geen grip

sinds kort hebben wij eindelijk grip op onze uk. Wij denkend tot een half jaar terug dat ze dingen moeilijk vond ed, maar ze doet dingen omdat ze dan de aandcht wel van ons krijgt. ZO na een dag werken ruim ik de tafel af na het eten en rommelt zij wat rond of helpt ze. En toen ik even de klikozak erin ging schudden… kwam ze met de mededeling dat ze op de muur had getekend. ZOnder boos te worden gevraagd waarom ze dat had gedaan, zei ze dat ik al drie keer had gezegd dat ik zo zou komen en dat ze klaar was met wachten. Zo gebeuren er meer dingen. Ze 'bedenkt’het uit en doet het… om maar haar ‘zin’ te krijgen. Ze denkt verder na dan dat ik soms doe… na een waarom vraag van mij komt er gewoon een stuk uitleg.

Zo ook de vraag van mij, waarom wil jij een knuffel mee naar school, kwam het antwoord dat de halve klas een knuffel mee had en dat zij dat ook wilde… en dat is nog maar een enkel voorbeeld uit de zovelen.



Nu komt het… Veel mensen in mijn thuisomgeving en ook het kdv vonden juul altijd sociaal emotioneel goed nadenkend. Dingen beredeneren en uitdokteren en dan op die manier uitvoeren.



Maar… op school vinden ze haar sociaal emotioneel erg zwak. Ze gaat nephuilen als er iets niet zint… (met het gevolg dat de juf water bij de wijn doet en ze haar zin krijgt) ik heb er van gezegd dat ik dat niet van haar herken… in eerste instantie, maar nu ik langer nadenk… bedenk ik dat dit een manier is om de zin te krijgen, en ze benoemt het ook zelf.

Zo manipuleert ze de hele boel op school. Ze zegt expres verkeerde antwoorden om maar snel naar buiten te mogen, anders toetsen ze nog door.



Moet ik dit gewoon laten gaan, of opnieuw op gesprek gaan? De eerste keer was gewoon een ouderavond, maar was lichtelijk overrompelt door hun constatering dat ik er verder niet op in ben gegaan. Had dit niet verwacht te horen.



Herkent iemand dit gedrag? Een tante van mijn man herkende haar zoon daarin terug, en nu hij puber is doet hij het nog steeds alleen dan in veel extremere situaties. Maar heeft iemand nog wat tips? wat ik kan ten aanzien van de leerkracht… voelt zelf als… komt zij weer aan te zaniken :oops:

In de ene zin zeg je dat in je omgeving men haar sociaal emotioneel erg sterk vond - dingen beredeneren en uitdokteren en dan op die manier uitvoeren.



Op school noemen ze haar vervolgens sociaal emotioneel zwak maar ze doet blijkbaar nog steeds hetzelfde - namelijk dingen beredeneren en uitdokteren alleen met andere doelen.



Of zie ik dat nu verkeerd.



Of dit nu sociaal zwak is of niet weet ik niet. Maar ik zou wel met school in gesprek gaan om 1 lijn te gaan voeren. Dat je beide hetzelfde ziet en herkent en ook soort van gelijk optreed.



Bij lasse was het af en toe ook nodig dat we hetzelfde zagen en er gelijktijdig wat aan deden.

neeh, jij ziet het niet verkeerd, maar school ziet dat zo niet. Dat is dan hierin het lastige, ik kon er ook niet uitgebreid op in gaan omdat de tijd om was en ik zelf dit niet had verwacht.



herkent ook iemand dit gedrag? of is dit gewoon een slimmerik in mensen bespelen en verder niet? Dagelijks gebeuren er wel dingen dat ze kan beredeneren waarom ze het deed en soms nog een logische beredenering ook.



k ga denk ik maar aan de bel trekken op school… :think:

Maar ik begrijp het geloof ik niet zo goed.



Dat ze kan uitleggen waarom ze iets doet heeft toch niets te maken met het negatieve gedrag dat ze vertoont om haar zin te krijgen?



Volgens mij is ze nog maar net op school en ik denk dat ze zeker moet gaan leren hoe het werk ‘in het leven’ en hoe ze ook op andere manieren kan zorgen dat het gaat zoals zij het het liefst zou willen zonder raar gedrag te vertonen. Dat zal ze gaandeweg ook gewoon onder de knie krijgen, onder meer door te kijken hoe andere kindjes dat doen.



Ik zou dan ook aan de bel trekken maar dan meer om op een lijn te komen met hoe jullie dit negatieve gedrag kunnen ‘bestrijden’. Dus de juf geen water bij de wijn te laten doen als ze negatief gedrag vertoont, maar wel als ze iets leuks/goeds doet.

Ze moet natuurlijk leren dat ze niet altijd maar voorrang krijgt en er meer kinderen in de klas zijn. Dat is gewoon iets wat bij opgroeien hoort.



En dus ook thuis, ze kan dan wel heel mooi redeneren dat ze na 3 keer vragen geen zin meer heeft om te wachten, maar ik zou als moeder dus gelijk de bal terugkaatsen en zeggen dat ze af en toe op haar beurt moet wachten en dat mama ergens mee bezig is.



Ik weet niet of ik antwoord geef op jouw vraag omdat ik de vraag niet zo goed snapte, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.



Goed beargumenteren heeft gewoon niets te maken met het goed praten van negatief gedrag.



Daarbij is ze dan dus sterk met woorden, maar zoals ik het lees is ze inderdaad, zoals de school zegt, sociaal nog niet zo sterk. Het een heeft in mijn ogen niet veel met het ander te maken.

Wij hebben het hier weleens over de geheime agenda van lasse. Hij is je vaak een paar stappen voor en heeft zo zijn eigen redenen om iets wel of niet te doen. Het is een op een bepaalde manier een schaker.



Of het wenselijk is of niet weet ik niet, hangt misschien van het onderwerp of situatie af.



Nep huilen om je zin te krijgen zou toch een ieder zo door moeten hebben en aan moeten pakken. Snel naar buiten willen, tja ze kleutert net en moet nog een goede werkhouding ontwikkelen. lasse wilde de afgelopen jaren vooral spelen en alles stond in het teken van lekker buitenspelen. Hem express langer laten kleuteren en nu is hij wel klaar voor de verantwoordelijkheden van groep 3 .





De juf moet haar nog leren kennen en stem vooral met elkaar af.

tja… denk dat ik ook reeel moet zijn :oops: tuurljk moet ze haar nog leren kennen… en ze kan het prima! ze kan goed zelfstandig werken, ze kan het immers ook als het puzzels zijn of een werkje wat ze wel leuk vind.



Idd… het gevoel dat ze een schaker zijn! dat vooruit denken… maar ook met dingen komen zoals: het niet eerlijk vinden dat zij alleen in bed moet slapen, net als alle kinderen, ze zijn klein en bang voor van alles, en dan mogen de papa’s en mama’s wel bij elkaar slapen en die zijn nergens bang voor en groot! Ik vertelde dat laatst en mensen hadden zoiets… hoe komt ze daar bij!! En dat is nog maar een kleine greep uit gedachtenspinsels van haar…



Denk dat ik het allemaal ook even moet leren loslaten :oops: :oops: leerproces van mama. Vind het erg lastig nu ze op school zit! en begrijp nu des te meer moeders die bij mij vaak komen om te praten over hun kind, niet dat ik dat vervelend vind, ben altijd blij met nieuwe tips oid over ontwikkelingen van hun kind :oops:

@konijn wrote:

tja… denk dat ik ook reeel moet zijn :oops: tuurljk moet ze haar nog leren kennen… en ze kan het prima! ze kan goed zelfstandig werken, ze kan het immers ook als het puzzels zijn of een werkje wat ze wel leuk vind



:oops:




Daar sla je misschien wel de spijker op zijn kop het over wat zij wel leuk vind.



School gaat ook enorm over dingen die je niet leuk vind, zoals op je beurt wachten, verplichtte opdrachten, iets afmaken voor je naar buiten mag.



Vraag het maar aan mijn zoon - het ging de afgelopen jaren niet over verstandelijke vermogens maar of hij zich aan kon passen aan het leven van groep 1 of 2 of dat hij nu klaar is voor groep 3 - en dan kan je nog zo intelligent zijn, er hoort een bepaald (sociaal) gedrag bij.

Ik vind het eigenli jk niet zo bijzonder hdoor. Wat je dichter zegt over samen slapenheb ik hier exact aan de hand gehad met onze (toen nog) jongste.de broers slapen op 1 kamer samen, papa enmama slapen samen, en zij alleen! Dat vond ze helemaal niks en kan ik best begrijpen. Ze heeft toen een tijdje bij dr broers geslapen.

Ik zou vooral gewoon goed kijken naar wat haar beweegt en daar op in spelen,

Hoi Konijn,



klinkt niet helemaal onbekend hoor, kindertjes van 4 jr gaan steeds meer het samenhangend geheel zien merk ik hier thuis en dan gaan ze zelf dingen uitvogelen of op ondekkingsreis; ‘s kijken hoe ver ik kan gaan etc’.

Toen onze dochter 3,5 jr was, was ze echt toe aan school. Ze ging toen uitdaging zoeken in de vreemdste dingen en maakte overal ineens problemen van, pure verveling denk ik.

In het begin van haar school gaan werd ze op een andere manier soms vervelend wat ik echt kon koppelen aan moe zijn en uitgeput door het naar school gaan.



Als je dochter echt 4 jr en 2 maanden is gaat ze nog maar net naar school. Dan vind ik het knap dat ze zo snel haar sociaal emotioneel kunnen beoordelen. Het spelletje dat ze speeld met de juf is bijna te doorzichtig voor woorden zou je denken. Bij de meeste leeftijdsgenootjes zie je toch dat ze een lange aanloop nodig hebben in de klas willen ze een beetje hun eigen ik echt laten zien. Ik zou het zeker aankaarten bij de juf.



Succes!!

@konijn wrote:





Denk dat ik het allemaal ook even moet leren loslaten :oops: :oops: leerproces van mama. Vind het erg lastig nu ze op school zit! en begrijp nu des te meer moeders die bij mij vaak komen om te praten over hun kind, niet dat ik dat vervelend vind, ben altijd blij met nieuwe tips oid over ontwikkelingen van hun kind :oops:




Los laten is het allermoeilijkste maar ik denk dat het jullie heel veel gaat opleveren. Is Julia goed genoeg zoals ze is? Mag ze van jou een gemiddelde leerling zijn? Ze is nog maar een paar maanden op school, laat haar gewoon kleuter zijn. Jij als juf weet toch als geen ander hoe het werkt.

Ik heb het gevoel dat je haar een soort van unieke kwaliteiten toedicht die juist heel erg passend bij haar leeftijd zijn. Ze is net 4, ze zit net op school, natuurlijk gaat ze grenzen opzoeken en aandacht vragen op alle mogelijke manieren. Ze klinkt wat mij betreft als een typische vierjarige.

ik snap ook niet precies wat nu de situatie is :shifty:



zoals dit voorbeeld wat je noemt:

Zo ook de vraag van mij, waarom wil jij een knuffel mee naar school, kwam het antwoord dat de halve klas een knuffel mee had en dat zij dat ook wilde... en dat is nog maar een enkel voorbeeld uit de zovelen.

Ik zie daar geen enkel opvallend gedrag of opvallende gedachtengang in :think:

Dat ze moet wennen op school, lijkt me logisch. En dat kost vaak even tijd. Dat kinderen op school zich anders kunnen gedragen dan thuis, is volgens mij ook veel voorkomend.

Zorg gewoon dat je in contact blijft met de leerkracht, maar ook dat weet je neem ik aan vanuit je werk ook wel.

ow, jah, zeker weet ik het vanuti mijn werk. Maar vroeg me af of ik wel redelijk was. Begin toch meer en meer te beseffen, haar ziende in de straat en op de sport dat ik wel reeel ben.



k ga morgen vragen of ze een keertje tijd hebben.

In je eerste post schrijf je ‘anders toetsen ze door’ waarom wordt een kleuter van 4 jaar en 2 maanden op jouw school al getoetst? Ik vind het gedrag van je dochter niet anders dan gewoon. Mijn dochter gaat net 6 maanden naar school, is nog nooit getoetst.



Ik ben ook juf, en ik weet dat mijn dametje ‘slim’ is. Ze kan gesprekken op hoog niveau voeren en rekenen tot 20. Is druk bezig met het leren van letters en bedenkt zelf rijmpjes. Ze is ook erg leergierig en ook thuis graag aan het lezen en schrijven. Maar op school is ze heerlijk een klein kleutertje in de poppenhoek die voldoende uitdaging kan krijgen in de klas. En ik vertrouw op haar juf en de school dat ze dat haar ook blijven bieden.



Heb jij voldoende vertrouwen in de bekwaamheid van de school en de juf?



Ik moet er trouwens ook bijzeggen; de eerste vijf maanden was mijn dochtertje op school een engeltje, en thuis een drama bengeltje. Nu heeft ze de balans tussen engel/bengel gevonden en is ze gewoon weer het heerlijke meisje dat ze is.



Kinderen hebben tijd nodig, tijd om te wennen en om de balans te vinden! En moeders ook! :)!



Succes! Groetjes, Wicky

bedankt voor de reacites allemaal. Met het toetsen bedoelde ik de pei.lkaarten waar ze mee werken. Wordt een onderdeelb eheerst, bijvoorbeeld, groot - klein, wordt het volgnede onderdeel aangeboden en afgetoetst, zo moeten alle dingen gecheckt worden. Maar als zij klein zegt tegen groot is het niet goed en zal ze nog langer moeten oefenen met groot en klein.



Heb vandaag gesprek gehad met de leerkracht. Ze gaven aan dat ze al de hele tijd op de stoel zat in de kring. Ik heb zelf aangegeven dat ik mezelf terug zie in haar. Ze gaat netjes naar school en komt altijd uit school met de legging haar ene been hoog, de ander gewoon, schoenen los, jas los, haar los. Tja… zo kwam ik ook altijd uit school.

Juf gaf aan nog dat ze misschien wel iets te zwart wit waren geweest, haar rollenspel was prachtig en ze genoten soms van haar samenspel met vooral de oudere meiden in de groep. En dan was het wel een evenwaardig spel… dus snap heel hun eerste reactie niet.



EN wicky… ik heb idd niet volledig vertrouwen in de leerkracht. Ze willen zien wat ze doet… en ook al kan ze het en ze laat het niet zien, zeggen ze haar niet de wacht aan. Zo kan ze prachtig prachtig kleuren. en komt ze thuis met een gekraste tekening. Ik als leerkracht laat het niet overdoen, maar heb het er toch ook met de jonge kinderen over dat ze betr 1 klein stukje mooi kunnen kleuren dan heeeel snel de hele tekening kleuren.



Tja… zo zijn er verschillen in leerkracht. K kreeg te horen van iemand die op de klos had gezeten dat je zoiets echt niet kan bespreken met een kleuter die een half jaar op school is. Maar jah, eigen ervaring leert dat ik liever aanleer dat het netjes en goed is dan snel en afgeraffeld en slordig.



we zien wel weer! :slight_smile:

Ik ben zo benieuwd hoe het nu gaat. Heeft ze haar plekje gevonden in groep 1 of stijgt ze ver boven de rest uit. En hoe sta jij er nu in?

ooh leuk dat je er naar vraagt.



Dacht laatst… wel of niet updaten?? Het gaat nl niet goed! Ze klaagt veel over buikpijn, wil niet naar school, wel naar de bso.

Wat het precies is kan ik de vinger niet op leggen. Ik weet wel van haar dat ze vertelde dat er een jongetje kwam kijken dus kindje van drie jaar, ik ken dat kindje en het is echt een klein jongetje, die schijnt tegen haar been te hebben geschopt, niks te zien, maar ze mocht de hele kring bij de juf op schoot zitten en ik moest hard huilen zij ze erbij.

Ik trek dan mijn wenkbrauwen toch wel op. Wat er gebeurd, hoe ze valt met turnen of met de fiets… ze huilt zelden tot nooit!

Ook begint ze nu enorm babyachtig te praten… mama slapen… mama uit… en ga maar door. Zelf geleerd op school dat dit toch wel een alarmbel is als een kind weer terug gaat naar een ontwikkeling die een eind terug ligt. Ze heeft dit eerder gedaan in de periode dat het hier niet goed ging met onze jongste en ik er bijna aan onderdoor ging. Dat ze toen psygisch niet lekker in haar vel stak.



Ik kan er de vinger niet op leggen hoe en wat, wil ze op school echt even de tijd geven om opnieuw aan julia te wennen en julia aan hen. Ze leest sinds de vakantie korte woordjes, maar vraag mezelf af of ze dit op school ook laat zien. Ze benoemd op dit moment de bladzijde nummers 87, en 93 ed.

Ze geeft aan dat ze boekjes wil lezen van de bieb met letters die ze kan lezen, dus morgenvroeeg maar weer naar de bieb om een nieuwe lading te halen.



Besef dat het een moeilijke keus gaat worden als het op eeng esprek aan gaat komen. Ze zit nu in een groep van 12 kindren wat tot de zomervakantie wordt aangevuld met instroom tot 20 en anders komt ze in een klas met 28 met daarin twee rugzak kinderen op gebied van gedrag. De een zware vorm van adhd de ander autistisch… tja… maar denk dat ze daar op cognitief vlak wel op haar plek zit.



Ik geef dit jaar zelf ook les in groep 2, en als ik werk mee heb naar huis, heb ik altijd reserve werkbladen of knutselding en die maakt ze allemaal, ze vind het geweldig… Ook de werkbladen die ik gebruik voor de kinderen heb ik op drie niveaus omdat we grote cognitieve verschillen hebben binnen onze groep. De plusbladen van lezen lukt net niet, maar de werkbladen van rekenen plus en gewoon en gewone van lezen redt ze zich prima!



Ik houd mijn hart vast… VOoral wat er uit mijn eigen onderzoek komt… (ik ga onderzocht worden op ADHD) Ik vraag mij af, het jonge gedrag wat ze noemen dat julia is, dat het jong gedrag is… of… dat er meer achter en onder zit.



Moet zeggen dat ik juist door de kleine rustige groep veel vertrouwen had, ondanks dat ik in de eerste instantie zeer septisch was! Ik sta er zelf erg positief in… maar er is toch iets wat niet goed gaat bij juul.

Jeetje het is bij jullie nooit saai. Wat naar dat je dochter met buikpijn naar school gaat. Is dat iedere dag of nadat het jongetje haar heeft geschopt.

En zit je dochter nu ook naast andere kindjes in de groep.

Onze zoon heeft een andere tafelindeling gekregen, ik heb gewoon een heel ander kind. Echt verbazingwekkend hoe groot het verschil is.

ze hebben geen vaste plekken in de kring. Maar ik vind het gewoon verbazingwekkend, een meisje wat hier in de buurt en in de familie gewoon alles laat zien, ook als ik weg ben en iemand anders past op… en een jongetje wat gewoon een pluisje is, die haar een schop geeft om iets nutteloos… neeh…



De juf stimuleert ook niet bepaald andere kinderen. Vorig jaar was ze veel met de buurmeisjes, of de buurmeisjes hingen aan haar, met nog een meisje die ze van het kdv kende, maar julia had ook interesse in andere kinderen, maar de juf stimuleert niet om te zeggen, wat goed dat je… of iets in die trant. Ik heb haar daar na gevraagd, ze gaf toen aan dat je dat nog niet kan doen bij jonge kinderen want dat zou niet werken. Nou… ik werk met dezelfde leeftijd catagorie en je kan toch best wel sturen in bepaalde kinderen wel of niet bij elkaar!



Het is hier echt nooit saai! en als het saai is is het niet goed watnt dan liggen ze beide als dooie vogeltjes op de bank. Zoiets komt maar heeeel zelden voor dat ze zo ziek zijn en op de bank willen liggen.



Verder zijn ze altijd continue, gedurende de dag als ze wakker zijn in de weer en aanwezig.

:roll:

nou mensen, helaas… t wordt vervolgt.



Vandaag zelf even contact gezocht met de juf. Ze zouden contact met mij zoeken als ze vier weken o pschool zou zijn, maar dat is al lang geweest, dus zelf aan de bel getrokken.

Julia is erg passief, zit met vingers in de mond in de kring en steekt echt niet de vinger op. Ze kiest vooral altijd het makkelijkste werk, ze probeert zelfs nog het werk te kiezen dat alleen voor een jongetje wat met een rugzak op school gekomen is te doen…



kortom, wordt vervolgd, volgende week moet ik op gesprek komen bij de ib er dus we zullen we zien. k hoop zelf dat ze in de mix mag voor een onderzoek, dan kan ik eindelijk eens de vinger op de plek leggen waarom ze zo andres is dan andere kinderen.