geheim van sinterklaas

Vanaf welke leefdtijd zouden jullie of hebben jullie je kinderen het geheim van sinterklaas verteld.



Mijn zoon is 7 en geloofd nog steeds heilig in de man. Gaat weer helemaal op in het sinterklaas journal. Heeft nog geen enkele vraag over hoe bepaalde dingen kunnen. Maar volgend jaar als hij in groep 5 zit gaan ze suprises maken. Ik zit er over te denken om hem na het hele sinterklaas gebeuren, dus ergens in januari ofzo. Te vertellen dat sinterklaas niet bestaat.

Wij hebben het Aniek vorig jaar in de zomervakantie verteld… ze was er totaal niet mee bezig, maar we wisten wel dat er in september weer pepernoten in de schappen zouden liggen… dus dat leek ons een goed moment.

In januari vonden wij nog te vroeg, leek ons wel een aardige ontgoocheling zo kort na het grote feest.



Ze heeft het goed opgepakt en keurig haar mond gehouden.



Afgelopen zomer hebben we Peter ook ingewijd. Hij is nu ook medeplichtig geheimhouder van het grote Nederlands publieksgeheim en op het inlichten van kinderen onder de 7 jaar staat een behoorlijke inperking van het aantal schoencadeau’s :wink: Zo heeft hij plechtig de eed afgelegd.



Voor ons dus in het jaar dat ze 7 werden en dan in de zomer vertellen.

Januari is inderdaad nu ik er over nadenk wel een beetje een kater zo na de feestdagen. Zo in de zomer voordat hij naar groep 5 gaat is inderdaad wel een goed idee.

heb hier een tijdje geleden ook een topic over geopend.

En uiteindelijk hebben wij besloten het niet te vertellen, ook al is meneer nu 8 en zit hij in groep 5 en gaan ze idd surprises maken.



Ik had gehoord dat ze het op school gewoon vertelden, maar dit bleek dus niet zo te zijn en we laten het nu op zijn beloop.



Voorlopig is zijn geloof nog heilig.

Zeker nu het sinterklaas journaal weer begonnen is en hij wil zaterdag ook echt in pietenkleding naar de intocht toe :inlove: .



En komen er vragen… dan geven we eerlijk antwoord.

En komen die vragen niet… dan niet.

Wij hebben vanaf het begin verteld dat Sinterklaas een verklede man is, en dus niet echt bestaat.

Maar rond 5 December zijn ze dat helemaal vergeten en vinden ze het net als alle kids net zo leuk en spannend :wink: :inlove:



Hier dus geen romantische verhaaltjes, maar papa en mama kopen de cadeau’s en we vieren wel gewoon ‘sinterklaas’ en ze mogen gewoon hun schoentjes zetten (waar wij dan weer lekkers in doen…dat weten ze ook :wink: )



Maar nog maals, het doet niets af aan hun fantasie en hun beleving van het sinterklaasfeest.

@rhode wrote:

Wij hebben vanaf het begin verteld dat Sinterklaas een verklede man is, en dus niet echt bestaat.

Maar rond 5 December zijn ze dat helemaal vergeten en vinden ze het net als alle kids net zo leuk en spannend :wink: :inlove:



Hier dus geen romantische verhaaltjes, maar papa en mama kopen de cadeau’s en we vieren wel gewoon ‘sinterklaas’ en ze mogen gewoon hun schoentjes zetten (waar wij dan weer lekkers in doen…dat weten ze ook :wink: )



Maar nog maals, het doet niets af aan hun fantasie en hun beleving van het sinterklaasfeest.




hier ook, de afgelopen dagen weer een paar keer goed uitgelegd dat het sintfeest wel leuk is maar dat het allemaal nep is… en er goed bij verteld dat hij dat niet tegen de andere kindjes moet vertellen…



grts patricia

@rhode wrote:

Wij hebben vanaf het begin verteld dat Sinterklaas een verklede man is, en dus niet echt bestaat.

Maar rond 5 December zijn ze dat helemaal vergeten en vinden ze het net als alle kids net zo leuk en spannend :wink: :inlove:



Hier dus geen romantische verhaaltjes, maar papa en mama kopen de cadeau’s en we vieren wel gewoon ‘sinterklaas’ en ze mogen gewoon hun schoentjes zetten (waar wij dan weer lekkers in doen…dat weten ze ook :wink: )



Maar nog maals, het doet niets af aan hun fantasie en hun beleving van het sinterklaasfeest.




Zo hebben wij het ook gedaan en doen wij het ook.

En wat je zegt: ook hier geniet Imke net zo hard mee.

Mag ik vragen wat jullie beweegredenen zijn om vanaf het begin af aan te vertellen dat het een verklede man is??

Ik heb het gedaan omdat mijn dochter autistisch is.

En ik haar de extra spanning wilde besparen.

Vandaar dat ze weet hoe het in elkaar zit.

Ze weet dat wij de kadootjes halen, een paar dingen weet ze dan al.

De rest is verrassing.



Maar verder wel lekker meedoen met alles, zaterdag de intocht kijken, schoen zetten enz.

ja als ze autistisch is kan ik me dat voorstellen…die extra prikkels en soms onduidelijke dingen zijn dan niet goed voor haar.

@Nikita wrote:

Mag ik vragen wat jullie beweegredenen zijn om vanaf het begin af aan te vertellen dat het een verklede man is??


Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen op mijn eerlijkheid kunnen vertrouwen. Ik heb een hekel aan liegen. Al zou ik het willen, ik zou het niet kunnen.



Ik deel de ervaring van Rhode volledig. Mijn dochter heeft altijd volop genoten van het Sinterklaasfeest en ging er helemaal in op. Ik heb overigens nooit van haar gevraagd om het stil te houden. Dan maak je er een geheim van en juist dat kan zo zwaar op die schoudertjes gaan wegen, dat ze het wel kwijt moeten. Omdat we er gewoon altijd eerlijk over zijn geweest, heeft ze nooit de behoefte gehad om aan andere kinderen te verkondigen hoe het zit.

Hier ook hetzelfde. Ik kán het gewoon niet vertellen. Dus is de Sint hier op 5 december jarig, dus tijd voor een feestje, en bij dat feestje hoort de hele familie en wat kleine cadeautjes.

Sinterklaas komt ook gewoon aan met de boot zaterdag, en hij mag de zaterdagen daarna zijn schoen zetten maar hij weet dat wij daar iets in doen.

Mijn man kan nog zovaak roepen dat de Sint niet bestaat, maar onze zoon zijn geloof is zo sterk. Heerlijk toch, we kijken er naar uit.



Iedere dag eten voor de tv bij het sinterklaasjournaal en genieten.

Ik vind het vertellen dat sinterklaas bestaat,

niet onder Liegen…



het is gewoon een soort traditie, wat eeuwen lang bestaat…



wat is daar zo mis mee ??



(ook heb ik het idee,

als een kind al op jonge leeftijd verteld wordt dat die lieve goedheiligman een soort fabetje is,

dat ze dat ook overbrengen op hun eigen kinderen?

Want je brengt een traditie over op familie??? )

@Gab wrote:

Ik vind het vertellen dat sinterklaas bestaat,

niet onder Liegen…



het is gewoon een soort traditie, wat eeuwen lang bestaat…



wat is daar zo mis mee ??



(ook heb ik het idee,

als een kind al op jonge leeftijd verteld wordt dat die lieve goedheiligman een soort fabetje is,

dat ze dat ook overbrengen op hun eigen kinderen?

Want je brengt een traditie over op familie??? )




hier sluit ik me bij aan.

@Gab wrote:

Ik vind het vertellen dat sinterklaas bestaat,

niet onder Liegen…



het is gewoon een soort traditie, wat eeuwen lang bestaat…



wat is daar zo mis mee ??



(ook heb ik het idee,

als een kind al op jonge leeftijd verteld wordt dat die lieve goedheiligman een soort fabetje is,

dat ze dat ook overbrengen op hun eigen kinderen?

Want je brengt een traditie over op familie??? )




hier sluit ik me bij aan.

De vraag is of je de traditie verbreekt als je vertelt dat Sinterklaas een verklede man is. We vieren het feest gewoon zoals iedereeen. Schoen zetten, liedjes zingen, verlangens uit knippen, brieven schrijven, het heerlijk avondje…



Maar even terug naar het topic. Ik zou het pas na de zomer vertellen. Dat is vroeg genoeg. Laat ze nu nog maar genieten.

ik ben het wel met je eens, het gezelligheidsgevoel blijft, ondanks een kind wel of niet geloofd…



Maar een kind gaat zelf wel aangeven, dmv vragen of het wel echt geloofwaardig overkomt…



ik zou het dus niet vertellen, maar wachten op het moment wanneer er een kind echt klaar voor is.

en dat merk je vanzelf vlug genoeg…



En elk kind is anders natuurlijk…



Mijn oudste was 9 jaar, toen hij zelf aankwam met mama de sint is niet echt he… en vertelde doodleuk, ja dat weet ik al jaren…

:zzz:



nu vind ik het nog leuker, want hij speelt het spelletje leuk mee,

mbt de jongste…

Maar voor hetzelfde geld, verteld hij tegen de jongste dat de sint niet bestaat…

En dat zou ik persoonlijk echt niet op prijs stellen…

Tja… ik heb dus wel de ervaring dat er ANDERE kinderen zijn die het enorm leuk en uitdagend vinden om kinderen die nog geloven te ontgoochelen door het geheim te verklappen. Daar hebben sommigen gewoon dikke lol in.



In groep 4 was er bij Aniek in de klas 1 jongen die ook altijd al heeft geweten hoe het zat en die dan ook kinderen die nog geloofden belachelijk liep te maken en smalend vertelde dat hij dat maar kinderachtig vond want het was allemaal nep.



Dus ik ga er niet zonder meer vanuit dat mijn kinderen dat niet zullen gaan vertellen. Onder de juiste omstandigheden kan het handige info zijn en gebruiken ze het.



Dus wij hebben er een soort van eer van gemaakt, het is een eer om te weten, nu hoor je bij de grote groep mensen die het geheim kennen en de traditie in ere houden. Uitgelegd dat het niet leuk is om te horen dat iets niet heel echt is als je dat wel gelooft en gevraagd hoe hij het zou vinden als een ander kindje het zou vertellen… niet zo leuk was zijn antwoord. Hij heeft plechtig beloofd het samen met alle volwassenen geheim te houden en zei zelf gekscherend “en als ik het wel vertel, krijg ik zeker geen schoencadeautje van jullie?” Toen zeiden wij dat dat wellicht wel gepast zou zijn, maar dat we er vanuit gingen dat dit niet nodig zou zijn…

Ja het was ook niet de bedoeling om een discussie op gang te brengen hoor!! dat doen we dan wel in het discussie topic maar ik was gewoon even benieuwd waarom mensen hun kinderen vertellen dat sinterklaas niet bestaat…kan me er namelijk niks bij voorstellen.

Voor mij is het ook een traditie en ik heb het vroeger nooit als liegen ondervonden.



Maar ontopic ik zou het ook pas later vertellen en niet zo snel al na sinterklaas…dat doet dan gelijk zo`n afbreuk aan de lol die ze ms nog hebben.