad. Kreeg ook nog een ontsteking cadeau onder de hechtingen :silenced: Heb zeker de eerste 6 weken veel last gehad. Ook tot zeker 6mnd na de bevalling kon ik niet lang lopen want dan ging het trekken etc. Heb uiteindelijk fysio gehad voor mijn bekkenbodem die toch was aangetast door de vaccuum pomp. Uitiendelijk is alles goed gekomen!



Bij de tweede skechts een beetje ingescheurd. Was ook heel bang dat ik last van de knip zou hebben van de eerste maar nee niets gemerkt. Het scheurtje is veel sneller genezen eigenlijk al na een tweetal weken ofzo. Echt een verschil met een knip!



Bij de eerste (de knip)plastte ik ook onder de douche met lauw water, heerlijk haha!

Nu echter was dat helemaal niets en deed het juist meer pijn dan op het toilet met een kannetje lauw water. Zo zie je maar tis even uittesten.

Maar koud en warm water is niets, moet echt lauw zijn idd.

wauw wat een reacties! Bedankt!!

Tot zo ver hoef ik me dus geen zorgen te maken… fijn om te weten dat ook dit er gewoon bij hoort, toch hoop ik op een enorme sprong in de evolutie waarbij deze onhandige dingen gewoon worden weggepoetst!



ik lees wel veel dat de tweede bevalling minder schade oplevert. Dat geeft hoop! :wink:

Heb je wat aan de tips meis?



Evt lichte vaseline er op smeren, helpt heel goed.

Nou en of!

Dat douchen had ik ook begrepen van mijn kraamverzorgster. Alleen de temp had ik dan waarschijnlijk niet goed…



Ik had aan het einde van mijn zwangerschap een candida infectie schimmeltje dus) en had daar nog zalf van liggen. Dat heb ik al gebruikt tegen de jeuk maar ik had niet echt het idee dat t hielp.

De vaseline ga ik zeker proberen!

Kijk je uit met smeren met oude cremes…kruisbesmetting is zo gebeurd…

hier 2x geknipt.



1x keer ontsteking en gehad, daarna dat het net geneest omdat (tja even medisch) dat er een “flapje” van de hechting zat en dat schuurde over elkaar. heb hiervoor een bepaalde hormoonzalf gekregen, werkte erg goed (wordt voorschreven voor vrouwen die in de overgang zijn en alles… ahmmm niet vochtig is daaronder :oops: )

dit heeft in het totaal 5 mnd geduurd

bij de 2e geknipt, gehecht en goed genezen. nergens meer last van.



en dat litteken gaat weg. voel je nu niks meer van.



in het begin wel "gevoelig"maar dat was vooral na de 1e (en binnen de 5 mnd)

Hier is mijn zoontje geboren met behulp van vacuumpomp en knip. Ook nog flink gescheurd, uiteindelijk net niet totaal-ruptuur. Een heel hechtproces achteraf dus. Nog vrij lang last gehad van bekkenbodemspieren, uiteindelijk heeft fysio mij geholpen.

De bevalling van mijn dochtertje verliep zeer moeizaam. Heb uiteindelijk anderhalf (!!!) uur moeten persen. Ze bleek een sterrekijkertje te zijn en het littekenweefsel van de vorige keer bleek totaal niet mee te rekken. Toch ook weer geknipt en gescheurd maar minder heftig.

Nu weer last van bekkenbodemspieren…dus straks weer naar de fysio…

hier 2 keer geknipt en 1 keer gescheurd



bij de eerste knip, kan ik alleen maar zeggen dat het pijn deed, maanden lang, nu zit er nog steeds een bultje, en die is gevoelig, maar toen ik moest bevallen van mijn 2e werd ik ook geknipt, pas toen ging de pijn over, en is het ook veel losser gehecht, deze keer had ik er nagenoeg geen last van…

en de 3e, iedereen vroeg of ik een kraamvrouw was hahahaha paar hechtjes maar ik ging zitten, eeuuh ploffen op de bank, en het deed voor geen meter pijn… terwijl ik bij lucas nog niet eens kon liggen :cry:



hoop voor jou dat het snel op knapt!!! en natuurlijk nog gefeliciteerd met je kleine