Gek van het geklets!

Wij hebben twee schatten, een dame van bijna 3,5 en een kereltje van bijna 2. Ik ben momenteel thuis bij de kids, bewust voor gekozen! En nog steeds erg gelukkig mee!



Maarrrr…ik word soms gek van het getetter van onze oudste! Ze praat de hele dag door, ze houdt alleen haar mond als ze aan het eten is of eens televisie kijkt. Geen moment kom ik aan mijn eigen gedachten toe en soms vind ik dat heel moeilijk.

Mensen die haar meemaken vinden haar een gezellige kletskous en dat is ze ook hoor ! Als je haar ook hoort praten zou je denken dat ze 10 is. Veel te wijs voor haar leeftijd :smiley:



Ik zou soms gewoon willen dat er een muteknopje op haar zat :oops: Tante Toos vraagt, praat, constateert en vraagt continue een bevestinging op al haar bevindingen en als ze niet meteen antwoord krijgt, blijft ze alle vragen gewoon herhalen. Logisch natuurlijk.

Ik heb alleen niet altijd zin om op alles te reageren.

Jullie zitten natuurlijk niet in mijn situatie maar vinden jullie dat gek ?



Ik ben stapeldol op haar maar word soms gewoon stapelgek van d’r. Ik kan nog geen seconde iets lezen, ik kan me nergens meer op concentreren en wordt er soms raar van in mijn hoofd.



Hou hierbij in gedachten dat ze echt nooit stil is. Ze praat nonstop tegen me en wil hierbij ook de volledige aandacht. (Ook weer logisch, ik snap dat ook best hoor)



Soms zeg ik wel eens tegen haar :Mama is er even niet, ga maar even zelf spelen. Mama heeft zo weer tijd voor je. Maar ook dat helpt niets. En ik wil ook niet boos op haar worden omdat ze honderuit praat en antwoorden wil hebben. Het is juist geweldig dat ze zoveel wil weten en vocabulair sterk is. Maar toch, ik wil haar wel eens uit zetten :?

Om even bij mijn eigen gedachten te kunnen komen…Ik kan mezelf niet meer horen denken. Tegen de tijd dat de kids naar school gaan ben ik te dom geworden om nog aan het werk te gaan :mrgreen:



Herkenbaar of raar ?

het gebeurt hier nog niet, maar ik weet (door mijn werk) wat je bedoelt.

tijd voor jezelf is heel belangrijk, geen mens houdt het 24 uur per dag vol om helemaal in het teken van een ander te staan…

ook zij zal dat moeten leren.



als het écht te erg wordt,

dan zou je rode en groene kaartjes kunnen gaan proberen, met een kookwekker.

kookwekker op 5 minuten zetten, met de uitleg dat het rode kaartje betekent dat mama dan even niet beschikbaar is. gaat de wekker, dan komt het groene kaartje; weer beschikbaar.



5 minuten is natuurlijk niet lang voor jezelf, maar als dit goed gaat op een gegeven moment, kun je de minuten uitbreiden. wel altijd de wekker zetten.

Dat is wel een idee Ziet, dank je voor het meedenken. Ik zal het eens toepassen. Ik vind het inderdaad erg moeilijk om vol te houden maar ik vind dat dat er bij hoort als moeder. Ik heb er voor gekozen om voor ze te zorgen en dan moet ik er ook voor ze zijn. Maar soms word het me eventjes teveel/ te druk :frowning:

Ik heb Chris er ook nog bij he, ik heb 2 van die lummels :wink:



Soms ben ik echt zover dat ik denk : Ik parkeer je even voor de tv, dan heb ik ook rust. Maar dat vind ik ook zo wat…Ze vindt televisie geweldig maar ik vind een uur per dag al veel…Dus daar maak ik liever geen gebruik van…

dat je af en toe even rust wilt, wil niet zeggen dat je er niet voor ze bent…

het even zelf bezig zijn draagt bij aan een goede ontwikkeling; ze leren zelf oplossingen te bedenken, waar ze anders een vraag voor hadden gesteld (en het misschien voor ze was opgelost). je geeft ze dan ook een tikkie verantwoordelijkheidsgevoel mee. :wink:



als je het gaat proberen: probeer er dan zelf ook nauwkeurig mee om te gaan; zelf ook echt proberen om iets voor jezelf te gaan doen (het ook benoemen als ‘tijd voor onszelf’), verwachten dat iedereen in huis tijdens die 5 minuten ook iets voor zichzelf doet (of te doen krijgt van je).

Ook belangrijk dat je echt even niet reageert, wat er dan ook gebeurt (behalve als het gevaarlijk wordt). Eventueel wijzen op de rode kaart.

er enthousiast op reageren als de wekker gaat (“zoooo de tijd voor onszelf is voorbij, zullen we weer wat samen doen nu?”, of: “de tijd is voorbij! ik heb dit en dit en dit gedaan, wat hebben jullie gedaan?”).



hoop dat het werkt.

(en mochten 5 minuten wel erg veel gevraagd zijn (wat ik ook denk als ik het zo lees haha), dan kun je hem wat eerder zetten, die wekker.

Je bent een schat Ziet! Ik zit er echt mee :frowning:

:-*

Heel herkenbaar hoor Karin :hug:

Ik heb dat gevoel namelijk ook weleens. Duncan die praat ook ontzettend veel en Samara ook en soms ken ik dat even niet hebben… Ik geniet van de momenten als Dunc op school zit, Sam op de psz en Djanel in bed. Klinkt gek maar dan ga ik op de bank zitten, geen radio of tv aan en dan geniet ik gewoon van de stilte…



Ik vind dat idee van Ziet trouwens :thumbup: en gaat dit ook proberen bij Samara… Duncan is hier te oud voor haha die ziet me al aan komen. Maar daar kan ik gewoon tegen zeggen hou eens eventjes je snavel voor 5 minuutjes :lol:



Karin, nog even een :hug: :hug:

IK heb hier ook zo’n exemplaar lopen die vanaf dat ze uit bed komt tot ze er weer ingaat doorkleppert…

En ja het kan soms mateloos irritant zijn.



Ik heb hier zowiezo boekjestijd ingesteld, in een half uurtje dat ik zelf even die rust écht moet hebben pak ik een goed boek en verwacht ik van haar dat ze ook rustig een boekje leest (dan kiest ze er vaak na een paar minuten voor om toch alsnog rustig te gaan spelen, maar dat vind ik dan prima zolang het maar rustig is)



Maar soms zet ik haar ook wél achter de tv omdat ze echt zo druk is dat het haar zelf ook een stukje rust geeft.



OOk muziek (en dan geen drukke kinderliedjes maar gewoon een lekker rustig cd’tje van mezelf of de radio) heeft een kalmerende werking op onze druktemaker.



Misschien dat je er iets mee kan! :-*

Hier ook één die veel kletst… vanaf het moment dat ze de ogen opent.

Soms heel gezellig, maar af en toe ook zwaarvermoeiend 8)



ik hoor de hele dag:

wat hoor ik nou?

wat doe je nou?

wat is dat? (en dan alles aanwijzen)

mama, mag ik …’



Ze is nog geen drie dus soms schiet de woordenschat te kort

en dan zegt ze: ‘even wachten hoor, even denken, ben vergeten’ :mrgreen:



Ik ga soms even naar boven en dan zet ik haar even voor de tv.

Even rust in mn hoofd.

Boekjestijd vind ik ook een goede, die ga ik zeker onthouden. Ze slaapt

nu nog regelmatig s middags, dus dan heb ik ook even rust.

Dan ben ik ws een ontaarde moeder want…



Ik “dwing” ze 2 x per dag om boven op zolder te gaan spelen.

Daar hebben ze een speelzolder, maar Aniek is ook zo een tetterkont die de hele dag door tettert en die vind het dus niet altijd “gezellig” om boven te spelen.



Maar 2 x per dag moeten ze van mij en zoniet dan parkeer ik ze zonder pardon op hun kamer en zeg ik echt dat ze er pas afkomen als ik het zeg.

Dat is dan wellicht een beetje “straf”



Maar ik word echt gillend gek als ik nooit es een moment rustig koffie kan drinken.

Het heeft ook te maken met leren. Ik vind dat ze moeten leren dat het niet ALTIJD Aniekje-tijd op Peter-tijd is.

Ze moeten zowieso de tijd leren delen, ook met mij, met papa en met Michel.

Dus ik vind dat je echt wel mag verlangen dat ze af en toe even elders gaan spelen en mama met rust laten.



Ook zeg ik regelmatig… “Mama WIL nu geen antwoord geven, mama is moe en wil even uitrusten”

Als ze op 3 vragen ook 3 keer dat antwoord heeft gekregen, gaat ze wat anders doen.



Er blijft genoeg tijd over waarin ze me alles mag vertellen en vragen wat los en vast zit. Maar ik heb wel mijn grenzen en zeker op dit vlak want ik kan eerlijk zeggen dat ik geeeeen leuke moeder word als ze maar door en doorgaan :oops:

hier ook zo’n kletskont.

en soms word ik wle ge-irriteerd :oops: vooral nu ik niet lekker in mn vel zit met mn zwangerschap.



maar strakkies als ie van de psz thuis komt gaan we samen ene cake bakken.

en als die klaar is dan komt papa thuis en gaat ie mee de hond uitlaten :slight_smile: dus heeft mama ff rust.





mijn meneertje wil alles bevestigd hebben met : belooft? de laatste tyd… phoe t is dat ik er zo heeeeeeeeel veel van houd hihi

Oooh…wat snap ik jou goed zeg.



Rhodé kan ook heerlijk kletsen en is vocabulair ook al heel sterk (op de psz stonden ze versteld…ze gaat sinds een maand daar naar toe), en vaak vind ik het ook heerlijk zo’n kletsend meisje bij me, maar soms…soms zou ik wel een aan/uit knopje willen hebben :shifty:

Even alleen met Amélie kletsen zonder dat Rhodé erdoorheen praat (heel goed bedoeld van haar natuurlijk) Even naar de wc zonder dat ze door de deur heen nog dingen aan me moet vertellen of vragen die écht niet kunnen wachten :roll:

Even koken (wat ik echt heerlijk vind en m’n rust ook echt in kan vinden gelukkig) zonder dat zij continue dingen verteld of vraagt…



Rhodé kan gelukkig ook zelf heel goed spelen, maar heeft tussendoor eigenlijk altijd nog een ‘lijntje’ naar mij toe. Betrekt mij graag in haar spel ookal speel ik niet mee, vraagt altijd wel dingen om te mogen doen tijdens haar spel zodat ik toch steeds maar weer haar moet beantwoorden (dus eigenlijk aandacht moet geven)



Wat ik eraan doe?

1 Moment van de dag mag ze tv kijken, en dan mag ze zelf kiezen wat (dvd’tjes zoals muis, nijntje, of koekeloere) en dat is dan 3 kwartier. Die 3 kwartier ga ik vaak ook lekker even zitten, en probeer dan ook echt even m’n verstand op 0 te zetten (totdat Rhodé me weer iets wil vertellen van wat ze heeft gezien :roll: :lol: )



Verder houden wij erg van lezen, en gelukkig Rhodé ook, en tijdens het boekje lezen wat wij standaard doen is ze ook heerlijk stil, dus daar geniet ik gewoon extra van.



Ik denk dat ik er nog niet zo moe van word als jij, maar als jij voor jezelf gewoon heb dat er iets echt moet veranderen vind ik die tip van Ziet (rode en groene kaart) en Mamy (boekjes tijd) erg goed.

Heel duidelijk en kind vriendelijk!

Kletst Christan (zo heette hij toch?) ook zoveel eigenlijk?



En kan Eva ook lekker zelf spelen?

Ik heb hier nog geen ervaring mee dus kan je niet helpen. Wil alleen wel zeggen dat het helemaal niet gek van je is hoor. Ik kan het me wel voorstellen. Zo te lezen ben je ook niet de enige.



Ik vind trouwens dat je het ontzettend leuk hebt omschreven! Moest er erg om lachen, vooral dat je straks te dom bent om weer aan het werk te gaan. Ik zie je al helemaal voor me! :lol:



Liefs Moirah

het is ook de leeftijd alles willen weten en het waarom, dat ze zoveel kletsen en nog in zichzelf kunnen denken, alles wat er door die koppies heen gaat wordt ook uitgesproken…



wat al aangeven is als tip, aangven bij haar mama doet even wat voorzichzelf en jij gaat dan ook even wat voor jezelf doen met het wekkertje erbij enzo is een goede tip…





Myrna hier is alleen stil als ze slaapt, dus ik weet hoe het is…

@Cell wrote:

Dan ben ik ws een ontaarde moeder want…



Ik “dwing” ze 2 x per dag om boven op zolder te gaan spelen.

Daar hebben ze een speelzolder, maar Aniek is ook zo een tetterkont die de hele dag door tettert en die vind het dus niet altijd “gezellig” om boven te spelen.



Maar 2 x per dag moeten ze van mij en zoniet dan parkeer ik ze zonder pardon op hun kamer en zeg ik echt dat ze er pas afkomen als ik het zeg.

Dat is dan wellicht een beetje “straf”



Maar ik word echt gillend gek als ik nooit es een moment rustig koffie kan drinken.

Het heeft ook te maken met leren. Ik vind dat ze moeten leren dat het niet ALTIJD Aniekje-tijd op Peter-tijd is.

Ze moeten zowieso de tijd leren delen, ook met mij, met papa en met Michel.

Dus ik vind dat je echt wel mag verlangen dat ze af en toe even elders gaan spelen en mama met rust laten.



Ook zeg ik regelmatig… “Mama WIL nu geen antwoord geven, mama is moe en wil even uitrusten”

Als ze op 3 vragen ook 3 keer dat antwoord heeft gekregen, gaat ze wat anders doen.



Er blijft genoeg tijd over waarin ze me alles mag vertellen en vragen wat los en vast zit. Maar ik heb wel mijn grenzen en zeker op dit vlak want ik kan eerlijk zeggen dat ik geeeeen leuke moeder word als ze maar door en doorgaan :oops:




volgens wie zou je dan ontaard zijn?

Ik vind het eigenlijk wel wat hebben. Alleen ben ik meestal degene

die even naar boven gaat. Beneden staat t meeste speelgoed,

omdat het boven veel kleiner is.

En als ze me even niet ziet, dan speelt ze gewoon lekker even. Totdat

ze aan de trap gaat roepen: 'mama, kom es" 8)

Herkenbaar! Mijn oudste zoon (bijna 3) kletst me ook de oren van de kop. Vaak lig ik in een deuk, maar soms word ik ook even gek. Zelfs ik … kletskop eersteklas.

Heel herkenbaar, ik bouw per dag 2 momenten in waarbij ik duidelijk zeg: Mama gaat nu even met jouw spelen, daarna gaat mama wat voor zichzelf doen maar daarna gaan we dit of dat doen.



Dit werkt meestal maar wat ik echt superirritant vind, hij pakt als ik ga lezen vaak ook een boekje en komt dan naast me zitten. Hij “leest” dan hardop in zijn boek… ja net alsof ik dan mijn boek nog kan volgen…



Deze week was ik er over aan het mopperen tegen mijn man… zo van pff… wat is het toch een kletskous, 's morgens staat hij op play en dat blijft maar doorgaan…



Antwoord van mijn man…



dan weet jij ook eindelijk eens hoe ik me al 15 jaar moet voelen :mrgreen:



natas

Hier ook zo’n kletskont, ben soms blij als ze op bed ligt want ze praat maar door.

Zelfs als ik visite heb heeft zij de grootste woord maar wil dan ook mijn volledige aandacht. Dan gaat het van Mama nu stil zijn, jij mag niet meer praten, en dan moet ik met haar spelen. Zeg dan ook gewoon van Nee, mama is nog even aan het praten als mama klaar is dan ga ik even met jou. Als ze steeds maar doorgaat met aandacht vragen dan is de maat vol, dan gaat ze naar het strafhoekje en dan mag ze er pas vanaf totdat ik zeg. De eerste paar keren ben ik een kwartier bezig geweest om mevrouw steeds terug te brengen en driftig dat ze was, maar ze leert het al en wacht nu steeds vaker op haar beurt totdat ik klaar ben. Een hele verbetering al zeg ik zelf.

Haha ik moet stiekem wel lachen om al die tetterende kleuters, toen we blij waren met hun eerste woordje(s) zei men: ‘wacht maar tot ze niet meer kúnnen zwijgen’ en nu,… nu zitten we er middenin! :o :shifty: :mrgreen:



Herkenbaar hoor dat het soms frustrerend is, Broes praatte al heel vroeg en vlot en sinds hij naar school gaat is het er niet op verslechterd :wink: .

Hij wordt ook met de dag bijdehander dus mama heeft haar handjes vol, maar vooral haar oortjes vol! :wink:

Nou ik vind toch niet dat je je kinderen straf kunt geven omdat ze kletsmajoren zijn…maar dat terzijde.



Karin, ik heb ook een kletskop van 3,5. Ik heb sinds een half jaar mama-tijd ingesteld. Mat.eo gaat dan tekenen, tv kijken of knutselen en ik ga even op de bank liggen of wat lezen.



Natuurlijk komt hij tussendoor nog even iets vragen of even een knuffel geven, maar het werkt heel goed.



Die kaartjes, daar gaan ze straks op school ook mee werken. Ik heb er mijn twijfels bij. Maar ik heb het er met de directeur over gehad en hij zegt echt dat het werkt en dat de kinderen zich niet genegeerd voelen ofzo. Dus dat klinkt zeker al iets wat je kan proberen.



succes.