geld van sinterklaas

@Lune wrote:

maar ook hem een beetje rustig houden door vanalles te ontwijken, maar een spontane boodschap deed ik jarenlang niet met hem erbij rond sinterklaastijd, het is me echt te vaak gebeurd dat er pieten staan bij supermarkten/winkelcentra. Ik vind dat niet iets positiefs. Ze kunnen er ook echt enorm van genieten als er geen actie is en dingen bijna misgaan.




Kijk dat is dan misschien een beetje het voordeel van in een kleine stad/groot dorp wonen… hier lopen we eigenlijk nooit zomaar tegen sinterklazen aan.



Los van het sinterklaasjournaal zien onze kinderen sinterklaas ook alleen met de intocht en op school…



Maar ik heb echt niet het idee dat het nu heel anders is als toen ik klein was.

Of misschien wel… want ik kwam als kind dus wel zwarte pieten tegen in het winkelcentrum in onze wijk… wonende in een grotere stad.



Denk dat het onze kinderen het juist leuk zouden vinden als we ergens in die 3 weken 1 keer eens tegen een ‘wilde piet’ :angel: aan zouden lopen hoor… gewoon zomaar een zwarte piet op straat.



Denk dat het hebben van een gevoelig kind/ kind dat moeilijk met drukte/ veranderingen etc om kan gaan het misschien ook wel anders maakt in de beleving?



Onze kinderen zijn enthousiast… maar niet druk en er niet de hele dag mee bezig.



Zijn ook nog helemaal niet bezig met dingen als verlanglijstjes (oh wacht niet waar, de oudste zag vanmiddag een pakje met hotwheels auto’s en die wilde hij vragen aan sinterklaas en laatst had hij het over nieuwe viltstiften), we krijgen geen folders en hebben dus geen sintboeken in huis liggen.

Die ga ik volgende week nog wel even halen bij een speelgoedwinkel en dan gaan we lekker knippen en plakken en met een wortel voor het paard erbij gaat dat in de schoen.

wij hadden vroeger toch ook wel zwarte pieten die op huisbezoek kwamen. en de sint van de buurt, de sint bij de intocht en de sint op school.

En ik vond dat altijd alleen maar leuk.



Zo ook onze dame. Die stuitert al een hele tijd, nu sinterklaas eenmaal in nederland is stuitert ze nog iets harder en is er echt de hele dag mee bezig. Maar toch gaan wij mee in het verhaal van het sinterklaasjournaal en school en proberen we haar, ondanks het gestuiter, er zo goed mogelijk doorheen te loodsen.

http://eigenkracht.blogspot.nl/2011/12/sinterklaasjournaal-is-zoveelste.html



Dit vind ik ook een leuk stukje. Staat ook in waarom het sinterklaasjournaal gewoon geen geschikte tv is voor kleuters, maar veel meer voor oudere kinderen die niet meer geloven. Er staat dan weer wel in dat zij het niet boeiend meer vinden en dat is hier niet zo, ze zouden het best elke dag willen zien denk ik.



Ik denk dat het voor mij weinig uitmaakt eigenlijk of er wel of niet een kind hij is dat het slecht trekt. ik vermeed het ook al voor mijn oudste. Met zo’n kind is het geen ramp als je eens een wilde piet tegenkomt, maar jammer vond ik het wel. Nu is het noodzaak geworden het te ontwijken. ( nou ja, inmiddels niet echt meer).

@knipoogje1983 wrote:

wij hadden vroeger toch ook wel zwarte pieten die op huisbezoek kwamen. en de sint van de buurt, de sint bij de intocht en de sint op school.

En ik vond dat altijd alleen maar leuk.



Zo ook onze dame. Die stuitert al een hele tijd, nu sinterklaas eenmaal in nederland is stuitert ze nog iets harder en is er echt de hele dag mee bezig. Maar toch gaan wij mee in het verhaal van het sinterklaasjournaal en school en proberen we haar, ondanks het gestuiter, er zo goed mogelijk doorheen te loodsen.




Maar waarom? Ik vraga me echt af, waarom in vredensnaam? Als je ziet dat een kind er zo op reageerd, dan verander je toch iets… :shifty: Natuurlijk kan een kind het leuk lijken te vinden, maar he mijn zoon wil ook het liefst de ele dag achter de wii met een zak spekkies en een fles cola…daar wordt hij uiteindelijk niet gelukkiger van dus behoed ik hem daarvoor. Net als met sinthysterie :wink:

@Lune wrote:

@knipoogje1983 wrote:
wij hadden vroeger toch ook wel zwarte pieten die op huisbezoek kwamen. en de sint van de buurt, de sint bij de intocht en de sint op school.

En ik vond dat altijd alleen maar leuk.



Zo ook onze dame. Die stuitert al een hele tijd, nu sinterklaas eenmaal in nederland is stuitert ze nog iets harder en is er echt de hele dag mee bezig. Maar toch gaan wij mee in het verhaal van het sinterklaasjournaal en school en proberen we haar, ondanks het gestuiter, er zo goed mogelijk doorheen te loodsen.




Maar waarom? Ik vraga me echt af, waarom in vredensnaam? Als je ziet dat een kind er zo op reageerd, dan verander je toch iets… :shifty: Natuurlijk kan een kind het leuk lijken te vinden, maar he mijn zoon wil ook het liefst de ele dag achter de wii met een zak spekkies en een fles cola…daar wordt hij uiteindelijk niet gelukkiger van dus behoed ik hem daarvoor. Net als met sinthysterie :wink:




ze stuitert uit enthousiasme en niet van drukte dat ze het niet aankan. En dus vind ik het niet erg. Zolang zij geniet van deze tijd en het haar geen schade brengt of ongelukkig maakt dan mag ze van mij genieten en stuiteren. Ik vind daar niets verkeerd aan. Het gaat om 3 weken per jaar. Ik vind het sinterklaasjournaal maakt het daar niet meer van. De club van sinterklaas wel, en dat kijken we dus niet. Maar sint was zijn geld kwijt, maar hag wel schoencadeautjes bij. En ook al geniet mijn kind in volle enthousiasme van de sint, ze geniet niet voor veel cadeautjes ozo, maar is gewoon dol op de pieten.

Geloof dat ik vooral blij ben dat mijn kinderen er eigenlijk heel relaxed mee omgaan.

Het leuk vinden, enthousiast zijn, maar niet de hele dag ermee bezig.



Binnenkort lekker pepernootjes met ze bakken, heerlijk.

Het boek sinterklaas van Charlotte Dematons wordt nu wat vaker gepakt en in gebladerd etc etc.



Geloof dat ik als kind het drukker had met verlanglijstjes maken als mijn eigen kinderen nu :lol: .

Hier zit er nu ook Sinterklaasgeld in de schoen. De kindjes kregen het stickervel dan gewoon zo mee, dat vind ik wel een beetje raar. We hebben het er samen opgeplakt en vandaag in de schoen gedaan.

@romata wrote:

Hier zit er nu ook Sinterklaasgeld in de schoen. De kindjes kregen het stickervel dan gewoon zo mee, dat vind ik wel een beetje raar. We hebben het er samen opgeplakt en vandaag in de schoen gedaan.




dit vind ik ook een beetje raar. voor sophie is het sinterklaasgeld echt speciaal en apart geld. Denk niet dat ze het zou snappen als we gewoon stickertjes op ons eigen geld plakken.

Ik vind het geweldig, en geniet altijd het meeste mee! Maar helaas kan ik het journaal dit jaar evenals vorig jaar niet volgen en houdne we het Sint-gebeuren op een laag pitje, dus op d eintocht na en schoolsint verder niet bewust opzoeken. Mijn jongste raakt er helemaal van in de stress en kan niet met de spanning omgaan.

Nu blijkt dat ze het bij hem in de klas kijken, daar ben ik dus eigenlijk helemaal niet zo blij mee. Het is echt veel te spannend voor hem, wat zich uit in dwars, opstandig en druk gedrag.

Ik vind overigens niet dat de magie verdwijnt, ik vind hem juist groter geworden (en dus voor sommige kinderen te groot…).

Met de munten had ik wel meegedaan, als dat kon. Maar mannetje heeft het daar nog niet over gehad, en ik breng hem er niet op.

Stan gaat volgend jaar alweer naar groep 5. Hij is dan 8 jaar. Helaas is er dan al weer een einde gekomen aan de magie van de sint, want tegen die tijd gelooft het grootste gedeelte van zijn klasgenoten niet meer en gaan ze suprises maken op school.



Meiden geloof me die jaren vliegen!!! Geniet er van nu het kan.



De meeste kinderen zijn toch al hyper in deze tijd. Ik zo zeggen if you can’t beat then, join them!

Ik geniet zo van deze tijd.

Mijn man had gisteren op een beurs gestaan en had nog zakken pepernoten over. Dus vanmorgen kwamen de kinderen beneden en waren alle schoenen door de woonkamer verspreid en gevuld met pepernoten.

Die gezichten, heerlijk!!!



Die stickers zijn voor 1,95 ( =verzendkosten) te bestellen via de website van het sinterklaasjournaal onder pietenbrief.



Wij hebben als ouderraad ons rot zitten knippen en plakken met karton en stickers. Nooit aan gedacht om ze aan ouders mee te geven :wall:

Bij ons is het velletjes met stickers ook verdwenen. En ik had in de winkel sintmunten gekregen. E.mma vindt het helemaal geweldig.



Op het stickervelletje staat trouwens dat het speciale muntstickers zijn. Je hoeft ze er dus niet af te halen. Gewoon uitgeven in de winkel. Als je ze dan later tegenkomt, zeg je dat dat een verdwaalde sintmunt is. Niet te moeilijk doen over alles.

Je moet als ouder gewoon naar je kind kijken.

Mijn kinderen vinden het sinterklaasjournaal leuk om naar te kijken en gaan daarna weer door met waar ze mee bezig waren.

Ze maken zich totaal niet druk om alle ´problemen´ waar de Pieten mee te maken hebben.

Heb ze dan ook verteld dat het altijd weer goed komt met pakjesavond.



Ach ik vind het een leuke tijd

Denk ook niet dat de magie verdwijnt nu Sinterklaas meer te zien is.

Joh zelfs met mijn 26 jaar ben ik nog onder de indruk als ik ´sinterklaas´ zie in het echt :lol:

Oh wij doen ook helemaal mee in het grote sint spel

de kids vinden het leuk,en ohhh ik ook :lol:

Inmiddels hebben onze kids al 2 sintmunten gevonden en die mogen ze t weekend in hun schoen doen,

dan zal vast de verliefde piet ze ophalen,denk ik zo :inlove:

hier is verliefde piet vannacht ook geweest.

en het hele huis is bezaaid met hartjes :slight_smile:

zwarte piet had zelfs haar broodtrommeltje al klaargemaakt en van de boterhammen hartjes uitgestoken.



net bij de supermarkt betaald met sinterklaas geld. heerlijk dat er ook daar gewoon meegespeelt wordt met het verhaal :slight_smile:

R. kijkt elke avond het journaal, vind het interessant dat de muntjes weg zijn, hij kreeg chocolade muntjes in zijn schoen, en ik heb zoiets, vul zelf maar in hoe jij dat ziet. En dat doet hij dan ook, het zijn niet de muntjes van Sint, want die kan je niet eten.



Wij hebben dan ook geen stickervel gekregen, en ik zou het ook niet gebruiken. Het is al spannend genoeg, hij begrijpt wel dat Sinterklaas zijn geld kwijt is, en dat als niet alles terug komt hij misschien minder cadeautjes krijgt, of wat dan ook, maar ik ga er niet meer aan doen, hij mag het zelf invullen, stuiteren doet hij toch al.

@Lune wrote:

@knollie1 wrote:
@Lune wrote:
Maar dat is helemaal niet zo… Voor kinderen is sinterklaas echt al spanennd genoeg zonde ral die idiote heisa er omheen. Ik las er toevaliig laatst een mooi artikel over, maar ik weet nu natuurlijk niet meer waar.

Ik vind het dieptriest… De hele mooie cultuur omtrent sint nicolaas wordt kapot gemaakt, het gaat alleen nog maar om wat er in de reclamefolders staar en gevraagd kan worden en het sinterklaasjournaal doet daar nog even een dagelijks schepje hysterie bovenop.



Wij houden heel bewust onze kinderen daarvan weg en we zien dat zij de magie van sinterklaas nog echt ervaren. Zij zien hem aankomen vanaf de boot, en dat is het dan tot pakjesavond, op een keer schoenzetten ertussen door. Maar ik zoek ze zeker niet op in winkelcentra en ga niet naar feestjes van werk etc. Nu ze groter zijn ( en de oudsten nieteer geloven) willen ze wel heel graag ook het sinterklaasjournaal zien. Nu mag dat dan soms… Maar ik vind het echt totaal ongeschikt voor peuters en kleuters.




ik vind dit ook een beetje kop in het zand steken

de maatschappij is tegenwoordig zo en zo gaat het nu eenmaal,

wil je je kinderen daar dan bij weghouden…




Dat zei ik al, dat is war wij gedaan hebben en uitstekend heeft gewerkt.



D., ik wil niet zeggen dat het voor kinderen alleen maar on kadootjes gaat, maar ik denk dat de echte magie van sinterklaas wel verdwijnt door oa het sinterklaasjournaal. Sint bleef vroeger juist zo magisch omdat je hem maar een of hooguit twee keer zag. Bij de intocht en dan op school misschien, geen kind die het had over hulpsinterklazen of zag dat deze sint niet op de sint van de intocht leek, daar zat immers drie weken tussen. Nu wordt je er mee doodgegooid en kan ik uit ervaring zeggen dat het echt lastig isnom ze er bij uit de buurt te houden. Mijn tweede ging, en gaat, er enorm van stuiteren dus voor ons isnhet niet alleen het in stand houden van een mooi sinterklaasfeest maar ook hem een beetje rustig houden door vanalles te ontwijken, maar een spontane boodschap deed ik jarenlang niet met hem erbij rond sinterklaastijd, het is me echt te vaak gebeurd dat er pieten staan bij supermarkten/winkelcentra. Ik vind dat niet iets positiefs. Ze kunnen er ook echt enorm van genieten als er geen actie is en dingen bijna misgaan.



http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/archief/article/detail/653098/2005/11/12/Sinterklaasjournaal-ondermijnt-traditie.dhtml




Nou ik ben 38 jaar en ik heb vroeger ook weleens het verschil gezien tussen 2 sinten (heb er toen ook maar 2 gezien)…de 1 had een bril en de ander niet en dat vond ik heel erg raar…dat is dus niet iets van deze tijd!!



Tja en wat dus wel van deze tijd is en waar we met zijn allen gewoon niet meer om heen kunnen is dus de hype die ontstaat…je kan bewust thuisblijven, maar kinderen krijgen het op school ook allemaal wel mee van de verhalen van andere kinderen.



We leven nou eenmaal in een ander tijdperk dan 30 jaar geleden, toen hadden we nog niet zoveel zenders op tv, geen computers, i-pads, laptops, en internet…en dus werd er ook niet zoveel aan sinterklaas gedaan omdat het niet bij de mensen binnenkwam.

Nu dus wel en nu word er dus veel aangedaan…



Ik vind het niet erg…tis maar net hoe jezelf daar mee omgaat en ik kom het huis sowieso al niet veel uit dus wij krijgen er niet veel van mee…alhoewel ik dat soms wel weer jammer vind voor mijn meisje want dit is ws het laatste jaar dat ze nog geloofd :think:



Ik heb al een stuiter kind maar vind het helemaal niet erg als ze rond deze tijd nog extra gaat stuiteren…het is maar zo`n korte tijd en het is zo leuk voor ze.

Hier wordt ook dagelijks in de “knip” gekeken of ik geen verdwaald sintgeld heb.

En de keukentafel en op de vloer ligt een groot hart van kruidnootjes :slight_smile:

:lol:



Mijn man vind het ook gek, ik ga er zelf weer bijna in geloven. Waarschijnlijk het laatste jaar, nee hoor ik stuiter lekker de hele decembermaand mee.



De meeste hypes vind ik onzin maar een hype bij iemand die niet eens bestaat nee hoor het kan me niet gek genoeg.



natas

Ik stuiter ook gewoon de hele maand mee…vind het helemaal geweldig en wij hadden geen stickers gekregen dus heb ze gisteren maar zelf besteld :mrgreen: :mrgreen:



Kan ik mijn meisje ook nog even lekker laten mee stuiteren…ze roept al steeds dat we moeten opletten of we ook sinterklaas geld zien, dus volgende week gaat ze het echt vinden :smiley: :thumbup:

Hier kan er door Peet ook niet van alles, hij is nu al “om geen land mee te bezeilen” en dan doen wij nog niet eens veel. Dus hier hebben we denk ik 3x het SJ gezien en thats it. Al die overige heisa doe ik niet aan mee.



Nou scheelt het denk ik ook dat ik gewoon (A) een hele luie moeder ben die daar gewoon geen zin in heeft (B) Het sinterklaasfeest stom vind en pure haat en nijd om wie het grootste en duurste cadeau heeft gekregen in de klas © stapelknetter ben op de kerst en dan dus helemaal los ga, dus de kinderen krijgen ook mee dat wij uitbundiger kerst vieren dan sinterklaas en dus doen ze alles gewoon mee met school, maar is het niet zo mega mega bijzonder en dat zal het ook niet worden ook…



complete doorgedraaide poppenkast, kan er maar niet aan wennen :shifty:

@Cell wrote:





complete doorgedraaide poppenkast, kan er maar niet aan wennen :shifty:




Dat vind ik nu net de kerstdagen in nederland steeds meer worden. :lol:

Sinterklaas is een echt hollands feest. We veramerikaansen steeds mee, jammer genoeg.



Ik ga trouwens ook los met kerst, hoor, maar niet qua kado’s.



Ik ben Stan nu een boek aan het voorlezen over de kerstman en sinterklaas. Dat zijn neven van elkaar en ze krijgen ruzie wie waar de kado’s mag bezorgen. Dan gaan de een race houden en wie wint bepaald waar de ander de kado’s mag uitdelen. Echt een hilarisch grappig boek om te lezen!