Ik heb gebeld, met Lamotrigine word het ernstig afgeraden, ik zou een neurologisch onderzoek moeten ondergaan om van medicatie kunnen overstappen en dergelijke.
Maar dat is op een termijn tussen nu en 6 weken. En dus mag ik tot de onderzoek geen BV geven
Ik kan je zeggen het is nu aan het teruglopen alles…
Hoi,
Gefeliciteerd met je zoontje.
Ik kom per toeval hier langs surfen, en kan het niet laten even te reageren. Ik ben in de twee jaar dat ik heb gevoed zoooo vaak aan medicatie geweest die niet samen zou kunnen met BV, ik kan er een boek over schrijven
In Amerika zit een dokter, dr Hale, en hij heeft zijn levenswerk ervan gemaakt om uit te zoeken welke medicijnen overgaan in moedermelk en wanneer dat het geval is, in welke dosis en welke effecten dat heeft. Ik vertrouw op zijn adviezen. Deze arts heeft boeken geschreven en heeft informatie waar medici van over de hele wereld op vertrouwen. Als hij zegt dat het veilig is, dan is het veilig
Apothekers en medicijnleveranciers zetten vaak in de bijsluiter dat iets onveilig is, zodat ze ingedekt zijn. “Er is weinig bekend, dus doe voor de zekerheid maar niet…” Wat kan hun jouw BV nou schelen… Als zij maar niet aangeklaagd worden, zekere voor t onzekere! Daar heeft dr. Hale dus werk van gemaakt. Geen info bekend, betekent vaak niet eens ‘slechte info’, bij uitzoeken blijkt het toch heel vaak wel te kunnen.
Wat Fai zegt, de neuroloog of gynaecoloog hebben 3 uurtjes BV-les gehad, en klaar. Je gaat ook niet naar de slager voor een goed brood. Ieder zijn vak. De gyn is goed in kindjes naar buiten sjorren , je neuroloog is goed om je epilepsie onder controle te houden, maar voor info over borstvoeding, moet je zijn bij de borstvoedingsdeskundigen (zoals lactatiekundigen en dr. Hale )
Over jou medicijn vind ik het volgende aan info bij dr Hale: Het middel is tegen epilepsie en manische depressiviteit. Het is dan ook seditief (kalmerend) Het kan genomen worden tijdens het borstvoeden, en er zijn geen negatieve effecten bekend. Wel wordt aangeraden dat de baby in de gaten wordt gehouden, of het niet suffig wordt. Dit ivm die seditieve werking van het middel. De dosis die overgaat kan oplopen tot 22% in het bloedplasma, vergeleken met moeders plasma (kan oplopen tot, maar kan dus ook lager blijven) Dit betekent niet dat je zoontje 1/5 zou krijgen van jouw dosis, maar 1/5 van jouw dosis per kg lichaamsgewicht. Dus (even fictieve getallen), waar jij 100 eenheden per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgt, krijgt hij slechts 20 eenheden per kilo binnen. Ik hoop dat ik te volgen ben Een opvallend detail wat bij de onderzoeken naar voren komt, is dat de baby na de eerste maand postpartum (na de geboorte) zakt qua % medicatie in t bloedplasma, er komt dus blijkbaar meer binnen via de eerste melk, of misschien wordt er minder opgenomen wanneer baby’s ouder worden, omdat bijvoorbeeld de darmpjes rijper zijn dan. Wat de reden ook is, na 1 maand krijgt t kind steeds minder binnen, vooral de eerste weken zijn dus ‘tricky’.
Als jij hem graag aan de borst zou willen, dan kun je dat dus doen!! Als je melk hebt, en je wilt zelf, dan is t na 4 dagen ECHT nog niet te laat! Trust me, been there, done that Laat je leiden door een lactatiekundige (Gonneke is een goede, en kent dr. Hale, sterker nog, zij heeft me naar zijn info verwezen destijds) en ga er gewoon voor!! Als je je niet lekker voelt bij het idee dat hij de eerste maand relatief veel binnen zou krijgen, kun je misschien zelfs kiezen voor half/half. Om de beurt voeden en kolven/weggooien (en dan dus flesje kv erin ) Zo halveer je de hoeveelheid medicijn, verleert hij zijn zuigtechniek niet, hou je je produktie op gang, en dan kun je na een maandje langzaam gaan switchen, steeds meer mamamelk, steeds minder kv
Zo, heel pleidooi. Niet om maffia-achtig op je in te hameren, want BV of KV is jouw keuze!! Maar om je te laten weten dat je dus inderdaad die keuze hebt!
Succes!
*kruipt weer weg uit BV-hoekje *
Niek ben het ZOOOO met je eens…
Zelfs na 4 dgn, zelfs na weken, kan je relacteren…
Vlinder, die hier ook heeft gereageerd heeft dat gedaan… PETJE AF…
Dus die mogelijkheid is er… Ik zou zelf ook gaan kolven, je borsten gaan nu echt niet met 1 dag ineens stoppen met de melkstroom als je eergisteren nog overloopt onder de douche…
sweet: maar je gebruikte eerst toch al depakine? waarom moet je dan eerst een neurologisch onderzoek ondergaan? je kan dan toch gewoon weer terug naar de depakine overstappen of zie ik dat nu verkeerd :think:
@enidan23 wrote:
sweet: maar je gebruikte eerst toch al depakine? waarom moet je dan eerst een neurologisch onderzoek ondergaan? je kan dan toch gewoon weer terug naar de depakine overstappen of zie ik dat nu verkeerd :think:
Zie je niet verkeerd maar ze willen die overstap niet ‘zomaar’ maken zeggen ze.
Wat vind je van de tekst van Niek!
@faizaa wrote:
Wat vind je van de tekst van Niek!
Interessant, had het net pas echt duidelijk gelezen. Vanmiddag alleen even snel vluchtig in grote lijnen.
Ik zou vandaag de LK bellen maar door het nieuws van de apotheek was ik terleurgesteld en wou ik niet meer, dus doe ik het morgen alsnog, horen wat zij precies te zeggen hebben, of ze evt langs willen komen of telefonisch consult wil doen om de voor en tegens etgen over elkaar te zetten (vele voors natuurlijk.) en goed uit te zoeken wat betreft mijn medicatie.
Maar nu verdiep ik me er even niet in, Riley heeft namelijk vandaag een dip dag en is erg ziek geweest, dat er zelfs ‘ziekenhuis’ ter sprake is gekomen, gelukkig is hij net wonder boven wonder erg opgeknapt.
Succes :thumbup: en beterschap voor Riley… :hug:
ze willen die overstap niet zomaar maken?
voor je zwangerschap gebruikte je al depakine, in je zwangerschap ben je helemaal gestopt met de medicatie omdat je borstvoeding wilde geven… in overleg met je neuroloog.
na je bevalling schrijven ze je ineens lamotrigine voor wat dus niet met borstvoeding samen gaat… is daar ook een neurologisch onderzoek voor geweest dan?
das dan toch ook een overstap? ik had het niet eens geslikt denk ik… je hebt met je eigen neuroloog afgesproken dat je borstvoeding zou geven dan moeten ze niet ineens met een of ander middel aankomen wat niet met borstvoeding samen gaat… terwijl er dus zat middelen zijn die wel met borstvoeding samen gaan.
als je echt borstvoeding wil geven, zou ik dus mooi op mn strepen gaan staan en het er eens met je eigen neuroloog overhebben,.
en tot die tijd blijven kolven zodat de melk blijft stromen.
iig beterschap voor riley en veel sterkte :-*
Mijn man heeft gisteren eens met zn broer gebeld, die is dus apotheker en hij zegt ook dat om een overstap te maken er idd een onderzoek nodig is, je mag niet ‘zomaar’ overstappen… een medicijn moet bij je passen… maar ik lees net dat je al bekend bent met depakine… Dus dan is een onderzoek overbodig toch, kost alleen maar tijd… Wil je zelf wel BV geven, sweet… Het is geen ramp om te zeggen dat je het eigenlijk gewoon niet wilt hoor meis, :-*
@enidan23 wrote:
ze willen die overstap niet zomaar maken?
voor je zwangerschap gebruikte je al depakine, in je zwangerschap ben je helemaal gestopt met de medicatie omdat je borstvoeding wilde geven… in overleg met je neuroloog.
na je bevalling schrijven ze je ineens lamotrigine voor wat dus niet met borstvoeding samen gaat… is daar ook een neurologisch onderzoek voor geweest dan?
das dan toch ook een overstap? ik had het niet eens geslikt denk ik… je hebt met je eigen neuroloog afgesproken dat je borstvoeding zou geven dan moeten ze niet ineens met een of ander middel aankomen wat niet met borstvoeding samen gaat… terwijl er dus zat middelen zijn die wel met borstvoeding samen gaan.
als je echt borstvoeding wil geven, zou ik dus mooi op mn strepen gaan staan en het er eens met je eigen neuroloog overhebben,.
en tot die tijd blijven kolven zodat de melk blijft stromen.
iig beterschap voor riley en veel sterkte :-*
Zo zou ik het ook doen idd… :thumbup:
@faizaa wrote:
Mijn man heeft gisteren eens met zn broer gebeld, die is dus apotheker en hij zegt ook dat om een overstap te maken er idd een onderzoek nodig is, je mag niet ‘zomaar’ overstappen… een medicijn moet bij je passen… maar ik lees net dat je al bekend bent met depakine… Dus dan is een onderzoek overbodig toch, kost alleen maar tijd… Wil je zelf wel BV geven, sweet… Het is geen ramp om te zeggen dat je het eigenlijk gewoon niet wilt hoor meis, :-*
Ik wil wel BV geven hoor Fai, heel graag zelfs. Daarom heb ik nu ook een kolf apparaat, en afspraak voor over 2 weken in het ziekenhuis met de neuroloog.
Hoezo geef je niet aan dat je overstapt op Depakine… deze kan samen met BV, je hebt het al gebruikt dus je weet dat dit medicijn past bij jou… Kijk eens wat ie ervan zegt,
@faizaa wrote:
Hoezo geef je niet aan dat je overstapt op Depakine… deze kan samen met BV, je hebt het al gebruikt dus je weet dat dit medicijn past bij jou… Kijk eens wat ie ervan zegt,
Hij belt me morgen nog is, want had idd gevraagd of hij zsm medicatie switch wou doen . En morgen zou hij verdere instructies krijgen, hij zei 'Hoop dat je zelf langs de apotheek kan '… dus ik heel droog, nou me vriend kan ook lopen hoor ‘Nou dan is het goed, je hoort het morgen’. :mrgreen:
Ik bedoelde dus, kijk… als jij geen BV wilt geven, dan klaar… want ik ben nu aan het pushen omdat ik denk: zij wilt heel graag en wordt tegengewerkt… dat vind ik gewoon not done en dannnnn ga ik je proberen te motiveren, snap je… Als jij het niet ziet zitten, ja klaar… houdt het op… maar echt, je moet vechten hoor voor de BV want in de medische wereld zijn ze vaak nog niet altijd pro-bv bezig…
Toen ik in het ziekenhuis lag heb ik nog van een Kokker Hellen een boek gekregen van VBN en borstvoeding icm medicijnen… heb ik veel aan gehad, broer van mijn man heeft veel uitgezocht (en heb geen contact met Azzy’s fam maar ik was desperate dus gezegd: bel em maar en zeg maar dat het heeeel belangrijk is) Ik heb Azzy info laten zoeken op bv.com… Hij heeft de labeltjes overgeschreven van de infuus zakken om te checken of er geen alternatief was… enz enz… Ik heb de eerste dagen gekolft en er kwam niks op gang, ik was echt doodziek…
Daarna was ik er flauw van, beeb aan de borst gedaan… melk kwam… heb 3 longartsen omver moeten lullen op de Fai manier :roll: want ja, ze komen net op n tijdstip dat ik daar alleen lag… Azzy was weg… 2 gyneacologen tegen moeten werken laat staan al die verpleegkundigen die met een schuin oog naar binnen keken: daar is die bv-gek… :mrgreen:
Uiteindelijk wist ik dat ik het goed deed, ik heb ook gezegd als er echt geen alternatief is dan stop ik tijdelijk,krijgt hij KV en pak het daarna weer op… ga wel kolven… maar er was WEL een alternatief en daar heb ik voor gepleit… ik ben geen meid die hoog opgeleid is of zo… of die heel netjes kan praten… ik vloek en ik krijg een rooie kop en ik stotter en ik word boos… maar ik heb het ze wel duidelijk gemaakt… op MIJN manier… omdat het mijn passie is… en als je dat hebt, dan kom je er wel…
@faizaa wrote:
Vlinder, die hier ook heeft gereageerd heeft dat gedaan… PETJE AF…
:-* Tnx
Als je het echt zo graag wil de bv, zou ik echt alles op alles zetten. Het zou zonde zijn als je later spijt krijgt en verdriet hebt omdat je niet hebt doorgezet.
Ik blijf dit topic volgen, zou fijn zijn als je toch bv kunt geven aan je kleine mannetje!
En Sweet, wat zei ie afgelopen vrijdag?
ik ben ook benieuwd… :mrgreen:
Ik kan niet overstappen naar Depakine, omdat ik daar nog wel epileptische aanvallen door heen heb gekregen.
(Het gaat erom dat mijn epileptische aanvallen bijna geheel uitblijven vanwege Riley.)
Hij heeft me volledig dossier opgevraagd uit Beverwijk vandaan (mijn officieele neuroloog zit daar.) en het gaat gewoon niet.
@Sweet-Love wrote:
Ik kan niet overstappen naar Depakine, omdat ik daar nog wel epileptische aanvallen door heen heb gekregen.
(Het gaat erom dat mijn epileptische aanvallen bijna geheel uitblijven vanwege Riley.)
Hij heeft me volledig dossier opgevraagd uit Beverwijk vandaan (mijn officieele neuroloog zit daar.) en het gaat gewoon niet.
Overigens gaat hij nu heel snel opzoek naar iets anders.