Gek van dat commentaar

@Mell wrote:

hoe herkenbaar allemaal weer helaas…

Eerst toen ik aan t werk ging. Want kolven is maar een gedoe, ook voor je collega’s (?? alsof mijn dochter wat met hen te maken heeft)

En toen die tanden kwamen ging ik toch zeker wel stoppen

En toen werd ze een jaar, nou dan stop je toch zeker wel?

En toen ging ze er om vragen… (mama tietie!! :inlove: ) Dat mag al helemaaaaaal niet :eh:

Ondertussen doet mijn dochtertje dansjes als ze tietie mag, en kondigd ze even heel duidelijk aan, aan iedereen die maar in de buurt is, dat ze tietie krijgt! :inlove: :inlove: Hoe kan ik haar dat nou ontnemen toch??

Omgeving reageert ondertussen niet meer, die snappen geloof ik ondertussen wel dat 2 al niet eens de grens is voor mij (iets wat ik altijd zei, in ieder geval tot ze 2 is)

Af en toe als een kennis erachter komt krijg ik nog hele rare blikken, en de opmerking dat ik zeker ondertussen wel aan t afbouwen ben. Ik zeg altijd maar dat bv op deze leeftijd ook nog steeds gezondheidsvoordelen heeft, en dat ik er daarom nog mee doorga. Ik zie vaak wel ongeloof bij mensen. Maar ahg… zij hun ding, ik de mijne :wink:

Mijn ‘ik-geef-borstvoeding-al-1-jaar-8-maanden-en-zoveel-dagen-ticker’ heeft een mooi plekje op mijn hyves. Ik ben er trots op! Ondanks dat ik kennelijk wle een beetje ene rare ben met mijn peuter aan de borst

:smiley:

haha zoooo herkenbaar, mn andere twee hebben tot 2.6 jaar gekregen

en dan was t mamaaaa tietuuuhhh jaaaaah en dan de handjes omhoog hahaha

nee niet midden in de supermarkt zoals dan vaak wordt gedacht maar gewoon lekker thuis voor t slaapje aan, heerlijk saampjes in bed, zo gezellig

ben nu net terug uit schotland en daar was t juist…ooooh still giving ??? GREAT…

allemaal complimenten juist…vond ik wel heel leuk hoor

hier hoor ik wel es goh geef je nog, maar ze kennen me nu wel goed genoeg om te weten dat ik daar niet op aanspreekbaar ben als t negatief bedoelt is haha

Wow, voel me nu een btje slechte moeder :? Ik geef Sean nog bv, maar voor mij is het volgende week (als hij jarig is) dan toch echt de laatste keer. Hoe fijn hij het ook vindt, ik wil gewoon mn lichaam weer terug. Ik kan alleen maar diep respect voor jullie hebben dat jullie zo lang bv kunnen geven! :thumbup:

Aan de andere kant hoorde ik ook iemand een keer zeggen dat een kennis van een kennis haar zoontje van 7 af en toe nog bv gaf. Kan me daar helemaal niets bij voorstellen. Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken! Ik weet overigens ook niet of het echt waar is hoor. Zou best een broodje aap verhaal kunnen zijn, ze was al zo vaag met een kennis van een kennis… :think:

Maarre om weer ontopic te zijn, ik krijg idd ook wel eens opmerkingen over dat ik Sean per se wil voeden totdat hij 1 is. Zo van hij hoeft toch alleen maar 6 maanden bv te hebben? Ik: “Nee, wie zegt dat dan?” En dan krijg je vaak te horen:“Oh, dat dacht ik altijd!” Lekker niet naar luisteren, zou ik zeggen!

@RainbowR1 wrote:

Wow, voel me nu een btje slechte moeder :? Ik geef Sean nog bv, maar voor mij is het volgende week (als hij jarig is) dan toch echt de laatste keer. Hoe fijn hij het ook vindt, ik wil gewoon mn lichaam weer terug. Ik kan alleen maar diep respect voor jullie hebben dat jullie zo lang bv kunnen geven! :thumbup:

slechte moeder??? ik vind t juist super dat je een jaar bv geeft!! :thumbup:
Die beslissing is toch echt ieder voor zich. Ik stop er ook mee zodra ik me er niet meer prettig bij voel, al hoop ik dat mijn dochter die keus voor me zal maken een x. En tsjaa... 7 jaar. ik zeg nooit nooit. Ik kon me toen ik eraan begon ook niet voorstellen dat ik na 1 jaar nog zou voeden... maar je groeit er ook in mee denk ik dan. Maar 7 jaar zie ik mezelf niet doen. ;)

en ontopic, vandaag weer eens een positieve reactie van een vriendin gekregen. Doet me wel weer goed moet ik zeggen!

irritant zeg Mir!!

niets van aantrekken, lekker laten lullen!!

en lekker je kleine lieve meisje zelf blijven voeden :inlove:

Hmm, er heerst echt een slechte borstvoeding-cultuur in nederland volgens mij…

Zweden is echt een borstvoedingsland vergeleken met nederland, haha… Ik ben nu 39 weken en er heeft nog NIEMAND aan me gevraagd of ik bv of fv ga geven, zo normaal is het hier om gewoon de borst te geven. Er wordt geeneens informatie gegeven over fv op alle informatiedagen en bij de VK enzo, haha… :mrgreen:

@RainbowR1 wrote:

Hoezo slecht!?!

Je ventje heeft straks een jaar bv mogen drinken :clap:

Het moet voor beide partijen leuk blijven en als het dat nu na een jaar voor niet meer is… dan is het klaar toch?

Als ik zelf dat momentje voor bedtijd of na het opstaan als enorm bezwaarlijk zou hebben ervaren dan was ik ook gestopd hoor. Maar ik vond het zelf ook gewoon nog erg gezellig :inlove:

En tja… de gevallen met 7 jaar afentoe nog zijn niet veel voorkomend, maar ze zijn er wel. Eens in de zoveel jaar komt er ook weer documentaire uit geloof Engeland op tv over een vrouw die haar nogal grote kinderen ook afentoe nog voedt.

Dat wordt echter niet op een ‘het is zo manier’ gepresenteerd, maar nogal als aapjes kijken vind ik zelf.

Overigens moet ik er zelf ook niet aan denken, maar je groeit erin mee.

De middelste heeft dus ruim 2 jaar gedronken en echt… ik kan me er nu amper (meer) iets bij voorstellen dat je ‘zo’n groot kind’ nog zou voeden :mrgreen: laat staan dat ik het zelf heb gedaan haha.

En de kleine pruts hoop ik ook zeker een jaar te kunnen voeden, maar voor nu heb ik vooral het beeld voor ogen van een pasgeboren frummeltje aan de borst en die zal nog zoveel kleiner zijn als een kindje dat zijn/haar 1e verjaardag viert.

Ik vind het altijd wel jammer dat die docu’s zo gebracht worden. Ook als het over peuters aan de borst gaat zie je altijd schreeuwende driftige kinderen die de moeder de kleren van het lijf trekken als ze niet per direct wanneer zij het eisen de borst krijgen… Tja, als dat het enige is wat je ooit gezien hebt van grotere kinderen aan de borst vind ik het niet gek dat je er dan wat weerstand tegen voelt (had ik ook hoor, bij de eerste! Iemand in mijn omgeving met zo’n peuter…). Gelukkig kan het ook heel anders :slight_smile:

Ik vraag me trouwens wel af of het wel goed is voor een 7jarige om nog aan de borst te drinken. Het past gewoon echt niet meer bij zijn ontwikkeling, hoewel ik me ook voor kan stellen dat even klein mogen zijn bij mama niet bezwaarlijk is, kan ik me ook voorstellen dat het bijv de seksuele ontwikkeling in de weg zal staan :think:

de middelste is eigenlijk de enigste die zo goed als peuter was en nog bv kreeg.

Maar net als met ander eten/drinken etc gold voor bv net zo goed: met eisen kom je niet zo ver bij deze mama :lol:

Ik accepteer het ook niet als mijn kinderen stampij gaan maken om het avondeten of om een koekje. Dan is het ook onverbiddelijk NEE.

Nou moet ik zeggen dat hij ook nooit driftig werd en eigenlijk alleen in de avond voor het slapen gaan er om vroeg. Na het badderen en pyjama aan kwam hij naar me toe om te vragen of ik mee ging drinken :inlove:

Gesjor aan kleding of driftig stampvoetend peutergedrag heb ik geen behoefte aan.

Ik heb eigenlijk nooit nare reacties gehad. Wel mensen die vragen stelden op de juiste toon, dus uit interesse. Die beantwoord ik dan ook graag. Ik merk gewoon van veel mensen die geen ervaring met bv hebben, dat ze er ook niet zoveel vanaf weten. Dat ze inderdaad denken dat een half jaar zat is en dat als er tandjes komen, het niet meer zou kunnen.

Dus lekker laten kletsen, gewoon doen waar jullie je goed bij voelen hoor!

Dank meiden!

Ik heb altijd heel erg genoten van het geven van bv aan mijn mannetje, maar sinds vorige maand merk ik dat ik het steeds minder fijn vind. Ik dacht ik geef nog 1 maand totdat hij 1 is en dan is het voor mij afgelopen. Dus toen ik jullie reacties zag dat jullie kinderen van ruim 2 nog bv gaven dacht ik even: wat is er mis met mij dat ik dat niet meer kan opbrengen? :?

Maar goed, ik ben iig al opgelucht dat ik de keuze heb gemaakt om te stoppen, het is vooral heel jammer omdat Sean er nog wel zo van geniet…

Mijn oma van de week ook weer. Wanneer stop je er nu eens mee? Waarom zou ik er mee stoppen? Daar heb ik geen redenen voor…

Deze blog stond op mijn hyves toen hij bijna een jaar was, daar kwamen best heftige reacties op (niet erg, het was ook min of meer een beetje bedoeld om mensen aan het denken te zetten)

Onder de spoiler, het is nogal een lap.

En, wanneer ga je eigenlijk stoppen?

Dat was de vraag die ik deze week tot drie toe keer kreeg. Bommel wordt over 3 weken 1 jaar. Dat is voorbij de door velen geaccepteerde norm van hoe lang je een kindje de borst zou kunnen, mogen of moeten geven.

In het eerste maanden dat ik Bommel borstvoeding gaf, kreeg ik vaak te horen dat het natuurlijk gewoon het beste was voor mijn kindje. Daarna, tot een maand of zes, zei men hoe goed het van me was om zo lang door te gaan. Vanaf een half jaar tot een jaar werd af en toe een wenkbrauw opgetrokken en gevraagd wanneer ik zou gaan stoppen.

De vraag, ‘wanneer ga je stoppen’, klinkt me nog altijd raar in de oren. Alsof ik met iets fouts bezig ben.Het klinkt zoals de vraag, ‘wanneer stop je met roken?’

Zelf voelt het overigens niet als ‘lang’ of ‘kort’. Het voelt meer als iets dat we gewoon doen. Net zoals we ook ‘gewoon boterhammetjes eten’ of ‘gewoon ieder dag fruit eten’. Ik leer steeds meer andere vrouwen kennen die ook ‘gewoon borstvoeding geven’ en die dat ook gewoon langere tijd doen.

Ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom we zouden stoppen.

1. Het gaat goed zo.
  2. Bommel en ik genieten van de borstvoeding.
  3. Het is makkelijk.
  4. Het is het beste wat Bommel kan krijgen. Ook nu bevat moedermelk eiwitten, vetten en andere belangrijke voedzame en noodzakelijke nutriënten die Bommel nodig heeft. Ook nu bevat het nog steeds afweerstoffen die hem helpen beschermen Ook nu bevat het nog steeds speciale groeibestanddelen die helpen bij de rijping van Bommel’s immuunsysteem en die ook de hersens, darmen en andere organen helpen rijpen en ontwikkelen.
  5. Het helpt bij mij borstkanker voorkomen.
  6. De wetenschappelijk bewezen natuurlijke speenleeftijd ligt tussen2,5 en 7 jaar.

Alleen maar reden om niet te stoppen.

Okee één reden dan om te stoppen. Om aan de maatstaven van onze maatschappij te voldoen, en niet te ‘raar’ zijn.

Sorry, deze reden weeg niet op tegen eerder genoemde redenen.

De wereld gezondheidsraad adviseert minimaal 2 jaar borstvoeding. Waarom is dit advies bij zo weinig mensen bekend? Omdat er geen reclame voor gemaakt wordt. Voor kunstvoeding voor baby’s jonger van 6 maanden mag geen reclame gemaakt worden. Daarna wordt je doodgegooid met reclame over opvolgmelk, pyjamapapje enzovoort. Als ouder zou je bijna gaan denken dat je je kindje tekort doet wanneer je dit niet geeft.

Het is toch logisch dat een Olvapiep en een Nutripiep niet gebaad zijn met kinderen die lang borstvoeding krijgen? Mede door het jaren lang promotiewerk van dit soort bedrijven, is een maatschappij gemaakt waarin borstvoeden knap is, 6 maanden lang is, langer dan 1 jaar raar is en voeden in het openbaar vies is.

Soms hoor ik vrouwen klagen over die ‘borstvoedingsmaffia’. Ik zal juichen op de dag dat die opgericht gaat worden.

Want zolang er bijvoorbeeld in de ‘blije doos’ spenen en opvolgmelk zit, ze me bij het consultatiebureau verbaasd aankijken als ik met zes maanden zeg dat hij nog minstens 5 borstvoedingen op een dag krijgt, denk ik; we leven in een flesvoedingswereld. Daar mag best een beetje borstvoedingsmaffia tegenaan.

En antwoord op de vraag?

Wanneer Bommel er mee stopt

of

Wanneer ik er geen goed gevoel meer bij heb

of

Een nieuwe zwangerschap besluit er een einde aan te breien

We zullen vast wel gestopt zijn voordat hij 18 is :wink:

Wat een super stuk heb je daar geschreven Koda!

Ik ben het er helemaal mee eens! Ik heb zelf bij de eerste niet eens de kans gehad om borstvoeding te geven, ze gingen er gewoon vanuit dat ik de fles gaf en het werd ook niet aangemoedigd. En daarbij was ik erg jong en liet ik het allemaal maar gebeuren.

Ik ben in ieder geval ook voor een borstvoedingsmaffia! 8) Tijd om de grote bedrijven eens op hun nummer te zetten!

geweldig koda!

nog eenn paar maanden wachten en ik mag ook weer!!! verheug me er zo op, ik kan alle rare opmerkingen wel aan. want de opmerkingen zijn raar niet het feit dat we “langer” voeden.

wauw dat stuk op je hyves echt super :clap:

die ga ik onthouden en als je niet erg vind ooit gebruiken

ik wordt gek van alle opmerkingen ook van collegas omdat ik tussendoor

naar huis ga om te voeden Pf jammer voor hun :hand:

goede blog Koda!!!

pff de bv, dat was gewoon altijd echt geweldig, heb zelf gelukkig nooit vervelende opmerkingen gekregen. Heb Jayden zelf live gevoed tot 8 maanden. Toen beet hij mij, schrok ik van hem, hij van mij, en was het meteen over :’( hoop bij de 2e wel langer bv te kunnen geven… :pray:

Ik heb nog nooit vreemde opmerkingen gehad.

Hooguit een collega die vond dat ik te mager werd (lev heeft me toen echt helemaal opgegeten, sal doet dit niet nu) en dat ik ermee op moest passen met het voeden. En dat bedoelde ze zo goed dat ik het me nooit zo heb aangetrokken.

Als ik zeg dat ik nu nog voed krijg ik nog altijd positieve reacties. Is gewoon leuk.

Dank jullie voor de complimenten.

Natuurlijk voor de gene die wil, haal er uit wat je kan gebruiken. Ik heb hier en daar ook inspiratie op gedaan uit verhalen van anderen. en info van bv.com.

We willen gewoon bv in een positief en beter daglicht.

Wauw dat is heel mooi neergezet. Ik heb helemaal niet zo veel negatieve reacties gehad. Wel een van mijn tante die vond dat het er raar uitziet met zo’n “groot” kind aan de borst. Haar eigen dochter heeft allebei de kids tot bijna een jaar gevoed. Zelf is Nina er met 8 a 9 maanden mee gestopt. Vond ik wel erg jammer, eens zien hoe lang het bij de volgende spruit lukt. Hopelijk verbreek ik mijn record. Ook nooit last gehad op het werk met kolven als alleen de opmerking of ze moesten helpen.

Ik werk op een lab van een fv fabriek. Maar ben toch zeker voostander van bv. Kennis van mij heeft de 2 jaar gehaald en voed geloof ik nog. Die zal ook wel opmerkingen naar haar hoofd geslingerd krijgen.

o wat grappig mamamy… werken op een lab voo fv en dan bv aftappen

niet dat ik er meteen vanuit gaat dat als je op zo’n lab werkt fv geeft

maar gewoon de combinatie vind ik wel humor :mrgreen:

ik wil als er een brusje komt ook graag zo lang als mogelijk is bv geven

waar ik nu werk doen ze helemaaaal niet moeilijk over kolven… daar hebben we gewoon de ruimte voor gelukkig

dat ik in de beveiliging werkte was dat lastiger en moesten ze apparte ruimte regelen

nu in verpleeghuis is er ruimte zat gelukkig

Ik snap niet dat sommige mensen van dit soort opmerkingen geven :?

Bedoel iemand moet toch zelf weten hoe lang ze BV gaan geven ? en als je kindje het nog wilt en jij zelf vind het nog prettig da moet het toch gewoon kunnen is heel normaal hoor!

Ik kreeg tijdens me zwangerschap dan weer andere opmerkingen: oo jij wilt borstvoeding geven, nou eerst maar eens zien of het op gang komt bij je

:eh: ja ik ga er van uit, en het gaat ook lukken.

en het lukte :inlove: