Geen rapley bij oppas, wel thuis

De oppas ziet het niet zitten om mijn dochter a la rapley te geven, ze vind het ook onzin en gelooft niet dat baby’s zo jong al zelf wat kunnen eten maargoed.

Nu krijgt ze dus bij de oppas een potje of vers fruit, en de bv die ik mee geef. Thuis drinkt ze amper bij mij, en krijgt ze a la rapley dus krijgt ze nog niet veel binnen.

Ik ben nu bang dat als ze bij de oppas dus meer binnen krijgt, zij overdag meer behoefte heeft aan eten.

En zou het niet te verwarrend zijn voor haar?

Iemand ervaring? Hoe doen jullie dat met de oppas?

Groetjes

Ik vind gewoon dat de oppas moet doen wat jij zegt. Je geeft niet aan dat ze het eng vind, snap best dat sommige mensen dat vinden.

Maar ze vind het ook onzin, vind dat ze zich maar een beetje moet aanpassen.

Ik ga mee met Romata, jouw kind krijgt te eten op de manier die jij wil.

Het is namelijk jouw opvoeding en niet die van de oppas…

Zal wat zijn zeg, wat als de oppas borstvoeding onzin vind? Snap je wat ik wil zeggen?

Jij kent je kind beter… De oppas niet! Dus zij moet aan jouw aanpassen met wat jij wilt/zegt!

Hoe zij het doet moet ze maar bij haar eigen kinderen doen maar niet bij een oppaskind. :thumbup:

hmm niet helemaal mee eens, dat de oppas maar moet doen wat jij zegt…Het is bij de oppas thuis neem ik aan? Als zij het echt eng vindt, of de rommel niet ziet zitten, vind ik dat je daar gewoon over moet kunnen praten en dat je niet moet eisen dat het op jouw manier gebeurt…Water bij de wijn doen is toch een beetje inherent aan je kind ‘uitbesteden’ aan oppassen/kdv;s enz. Niet dat ik vind dat men jouw mening maar aan hun laars moet lappen, zeker niet, maar dat het hoedanook op jouw manier moet, zoals mijn voorgangers zeggen, daar ben ik het, in dit geval, niet mee eens.

(ik vind de vergelijking met bv ook niet zo treffend; een flesje bv geven of een flesje kv geven is voor een oppas niet zo veel verschil. Een kind een potje geven of zelf laten aanmodderen met eten is wel een redelijk verschil)

Ik heb verder niet het idee dat rapley alleen werkt als je het 100% op die methode doet, sterker nog: ik heb er vrij snel voor gekozen het half half te doen: geloof dat ie fruit en andere tussendoortjes zelf mocht eten a la rapley dus, en avondeten deden we gewoon met een lepeltje, zodat ie ook nog wat binnen kreeg.

Werkte hier prima, voor een kind is het allemaal niet zo ingewikkeld hoor, die kent al die methodes en theorien niet, en vindt het dus ook niet verwarrend dat het het de ene keer zus gepresenteerd krijgt en de andere keer zo :wink:

Is het dan verstandig voor een kind om 2 verschillende maaltijd te krijgen?

Oppas potje met verse fruit en bv

Thuis: A la rapley…

Is het dan niet verwarrend?

Denk niet dat dat verwarrend is hoor. Hier krijgt Steven de ene keer a la rapley en de andere keer een potje.

Zacht fruit a la rapley maar hard fruit voorlopig uit een potje omdat hij daar wel heel veel moeite mee heeft, maar fruit vind hij zo ontzettend lekker.

Bij het avond eten heb ik eigenlijk altijd een potje, maar geef dan daarnaast nog weleens even iets zo in zijn hand, als we worteltjes of broccoli eten bijvoorbeeld.

Ik ben het wel met Fiep eens dat als je kiest voor opvang je ook een beetje aan moet passen. Maar dat de oppas zegt dat zij het onzin vindt strijkt mij dan wel tegen de haren in. Daar zou ik het nog wel even over hebben. Dat vind ik namelijk geen reden. Ik weet niet wat haar andere redenen zijn?

Heeft de oppas ook wat info gekregen over de Rapley methode? Want dat zou al een stuk schelen, te weten wáárom je iets doet.

Daarbij vind ik de reden dat ze het onzin vindt absoluut niet genoeg vinden om dan zelf maar wat anders te doen. Dát zou mij dus, net als wat Moirah zegt, tegen de haren in strijken.

Hier ook Rapley, en alles is in overleg gegaan: als hij volgens het KDV te weinig binnen kreeg, konden ze ook hetzelfde gaan prakken, maar niet mengen. Op die manier kreeg hij dus het gehele stuk in handen, en hetzelfde geprakt. Later hoorde ik dat het zo’n kliederboel werd, en dat ze hem liever van een lepeltje gaven… Oke, ze hebben het geprobeerd, maar nog steeds wordt er niks gemengd… Thuis krijgt ie alles zo aangeboden, heb maar een korte periode ook geprakt, maar nu slaat ie de lepel uit je handen omdat ie het zelf wil doen…

Hoop dat jullie eruit komen!

Op het KDV vonden ze het eng om hem zijn fruit in stukken gegeven. Ze hebben het dus geprakt, en op mijn verzoek niet meerdere smaken door elkaar heen, en via een lepeltje gegeven. Ik vond het niet zo erg dat hij het dan 2 keer per week geprakt kreeg, had ook niet het idee dat het verwarrend voor hem was.

@Mariiyelle wrote:

Is het dan verstandig voor een kind om 2 verschillende maaltijd te krijgen?

Oppas potje met verse fruit en bv

Thuis: A la rapley…

Is het dan niet verwarrend?

maar wat zou daar dan verwarrend aan zijn? voor een kind is het gewoon voedsel, maakt hem/haar wat uit hoe en volgens welke pedagogische methode dat bereid wordt :wink:

Ik heb bij nano echt nooit gemerkt dat ie het gek vond dat hij zijn fruit gewoon in hele stukken kreeg en waar ie dan zelf mee aan de slag mocht, en dat het avondeten met een lepeltje gegeten werd.

Net zo goed vinden we het allemaal doodnormaal dat de lunch meestal koud is, en avondeten warm.

Volgens mij wordt er te veel gedacht dat een kind hetzelfde denkt als een volwassenen :wink:

Sluit me verder aan bij Miranda: rapley is relatief nieuw, niet wijdverspreid. Dus misschien is het handig de oppas een beetje meer info te geven. Voor mensen (en dat is nog steeds de hele grote meerderheid) die gewend zijn dat een kind alles gepureerd gevoerd moet krijgen, kan ik me, zonder achtergrond info, voorstellen dat rapley in eerste instantie overkomt als ‘onzin’.

Ik geef mijn zoontje een Liga biscuit a la rapley maar zijn fruithapjes prak ik dan wel. Een banaan laat ik hem meestal eerst op sabellen en dan prakken.

Ik geloof niet dat het verwarrend is. Ik denk dat hij alles wel goed vindt als het maar te eten is! :mrgreen:

Het ligt aan je kind of die het accepteert of niet.

Tommy at geprakt en uit het vuistje, als het maar eten was :mrgreen:

Noah wil alleen a la rapley en geprakt wordt gelijk terug gekokhalsd. Als hij de kans krijgt, slaat hij de lepel uit je hand. Terwijl hij wel pap uit een bakje eet. Hij eet trouwens wel perenhapje. Hij is gewoon kieskeurig haha. Hij krijgt thuis gewoon a la rapley.

Bij Noah zou het niet werken, hij krijgt dan gewoon niks binnen. Op het kdv kreeg hij stukjes fruit, maar dan hele kleine. Dat ging goed.

Liefs Suzanne

@Moirah wrote:

Ik ben het wel met Fiep eens dat als je kiest voor opvang je ook een beetje aan moet passen. Maar dat de oppas zegt dat zij het onzin vindt strijkt mij dan wel tegen de haren in. Daar zou ik het nog wel even over hebben. Dat vind ik namelijk geen reden. Ik weet niet wat haar andere redenen zijn?

Precies, ik vind de redenen die aangedragen worden door de oppas dus onzin :angel:

Als de oppas nou zegt dat ze het eng vind, moeilijk vind of weet ik veel wat dan prima maar omdat het ‘onzin’ gevonden word bijvoorbeeld dan gaan mijn stekels op ja :wink:

Lastig zo he?

Ik ben met liv ook begonnen met bijvoeden a la rapley.

Fruit ging al heel snel goed en kreeg ze dus veel binnen. Op het kdv krijgt liv fruit (wel vers gelukkig) geprakt. Ik vind niet dat zij moeilijk moeten gaan doen om liv daar anders te laten eten als alle andere kindjes. Ik schatte in dat liv dat verschil wel aan zou kunnen Thuis krijgt ze stukken, en daar geprakt of gepureerd.

Maar goed is verder geen probleem omdat liv haar fruit wel goed eet al. Dezelfde hoeveelheid als wanneer ik het zelf ook zou pureren. Daardoor heb ik er ook geen last van dat ze op die dagen meer binnen krijgt en thuis minder.

Maar als ze dan dus meer zou eten kan ik het probleem wel begrijpen. dan wordt het inderdaad lastig.

Ik ben zelf met avondeten (uit puur egoistische redenen) toch begonnen met prakken en soms zelfs potjes. Want dan eet liv echt 4x zo veel! En het scheelt mij tussen half8 savonds en 8 uur sochtends dus wel een bv! 1 nachtvoeding ipv 2 is voor mijzelf toch echt wel veel fijner.

Als jou kleintje dus bij de oppas veel meer eet als thuis bij jou zou dat dus wel problemen met je aantal keren bv kunnen opleveren. Misschien kan je toch kijken hoe je dat dan op kan lossen met de oppas.

Maar tsja… je kan, denk ik, toch moeilijk verwachten dat een oppas het a la rapley gaat geven als zij echt bang is dat het gevaarlijk is voor je kindje (ongeacht of dat dan ook echt zo is). Op dat moment is je oppas natuurlijk wel verantwoordelijk voor het welzijn voor jou kindje, en als zij denkt dat het een risico met zich mee brengt, kan ik goed begrijpen dat zij die verantwoordlijkheid niet op zich wil nemen.

Maar ben het wel eens met wat er hier gezegd wordt. Misschien als je oppas er iets meer van afweet, ze zal gaan begrijpen dat het helemaal niet gevaarlijk is. Het is juist zo fijn om te zien dat kindjes te grote stukjes die ze doorslikken zelf terug geven. Natuur regelt zichzelf toch echt!

Succes ermee!

xx

Bedankt voor de reacties.

Ik heb het uitgelegd, maar ze begrijp(en) het niet en vinden het echt onzin. Een kind hoort niet met zn handen te eten. De reden waarom ze het niet wil dat stuit mij echt tegen de borst. Maar ik kan ze het idd niet verplichten.

Ik denk dat ik het maar ga combineren. Veel krijgt ze namelijk niet binnen a la rapley en bv drinkt ze overdag ook nog maar 1 keer en soms helemaal niet.

Ik vind het wel een goed idee om een deel geprakt te geven, zodat ze wat binnen krijgt en het andere deel zelf laten proberen.

In de toekomst zal ze het wel steeds beter door krijgen wat de bedoeling is, en hoef ik ook minder te prakken!

Jeetje, schrik er best van dat het zo tegen je gezegd wordt, dat ‘ze’ het onzin vinden en zelfs dat een kind niet met de handen hóórt te eten. Dat zou mij ook tegen de borst stuiten ja.

Wat voor een oppas is dit eigelijk? Geen dagverblijf begrijp ik? En ben je niet in de mogelijkheid verder te zoeken naar opvang? Want als het al een punt is vóór de opvang, ben je dan niet bang dat je nog meer tegen gaat komen? Ik vind het namelijk niet echt een kleinigheidje…

nou ja zeg!! dat ze het misschien eng zouden vinden kan ik inkomen.

Maar een kind hoort niet met zn handen te eten?!?! :shock: Waar hebben ze die handjes dan voor gekregen??

Hier zou ik zelf dus wel moeite mee hebben. Zou voor mij een reden zijn om toch naar een andere oppas te gaan zoeken als ik heel eerlijk ben.

Wat miranda ook al zegt… wat ga je nog meer tegen komen?

Tja, het gaat om een oma.

En zij doet het ook voor ons, om ons te helpen en ze vind het zelf natuurlijk leuk. Dus ja, dan is het ook moeilijker om dat van haar af te nemen.

Ach ik geef ze nu maar gewoon potjes mee of vers fruit en dan geeft ze het maar geprakt. Ik geef het zelf dan wel a la rapley.

Ik kan ze niks verplichten…

Ja sorry ik vind dit echt niet kunnen.

En van een oma al helemaal niet !!!

Zal ontzettend boos zijn als 1 van de oma’s mij dit antwoord zouden geven.

Misschien als oma een x bij jullie thuis is, laten zien hoe het werkt en dat het best goed gaat.

Misschien dat ze dan van mening veranderd.

Ik zou het helemaal niet moeilijk vinden om het van haar af te nemen, als het niet anders kan dat ze naar oma gaat oke. Maar als je een andere oplossing hebt zal ik dat doen. Jammer oma als jij zo reageerd, hoef je helemaal niet meer op te passen. Want als ze nu eens met een goede reden kwam dat ze het eng vind ofzo, kan ik dat nog wel begrijpen. Maar kindjes horen niet met hun handjes te eten :snooty:

Maar ik zou het hier zeker niet bij laten zitten.