Ik heb hier een kind in huis dat geen melk drinkt.
Poedermelk ging wel goed tot hij over mocht op gewone melk. Eerst wou hij wel en daarna weigerde hij het gewoon. Ik vind dat op zich niet raar of erg, ik drink zelf ook geen melk. Vind het echt niet lekker.
Toen van alled gespobeerd en uiteindelijk bij de peutergroei melk van alpro soja. Dit ging goed tot een week of twee geleden.
Nu wil hij 's morgens geen melk drinken. Hij lust wel fristi maar dat weiger ik hem standaard te geven. Fristi is voor extra.
Wat kan ik hem te drinken geven? Wie heeft er tips?
Heb je al eens thee geprobeerd?
Lianne is ook geen melkdrinker.
Maar vind groene thee met een sloot melk erin wel erg lekker.
Vind hij yoghurt wel lekker?
Ik hou ook niet van melk, ik kreeg vroeger van mijn moeder chocomel of yoghurt met sinaasappelsap. Dat maakt het iets makkelijker te drinken en er zit een lekker smaakje aan.
Mijn oudste dochter drinkt hier ook geen melk, nog geen druppel. En optimel vind ze wel erg lekker. Daarvan drinkt ze 2 bekers. Ik heb ook heel vaak fruitshakes gemaakt. Gewoon lekker simpel alleen een banaan of aardbeien ofzo.
Mijn jongste drinkt vaak een pakje sojamelk, die heb je echt in lekkere smaakjes. Mijn oudste drinkt ook vrijwel elke dag een pakje soja (wel een smaakje andere lust ze niet)
Of thee met een scheutje melk.
of gewoon melk met een scheutje siroop. Dat is sowieso al minder suiker dan yogho.
geef anders water/thee oid. zuivel kun je ook op andere manieren binnekrijgen
optimel is echt niet goed, zou dat niet zo snel geven aan een klein kindje.
Zou jij karnemelk met siroop lusten? Dat lijkt op yoki maar is wel gezonder.
Melk met roosvivee lust hij ook miet.
Optimel ook geprobeerd, vind hij ook niet lekker.
Soja melk met smaakje is ook niet goed, lust hij ook niet.
Karnemelk lust hij ook niet.
Thee is ook geen succes
Ik weet het echt niet, kan hem moeilijk appelsap of ranja/roosvicee bij het brood doen.
Melk met nesquik (chocopoeder)? Bij V.era werkt het helaas niet, maar het valt te proberen.
1/3 sinaasappelsap en 2/3 karnemelk. Heerlijk!
En anders gewoon lauwe thee, water of vruchtensap. Ook dat laatste is natuurlijk niet onbeperkt verstandig te drinken ivm suikers.
Yogurt met wat sinaasappelsap en (bevroren) vruchten.
Thee, bio diksap, melk met wat cacao (en misschien wat honing) er doorheen.
Gewoon al het andere vocht wat hij wel lust… het is onzin dat mensen persee zuivel moeten drinken… de calcium erin word door mensen amper opgenomen en er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat het JUIST osteoperose in de hand werkt.
Als je kind wel een toetje eet na het eten, dan is dat en sich al voldoende. Meer is ECHT niet nodig. Gewoon thee, water, met mate vruchtensappen (boordenvol suikers, ook natuurlijk suiker is suiker) en zeker geen vervanger zoeken in optimel… dat zit weer bomvol zoetvervangers en dat zijn polyolen die eigelijk zelden echt goed te noemen zijn voor mensen en bij kinderen echt problemen op neurologisch vlak kunnen veroorzaken…
Geitenmelk, paardenmelk, rijstemelk… allemaal 20x beter.
Maar ook die met mate.
Hier drinkt niemand melk, we eten wel vla, yoghurt en kwark, biogarde enz. Maar melk of karnemelk dus niet en ook geen yoki of chocomelk want dan is het eind zoek.
En met wat boter op brood en een toetje krijgen ze echt zat binnen…
En daar ben ik het ook mee eens. Ik heb hier een melkdrinker en een die het niet zo lekker vind. Ik maak mij er niet heel erg zorgen over eigenlijk.
misschien gewoon de peutermelk van de nutrilon
onze 2e heeft letterlijk jarenlang op water rondgelopen… en hij doet het nog steeds hoor .
Eerst mocht hij niet ivm koemelkallergie en vanaf dat hij geen borstvoeding meer kreeg (ik volgde zelf een koemelkvrij dieet) tot hij een jaar of 5 was wou hij niks anders drinken als water.
Nou prima, als jij je vocht binnenkrijgt op die manier vind ik het wel best.
Vanaf dat hij 4 was was hij wel over zijn koemelkallergie heen en kreeg hij yoghurt al toetje en vanaf 5 dus ineens afentoe een glaasje melk.
Hier krijgen ze sowieso niet meer dan 2 melkprodukten per dag. Beker melk in de middag en bakje yoghurt na het eten.
Inmiddels drinken de heren hier van alles… water, (sterk) verdunde karvan cevitam siroop, roosvicee, thee al dan niet met water of melk erdoor (de oudste is een fan van smaakjes, die vindt het heerlijk om smaakjes te proberen/proeven en heeft dan vaak tijdelijk een favoriet), afentoe (al dan niet verdund) vruchtensap etc etc.
Yoki en chocomelk zijn hier echt voor de bijzonder/afentoe.
De vraag is voor mij onduidelijk. Zoek je een vervanging voor melk, of wil je gewoon weten wat voor drinken je hem uberhaupt kan geven (melk of niet)?
@D. wrote:
De vraag is voor mij onduidelijk. Zoek je een vervanging voor melk, of wil je gewoon weten wat voor drinken je hem uberhaupt kan geven (melk of niet)?
Ik denk dat ik eigenlijk wil weten wat ik hem kan geven 's morgens bij het brood.
Dat hij geen melk lust maakt me niks uit. Ik zoek naar een alternatief, maar wel naar een gezond alternatief.
@Cell wrote:
Als je kind wel een toetje eet na het eten, dan is dat en sich al voldoende. Meer is ECHT niet nodig.
Dat hangt er vanaf natuurlijk.
Hier een slecht etende oudste. Hij eet geen vlees, vis, ei, en (meeste) andere dingen die proteine bevatten. Ik stimuleer bij hem melk en pindakaas zodat hij tenminste nog wat binnenkrijgt. Bij ons is het dus momenteel essentieel onderdeel van het dieet.
@Bambi wrote:
@Cell wrote:
Als je kind wel een toetje eet na het eten, dan is dat en sich al voldoende. Meer is ECHT niet nodig.
Hier een slecht etende oudste. Hij eet geen vlees, vis, ei, en (meeste) andere dingen die proteine bevatten. Ik stimuleer bij hem melk en pindakaas zodat hij tenminste nog wat binnenkrijgt. Bij ons is het dus momenteel essentieel onderdeel van het dieet.
Dan heb je het wel over een uitzonderlijke situatie. Nou heb ik echt wel ervaring met kinderen die niet eten… echt, geloof dat maar. in 2008 hier nog een heel topic aan gewijd, onze dochter van toen bijna 4 was behoorlijk ondervoed en ziekelijk omdat ze categorisch niets at. Die leefde op 2 droge biscuitjes en 1 beker melk met een scheut ranja…
Wat blijkt… OOK ons Aniek is dus lactoseintolerant, ze dronk de melk omdat ze dat gewend was en qua smaak best kon waarderen. Maar kon het niet verteren en bleek uiteindelijk een sliklaag in haar darmen te hebben waardoor andere voeding bij haar altijd voor buikpijn zorgde. Ze heeft echt moeten ontgiften en moeten herstellen van een candida infectie die het echt goed deed in haar darmen op alle melksuikers.
Ook hebben we veel hulp gehad van een voedingscoach, want Niek was behoorlijk extreem in haar slechte eten. Maar inmiddels is ze een gezonde 7 jarige die weliswaar nog steeds vrij slecht eet en heel kieskeurig is. Maar ze moet dus echt niet te veel melkproducten krijgen en dan met name de zoete… dus melk, vla en zulks… de zure producten gaan beter. (staan ze ook om bekend). Dus ze is gek op volvette griekse yoghurt en eet graag een geroosterde bruine boterham met alleen kokosolie erop gesmeerd. Gebakken ei lust ze wel, maar gekookt dus niet. Enz… Wij vonden het in elk geval een eyeopener dat slecht eetgedrag ook juist kan komen door bepaalde producten waar ze dus last van hebben zonder dat ze daar bewust op zijn of je dat als ouders merkt.
Maar ben dus echt anti melk, dat zal men wel snappen… na je 2e levensjaar heb je de enzymen niet meer om de lactose in melk af te breken en brengt het meer schade toe dan goed. :shifty:
@Cell wrote:
@Bambi wrote:@Cell wrote:
Dan heb je het wel over een uitzonderlijke situatie. Nou heb ik echt wel ervaring met kinderen die niet eten… echt, geloof dat maar. in 2008 hier nog een heel topic aan gewijd, onze dochter van toen bijna 4 was behoorlijk ondervoed en ziekelijk omdat ze categorisch niets at. Die leefde op 2 droge biscuitjes en 1 beker melk met een scheut ranja…
Wat blijkt… OOK ons Aniek is dus lactoseintolerant, ze dronk de melk omdat ze dat gewend was en qua smaak best kon waarderen. Maar kon het niet verteren en bleek uiteindelijk een sliklaag in haar darmen te hebben waardoor andere voeding bij haar altijd voor buikpijn zorgde. Ze heeft echt moeten ontgiften en moeten herstellen van een candida infectie die het echt goed deed in haar darmen op alle melksuikers.
Ook hebben we veel hulp gehad van een voedingscoach, want Niek was behoorlijk extreem in haar slechte eten. Maar inmiddels is ze een gezonde 7 jarige die weliswaar nog steeds vrij slecht eet en heel kieskeurig is. Maar ze moet dus echt niet te veel melkproducten krijgen en dan met name de zoete… dus melk, vla en zulks… de zure producten gaan beter. (staan ze ook om bekend). Dus ze is gek op volvette griekse yoghurt en eet graag een geroosterde bruine boterham met alleen kokosolie erop gesmeerd. Gebakken ei lust ze wel, maar gekookt dus niet. Enz… Wij vonden het in elk geval een eyeopener dat slecht eetgedrag ook juist kan komen door bepaalde producten waar ze dus last van hebben zonder dat ze daar bewust op zijn of je dat als ouders merkt.
Maar ben dus echt anti melk, dat zal men wel snappen… na je 2e levensjaar heb je de enzymen niet meer om de lactose in melk af te breken en brengt het meer schade toe dan goed. :shifty:
Dat snap ik cell. Maar ook jij spreekt over een uitzonderlijke situatie. Door 1 ervaring wordt ik niet zomaar pro of anti. Ik bekijk elke situatie opnieuw en voor ons is dit wat werkt (hij is niet ondervoed of iets dergelijks). Ik denk dat melk voor velen misschien te veel wordt opgehemeld maar om het per definitie als iets slechts af te schilderen gaat mij veel te ver.
Ben ook oprecht benieuwd waar je de bewijzen vandaan hebt dat het zo slecht is?
Hier drinken ze ook graag Taksi, zit ook zuivel in en vinden ze echt lekker, is er in 2 smaken! Ik drink zelf ook geen melk (ziekte van Crohn), maar Taksi drink ik elke ochtend een glas en dat gaat wel goed en ik vind het nog lekker ook!