Geloven in de kerstman?

kerstman is er voor de kindjes die van klaas niets hebben gehad…

nou heb ik klaas bijna 4 jr kunnen weren… maar ja afgelopen dec lukte dat niet meer :roll:

hier verdelen we het nu om het jaar… ene jaar met klaas meer cadeautjes en dan met kerst 1 cadeau.

het andere jaar met kerst meer cadeautjes en met klaas 1 cadeau.

straks als ze niet meer in klaas geloven gaan we door met kerst…

klaas vind ik persoonlijk niets aan…

bekend probleem, ik had ook gezegd dat de kerstman niet meer bestaat, dat hij vroeger wel bestond maar nu niet meer en dat er daarom nog wel een hulpkerstman is. De hulpkerstman brengt sommige mensen kadootjes, wij hadden ze van de sint dus niet van de kerstman.



Mijn opa, niet wetende dat ik hem dit verhaal had voorgespiegeld, heeft hem een heel mooi verhaal verteld over de kerstman, sindsdien snapt mama er gewoon helemaal niets van. De kerstman is echt ECHT.



Ik heb iets gezegd dat mama’s ook wel eens mis zijn en dat hij dan vast wel echt is maar bij ons geen kadootjes brengt…Dat vond hij niet erg omdat hij ze al van de Sint gekregen had.



Grote mensen maken dingen soms moeilijker dan nodig is was mijn moraal van dit verhaal.



natas

Nou Anne vind het allemaal prima zoals wij het zeggen, in haar ogen komt het gewoon geloofwaardig over. Zo ziet ze ook het vercshil tussen figuren op tv die ‘echt’ zijn en die nep zijn zoals tekenfilmfiguren.



Ik ben met Anne naar het zandkasteel geweest dankzij een medekokker, :thumbup: maar ze was vanaf het begin overtuigd dat het nep was :? .

Dus van de andere kant mag ik in mn handen klappen dat ze in de sint geloofd. Kertsman gaat voor ons echt te ver.



Ja, ik zou het erg vervelend vinden voor Anne als haar het geloof in de sint wordt afgenomen. Maar ik blijf het meer ‘raar’ vinden dat er kinderen zijn die echt voor in nederland in de kerstman geloven.

(btw alle 2 de kinderen waar ik het over had zitten op katholieke scholen en zijn beide gedoopt. Wij zijn niet gelovig, maar respecteren wel het geloof door oa juist niet mee te gaan in het kerstmannen gedoe, maar echt het onderliggende verhaal uit te leggen)

@Janneke1976 wrote:

Zolang er hier nog geloofd wordt in Sinterklaas, komen er met kerst geen kadootjes.

Als er ooit de vraag komt hoe het met de kerstman zit, dan probeer ik uit te leggen dat bij ons Sinterklaas komt en dat in andere landen de kerstman. Er wonen zoveel kinderen op de hele wereld dat kan Sinterklaas of de kerstman nooit helemaal in z’n eentje doen.

Persoonlijk vind ik het jammer dat er kinderen zijn die onder het mom van de kerstman kadootjes krijgen. Als je dan toch iets wilt geven zou ik ook kiezen voor jouw manier, moeder van Anne.


Helemaal mijn idee, wij ‘doen’ aan Sinterklaas en de Kerstman is net zo iemand die in andere landen kindjes cadeautjes geeft.

Bij ons geloven ze zowel in Sinterklaas als in de Kerstman.



Bij ons thuis vieren we bescheiden Sinterklaas, bij mijn schoonouders met de hele familie uitgebreid en bij mijn ouders vieren we altijd Kerst.



Hier hebben we het zo uitgelegd: Sinterklaas komt alleen in Belgie en Nederland en dus kan Sinterklaas bij vrijwel ieder huis cadeautjes brengen. De Kerstman moet over de hele wereld en kan dus niet bij ieder huis komen in zo’n korte tijd. Gelukkig kent ook hij alle namen en families en probeert hij in ieder geval bij 1 huis van de hele familie te komen en dat is dus blijkbaar bij opa en oma. Tot nu toe lijken ze dat te accepteren (bijna 5 en 6,5 jaar)

Kunnen wel overal in mee gaan . :silenced:

@ejb wrote:

@Janneke1976 wrote:
Zolang er hier nog geloofd wordt in Sinterklaas, komen er met kerst geen kadootjes.

Als er ooit de vraag komt hoe het met de kerstman zit, dan probeer ik uit te leggen dat bij ons Sinterklaas komt en dat in andere landen de kerstman. Er wonen zoveel kinderen op de hele wereld dat kan Sinterklaas of de kerstman nooit helemaal in z’n eentje doen.

Persoonlijk vind ik het jammer dat er kinderen zijn die onder het mom van de kerstman kadootjes krijgen. Als je dan toch iets wilt geven zou ik ook kiezen voor jouw manier, moeder van Anne.


Helemaal mijn idee, wij ‘doen’ aan Sinterklaas en de Kerstman is net zo iemand die in andere landen kindjes cadeautjes geeft.




Oke, maar als je kindje dan veel in kontact komt met kinderen die wel kado s krijgen van de kerstman, staat je kind dan niet raar te kijken als je gezegd hebt dat de kerstman in andere landen komt?

Hoe leg je dat dan weer uit?



Komen de kerst maar weer eens zien hoe het hier gaat, maar nu wil ik vooral lente weer :wink:

@Madre wrote:

De kerstman zal vast bestaan, maar zij krijgen kadootjes van Sklaas…



De kerstman brengt kadootjes aan de kinderen die van sklaas niets hebben gehad.



Ik zou het niet zo moeilijk maken hoor… :smiley:
Zo doen wij het ook. Werkt prima.