Ik mag geen Borstvoeding geven tot me grote spijt…
Ik wilde het heel graag en ben daarom gestopt met medicatie in mijn zwangerschap, maar omdat de gynaecoloog en de neuroloog het niet goed vonden om geen medicatie meer te nemen ben ik meteen gestart na mijn bevalling met Lamotrigine 100. Voor epilepsie.
Dit om te voorkomen dat ik een Epilepsie aanval krijg terwijl ik Riley in mijn armen heb.
Ik begrijp het wel, maar ben heel erg verdrietig om geweest, al weet ik dat kindjes van KV ook groot worden had ik toch liever dat echte ‘Mama melk!’.
Ik heb dus wel last van stuwing, elk geval me borsten zijn gigantisch gegroeid (van B naar D/E.) Ik heb een ‘te kleine’ BH aan op advies van VK. (heb er ook zoogcompressen in.)
Maar toch net na het douchen spoot zowat doorzichtige/ wittige melk er uit.
En gaan me borsten toch echt wel pijn doen nu…
Wat kan ik er nog meer tegen doen?
die bh moet je echt dag en nacht aanhouden, ook met douchen aan houden. wat de stuwing betreft kan het verlichting geven en witte kool bladeren op te doen, kneus de bladeren wel even in de hand zpdat de nerven open springen.
wat erg dat je geen bv mag geven :hug:
niet te veel eraan zitten en laat het maar wegspoelen onder de douche zet gewoon de kraan er maar even op :hug:
verder inderdaad een strakke bh en mischien even wat koelen met wat gecrusht ijs in een zak en in een theedoek gewikkeld, hier vond ik dat echt een veraaaaademing!
en geloof me na een dag of 7 is het ineens klaar met de pijnlijke borsten.
veel sterkte en natuurlijk nog van harte gefeliciteeeeerd! :inlove:
Misschien is dit wat voor jou:
http://www.epilepsienukanhetbeter.nl/site/archief/medische_artikelen/medisch9.htm
Ik lees op internet nl dat er medicijnen zijn die evengoed samenkunnen met BV… ivm jouw epilepsie…
Artsen zeggen als snel dat er iets niet samenkan zonder verder te kijken…
@lonneke1980 wrote:
die bh moet je echt dag en nacht aanhouden, ook met douchen aan houden. wat de stuwing betreft kan het verlichting geven en witte kool bladeren op te doen, kneus de bladeren wel even in de hand zpdat de nerven open springen.
Ik sluit me verder aan bij Lonneke.. en ook, ga er zelf niet teveel aanzitten.. daarmee stimuleer je alleen maar..
Wat jammer hoor, van je BV.. je hebt melk genoeg blijkbaar.. :(
Carbymal en Tegretol en het merkloze Carbamazepine
Volgens mij is Carbymal de merknaam en Carbamazepine de werkzame stof… Dit middel komt in de moedermelk terecht. Deze hoeveelheid is niet schadelijk voor je kindje…
De broer van mijn man is apotheker… kan het hem zo na laten kijken… of wat hierboven staat ook klopt…
Je kindje kan nu nog gewoon aan de borst nl… dat pakt ie wel weer op…
Dit zijn trouwens niet de enige medicijnen die samen schijnen te gaan… er zijn er een paar…
Mijn vriend leest net dat Depakine dus kon, en dat slikte ik voor me zwangerschap, en ik mocht dat niet meer vanwege me zwangerschap en bv.
net als dit:
Van de nieuwe middelen lamotrigine (Lamictal®), topiramaat (Topamax®), gabapentine (Neurontin®), levetiracetam (Keppra®) is nog weinig bekend over de mate waarin ze in de moedermelk terechtkomen, en hoe het kinderlichaam ze verwerkt. Over het algemeen veroorzaken de nieuwe middelen minder bijwerkingen dan de oude. Mijn advies is dan ook om borstvoeding te geven als de moeder dat wil. Mocht het kindje suf worden of slechter gaan drinken, kan een bloedspiegel bepaald worden om te zien of de symptomen met de medicijnen te maken hebben, of met iets anders.
Ik slik Lamotrigine .
Ik ga morgen de neuroloog bellen, en de apotheek, want ik heb genoeg melk al sinds week 20 is de melk productie op gang gekomen.
http://users.skynet.be/claire.rennies/epilepsie.htm
google maar eens op epilepsie en borstvoeding geven…
sommige medicijnen zijn uit den boze maar er zijn er genoeg die samengaan…
de voordelen van BV zijn zó groot dat ze opwegen tegen de inname van medicijnen waarbij een klein gedeelte terecht komt bij de baby…
voorbeeld:
je kan beter BV geven én roken… dan KV geven en niet roken… ZO goed is BV…
@Sweet-Love wrote:
Mijn vriend leest net dat Depakine dus kon, en dat slikte ik voor me zwangerschap, en ik mocht dat niet meer vanwege me zwangerschap en bv.
net als dit:
Van de nieuwe middelen lamotrigine (Lamictal®), topiramaat (Topamax®), gabapentine (Neurontin®), levetiracetam (Keppra®) is nog weinig bekend over de mate waarin ze in de moedermelk terechtkomen, en hoe het kinderlichaam ze verwerkt. Over het algemeen veroorzaken de nieuwe middelen minder bijwerkingen dan de oude. Mijn advies is dan ook om borstvoeding te geven als de moeder dat wil. Mocht het kindje suf worden of slechter gaan drinken, kan een bloedspiegel bepaald worden om te zien of de symptomen met de medicijnen te maken hebben, of met iets anders.
Ik slik Lamotrigine .
Ik ga morgen de neuroloog bellen, en de apotheek, want ik heb genoeg melk al sinds week 20 is de melk productie op gang gekomen.
Lieve schat, en ik bedoel het niet verkeerd... maar waarom heb je dit niet van tevoren uitgezocht.. ik geloof dat jij ook een lastige laatste periode hebt gehad, niet? Van je zwangerschap? Ik snap dat je dan wat anders aan je hoofd hebt maar weet je, als je van tevoren dit uitzoekt, sta je ZOOOO sterk tegenover die mannetjes in witte jasjes.. :wink:
Artsen weten vaak niks van BV.. hebben tijdens hun hele studietijd misschien maar 3 uur gespendeerd aan het stukje BORSTVOEDING.. en je zult als mama moeten vechten voor BV want het wordt niet altijd serieus genomen..
Ja zit nu gewoon in tranen omdat de neuroloog & gynaecoloog Riley zo van me borst afhaalden en gezegd 'Mag niet. :naughty: ’
Ik zou SOWIESO de apotheek bellen… en vragen naar de apotheker zelf, die moet aanwezig zijn in de apotheek… verder, een LK inschakelen, desnoods een telefonisch consult…
Gonneke van Veldhuizen is een goede LK… zij schrijft volgens mij ook mee op het borstvoedingsforum… is net als hier op kok even aanmelden en dan pb je daar een LK…
Of je laat er een komen, betaal je wel centjes voor maar goed KV doesn’t come cheap… :silenced:
@Sweet-Love wrote:
Ja zit nu gewoon in tranen omdat de neuroloog & gynaecoloog Riley zo van me borst afhaalden en gezegd 'Mag niet. :naughty: ’
Ik heb 3 longartsen aan mijn bed gehad & 2 gynaecologen en ze hebben me 3,5 week lang gezegd, geen BV voor jou… de gynaecoloog vroeg me: wat is er dan zo goed aan BV eigenlijk… zal nooooit meer vergeten… ik kon haar niet eens goed antwoord geven, MOEST ZOOOO LACHEN… kon haar gewoon echt niet meer serieus nemen… :silenced:
Ik heb het uitgezocht toen ik het slikte, en heb zelfs gevraagd ofh et echt geen kwaad kan, mijn neuroloog heeft tot week 35 volgehouden dat het geen kwaad kon en na de geboorte Riley meteen aangelegd mocht worden.
Hij zei als je het niet vertrouwd stappen we over naar Depakine als je dat beter lijkt.
En ten ik bevallen was hebben ze hem aangelegd, en 2 min daarna kwamen ze binnen haalde hem van me borst en zeiden 'Nee mag niet!"…
Want ze hadden een neuroloog gesproken, maar niet me eigen neuroloog en er was geen aantekening van…
Ik voel me zo stom…
Sweet ik vind het knap kud voor je… echt…
Het is nu gewoon wat je wilt…
Riley is nog maar 4 dgn… je zou kunnen proberen hem terug aan de borst te leggen… daar zal wel even een stukje geduld voor nodig zijn omdat je geen ervaring hebt met aanleggen en omdat hijzelf pas gaat drinken aan je borst na een aantal dgn… desondanks is het wel mogelijk… en vergeet niet, al dat colostrum wat nu wegstroomt onder de douche zit vollllll superstofjes… :inlove: Ik wil je nergens toe overhalen…ja misschien ook wel hihi, maar ik wilde je even laten weten dat het wel KAN… en dat mocht je dat willen, Riley aan de borst heel goed mogelijk is…
Als je hier in Limbolang woonde zou ik zo langskomen… (niet dat ik er zoveel van weet, maar ik weet zeker dat ik samen met jou zo gaan vechten voor dat jong lekker te laten lurken bij je)
Even serieus, als je over wilt, zou ik niet te lang wachten… morgen een goede LK bellen, probleem voorleggen… en gaaaan met die banaan…
Ik leg hem nu niet aan, maar als de apotheek overstag gaat dan wel!
(Heb bv cursus gehad, misschien heb ik er wat aan.) en ik weet dat het dagen kan duren, maar daarom hebben we ook kv nog in huis dat hij wel genoeg voeding krijgt.
Me vriend staat achter me, heb echt flink lopen janken net, hij zei zelf als het mag gaan we er voor net zo lang tot het toelaat.
Ik zou zelf ook de lactatiekundige vragen… dat zijn de mensen die ECHT verstand hebben van BV… de apotheker ook idd… verder… ALS je ervoor wilt gaan… dan zou ik de KV aan de kant leggen… en AANLEGGEN AANLEGGEN AANLEGGEN… elke 2 uur… en liefst met een LK erbij dat zij kan kijken of ie ook goed aan de borst ligt… meis, de melk heb je… dus dat scheelt al…
Ik ga zeker een LK informeren evt telefonisch en dan maar langskomen, KV word ook op den duur prijzig, en ja aanleggen aanleggen aanlegegn ik weet het , maar ben erg bang dat hij misschien dan te weinig krijgt het is echt nood oplossing als BV niet genoeg is.
Morgen ga ik bellen zodra ik wakker ben , nou ja uurtje daarna want ik ben 07.00 uur me bed uit;) en zodra ik groen licht krijg, maak ik me zoon wakker en drinken zal ie :inlove: Ik leg hem gewoon aan, en bel dan de LK zowiezo, maar probeer hem wel aan te leggen meteen. Want LK is hier vanaf 12.00 uur bereikbaar… (ja heb alles opgezocht…) en ik wil daarvoor zowiezo geprobeerd hebben.
Ja ok ik snap je gevoel wat KV betreft wel… maar goed, die melkstroom is al op gang… geef het een paar dagen… lekker aanleggen… en dan komt het wel goed… ik hoop dat je morgen wat wijzer bent… :-*
En al gebeld? Ik hoop zo voor je dat het kan!