Geloven in de kerstman?

Oke laatst stond ik voor een rottig dillema.



Anne gelooft in Sinterklaas, maar we hebben haar verteld dat met kerst de mensen die elkaar extra lief hebben (zoals opa, oma, oom, tante, papa en mama) kadotjes geven. Dus het hele samenzijn met speciale mensen uitgelegd. De kerstman bestaat dus alleen in filmpjes die ze weleens ziet, verder niet. Ze legt ook geen link naar sinterklaas.

Nu was hier een vriendinnetje van Anne spelen en die was vol trots aan het vertellen dat ze een klok van de kerstman had gekregen. Anne wilde er meteen bovenop flappen dat de kerstman niet bestaat en dat dat mensen zijn die haar lief vinden die die kadotjes kopen. Een ander kindje van kennissen van ons precies hetzelfde. We hebben Anne uitgelegd dat er kindjes zijn die in de kerstman geloven en dat ze maar beter niks kan zeggen dan. Dus met wat mokken houdt ze haar mond en geloven die kinderen nog.



Nu vraag ik me af:

Laten jullie je kinderen ook in de kerstman geloven?



Wij vinden het wat veel van het goede, al het geheimzinnige gedoe rond sinterklaas en dan zou dat nog eens moeten met kerst, terwijl wij het veel leuker vinden dat ze weet van wie ze een kado heeft gekregen (met kerst).



Hoe denken jullie hierover?

Nee daar ga ik niet in mee.



Heb daarin tegen een Amerikaanse sz die dus wel volop in Kerst doen. En als wij daar komen met kerst, er ook een enorme bult met kadoos onder de boom ligt. En iedereen die komt neemt ook wat voor de anderen mee. Wij hebben duidelijk aangegeven dat wij hier niet in mee gaan en dus niets mee nemen qua kado’s. Dat hun dan wel wat voor ons kopen moeten ze zelf weten, maar hoeven niets terug te verwachten.

Zolang er hier nog geloofd wordt in Sinterklaas, komen er met kerst geen kadootjes.

Als er ooit de vraag komt hoe het met de kerstman zit, dan probeer ik uit te leggen dat bij ons Sinterklaas komt en dat in andere landen de kerstman. Er wonen zoveel kinderen op de hele wereld dat kan Sinterklaas of de kerstman nooit helemaal in z’n eentje doen.

Persoonlijk vind ik het jammer dat er kinderen zijn die onder het mom van de kerstman kadootjes krijgen. Als je dan toch iets wilt geven zou ik ook kiezen voor jouw manier, moeder van Anne.

Nee, de Kerstman, de Paashaas en de tandenfee bestaan hier slechts in boekjes. De gedachte achter Kerst krijgen ze op school goed mee. Papa en mama verstoppen de eieren en als je een tand onder je kussen legt, ligt die er de volgende dag nog :slight_smile:



Als onze kids niet meer in de goedheiligman geloven (hmmm, gaat nog wel even duren) mogen ze kiezen OF met sinterklaas cadeaus OF met de Kerst. Niet allebei. “ben toch zeker sinterklaas niet :)”

De kerstman zal vast bestaan, maar zij krijgen kadootjes van Sklaas…



De kerstman brengt kadootjes aan de kinderen die van sklaas niets hebben gehad.



Ik zou het niet zo moeilijk maken hoor… :smiley:

Ik vond het ook moeilijk om het verschil uit te leggen.

Bij ons krijgen ze kadootjes van Sinterklaas maar met de kerst krijgen ze kadootjes van ons.

Mijn zoontje wilde ook wel heel graag weten wat de kerstman er allemaal mee te maken had…

Ik wilde hem niet vertellen dat de kerstman niet bestaat omdat ik bang ben dat hij dit aan andere kindjes gaat vertellen. Maar wat mij betreft hoeft hij zelf niet in de kerstman te geloven.

Best lastig dus want wat vertel je hem dan? :think:

Wij hebben Anne verteld dat de kerstman door coca cola bedacht is (op haar nivo) en dat ze daar gebruik van maken in filmpjes voor kinderen enzo. Nooit bij stilgestaan dat er kinderen zouden zijn die erin zouden geloven, anders hadden we het wel anders uitgelegd. Nu weet ze hoe het zit dus veranderen heeft geen zin meer. Maar ik was dus wel benieuwd of meer mensen hun kinderen er niet in lieten geloven en gelukkig ben ik niet de enige.

Maar waarom zou je een kind wel vertellen dat Sinterklaas bestaat en niet dat de Kerstman bestaat. Ik vind dat eigenlijk een beetje gek.



Ook al doe je er niets mee qua kado’s mag je kind daar toch ook in geloven?



Dus nu heb je Anne iets verteld en dus bijna het voor een ander kindje ‘verpest’ (is groter woord dan dat ik bedoel)…



Wat is de gedachte erachter om haar de ‘waarheid’ over de kerstman te vertellen op haar leeftijd en de magie rond om Sinterklaas te behouden…







:think:

De Kerstman is een echt verzonnen persoon en heeft verder niks echt met kerst te maken behalve dan dat hij verzonnen is door coca cola voor die dagen…Sint Nicolaas is een echte heilige geweest waar een hele geschiedenis achter ligt. Vandaar dat de kertsman fictief is en Sinterklaas ‘bestaat’. De Paashaas is ook bijverzonnen en hier worden de eieren dus ook door opa en oma, of ons of wie dan ook verstopt.



Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel te zeggen. Dus in onze ogen is het logisch om in Sinterklaas te geloven, maar niet logisch om in de kerstman te geloven. We hadden idd kunnen zeggen dat die kado tjes brengt waar Sinterklaas niet komt, maar daar hebben we toen niet aan gedacht omdat we ervan uitgingen dat het normaal was om niet in de kerstman te geloven, maar in het dan samen zijn met geliefde mensen.

Ik snap wat je probeert te zeggen maar het is niet waar…

De kerstman is niet bedacht door coca cola, hoe kom je daar eigenlijk op?

:think:



Het bestaan van de Kerstman dateert zeker nog voor 1822, wellicht nog eeuwen daarvoor…



Santa Claus is de engelse Sinterklaas.



Uiteindelijk lijkt het er wel op dat de kerstman uit Nederland komt.

Toen de Nederlanders naar Amerika emigreerden, stichtten zij in 1611 de vestiging Nieuw Amsterdam. Deze vestiging werd nog geen veertig jaar later verkocht voor een appel en een ei en is nu over de hele wereld bekend als New York.

De Nederlanders brachten Sint Nicolaas mee (onze Sinterklaas dus) en hebben de Amerikanen hem geadopteerd.

Hij werd zelfs de beschermheilige van New York.




Wat betekent dat het dezelfde persoon is… 8)

Wij doen aan cadeautjes met kerst, die komen ook onder de boom te liggen, maar Kaylee weet wel heel goed dat mama en papa die cadeautjes hebben gekocht.



Ze gelooft heilig in de kerstman, net als in sinterklaas, terwijl wij er nooit over begonnen zijn. Maar ze pikken het toch wel ergens op… We stimuleren het niet, maar we zeggen ook niet zomaar dat de kerstman niet bestaat.



Ze vroeg dan wel waarom de kerstman de cadeautjes niet brengt en wij hebben gezegd dat de kerstman gaat naar de landen waar kindjes Engels praten. (waarop ze reageerde met "maar ik praat toch ook Engels!!! One, two , three :lol:… Ja Kaylee, waar kindjes ALTIJD Engels praten :lol: ).

Ik heb gezegd dat de kerstman hélemaal op de noordpool dus dat hij daarom ‘misschien’ niet bij ons komt.

Maar ja…hij is wél bij andere kindjes op het kdv geweest :roll:



Nogmaals, ik vind het lastig.

Ik zei ook altijd dat de kerstman hier niet komt enzo…

tot we hier kwamen wonen en we 2 half Engelse buurjongentjes hebben… en die vieren dus wel vol overtuiging kerst MET de kerstman. :think:

Ik heb gezegt dat bij ons al Sinterklaas komt en we elkaar cadeautjes geven met kerst.



In ons dorp is ook de intocht van de kerstman… die noem ik Jultomte… te kerstkabouter.

hier zat ik dus ook mee in de dec maand en heb uit eindelijk de knoop door gehakt en gezegt van nee en hebben we ook vertelt toen het aan het woord kwam.

ze gaat na een school met de bijbel en wordt dus het kerstverhaal heel erg na voren gehaald en daar hoort geen kerstman bij dat werdt mij iets te dubbel.

we hebben vertelt dat de kado’s onder de kerst boom lagen door papa en mama gekocht zijn omdat papa en mama trost en blij noem maar op zijn met de kindjes en dat de kerstman een verhaaltjes is :lol:

@Madre wrote:

Ik snap wat je probeert te zeggen maar het is niet waar…

De kerstman is niet bedacht door coca cola, hoe kom je daar eigenlijk op?

:think:



Het bestaan van de Kerstman dateert zeker nog voor 1822, wellicht nog eeuwen daarvoor…



Santa Claus is de engelse Sinterklaas.



Uiteindelijk lijkt het er wel op dat de kerstman uit Nederland komt.

Toen de Nederlanders naar Amerika emigreerden, stichtten zij in 1611 de vestiging Nieuw Amsterdam. Deze vestiging werd nog geen veertig jaar later verkocht voor een appel en een ei en is nu over de hele wereld bekend als New York.

De Nederlanders brachten Sint Nicolaas mee (onze Sinterklaas dus) en hebben de Amerikanen hem geadopteerd.

Hij werd zelfs de beschermheilige van New York.




Wat betekent dat het dezelfde persoon is… 8)




Klopt, maar het beeld van de kerstman is toch bedacht door coca cola?

Dus blijft het dat sinterklaas bestaat en de kerstman niet (voor hier dan). Dus we hadden idd kunnen zeggen dat die in andere landen komt, maar dan blijft het nog raar in haar ogen dat sommige kinderen wel van sinterklaas en de kerstman iets krijgen en andere niet. Ach ja, maakt verder ook niet uit. Wij hebben het zo besloten, was gewoon erg verbaasd dat er kinderen waren die er wel in geloven.

Anne weet dat ze haar mond moet houden als het daarop aankomt en hopenlijk zal dat weer even duren.

hier wordt heilig in de sint geloofd (en dat wordt ook door moeders gevoed), maar bij de kerstman zeg ik gewoon dat ie nep is :think: Ik vind hem ook altijd zo nep, hij heeft in nederland geen diepgewortelde traditie, en voor mij is hij gewoon een dwaas figuur met een bel en een slee die alleen maar ho ho ho roept. In dat soort figuren hoeft mijn zoon niet te geloven :angel: (al bestaat de paashaas wel, dus ik ben totaal willekeurig in dit onderwerp :wink: )

Wij hebben dezelfde uitleg gegeven aan de kinderen als mama van Anne…

Dus ook… sint is waar, kerst is een amerikaans/engels feest waar wij alleen in mee gaan omdat kerst ook het feest van de liefde is en van de lichtjes en dan geven wij elkaar cadeautjes. Cadeautjes die we zelf hebben gekocht.



Maar wij hebben er ook bij verteld dat sommige papa’s en mama’s het echt op zijn engels vieren en geloven dat de kerstman wel komt. Dat dit ook mag en dat ze maar niets moeten verklappen.

Ze vonden het machtig dat ze mee mochten helpen om zo’n geheim te bewaren.

wat een leuk topic :mrgreen:

en de uitleg van cc cl vind ik grappig



ik heb de kerstman gezien op de Poolcircel in Lapland, erg leuk om naar toe te gaan als je toch in de buurt bent :mrgreen:



we hebben vrienden die in de USA wonen maar ook al hadden we die niet, zouden we niet uitleggen dat de kerstman niet bestaat, ik geloof dat ik er niet zo de nadruk op zou leggen



de kerstman brengt cadeautjes in andere landen



het kerstverhaal vind ik belangrijk maar daarnaast lees ik ook vol enthousiasme verhalen over Dora die de kerstman helpt, het onderscheid zal met de jaren duidelijker worden



bij ons lagen er cadeautjes onder de kerstboom van onze vrienden en niet van de kerstman want die komt hier niet



ik probeer zoveel mogelijk van tradities mee te geven en mee te genieten, natuurlijk beginnend met Nederlandse tradities maar ook tradities uit andere landen, van andere culturen, prachtig om dat met elkaar te kunnen delen

Ik vind het sowieso knap dat jullie je kinderen ergens in kunnen laten geloven…



Aan onze oudste dochter hebben we ook duidelijk uitgelegd dat de Kerstman in andere landen komt, en Sinterklaas bij ons in Nederland. De kadootjes onder de kerstboom hebben papa en mama gekocht, als een gebaar van liefde voor elkaar. Dit verhaal hebben we haar in december meerdere malen verteld, en ze snapte het ook. Vervolgens komt ze Eerste Kerstdag beneden, ziet de kadootjes onder de boom, en wat roept ze vol overtuiging?

“Kijk, de Kerstman heeft kadootjes gebracht!”

:roll: :mrgreen: :lol: :inlove:



Ik kan vertellen wat ik wil, maar uiteindelijk kiest ze toch zelf wat ze wil geloven. Hier wordt er dus wel in de Kerstman geloofd, al is dat dus geen bewuste keuze van ons zelf. :wink:

sint wel de kerstman niet,

hoewel toen mijn zoon vier was, speelde mn vader kerstman in een lokale supermarkt, voor de grap hadden we mn zoontje ook geschminkt thuis en een kerstmannen pakje aangetrokken, toen hij opa kerstman zag, zag hij dus helemaal geen opa, hij was helemaal vol ervan, de enige echte kerstman wilde met hem door de winkel lopen, hij mocht ook met de bel van de kerstman bellen en meeroepen HO HO HO.

de kerstman, opa dus, speelde het spelletje mee, hoewel hij voor ons dus echt wel duidelijk mijn vader was hoor haha, en mn zoon heeft hem nooit herkend



daarna hebben we het hem wel verteld hoor…toen de foto s klaar waren eind januari hebben we hem die laten zien en gezegd, zie je wel wie dat is…eerst zei hij, ja de kerstman en ikke…en toen ineens viel t muntje en lachtte hij zich slap…dat is opaaaaa