Geen melk drinken, wat dan wel?

@Bambi wrote:

@Cell wrote:
@Bambi wrote:
@Cell wrote:

Als je kind wel een toetje eet na het eten, dan is dat en sich al voldoende. Meer is ECHT niet nodig.

Dat hangt er vanaf natuurlijk.

Hier een slecht etende oudste. Hij eet geen vlees, vis, ei, en (meeste) andere dingen die proteine bevatten. Ik stimuleer bij hem melk en pindakaas zodat hij tenminste nog wat binnenkrijgt. Bij ons is het dus momenteel essentieel onderdeel van het dieet.

Dan heb je het wel over een uitzonderlijke situatie. Nou heb ik echt wel ervaring met kinderen die niet eten… echt, geloof dat maar. in 2008 hier nog een heel topic aan gewijd, onze dochter van toen bijna 4 was behoorlijk ondervoed en ziekelijk omdat ze categorisch niets at. Die leefde op 2 droge biscuitjes en 1 beker melk met een scheut ranja…

Wat blijkt… OOK ons Aniek is dus lactoseintolerant, ze dronk de melk omdat ze dat gewend was en qua smaak best kon waarderen. Maar kon het niet verteren en bleek uiteindelijk een sliklaag in haar darmen te hebben waardoor andere voeding bij haar altijd voor buikpijn zorgde. Ze heeft echt moeten ontgiften en moeten herstellen van een candida infectie die het echt goed deed in haar darmen op alle melksuikers.

Ook hebben we veel hulp gehad van een voedingscoach, want Niek was behoorlijk extreem in haar slechte eten. Maar inmiddels is ze een gezonde 7 jarige die weliswaar nog steeds vrij slecht eet en heel kieskeurig is. Maar ze moet dus echt niet te veel melkproducten krijgen en dan met name de zoete… dus melk, vla en zulks… de zure producten gaan beter. (staan ze ook om bekend). Dus ze is gek op volvette griekse yoghurt en eet graag een geroosterde bruine boterham met alleen kokosolie erop gesmeerd. Gebakken ei lust ze wel, maar gekookt dus niet. Enz… Wij vonden het in elk geval een eyeopener dat slecht eetgedrag ook juist kan komen door bepaalde producten waar ze dus last van hebben zonder dat ze daar bewust op zijn of je dat als ouders merkt.

Maar ben dus echt anti melk, dat zal men wel snappen… na je 2e levensjaar heb je de enzymen niet meer om de lactose in melk af te breken en brengt het meer schade toe dan goed. :shifty:

Dat snap ik cell. Maar ook jij spreekt over een uitzonderlijke situatie. Door 1 ervaring wordt ik niet zomaar pro of anti. Ik bekijk elke situatie opnieuw en voor ons is dit wat werkt (hij is niet ondervoed of iets dergelijks). Ik denk dat melk voor velen misschien te veel wordt opgehemeld maar om het per definitie als iets slechts af te schilderen gaat mij veel te ver.

Ben ook oprecht benieuwd waar je de bewijzen vandaan hebt dat het zo slecht is?

Uiteraard ben ik zelf ook op onderzoek gegaan maar voor zover ik kan vinden zijn er net zoveel studies die melk als goed bestempelen, als studies die melk als slecht bestempelen. Het zal dus gewoon persoonsafhankelijk zijn.

Euhm eigenlijk is melk bij het brood niet ‘handig’. Van iedere maaltijd die je combineert met zuivel wordt minder ijzer opgenomen. Dus eigenlijk doet T. het heel erg goed. :wink:

Wanneer hij genoeg peulvruchten, vlees, etc wel binnenkrijgt is het missen van melk niet zo heel erg. Kindlief hier is er ook niet echt gek op, zelfs poedermelk voor peuters was geen hit. Hij lijkt het zelfs niet echt lekker te kunnen verteren. :think: Hij mist het niet, krijgt wel iedere avond een toetje en af en toe krijgt hij Wicky zachte zuivel wat hij wel lust. In de zomer af en toe een softijsje vind hij ook heerlijk of een milkshake. Allemaal niet te tof qua suikergehalte maar wanneer het met snoepen ed niet uit de hand loopt vind ik het minder erg dan drankjes met suikervervangers.

Net als Cell ben ik wel de mening toegedaan dat kids vaak zelf ook best goed kunnen aangeven of iets goed of slecht ‘valt’ qua eten en drinken. De mijne vraagt bv zelf al om wat olijfjes wanneer hij wat minder goed kan poepen. :lol:

Maar wat zuivel betreft; vaak krijgen ze al meer binnen dan je zo denkt. Boter op brood (gewone roomboter als hij dat lust), boter waar je in bakt, zuivel uit toetjes, een ingevroren Danoontje als tussendoortje en voor je het weet krijgt hij zo over de week gezien best veel binnen. :-*

Bambi,

Natuurlijk moet elke ouder zijn eigen afwegingen maken. Ik ben verder niet uit op discussie. Er zijn wel meer dingen die ik zelf niet eet en mijn gezin ook niet waarvan ik weet dat half NL er mee weg loopt…

Het ging mij meer om de nuance aan te brengen dat je als ouder druk maken om wel of niet melk, in wezen in de meeste gevallen een nodeloze zorg is omdat je met de eiwitten en kalk in melk, helemaal niet zo heel veel kan als mens. Als je het geeft omdat de melk lobby beweert dat je slechter af bent zonder… dan zeg ik… niet zo druk om maken, de melklobby is gestart om van het overschot aan melk af te komen in de jaren 50 en 60… voor die tijd dronken wij in NL echt niet zoveel melk.

Slecht of goed is dan nog niet eens het oordeel wat ik er aan wil binden. Meer… wees kritisch. Het is in diverse onderzoeken keer op keer alwel aangetoond dat je je lactose het best kan verwerken tussen de 0 en 2 jaar. Daarna heb je de enzymen niet meer om lactose af te breken. De ene mens heeft nergens last van als ze melk blijven drinken, de andere heeft een paar klachten en legt de link niet en mensen zat die er echt last van hebben en hun klachten helemaal niet aan melkconsumptie verbinden.

Mijn commentaar was puur bedoeld voor de TS… maak je niet al te druk, als je kind verder redelijk goed eet, dan is melk niet persee de noodzaak.

Vervolgens begin jij over je extreem niet etende kind… prima… maar die heb ik ook gehad.

In wezen noem je dan de uitzonderingen op… maar uitzonderingen zijn natuurlijk niet de basis.

Als het voor jullie werkt prima… maar pindakaas en melk is wel erg eenzijdig. En kinderen die meer eten… die kunnen prima zonder melk… :wink:

Hier wil Stan ook geen melk drinken… Vanaf zijn 2e jaar heb ik er geen druppel meer ingekregen. Wel krijgt hij genoeg zuivel (kaaskop :inlove: , en toetjeskind… :inlove: ) Heel af en toe drinkt hij vruchtensap. en verder drinkt hij alleen nog maar ranja… Komt vast een keer goed! :wink:

Oh … ik lieg… één keer in de 3 maand wil hij een keer een flesje chocomel als we ergens gaan koffie drinken… en dat is het dan echt wel…

Onze zoon drinkt alleen zijn melk als het een beetje verwarmd is :D.

Dus hier standaard even in de magnetron.

Hij is een beetje blijven hangen in zijn fles-melk-ervaring denk ik!

Hier of water of melk. Melk is idd echt niet nodig, tenzij ze het vet echt nodig hebben oid, calcium en ander zaken haal je net zo makkelijk uit andere dingen. Calcium tabletje kan natuurlijk ook er bij, als je denkt dat dat moet.

Zit net een boek te lezen over wat wetenschappelijk bewezen is over voedsel (Katan, 2010, Wat is nu gezond?).

Klontjes suiker glas of pakje (p. 58):

Cola: 3,75

Verse jus: 3,5

Drinkyoghurt: 5

Roosvicee vruchtenmix: 6,75

Roosvicee dieetvruchtenmix: 2,25

dus ik zeg: water.

Groetjes,

LaBruja

Hier drinken ze ook geen melk. Maak er eigenlijk geen punt van. Ze drinken overal limonade bij van carvan cevitam.

Is het enige dat ze lusten. De jongste lust daarbij nog wel eens een beker thee.

Ik zou zeggen gewoon bekertje water :think: :think:

Hier drinken we water, thee, en soms vruchtensap bij het ontbijt. Ze mogen (/krijgen) van mij geen eens melk BIJ hun eten. :wink:

Karnemelk (wat alleen ik lust) en geitenmelk zijn hier net als fristi/choco, cola (nou jaaa, cola drinken we hier sowieso nauwlijks) en andere sapjes een extraatje die ze niet standaard iedere dag krijgen.

Onze jongste lust ook geen gewone melk maar wel milk & fruit of melk met smaak.

Dat ze melk drinken komt vanzelf wel weer. De oudste heeft ook heeel lang geen melk gedronken en nu drinkt hij het wel. De jongste wou het ook niet meer dus nu krijgen ze alle 2 milk&fruit.

Milk en fruit wou hij ook niet.

Ik geef het maar op om melk proberen te geven. Hij krijgt nu 's morgens roosvicee.

@Cell wrote:

Als je het geeft omdat de melk lobby beweert dat je slechter af bent zonder… dan zeg ik… niet zo druk om maken, de melklobby is gestart om van het overschot aan melk af te komen in de jaren 50 en 60… voor die tijd dronken wij in NL echt niet zoveel melk.

Wij wonen niet in NL en hier wordt melk eigenlijk alleen in de koffie of (warme) chocolade melk gedronken en misschien heel af en toe eens ‘zo’, maar dan wel warm. Je wilt niet weten hoe raar mensen mij hier nog steeds aankijken als ik vertel dagelijks melk gewoon ‘zo’ te drinken en dan nog koud ook. :lol:

Mijn kinderen hebben uit gewoonte ook altijd koude melk bij de lunch gekregen, maar omdat ik inmiddels ook weet dat melk helemaal niet zo gezond/belangrijk is als ‘men’ in NL altijd voordoet, maak ik er helemaal geen probleem van dat de middelste niet graag melk drinkt (neemt maar heel zelden meer dan een paar slokjes). Nu heb ik de oudste 2 inmiddels wel al aardig verpest met aanmaaklimo :oops: (al is de middelste tegenwoordig wel steeds vaker weer tevreden met ‘alleen’ water), maar de jongste drinkt nog wel graag water, dus die krijgt naast wat melk en thee in principe alleen maar water (en heeeel af en toe wat extra aangelengde aanmaaklimo - hij begint nu nl langzaam aan wel te zien dat zijn broers wat anders krijgen dan hij :wink: ).

Denk idd dat het op zich niet veel uitmaakt wat je anders geeft, zolang je het suikergehalte maar in het oog houdt. Hangt ook van je kind af hoeveel suiker het ‘aankan’ (gewicht/gebit). Persoonlijk zou ik denk ik toch met verschillende (kruiden)theesmaken en of temperatuur experimenteren, anders water en alleen als dat allemaal niet geaccepteerd wordt iets van aanmaaklimo ofzo…

Hier ook geen melkdrinker in huis, al jaren niet. Ik heb ooit wel eens voedingsadvies gehad en daarbij werd aangegeven dat een plak kaas en een toetje na de maaltijd eigenlijk wel voldoende is om melkproducten binnen te krijgen. Taksi en van die ligakoeken met melk werd ook aangeraden, maar dat wil onze man ook niet. Prima, vind het wel goed zo…