geen pindakaas of pindakoekjes

@Lune wrote:

Hoe kun je dan stellen dat hij het niet lust…? Hij weigert, dat is wat anders.

En je kan me echt niet vertellen dat hij al die soorten broodbeleg die er zijn echt niet lekker vindt… Wennen, aanleren. Kan me voorstellen dat dat moeilijk is met een kind dat te klein en licht is maar ik zou het zelf wel heel belangrijk vinden, juist daarom ook.




ik doe niks anders dan aanbieden. De appel krijgt hij elke week weer opnieuw, na twee happen is het mond dicht of weigert hij het zelf verder te eten. Ik weet heus wel hoe ik dat moet doen. Heb met hem al zeker vijf maand bi jde dietiste gelopen… dus ook wel voldoende adviezen gekregen. Helaas is mijn mannetje absoluut niet het doorsnee kind. En valt helemaal buiten de grenzen van het gemiddelde, ing edrag, groei, maar ook in ziektebeeld.

Alles wordt hier geprobeerd en geprobeerd. Opnieuw aangeboden. Nu is eht met appel makkelijk, neem een dag later peer, en meneertje is het vergeten. Maar brood is een dagelijks terug kerend ritueel en hij is lang niet gek. Hij probeert een twee hapjes en het ligt op de grond. En hij vertikt het ook om dat vervolgens de boterham met pindakas wel te eten. Ik dank er voor om te gaan proppen bij mijn kind. Dat is absoluut tegen mijn principes.



Ik ga me hier neit meer verder verdedigen. Ik vind het klaar. Als mensen denken dat het allemaal maar makkelijk gaat hier, mogen ze ons mannetje wel een tijdje lenen. Dan begrijpen ze hopelijk de situatie.



Het kdv denkt gelukkig mee ind e situatie. Maar dat had ik eerder aangegeven.

@Zeemeermin wrote:

1 advies… laat gaaaaaan! Ik heb deze discussie ook al meermalen gevoerd hier op KOK en steeds reageren dezelfde mensen met oordeelplakkers. Mensen die dat doen kijken niet verder dan hun neus lang is Konijn. Dus daar zou ik mijn energie niet in steken…




ik snap het… maar ze weten niet dat ik me behoorlijk K voel onder dit. IK heb al veel moeite met de hele situatie rond mijn zoontje… en dan ook nog dit erover heen gooien. Wordt er allemaal niet beter van in mijn hoofd…



En dat alleen omdat ik het gewon nog nooit had gehoord deze regel… op geen enkel kdv oid. En nogmaals… Ik kan volledig mij scharen achter deze regel en weet als geen ander hoe het is als je kind een allergie heeft… :?



kortom… ga maar slapen…

Ik snap je probleem juist heel goed, hier ook een kind dat de klein is en te weinig weegt, ze wordt morgen 2 en weegt net aan 10 kilo (en een legendarische 50 gram). Ze eet ook moeilijk, eet ook geen appel, nauwelijks avondeten en we moeten ook rekening houden met haar allergie.



En ook op het kdv weigert ze vanalles, ze deelt de appel uit aan de andere kindjes, eet maar 1 boterham…maar, soms probeert ze iets wat ze thuis weigert. Dan heeft ze opeens een stukje paprika op. Hoe vaak ik ook aanbied, ze eet het hier niet. Wij zijn blij met alles wat ze eet en zolang ze niet afvalt vinden we het prima. We kunnen ons er heel druk over maken, maar daar zal ze echt niet meer van gaan eten.



Overigens, wat hier wel eens geholpen heeft is het wisselen van brood soort, er zijn er meerdere km-vrij.



Nou, succes met de kleine man op het kdv, het komt vast allemaal goed.

Ik hoop dat ze zelf ook de rust vindt het een beetje los te laten.

@konijn wrote:

@Zeemeermin wrote:
1 advies… laat gaaaaaan! Ik heb deze discussie ook al meermalen gevoerd hier op KOK en steeds reageren dezelfde mensen met oordeelplakkers. Mensen die dat doen kijken niet verder dan hun neus lang is Konijn. Dus daar zou ik mijn energie niet in steken…




ik snap het… maar ze weten niet dat ik me behoorlijk K voel onder dit. IK heb al veel moeite met de hele situatie rond mijn zoontje… en dan ook nog dit erover heen gooien. Wordt er allemaal niet beter van in mijn hoofd…



En dat alleen omdat ik het gewon nog nooit had gehoord deze regel… op geen enkel kdv oid. En nogmaals… Ik kan volledig mij scharen achter deze regel en weet als geen ander hoe het is als je kind een allergie heeft… :?



kortom… ga maar slapen…




Laat je niet gek maken! Geschreven woord is nu een,aal anders dan gesproken woorden.



Enne, het is herkenbaar hoor, maar echt, uiteindelijk zal het zich oplossen.



Zoals Lune stel ik wel dat hij dingen misschien niet eet ( en echt, dat probleem ken ik maar al te goed), maar lusten, tja, dat weet je eigenlijk niet.

Mijn oudste is vreselijk selectief met wat hij in zijn mond stopt en ook nog eens vreselijk koppig dus dat is jaren ( sorry, maar echt) een zorg voor me geweest. Hij is gelukkig wel een goeie brood eter maar warm is nog steeds de helft van de week niets. We laten het erbij, hij heeft geen ondergewicht dus ik hoop dat hij op zijn 18 e om zichzelf lacht.



Ik zit te denken wat nu enigszins op pindakaas lijkt maar geen pinda’s bevat? Zal misschien ook de structuur zijn die hij prettig vindt?

het is geen aanval hoor,

maar hier ook een kleine draak wat alleen gewone kaas, en pindakaas op brood wilde… :oops:



verder luste hij niks,

maar ik heb het even stug volgehouden,

oke dan maar niks,

gaf hem een droge cracker…



Op de psz zag hij andere kindjes wel vanalles eten,

en nu eet hij echt alles…



En als hij op de directie kamer wel een boterham met pindakaas mag eten, zal hij die gewoonte nooit afleren???

weet je hoe ik tim aan de appels kreeg ??



schillen in partjes, beetje warm maken, beetje kaneel en suiker!

was natuurlijk wel even een luxe maar nu vind hij het heerlijk…

had ook even de andere reacties gelezen,

kan me voorstellen dat het soms als deligerent overkomt.



maar het zijn vaak fase’s,

lekker eigenwijs, maar ik zeg altijd de aanhouder wint !



en ik weet hoe frustrend het is als een kind niks eet, of niks lust…

Dat is echt een domper, en slapeloze nachten…

maar kijk naar mijn draak, die eet nu zelfs olijven,

ham, grilworst, en zelfs rode bietjes met appel…

Maar waarom zoek je dan geen andere opvang? Bijvoorbeeld gastouder aan huis. Of je stopt zelf tijdelijk met werken totdat de problemen voor je kindje opgelost zijn. Even wat minder stress zal jullie beide goed doen als ik het zo lees.

Persoonlijk vind ik de reacties die gegeven worden niet echt heel vreemd. het is bij bijna geen een kind zo dat ze, als ze met een jaar met de pot mee eten, alles lusten. Daar gaan weken overheen. Misschien wel maanden of zoals bij mijn kinderen jaren :? Niet fijn maar ik moet me toch aan de regels houden van het kdv of school ofzo. Jij zou ook niet blij worden als ze je kind een beker melk gaven omdat de andere kinderen hun melk niet meer willen als ze het drinken van hou kind zien. En nu snap ik heus wel dat jij niet wilt dat andere kids ook pindakaas eten maar een pinda en noten alergie is nu eenmaal veel heftiger dan andere. Ik denk dat het heel schokkend voor jou kind is om te zien hoe andere kinderen in schock raken er er een abmulance aan te pas moeten komen.



Overigens is dit niet een heel nieuw iets hoor. Er is al eens eerder een topic over geweest.

Het was absoluut niet aanvallend bedoelt hoor, maar je opent zo’n topic. Wat dnk je dan dat er voor reacties komen? Je kan moeilijk zeggen belachelijk van at kdv en geef m gewoon pindakaas.

Het enige wat ik kan bedenken is toch blijven aanbieden en dat is dus wat ik dan ook schrijf.

Iemand anders had het over een alternatief; tahin lijkt wel wat op pindakaas, maar ik weet niet meer wat het precies is. Volgens mij sesampasta, dus mag wellicht ook niet. Maar misschien de moeite waard om uit te zoeken.

@Lune wrote:

Het was absoluut niet aanvallend bedoelt hoor, maar je opent zo’n topic. Wat dnk je dan dat er voor reacties komen? Je kan moeilijk zeggen belachelijk van at kdv en geef m gewoon pindakaas.

Het enige wat ik kan bedenken is toch blijven aanbieden en dat is dus wat ik dan ook schrijf.

Iemand anders had het over een alternatief; tahin lijkt wel wat op pindakaas, maar ik weet niet meer wat het precies is. Volgens mij sesampasta, dus mag wellicht ook niet. Maar misschien de moeite waard om uit te zoeken.




Ik dacht ook aan Tahin inderdaad, en dat is inderdaad sesampasta. Het is echter niet overal te koop, waarschijnlijk alleen bij de reformwinkel.

@konijn wrote:

Ik vind het fijn dat jullie allemaal voor mij uitdenken. Jullie kennen heel de situatie hier thuis niet en wat voor strijd we al hebben gehad om hem überhaupt aan het eten te krijgen.



Tuurlijk snap ik heel de situatie van de pindakaas, ik heb het gewoon alleen nooit gehoord, en post het daarom. En niet omdat ik het niet eens ben met de situatie.



Maar ik zit wel met een kind wat moet blijven eten, omdat hij al zeer te klein en te licht is!! Dus, zoals vanavond, proberen wat anders te geven, resulteert dus wel dat hij maar twee stukjes brood heeft gehad. En ws morgen weer weigert brood te eten.



En… als je niet geloofd dat kinderen iets niet lusten… breng ik hem wel een keer! kun je het zelf meemaken. Env reemde ogen dwingen niet. Hij weigert pertinent om appel te eten, in wat voro vorm dan ook, en tot op heden nog nooit gegeten!! ook niet op het kdv!




vind jou zoontje pap misschien wel lekker?? hier ook broodweigeraar van zelfde leeftijd,krijgt smiddags boodje pap dat is zo op en geeft hem toch zijnn voedingswaarde binnen misschien idee.dit kindje weigert trouwens alles waar op gekouwd moet worden,fruit nog steeds gepureerd.

@maritkollau wrote:

@konijn wrote:
Ik vind het fijn dat jullie allemaal voor mij uitdenken. Jullie kennen heel de situatie hier thuis niet en wat voor strijd we al hebben gehad om hem überhaupt aan het eten te krijgen.



Tuurlijk snap ik heel de situatie van de pindakaas, ik heb het gewoon alleen nooit gehoord, en post het daarom. En niet omdat ik het niet eens ben met de situatie.



Maar ik zit wel met een kind wat moet blijven eten, omdat hij al zeer te klein en te licht is!! Dus, zoals vanavond, proberen wat anders te geven, resulteert dus wel dat hij maar twee stukjes brood heeft gehad. En ws morgen weer weigert brood te eten.



En… als je niet geloofd dat kinderen iets niet lusten… breng ik hem wel een keer! kun je het zelf meemaken. Env reemde ogen dwingen niet. Hij weigert pertinent om appel te eten, in wat voro vorm dan ook, en tot op heden nog nooit gegeten!! ook niet op het kdv!




vind jou zoontje pap misschien wel lekker?? hier ook broodweigeraar van zelfde leeftijd,krijgt smiddags boodje pap dat is zo op en geeft hem toch zijnn voedingswaarde binnen misschien idee.dit kindje weigert trouwens alles waar op gekouwd moet worden,fruit nog steeds gepureerd.




Konijn, breek me de bek niet open over strijd en kids die ver buiten de kaders van gemiddeld vallen.

Als ik er zelf niet om mag lachen,kan ik alleen maar janken.

Maar juist doordat wij al die tijd teveel mee zijn gegaan in zijn “neuroses” zijn we op het punt beland dat wij de strijd zwaaaaaar aan het verliezen zijn (juist,omdat we dachten dat het geen strijd mag zijn).

Dat is een knop die om moet en nee, het moet nog steeds zonder strijd en dwang gaan,maar door er teveel in mee te gaan werd het van kwaad tot erger.

Hij is nu wel 5 jaar ouder,dan jouw kleine en we beginnen grip op de zaak te krijgen,maar volhouden en een heeeeeeeeeeeeeeele lang (rustige) adem hebben, helpt in veel gevallen wel degelijk.

Oordelen van de zijlijn is niet leuk, ik snap je helemaal. Andersom vind ik jouw reactie ook niet helemaal fair. Zet er dan in het openingspost bij wat het punt is bij je kind en daarnaast kan JIJ weer niet oordelen vanuit welke kaders anderen hier reageren. Je bent immers niet de enige met een kind wat ‘anders’ is.



Ik denk dat je er samen met het KDV uit zal moeten komen,want ik denk dat de meeste kokkers (ook met moeilijke eters en TE lichte kindjes) de regel van het KDV gewoon te belangrijk vinden en hem begrijpen.

Ergens zal de spiraal doorbroken moeten worden…

Lieve medekokkers. Ik heb het al een paar keer gezegd dat ika bsoluut geen moeite heb met de regel… maar dat ikzelf gewoon met een probleem zit. Tuurlijk kan ik er met volle honderd procent achter staan dat die regel er is… WIl immers niet een dood van een kind op mijn geweten hebben.



wat een fijne tip!! ik zal eens kijken of het wat voor hem is. Zag ook speculoos… eens chekken of daar melk inzit, dat is ook wat meer massa… en hopelijk zonder melk.



Thanks… voor het meedenken !:slight_smile:

lastig hoor als je met allergieen zit om dan goede vervanging te vinden die jou zoontje ook nog wil eten.

Jahhhh toevalstreffer… Manlief had de verkeerde speculoos meegenomen… De.lotus wilde die.niet, maar eigenmerk wel. Moet het maar voor lief nemen dat er het een en ander aan e nummers inzit.

Konijn, ik snap je punt maar al te goed. Wat kunnen mensen makkelijk roepen dat je dan maar wat anders op brood moet doen. Dat je kind niet wat anders eet, omdat het blijkbaar nooit wat anders aangeboden heeft gekregen. Deze mensen kennen deze situatie niet en hebben kinderen die altijd makkelijk met de pot mee eten. Jij weet je situatie het beste en jij weet het beste wat goed is voor jou kind. Ik kan geen oplossing aan dragen voor de situatie bij het KDV. Ik snap hun regel, maar ik snap ook jou probleem. Bespreek het maar eens bij hun, wellicht hebben ze wel een oplossing voor je!

1 advies… laat gaaaaaan! Ik heb deze discussie ook al meermalen gevoerd hier op KOK en steeds reageren dezelfde mensen met oordeelplakkers. Mensen die dat doen kijken niet verder dan hun neus lang is Konijn. Dus daar zou ik mijn energie niet in steken…