geen pindakaas of pindakoekjes

Ik was de voorwaarden eens aan het doorspitten van ons kdv. En zag dit staan.



Heel goed, ivm met ernstige allergieen en allergische reacties die oplevert.



Hmm… zit nu dus met een probleem. Zoonlief eet alleen brood met pindakaas.



(wij geven alles zelf mee, om de kosten te drukken die we moeten betalen op het kdv. Dus fruit en brood gaat mee, alle drinken krijgen ze daar. Ook geven we zelf luiers mee. Erg handig)

tja…tijd om wat anders aan te leren :wink:



hier op school mag het ook niet, als kindjes erg allergisch zijn raken ze van alleen de lucht al beroerd.

@Lune wrote:

tja…tijd om wat anders aan te leren :wink:



hier op school mag het ook niet, als kindjes erg allergisch zijn raken ze van alleen de lucht al beroerd.




haha… idd! Hij is nogal complex door zijn koemelkintolleratie dus ben al lang blij dat hij wat eet… en gelukkig tegen pinda kan!!



maar ik wist niet dat ze van de lucht alleen al een reactie konden geven… heftig zeg…



ga echt maar even daar op het kdv overleggen… wat wijsheid is, wil het niet op mijn geweten hebben.

Jongetje bij mijn zoon in de klas is echt een keer helemaal eng geworden. Komt geloof ik door het eiwit dat in die lucht zit en zo ingeademd wordt.



Ik denk overigens dat de kans best groot is dat je zoontje op t kdv wel wat anders eet hoor :slight_smile:

Ik heb hier meerdere malen oppaskindjes gehad die echt alleen maar dit of dat zouden eten op brood, maar als ik dan een tafel vol kindjes had met boterhammetjes gesmeerd aten ze zonder ook maar te kijken wat er op zat gewoon op wat ik ze voorzette.

Ik zou er erg mee uitkijken. Bij mijn oudste in de klas zit een jongetje in de klas met een ernstige pinda-allergie en daar werd rekening mee gehouden. Jongetje is de zoon van een lerares en eet altijd thuis of bij een andere juf. Alleen nam een nieuw meisje haar eerste dag een boterham met pindakaas mee als pauzehap. Jongetje zwol op, ging neer, kreeg amper adem meer. Is uiteindelijk afgevoerd per ambulance.

Dan eet ie toch gewoon wat anders op brood, er is toch heus wel iets dat hij eet op brood ?

Ik heb daar abosluut nooit bij stilgestaan. Erg kortzichtig misschien omdat de onze zelf koemelkintollerantie heeft… Maar na voorzichtig wat van eht een en het ander te proberen smult hij van een broodje pindakaas. De rest wordt zonder pardon op de grond gegooid.



Ik ga morgen direct eens vragen of het ook zo is hier… of als ik het aangeef dat marijn adt altijd meekrijgt en dat ze me ff tippen als het niet meer kan.







Zijn er nog meer kdv die die regel ook hebben?

Mijn kinderen hebben alledrie een pinda-allergie, alleen bij aanraking of eten, voor zover ik weet niet bij inhalatie.

Ons kdv heeft gewoon pindakaas op tafel staan, maar het brood van mijn kids wordt als eerste gesmeerd en daarna pas eventueel brood van andere kindjes.



Nu reageren ze ook allemaal op kruidnoten. Wat ik mijn dan afvraag is of jullie kdv dan ook geen kruidnoten strooit met Sinterklaas?

In kruidnoten zitten in principe geen pinda’s hoor, dus je kinderen reageren dan niet op ‘pinda’ daarin.



Onze dochter heeft een soja-allergie en voor een aantal peulvruchten. Pinda’s zijn ook peulvruchten. Wij hebben aangegeven dat ze geen pinda’s of pindakaas mag. Omdat we niet willen dat ze structureel pindakaas krijgt. Laatst belden ze van het kdv in paniek op, ze had een stuk brood met pindakaas weggegrist toen ze naast de leidster zat en die aan het smeren was. Gelukkig was er niks ernstigs, maar het zou je kind maar zijn die erg allergisch is.



Een klasgenootje van een van de kinderen van een vriendin was ooit bij een ander vriendinnetje spelen. Die moeder gaf beide kinderen een stuk chocola met hazelnoten, terwijl ze wist van de allergie van het kind. Het kind is overleden, 8 jaar oud.



Tijd dus om je kind ook iets anders te laten eten misschien?

Ik zeg ook niet dat er pinda in kruidnoten zit, maar dat ze gereageerd hebben op kruidnoten.

Op de verpakking van vrijwel alle verpakkingen kruidnoten staat vermeld dat deze sporen van pinda kan bevatten. Het schijnt dat veel kinderen met een pinda-allergie een reactie krijgen van kruidnoten, een soort kruisreactie. Dat is niet bij iedereen bekend, vandaar dat ik mij afvroeg of het kdv van ts daar ook richtlijnen voor heeft.

Kittycat: nogmaaals dat we al lang aan het tobben zijn met hem en allang blij zijn dat hij eindwlijk brood eet, en dat alleen met pindakaas. Nogmaals… Omdat hij koelekintollerantie heeft is hij er beperkt in het beleg. En als ik jam oid doe wil hij het absoluut niet en begint het drama van voor af aan.



Sassie: bij ons op school wordt niet gestrooid ivm hygiene. Daarbij is het gewoon vies pepernoten van de grond te eten.



Op het kdv wordt het niet gedaan ivm een aantal kids met gluten, koemelk allergie. Ze krijgen allemaal een zakje mee.naar huis met het sintfeest

Maar er is toch nog ander beleg dat hij wel mag ondanks zijn koelekintollerantie ???



Dat hij het niet wil eten betekent waarschijnlijk dat hij het te weinig krijgt aangeboden.



Mijn kinderen kijken ook vies bij een nieuw gerecht maar uiteindelijk eten ze het toch op.



Er zit bij mijn jongste ook een kindje in de klas met pinda-allergie. Stel nou dat ik toch pindakaas blijf geven en hij heeft wat op zijn mouw of mond en hij speelt met dat andere kind, dan gaat het gewoon dood. Ik wil dat echt niet op mijn geweten hebben. Daarom hier gewoon geen pindakaas als hij naar school gaat. Ik leer hem andere dingen te eten.



En over de pepernoten. Pepernoten worden heel vaak in fabrieken gemaakt waar pinda’s worden verwerkt. Zelfs die sporen van pinda’s kunnen al dodelijk zijn voor hem.



Hier krijgen de kinderen in die klas aparte pepernoten.



Kleine moeite?



Ik neem aan dat je je kind niet zijn hele leven maar een paar dingen blijft aanbieden omdat hij iets anders niet wil eten? :angel:

Succes ermee…

Beperkt in beleg met KMA. Vind ik niet hoor, Jenna krijgt echt veel verschillende dingen op brood. Maar jij gaf toch ook wel eens chocopasta op brood en dat ging wel goed toch ?

Maar wat wij op het brood doen



Jam

Appelstroop

banaan

Advocado (met soms eens een uitje en tomaat erdoor)

gewoon KMA boterhamworst

Fruithagel is ook KMA (alleen doen wij niet op brood van J)

Appel even koken en prakken en dat op brood

Honing

Smeerworst



Je hebt keus genoeg

Ik snap dat het vervelend is konijn, dat weet ik ook. C. heeft ook koemelkvrij gegeten tot 14 maanden, inclusief broodbeleg. En nu eet ze nog sojavrij, ook niet altijd handig, want dat zit in minstens zoveel producten.



Maar ik denk net als de andere dames dat het mss geen kwaad kan om toch iets meer te proberen. Idd omdat andere kinderen gewoon kunnen overlijden aan een ook maar een heeeel klein beetje pinda. En het dus heel logisch is dat het niet mag op het kdv.

ik voel me lichtelijk wel beetje aangevallen :oops: ligt even aan mijn sitautie hier… dat ik alles beetje te letterlijk neem.



Ik probeer vaak ander broodbeleg. In overleg met het kdv geef ik marijn beleg mee wat mag. Eet hij gedurende de hele maaltijd niks, gaat hij bij de directrice in het kamertje omdaar zijn pindakaas te eten.



Vanavond opnieuw brood geprobeerd met appeltroop, vooreen altijd jam oid… maar na twee happen vertikt hij het om brood te eten, en ook, als ik brood smeer met pindakaas, wil hij geen brood meer. Mooi lastig.



Ben blij dat ze meedenken in de situatie. Hopelijk gebeurd het niet en eet hij gewoon mee, want anders is hij lang niet gek… als hij doorfheeft als hij het niet pruimt dat hij wat andesr mag.

@konijn wrote:

ik voel me lichtelijk wel beetje aangevallen :oops: ligt even aan mijn sitautie hier… dat ik alles beetje te letterlijk neem.



Ik probeer vaak ander broodbeleg. In overleg met het kdv geef ik marijn beleg mee wat mag. Eet hij gedurende de hele maaltijd niks, gaat hij bij de directrice in het kamertje omdaar zijn pindakaas te eten.



Vanavond opnieuw brood geprobeerd met appeltroop, vooreen altijd jam oid… maar na twee happen vertikt hij het om brood te eten, en ook, als ik brood smeer met pindakaas, wil hij geen brood meer. Mooi lastig.



Ben blij dat ze meedenken in de situatie. Hopelijk gebeurd het niet en eet hij gewoon mee, want anders is hij lang niet gek… als hij doorfheeft als hij het niet pruimt dat hij wat andesr mag.




Snap je gevoel,maar begrijp ook wat ze proberen aan te geven.

Als je eigen kind een zware pinda allergie zou hebben,dan zou je het ook heel fijn vinden als daar rekening mee gehouden gaat worden.

Ik ken het probleem van eten weigeren helemaal,maar vergeet niet, vreemde ogen dwingen.

Dat ze thuis iets niet eten, wil niet zeggen dat ze het gevoel hebben er bij de leidsters ook mee weg te komen. 1 of 2 dagen brood weigeren en er is een kans dat hij het ineens wel gaat eten (daar dan).

Uiteindelijk zal hij ooit iets andere moeten proberen.

Bijv. op school als ze paasontbijt of andere eetmomenten hebben, staat er ook geen pindakaas op tafel. Als ik soms hoor wat mijn kids elders allemaal wel eten en drinken en thuis hun hakken voor in het zand zetten is soms te grappig.

Thuis is het een strijd (en dat kunnen ze lang volhouden). Het KDV is daar iets minder gevoelig voor en je kind zal dat misschien ook merken.

Een kind verhongert zich niet.

Fijn wel dat er een tussenoplossing is,maar er komt een dag dat dat niet meer lukt. Zou toch het eens aan het toeval overlaten en kijken wat er gebeurt (na enkele dagen). Dan zal hij misschien een keer minder eten, dat komt vanzelf wel weer goed…

Dat zou ik dus ook echt niet doen hoor. Dat hoeft idd maar een keer voor te komen en hij weet dat hij toch die boterham met pindakaas krijgt, als hij maar vertikt iets aenders te eten.

Regels van het KDV zijn niet voor niets lijkt me.



Ik zou gewoon geen brood met pindakaas ed meegeven. Op het kdv redden ze zich er wel mee en anders eet hij gewoon een paar dagen geen brood. Hij begint vanzelf te zien dat anderen wel eten en wil dan ook. Je zoontje is toch pas 1 jaar en 3 mnd? Dat is nog heel jong om nu al te stellen dat hij absoluut iets niet lust.

Ik zou als kdv trouwens absoluut niet mee gaan met het idee om hem in een andere kamer te laten eten.



Over een paar weken eet hij vast al wel wat anders. :thumbup:

Ik vind het fijn dat jullie allemaal voor mij uitdenken. Jullie kennen heel de situatie hier thuis niet en wat voor strijd we al hebben gehad om hem überhaupt aan het eten te krijgen.



Tuurlijk snap ik heel de situatie van de pindakaas, ik heb het gewoon alleen nooit gehoord, en post het daarom. En niet omdat ik het niet eens ben met de situatie.



Maar ik zit wel met een kind wat moet blijven eten, omdat hij al zeer te klein en te licht is!! Dus, zoals vanavond, proberen wat anders te geven, resulteert dus wel dat hij maar twee stukjes brood heeft gehad. En ws morgen weer weigert brood te eten.



En… als je niet geloofd dat kinderen iets niet lusten… breng ik hem wel een keer! kun je het zelf meemaken. Env reemde ogen dwingen niet. Hij weigert pertinent om appel te eten, in wat voro vorm dan ook, en tot op heden nog nooit gegeten!! ook niet op het kdv!

Hoe kun je dan stellen dat hij het niet lust…? Hij weigert, dat is wat anders.

En je kan me echt niet vertellen dat hij al die soorten broodbeleg die er zijn echt niet lekker vindt… Wennen, aanleren. Kan me voorstellen dat dat moeilijk is met een kind dat te klein en licht is maar ik zou het zelf wel heel belangrijk vinden, juist daarom ook.