geld van sinterklaas

erg leuk het sinterklaas journaal de kinderen gaan er helemaal in mee.



Kregen ze op school een velletje stickers mee , dat moeten wij op geld plakken en dan kunnen zij het in hun schoen doen zodat sinterklaas zijn geld terug krijgt.



Eh… daar doe ik niet aan mee. Mijn zoon is gepikeerd dat ik mijn geld niet aan sinterklaas wil geven ( hij moest eens weten :wink: )



Ik heb hem gezegd dat sinterklaas vast al genoeg centjes gekregen heeft, maar nee zwarte piet heeft gezegd dat wij dat geld in de schoen moeten doen!



En dan ?

Dan moet ik kleingeld gaan regelen ( ik heb dat NOOIT in mijn portemonnee ) speciaal daarvoor?

En dan kan ik zeker al die stickers er weer af gaan zitten pulken als ze op bed liggen ?



En hoe ga ik het uitleggen als er over een half jaar ineens weer munten opduiken met dat sintlogo?



Ben ik nou de enige die dit hele verhaal raar vind ?

Of ben ik nou echt zo flauw?

Dan plak je het op chocolademunten?



Ik zie het probleem niet zo…en zou gewoon meegaan in het verhaal…een paar losse centen/munten zijn toch wel in huis? Of bij gebrek daaraan laat je je zoon ze in een portemonneetje in zijn schoen stoppen?

Ik zou hierover vooral geen discussie/confrontatie opzoeken met je mannetje.



(en ja, ik heb ook moeite met de verhalen die via het Sinterklaasjournaal verspreid worden, maar helaas is dat een beetje de ‘standaard’ waar je als ouders maar achteraan moet hobbelen)



Succes, komt allemaal goed :wink:

Hoe oud is hij?

Op chocolademunten plakken vind ik wel een leuk idee ja :smiley:



Ik vind het erg onzinnig om geld aan sinterklaas te geven. Het hele idee van het verhaal was toch dat sint zo vrijgevig was? Waarom zou je hem dan nu opeens moeten ‘betalen’?



Ik zou er ook niet aan meedoen hoor :slight_smile:

Hebben jullie het Sinterklaas journaal wel goed gevolgd dan ?

Volgens mij was het zo:



De pakjes/stoomboot was kapot en moest in Spanje blijven.

Op de boot waar ze nu mee gekomen zijn was weinig ruimte voor cadeautjes/pakjes van alle kindjes, alleen ruimte voor zakken pepernoten.



Als oplossing voor de pakjes hadden de pieten in de pepernotenzakken geld onderin gedaan zodat ze in Nederland de pakjes kunnen kopen.



Maar bij de Intocht in Roermond hebben de Pieten per ongeluk het geld ook mee gestrooid met de pepernoten…



Nu is dus de oplossing, wie dit Sinterklaas geld vind geeft het terug in de schoen.



Eén groot toneelspel waar ze willen dat de ouders aan mee gaan doen.

Dus ik plak stickers op mijn geld (€ 0,50 & € 1,-) en dan zeg ik tegen M.

“Kijk Marith; ik heb Sint-geld gevonden.”

Dan doet Marith dat in haar schoen en als zij op bed ligt haal ik het geld eruit, peuter de stickers er af en stop het geld weer in mijn portemonnee.



Ik stond verbaasd dat we op school een briefje kregen dat dichtgeplakt zat met die stickers er in.

Ik snap wel da sommige mensen dit super leuk vinden, maar ik heb er niet zoveel mee.

Ik heb me alleen nu wel voorgenomen dat ik 1x er aan mee doe.

Morgen naar de supermarkt, dus dan vind ik ze daar… :liar:

Hier zoeken we ook naar Sinterklaas geld. Ik plak ze op €0,05 en al geef je er 3 mee naar school vinden ze dat helemaal geweldig. Misschien heb je nog buitenlandsgeld, chocolademunten of andere munten.



Voor thuis heeft onze zoon al heel wat sinterklaas geld gevonden. Hij stopt het in zijn schoen, wij verdelen het weer en iedere dag komt er ergens weer geld te voorschijn. Je krijgt er een heel rijk gevoel van :lol:

als ik eerlijk ben vind ik dat je idd wel erg moeilijk doet,



wij hebben het gewoon gedaan kids vonden het heeeeeel leuk.



nu willen ze elke morgen kijken in onze portemonnee of er nog meer sint munten inzitten.



gisteren vonden de kids het geld in mijn mans portemonee.

daarna heel fanatiek de schoen gezet, want het moest natuurlijk wel met de pieten mee.

mijn man heeft idd toen de stickers er weer afgehaald en weer op het velletje geplakt die de kids hadden meegekregen, (dat vond ik dan wel raar, want onze kids valt het echt wel op dat de stickers daarvan af zijn.



het enthousiasme zoooo leuk :lol:

Hier verdween het stikkervelletje :liar: :angel: en van school kregen we extra velletje mee

Waar krijg je die stickers?

Hier geen tv dus ook geen sinterklaasjournaal, maar zou er wel aan meewerken als je kind het wel zou volgen.

Ik vind het een heel leuk idee en leuk verhaal zo!!

Tis zo dat de kinderen van tegenwoordig geen genoegen meer nemen met alleen sinterklaas die op de boot NL binnenkomt…er moet nu actie en spanning zijn en dingen die gebeuren. Elk jaar moeten ze dus weer iets anders verzinnen om aan de kinderen te kunnen vertellen en ik vind dit ook wel weer heel leuk…mijn meisje zit voor de buis gekluisterd als het sinterklaasjournaal komt en vertelt heel enthousiast aan haar opa en oma wat er nu weer gebeurt is.



Maar wij hebben helaas geen stickers gekregen :frowning: anders zou ik er net zo enthousiast aan mee doen.



Denk dat ik het heel stiekum nog leuker vind dan mijn meisje…mijn kindgevoel van vroeger komt weer zo lekker omhoog :smiley: :smiley: :mrgreen: heerlijk gewoon!!!

Wat ANita zegt is inderdaad het verhaal. Hier zijn de stickers ook kwijt geraakt :wink: Morgen vindt hij ze!

hier geen stickers via school, maar zouden ze die krijgen… dan zouden we gewoon mee doen hoor… dan heb ik toevallig die munten terug gekregen toen ik boodschappen deed terwijl zij op school zaten :lol: .



En als ze op bed liggen peuter ik het er wel af hoor… of bewaar die paar munten voor een volgende vindactie.



Vind het wel leuk hoor.



En vroegah was er toch ook al wel een verhaallijn in het sinterklaasjournaal? In mijn beleving tenminste wel.

Was het ook altijd maar weer de vraag of de sint echt wel kwam en oh wat waren we blij als hij toch echt op die boot stond te zwaaien met zijn pieten etc etc.

oh ja en de echte reden voor die kleine bootjes en niet de grote pakjesboot is dat die niet door het water bij Roermond kon :wink: dus er moest in dit geval ook wel een verhaal bedacht worden wilden ze aan kunnen komen in Roermond.

Maar dat is helemaal niet zo… Voor kinderen is sinterklaas echt al spanennd genoeg zonde ral die idiote heisa er omheen. Ik las er toevaliig laatst een mooi artikel over, maar ik weet nu natuurlijk niet meer waar.

Ik vind het dieptriest… De hele mooie cultuur omtrent sint nicolaas wordt kapot gemaakt, het gaat alleen nog maar om wat er in de reclamefolders staar en gevraagd kan worden en het sinterklaasjournaal doet daar nog even een dagelijks schepje hysterie bovenop.



Wij houden heel bewust onze kinderen daarvan weg en we zien dat zij de magie van sinterklaas nog echt ervaren. Zij zien hem aankomen vanaf de boot, en dat is het dan tot pakjesavond, op een keer schoenzetten ertussen door. Maar ik zoek ze zeker niet op in winkelcentra en ga niet naar feestjes van werk etc. Nu ze groter zijn ( en de oudsten nieteer geloven) willen ze wel heel graag ook het sinterklaasjournaal zien. Nu mag dat dan soms… Maar ik vind het echt totaal ongeschikt voor peuters en kleuters.

wij doen er oik aan mee.

Wij hebben ook een velletje stickers mee gekregen en sophie was erg blij en opgewonden dat ik ook sinterklaas geld in mijn beurs had!



maar begrijp ik nou goed dat jullie kinderen die velletjes stickers mee gekregen hebben? wij hebben ze, buiten het zicht en weten van de kinders om, meegekregen en dus heeft het ook niets te maken met geld geven aan sinterklaas, maar heb ik die munten terug gekregen van de winkel en tja, dat geld is nou eenmaal van sinterklaas en dus meot het terug.

En zoveel werk is eht toch niet om die stickers er weer af te halen?

Ik vind eigenlijk niets van zo’n verhaal. Ik vind het niet idoot ofzo, we gaan er niet in ook mee, J. kijkt het journaal maar dat is het dan wel. Maar om nou te roepen hoe belachelijk het allemaal is terwijl je het verhaal niet hebt gevolgd vind ik ook weer een tikje jammer hoor :think: Sinterklaas krijgt niet zomaar geld, er zit een idee achter. En dát is juist een idee van vrijgevigheid, van Sinterklaas terug geven wat van hem is zodat er voor alle kinderen kado’s gekocht kunnen worden.



Buiten dat, als je niet mee wil doen doe je niet mee. Ook daarin zie ik het probleem niet.

@Lune wrote:

Maar dat is helemaal niet zo… Voor kinderen is sinterklaas echt al spanennd genoeg zonde ral die idiote heisa er omheen. Ik las er toevaliig laatst een mooi artikel over, maar ik weet nu natuurlijk niet meer waar.

Ik vind het dieptriest… De hele mooie cultuur omtrent sint nicolaas wordt kapot gemaakt, het gaat alleen nog maar om wat er in de reclamefolders staar en gevraagd kan worden en het sinterklaasjournaal doet daar nog even een dagelijks schepje hysterie bovenop.



Wij houden heel bewust onze kinderen daarvan weg en we zien dat zij de magie van sinterklaas nog echt ervaren. Zij zien hem aankomen vanaf de boot, en dat is het dan tot pakjesavond, op een keer schoenzetten ertussen door. Maar ik zoek ze zeker niet op in winkelcentra en ga niet naar feestjes van werk etc. Nu ze groter zijn ( en de oudsten nieteer geloven) willen ze wel heel graag ook het sinterklaasjournaal zien. Nu mag dat dan soms… Maar ik vind het echt totaal ongeschikt voor peuters en kleuters.




Hier ook geen werksinten, wijkverenigingssinten, winkelsinten of weet ik het… we gaan naar de intocht, ze mogen 2 a 3 keer hun schoen zetten (thuis) en hij komt op school… dat vind ik ook meer dan genoeg.



De oudste 2 vinden het sinterklaasjournaal leuk en mogen het ook kijken.



Nu heb ik geen kinderen die hier van gaan stuiteren of weet ik het.

We kijken ook niet elke avond omdat we het gewoon vergeten :lol: of aan tafel zitten. En dat is ook geen probleem.



Maar het scheelt dus denk ik wel dat wij geen hysterische, drukke of ‘over de zeik’ kinderen in huis hebben in deze periode.



Onze 3e gaat sinds deze week naar school en ondanks dat we net sint maarten hebben gehad, zijn verjaardag, intocht sinterklaas en in de ogen van velen een drukke periode… fietst hij er tot nog toe zo doorheen.

Makkelijker als zijn oudste broer die gewoon in augustus begon.



Hij heeft vandaag gehoord dat sinterklaas ook op school komt over 2 week ‘leuk he mama?’ en ging weer verder met spelen. Dus het is leuk, maar niet iets om heel erg mee bezig te zijn verder.



edit zelf vind ik deze periode trouwens geweldig en mag ik me graag een keertje uitleven als ‘piet’ na het schoenzetten.

Vorig jaar gezellig met duplo van de kids gebouwd en de schoenen van de heren verstopt in dit bouwwerk… heerlijk die koppies van die kinderen ‘echt hebben ze met ons speelgoed gespeeld?’ De Duplo was daarna hot :mrgreen:

@Lune wrote:

Maar dat is helemaal niet zo… Voor kinderen is sinterklaas echt al spanennd genoeg zonde ral die idiote heisa er omheen. Ik las er toevaliig laatst een mooi artikel over, maar ik weet nu natuurlijk niet meer waar.

Ik vind het dieptriest… De hele mooie cultuur omtrent sint nicolaas wordt kapot gemaakt, het gaat alleen nog maar om wat er in de reclamefolders staar en gevraagd kan worden en het sinterklaasjournaal doet daar nog even een dagelijks schepje hysterie bovenop.



Wij houden heel bewust onze kinderen daarvan weg en we zien dat zij de magie van sinterklaas nog echt ervaren. Zij zien hem aankomen vanaf de boot, en dat is het dan tot pakjesavond, op een keer schoenzetten ertussen door. Maar ik zoek ze zeker niet op in winkelcentra en ga niet naar feestjes van werk etc. Nu ze groter zijn ( en de oudsten nieteer geloven) willen ze wel heel graag ook het sinterklaasjournaal zien. Nu mag dat dan soms… Maar ik vind het echt totaal ongeschikt voor peuters en kleuters.




Wij zijn ook niet zo van de overprikkeling, maar van alle kinderen die ik ken zijn er echt maar heel erg weinig bezig met ‘wat er in de reclamefolders staat en gevraagd kan worden’ hoor. De magie van Sinterklaas leeft heus ook als je wél het Sinterklaasjournaal kijkt :slight_smile:

@Lune wrote:

Maar dat is helemaal niet zo… Voor kinderen is sinterklaas echt al spanennd genoeg zonde ral die idiote heisa er omheen. Ik las er toevaliig laatst een mooi artikel over, maar ik weet nu natuurlijk niet meer waar.

Ik vind het dieptriest… De hele mooie cultuur omtrent sint nicolaas wordt kapot gemaakt, het gaat alleen nog maar om wat er in de reclamefolders staar en gevraagd kan worden en het sinterklaasjournaal doet daar nog even een dagelijks schepje hysterie bovenop.



Wij houden heel bewust onze kinderen daarvan weg en we zien dat zij de magie van sinterklaas nog echt ervaren. Zij zien hem aankomen vanaf de boot, en dat is het dan tot pakjesavond, op een keer schoenzetten ertussen door. Maar ik zoek ze zeker niet op in winkelcentra en ga niet naar feestjes van werk etc. Nu ze groter zijn ( en de oudsten nieteer geloven) willen ze wel heel graag ook het sinterklaasjournaal zien. Nu mag dat dan soms… Maar ik vind het echt totaal ongeschikt voor peuters en kleuters.




ik vind dit ook een beetje kop in het zand steken

de maatschappij is tegenwoordig zo en zo gaat het nu eenmaal,

wil je je kinderen daar dan bij weghouden.



ook hier in huis doen we echt niet hysterisch overal aan mee (dan heb ik wekenlang stuiterende kids in huis)

maar wel op school en 2x de schoen zetten.

5 dec vieren we ‘ouderwets’ pakjesavond. met een paar cadeautjes van rond de 15 a 20 euro per kind.



en het sinterklaasjournaal ik vind het superleuk en de kids ook. daar leven ze echt naar toe, maar ook op school hier wordt ion de lijn vh journaal gewerkt met de kids.

@knollie1 wrote:

@Lune wrote:
Maar dat is helemaal niet zo… Voor kinderen is sinterklaas echt al spanennd genoeg zonde ral die idiote heisa er omheen. Ik las er toevaliig laatst een mooi artikel over, maar ik weet nu natuurlijk niet meer waar.

Ik vind het dieptriest… De hele mooie cultuur omtrent sint nicolaas wordt kapot gemaakt, het gaat alleen nog maar om wat er in de reclamefolders staar en gevraagd kan worden en het sinterklaasjournaal doet daar nog even een dagelijks schepje hysterie bovenop.



Wij houden heel bewust onze kinderen daarvan weg en we zien dat zij de magie van sinterklaas nog echt ervaren. Zij zien hem aankomen vanaf de boot, en dat is het dan tot pakjesavond, op een keer schoenzetten ertussen door. Maar ik zoek ze zeker niet op in winkelcentra en ga niet naar feestjes van werk etc. Nu ze groter zijn ( en de oudsten nieteer geloven) willen ze wel heel graag ook het sinterklaasjournaal zien. Nu mag dat dan soms… Maar ik vind het echt totaal ongeschikt voor peuters en kleuters.




ik vind dit ook een beetje kop in het zand steken

de maatschappij is tegenwoordig zo en zo gaat het nu eenmaal,

wil je je kinderen daar dan bij weghouden…




Dat zei ik al, dat is war wij gedaan hebben en uitstekend heeft gewerkt.



D., ik wil niet zeggen dat het voor kinderen alleen maar on kadootjes gaat, maar ik denk dat de echte magie van sinterklaas wel verdwijnt door oa het sinterklaasjournaal. Sint bleef vroeger juist zo magisch omdat je hem maar een of hooguit twee keer zag. Bij de intocht en dan op school misschien, geen kind die het had over hulpsinterklazen of zag dat deze sint niet op de sint van de intocht leek, daar zat immers drie weken tussen. Nu wordt je er mee doodgegooid en kan ik uit ervaring zeggen dat het echt lastig isnom ze er bij uit de buurt te houden. Mijn tweede ging, en gaat, er enorm van stuiteren dus voor ons isnhet niet alleen het in stand houden van een mooi sinterklaasfeest maar ook hem een beetje rustig houden door vanalles te ontwijken, maar een spontane boodschap deed ik jarenlang niet met hem erbij rond sinterklaastijd, het is me echt te vaak gebeurd dat er pieten staan bij supermarkten/winkelcentra. Ik vind dat niet iets positiefs. Ze kunnen er ook echt enorm van genieten als er geen actie is en dingen bijna misgaan.



http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/archief/article/detail/653098/2005/11/12/Sinterklaasjournaal-ondermijnt-traditie.dhtml