geen babygroep en maar 1 leidster

Vanaf volgende week gaat onze dochter (4 mnd) elke vrijdag naar het kdv.

Nou was ik in de veronderstelling dat ze in een babygroep zou komen (ben een keer op een dinsdag wezen kijken en toen waren er 2 groepen en op hun site hebben ze het ook over een aparte babygroep). Onze dochter gaat dus op vrijdag en wat blijkt: die dag is het er zo rustig dat ze de enige baby is en er dus helemaal geen babygroep is! Verder zijn er wel 3 kindjes in de leeftijd van 2,5 tot 3 jaar, best een leeftijdsverschil dus. Onze dochter komt bij hen in de groep.

Ook blijkt er maar 1 leidster te zijn die de hele dag van 7.00 tot 18.00 werkt. Nou heb ik op zich wel vertrouwen in haar voor zover ik dat kon inschatten, maar zij zal toch ook wel eens pauze hebben?? :think:



Moet ik hier nou een punt van maken? Had het wel prettig gevonden als ik had geweten dat de groepssamenstelling op vrijdag zo anders is. Ik vind mijn meisje met 4 maanden echt nog zo klein tussen die rondstuivende peuters :frowning:

Gebeurt dit op andere kdv ook?

Hier heb je horizontale en verticale groepen.

De babies ondervinden helemaal geen ‘last’ van ‘rondstuivende’ peuters.



De peuters zijn juist heel lief voor de babies.



Een leidster op 4 kids lijkt mij heel mooi… :smiley:



Ik zou het even aankijken en als je echt het gevoel hebt dat het niet werkt een gespek aanvragen

In een verticale groep mag een leidster 6 kindjes alleen hebben. Dus 4 kindjes is heel goed werken.

En met die 3 andere kindjes in die andere leeftijd, reken maar dat je meisje genoeg aandacht krijgt!

Ik denk dat K. heel veel kusjes gaat krijgen en veel geknuffeld gaat worden want met 3 andere grotere peuters zal er veel geknuffeld worden!



1 leidster op 4 is geweldig, hier 1 leidster op 4 baby’s en dan zitten er ook nog 4 dreumessen in de groep (1-2 jaar ) ( en dat dan met 2 leidsters)



in de pauze zullen de kinderen naar de andere groep gaan, zo werkt het meestal. 7-18 voor 1 leidster vind ik wel erg veel, dat mag officieel volgens mij niet eens? maar ik denk dat 1 er leidster van 7-16.00 werkt ofzo en de ander 9-18… als er in de andere groep net zoveel kids zitten, moet dat geen probleem zijn!

Bij ons op de vrijdag is het ook rustig , en dan worden de groepen samengevoegd. (financieel oogpunt)

4 kindjes op 1 leidster is prima te doen



van 7.00-18.00 mag wel mits er 3 kwartier pauze gehouden wordt , dan zullen ze wel inspringen vanuit andere groepen.

Hier gaat dat ook zo en zijn er geen problemen. Marijne is op dit moment de ‘moeder’ van de groep :smiley: :inlove: . Heel bezorgd als de kleine kindjes huilen, komt ze een speen of een popje brengen :inlove:



Soms komt ze bij een andere groep erbij als het heel rustig is. Dat vind ik minder prettig dan 1 leidster voor 4 kindjes. Gastouders doen dat immers ook zo? Die hebben ook geen pauze.



Ik zou het gewoon even aankijken hoe het gaat.

Bedankt voor jullie reacties!

Het zal ook allemaal wel meevallen, was even wennen aan het idee dat ze niet tussen babies komt zoals ik had verwacht (had tijdens een slapeloze nacht visioenen van mijn dochter tussen rondvliegende duplo en speelgoedauto’s… :oops: ). De leidster zei ook al dat ze waarschijnlijk echt een prinsesje zou zijn tussen die andere kindjes.



Maarre, er is dus geen andere groep of leidster op vrijdag op die locatie van het kdv… Vandaar dus ook mijn vraag hoe die leidster dat doet in haar eentje op een werkdag van minstens 11 uur??

Ik zal anders de organisatie wel even bellen.

Ik kan me je zorg wel voorstellen. Wat als er iets met een kindje gebeurt? En er moet actie ondernomen worden. Als je op een kantoor werkt mag je ook niet alleen. Ik vind het dus wel raar dat een leidster met 4 kleine kindjes in een gebouw werkt. Dat zou mij ook niet lekker zitten. Zelfs al mag het.



Daarnaast is het natuurlijk heel jammer dat je kindje niet bij leeftijdsgenootjes zit. Ivm spelen ( in de toekomst :wink: ) en vriendjes maken. Ja, natuurlijk zal ze als een prinsesje behandelt worden door de andere kinderen. Maar het is ook wel belangrijk voor je meisje om zich aan leeftijdsgenootjes op te trekken. Anders had je misscien wel gezocht naar een andere opvang voor je meisje. Gast ouder ofzo of iemand thuis.

Wij mogen niet alleen in het gebouw zijn met de kindjes.

Dit voor als er iets met jou gebeurd en er niemand is om je te helpen.



Ik zou het op dat punt vooral wel aankaarten.

1 Leidster op 4 kindjes is heel normaal.



Wij mogen op de babygroep 5 kindjes in ons eentje doen, maar als er een (of meer) kindje van onder het jaar bij is, mogen we er maar 4.

Het zou mij eerlijk gezegd ook niet zo lekker zitten.

Bij ons mag 1 leidster/leider op de groep niet eens.

Minimaal 2 en bovendien zit er tussen alle lokalen glas waardoor alles transparant is.

Op vrijdag zijn er idd ook groepen samengevoegd maar dan zijn er 3 leidsters op 8 kindjes.



Verder kwam mijn zoontje (op een ander kdv dan dat hij nu zit) met 10 maanden in de dreumesgroep terecht en daar werd hij echt ondergesneeuwd.

In zijn wankele pogingen te kruipen en te leren lopen werd hij regelmatig onder de voet gelopen.

Ook speelde de groep vaak buiten, ook als het fris was. Best lekker natuurlijk maar als kruipertje op de koude grond heb je het eerder koud dan de dreumesjes die al rondholde.

Ik vond het leeftijdverschil daar echt wel een probleem.

En zoals hierboven al genoemd, is het ook lastig vriendjes maken. Op die leeftijd is een half jaar leeftijdverschil al een enorm verschil in ontwikkeling.

Kortom, ik zou er niet voor kiezen.

Aan de andere kant…als het maar voor 1 dag is… Mijn zoon ging 3 dagen, dat is dan ook wel weer een verschil.

Maar het veiligheidsaspect blijft natuurlijk wel.

Maar vinden jullie een gastouder dan ook te gevaarlijk? Dat is hetzelfde toch? Die is ook alleen thuis met kindjes…

Ik zie het verschil niet zo. De deur van het kdv is ook gewoon dicht, daar kan niemand zomaar naar binnen lopen.



Vriendjes maken zou ik me met 4 maanden nog geen zorgen over maken 8)

Een gastouder is thuis. Vaak met buren in de omgeving. Maar ik heb daar zeker over nagedacht en daarom is Max destijds ook naar een kdv geweest. Omdat ik 1 leidster. (gastouder of kdv leidster is voor mij hetzelfde) te riskant vind.



En kindjes van 4 maanden worden ouder he :smiley: En dan hebben ze wel iets aan leeftijdsgenootjes.

een gastouder die 4 kindjes onder haar hoede heeft moet achterwacht hebben die snel ter plaatsen kan zijn bij ongelukjes enz.

ik ben in de gelukkig omstandigheid met meerdere collegas om de hoek en altijd tas met nood spullen bij de hand extra knuffels kinderen tut enz

zodat we als we onverwachts naar buiten moeten spullen bij de hand heb.



zou er wat veiligheid met 4 kindjes op 1 leidster niet zo’n problemen hebben,wat ik begrijp maar 1 kindje wat gedragen moet worden als ze onverwachts snel naar buiten zouden moeten.

Ik werk zelf ook op een kdv en wij mogen nooit alleen in het gebouw zijn. We moeten altijd met 2 personen zijn.

Ik zou maar eens navragen hoe dat zit, want het mag echt niet!

hier ook een groep met alle leeftijden bij elkaar. Ikvind het een gezelligheid, en merk echt dat onze dochter van bijna 4 meer bewust is van baby’s dan dat ik wel eens zie bij andere mensen…



Zit het gebouw echt alleen? of staat er eens chool bij oid? Hier zit de kdv bij de school aan, en er zijn dagen dat er ook heel weinig kindjes zijn, of s middgs laat, en dat ze dan de school in kunnen seinen als er iets mis is.

@Mirretje2 wrote:

Wij mogen niet alleen in het gebouw zijn met de kindjes.

Dit voor als er iets met jou gebeurd en er niemand is om je te helpen.



Ik zou het op dat punt vooral wel aankaarten.

1 Leidster op 4 kindjes is heel normaal.



Wij mogen op de babygroep 5 kindjes in ons eentje doen, maar als er een (of meer) kindje van onder het jaar bij is, mogen we er maar 4.
Net wat Mirretje zegt.

Alles mag, behalve het alleen in een gebouw zijn.

Heb gebeld met de klantenservice. Ze werken op vrijdag met een telefonische achterwacht.

Er zit wel een school naast het kdv, maar die hebben nu natuurlijk vakantie, dus daar heb je dan niet zo veel aan.



@Krabje wrote:

Ik werk zelf ook op een kdv en wij mogen nooit alleen in het gebouw zijn. We moeten altijd met 2 personen zijn.

Ik zou maar eens navragen hoe dat zit, want het mag echt niet!




Staat dit ergens vastgelegd dan, dat het echt niet mag? De organisatie werkt volgens het convenant kwalitiet kinderopvang. Heb dat vluchtig doorgelezen, maar zie daar niks over in staan.

Wil ze er wel op aanspreken, maar dan moet ik wel iets hebben…

@elisabeth wrote:

Heb gebeld met de klantenservice. Ze werken op vrijdag met een telefonische achterwacht.

Er zit wel een school naast het kdv, maar die hebben nu natuurlijk vakantie, dus daar heb je dan niet zo veel aan.



@Krabje wrote:
Ik werk zelf ook op een kdv en wij mogen nooit alleen in het gebouw zijn. We moeten altijd met 2 personen zijn.

Ik zou maar eens navragen hoe dat zit, want het mag echt niet!




Staat dit ergens vastgelegd dan, dat het echt niet mag? De organisatie werkt volgens het convenant kwalitiet kinderopvang. Heb dat vluchtig doorgelezen, maar zie daar niks over in staan.

Wil ze er wel op aanspreken, maar dan moet ik wel iets hebben…


Ja het staat in de beleidsregels van de kindeopvang in artikel 3, punt 11 en 12



Hier even een stukje



Artikel 3. Dagopvang
  1. Bij dagopvang vindt de opvang plaats in stamgroepen, met dien verstande dat in een groep:

    a. in de leeftijd tot één jaar gelijktijdig ten hoogste twaalf kinderen aanwezig zijn;

    b. in de leeftijd tot en met drie jaar gelijktijdig ten hoogste zestien kinderen aanwezig zijn, waaronder ten hoogste acht kinderen in de leeftijd tot één jaar.
  2. De houder deelt de ouder en het kind mee tot welke stamgroep het kind behoort en welke beroepskrachten op welke dag aan welke groep zijn toegewezen.
  3. Aan een kind worden ten hoogste drie vaste beroepskrachten toegewezen, waarvan per dag ten minste één beroepskracht werkzaam is in de groep van dat kind. Deze beroepskrachten zijn tevens aanspreekpunt voor de ouders van het kind.
  4. Een kind maakt gedurende de week gebruik van ten hoogste twee verschillende stamgroepruimtes.
  5. Het vierde lid is niet van toepassing bij speciale activiteiten, beschreven in het pedagogisch beleidsplan.
  6. Het tweede, derde en vierde lid zijn niet van toepassing op kinderen die gebruik maken van opvang op dagen die per week verschillen.
  7. Bij dagopvang bedraagt de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal feitelijke aanwezige kinderen ten minste:

    a. één beroepskracht per vier kinderen in de leeftijd tot één jaar;

    b. één beroepskracht per vijf kinderen in de leeftijd van één tot twee jaar;

    c. één beroepskracht per zes kinderen in de leeftijd van twee tot drie jaar;

    d. één beroepskracht per acht kinderen in de leeftijd van drie tot vier jaar.
  8. Het aantal beroepskrachten, bedoeld in het zevende lid, bij een gemengde leeftijdsgroep wordt bepaald aan de hand van de voor de aanwezige leeftijdscategorieën geldende maximale aantallen kinderen, waarbij aan het eind van de berekening naar boven kan worden afgerond.
  9. Indien kinderen bij (spel)activiteiten de stamgroep verlaten, is het eerste lid niet van toepassing.
  10. Indien bij dagopvang per dag ten minste tien aaneengesloten uren opvang wordt geboden, kunnen, in afwijking van het zevende, achtste of negende lid, voor ten hoogste drie uren per dag, met uitzondering van de uren tussen 9.30 en 12.30 uur en 15.00 en 16.30 uur, minder beroepskrachten worden ingezet, met dien verstande dat ten minste de helft van het aantal beroepskrachten, vereist op grond van het zevende of achtste lid, wordt ingezet. In de periode vóór 9.30 uur en na 16.30 uur kan de in de eerste volzin bedoelde afwijkende inzet van beroepskrachten ten hoogste anderhalf uur aaneengesloten bedragen en in de (pauze)periode tussen 12.30 uur en 15.00 uur, ten hoogste twee uren aaneengesloten en niet langer dan de duur van de middagpauze.

    11. Indien op grond van het tiende lid slechts één beroepskracht in het kindercentrum wordt ingezet, dient ter ondersteuning van deze beroepskracht ten minste één andere volwassene in het kindercentrum aanwezig te zijn.
  11. Indien op grond van het zevende of achtste lid slechts één beroepskracht in een kindercentrum aanwezig is, dan dient de ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten te zijn geregeld.



    Voor het hele overzicht van alle beleidsregels moet je even hier kijken en het pdf bestand openen. Hier staat het stuk van hierboven dus in.

    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang/documenten-en-publicaties/besluiten/2011/12/19/beleidsregels-kwaliteit-kinderopvang-en-peuterspeelzalen.html

Hoi Krabje, bedankt dat je dit hier neer hebt gezet!

Maar als ik het goed lees, is het dan dus voldoende als er in geval van calamiteiten ondersteuning door een andere volwassene geregeld kan worden, want dat is op grond van het 7e en 8e lid (aantal kinderen en aantal beroepskrachten, want dat is in ons geval de reden dat er maar 1 leidster is). En er staat niet dat er dan standaard altijd een tweede persoon lijfelijk aanwezig moet zijn (telefonische achterwacht is dan kennelijk voldoende?)

Het 10e lid is van toepassing als er meer kinderen en beroepskrachten zijn, waarbij de beroepskrachten dus kennelijk af en toe alleen staan.



Dus volgens mij gebeurt er niks wat wettelijk niet mag. Wat trouwens niet wegneemt dat is ik het zeker geen ideale situatie vind!!

Ben me ook al aan het orienteren op andere kdv in de buurt, maar ik kijk dit wel even aan. De dame van de klantenservice wist me trouwens ook te vertellen dat er voor over een paar maanden nog 2 kindjes (babies) voor de vrijdag zijn aangemeld, dus dan zullen er toch 2 leidsters op de groep gaan komen. En dan is mijn dochter ook niet meer de enige baby, dus dan is het punt van leren omgaan/spelen met andere kinderen ook opgelost.



Bij ons kdv heeft de leidster, als ze alleen is, doorbetaalde pauzes en daarmee heeft ze dan dus ook echt de hele dag de verantwoording voor de groep.

hier hebben de leidsters ook geen pauze hoor! gewoon de hele dag in touw!