geen babygroep en maar 1 leidster

@Krabje wrote:

Ik werk zelf ook op een kdv en wij mogen nooit alleen in het gebouw zijn. We moeten altijd met 2 personen zijn.

Ik zou maar eens navragen hoe dat zit, want het mag echt niet!


Mits er een achterwachtregeling gehanteerd wordt mag het wel hoor! Ongelooflijk, maar waar! Google maar eens op “achterwachtregeling”, je kunt het zo vinden! Neemt niet weg dat ik het ook belachelijk vindt hoor! Maar echt, het mag :roll: Ik heb de bond hier ook al eens over gebeld en deze beaamden het. Er moet alleen iemand anders in het pand aanwezig zijn als er tijdens de “drie uurs regeling” tijdelijk meer kinderen worden opgevangen dan 1 leidster zou mogen doen, tijdens breng- en haal momenten.

@Affie wrote:

@Krabje wrote:
Ik werk zelf ook op een kdv en wij mogen nooit alleen in het gebouw zijn. We moeten altijd met 2 personen zijn.

Ik zou maar eens navragen hoe dat zit, want het mag echt niet!


Mits er een achterwachtregeling gehanteerd wordt mag het wel hoor! Ongelooflijk, maar waar! Google maar eens op “achterwachtregeling”, je kunt het zo vinden! Neemt niet weg dat ik het ook belachelijk vindt hoor! Maar echt, het mag :roll: Ik heb de bond hier ook al eens over gebeld en deze beaamden het. Er moet alleen iemand anders in het pand aanwezig zijn als er tijdens de “drie uurs regeling” tijdelijk meer kinderen worden opgevangen dan 1 leidster zou mogen doen, tijdens breng- en haal momenten.


Bij ons binnen de stichting mag het dus absoluut niet. Ook niet met achterwacht regeling.

Ik werk ook op een kinderdagverblijf. Wij mogen niet alleen in het gebouw zijn.

@knollie1 wrote:

Ik werk ook op een kinderdagverblijf. Wij mogen niet alleen in het gebouw zijn.




ik weet niet hoe dat bij ons op het kdv is, wij zijn ook nog nooit alleen geweest… maar ik zou al niet helemaal alleen willen openen om 7 uur, zeker in het donker nu.



maar bekijk het eens van een andere kant, thuis ben je ook vaak alleen met je kind(eren). en een gastouder vaak ook.

ik ben ook de hele dag in touw zonder duidelijke pauze met 4 kinderen… :mrgreen:



Nee dat is gekheid natuurlijk. Maar een ervaren moeder of in dit geval een ervaren leidster die met die leeftijdsgroepen vast al langer werkt dan 1 week, zou ik er niet zo een punt mee hebben dat ze een lange dag draait. Moeders van grote gezinnen draaien in die zin ook lange dagen en toch word er dan niet getwijfeld aan diens kunnen en verantwoording. In het geval van een KDV is het een pedagogisch opgeleid ervaren iemand waarvan je professionaliteit mag verwachten die mijn kunnen als moeder misschien wel wat te boven gaat.



En net als dat een baby in een groter gezin niet met duplo en rondvliegende auto’s word geplaagd omdat je als ouder daarin je oudere kinderen ook begeleid, zal dat bij een kdv ook niet het geval zijn.

Hier word thuis niet gegooid met speelgoed, doorgaans zijn ze in een dagopvang pedagogisch nog wat strenger en sneller met ingrijpen en afleiden.



Denk dat het wel goed komt hoor… Voordeel van wat groteren kan juist ook zijn dat je dochter getriggerd word om sneller dingen uit te proberen omdat ze het ziet en ook wil doen.

En vriendjes maken op 1 dag in de week kdv… dat zal wel wat langer duren dan normaal denk ik zo… 1 dag is niet zo veel natuurlijk.



(en jaaa… alle mama’s of ze er nu 1 of 16 hebben maken lange dagen en zijn verantwoordelijk en capabel… :wink: )

@Cell wrote:

ik ben ook de hele dag in touw zonder duidelijke pauze met 4 kinderen… :mrgreen:



Nee dat is gekheid natuurlijk. Maar een ervaren moeder of in dit geval een ervaren leidster die met die leeftijdsgroepen vast al langer werkt dan 1 week, zou ik er niet zo een punt mee hebben dat ze een lange dag draait. Moeders van grote gezinnen draaien in die zin ook lange dagen en toch word er dan niet getwijfeld aan diens kunnen en verantwoording. In het geval van een KDV is het een pedagogisch opgeleid ervaren iemand waarvan je professionaliteit mag verwachten die mijn kunnen als moeder misschien wel wat te boven gaat.



(en jaaa… alle mama’s of ze er nu 1 of 16 hebben maken lange dagen en zijn verantwoordelijk en capabel… :wink: )


Het enige verschil hierin is… Jij draagt de zorg voor je eigen kinderen.

Een pedagogisch medewerker draagt de zorg voor andermans kinderen. Het kostbaarste bezit van een mama.

En daarom vind ik niet dat er maar 1 leidster in het gebouw mag zijn, altijd met zijn tweeen zijn!

Er zal maar wat gebeuren, met een kind van een ander!

Waar… Maar toch, ze hebben wel achtervang toch, al is het telefonisch?



Dat heb je als ouder ook nodig zodra je meer dan 1 kind hebt.



Mies viel een gat in zijn kop en toen belde ik ook meteen mijn schoonmoeder zodat ik direct met hem naar de huisarts kon.



Dat had ik als gastouder ook (ja ben ook gastouder geweest) en toen was ik ook alleen met 3 kinderen, 3 van allemaal andere ouderstellen en ik had geen rijbewijs. Maar voor alles zijn protocollen en voor alles zijn richtlijnen. Ik lees werkelijk niets waarvan ik nou denk… ja echt raar en onwerkbaar.



Hooguit dat ik me heus wel voor kan stellen dat als je hiermee word geconfronteerd 4 maanden na de geboorte van je eerste kostbare bezit, je er wat sneller stress van hebt, dan wanneer je al wat langer meedraait en ziet en hoort dat het toch op veel plaatsen hetzelfde is…

Wat als er een kind geranimeed moet worden? Je gelijk naar het zkh moet??

Dat zijn allemaal zaken waarom je niet alleen mag en kan zijn in het gebouw. Ik vind het niet verantwoord.

Dan vind je een gastouder vast ook niet verantwoord?



De meesten werken toch echt alleen… als ik een kind zou moeten reanimeren dan ben ik ook alleen. Een GO is dat ook.



Sorry, ik zie werkelijk niet waarom dat minder onverantwoord of juist meer verantwoord zou moeten zijn dan een leidster op een kdv alleen.

Wat als jezelf gereanimeerd moet worden en je niet in staat bent om te bellen?

Wat als er een ongewenst persoon in het gebouw is die jou en de kindjes onder schot of wat dan ook houdt en je er van weerhoudt te bellen?



Tuurlijk, misschien erg ver gezocht, maar een ongeluk zit in een klein hoekje…

Het kan wel gebeuren.



Tja… ik denk dat een gebouw minder sociale controle heeft dan een GO, die 99% in een huis gevestigd zit… met naaste buren…

Mirretje je hebt helemaal gelijk. :thumbup:



En sorry Cell, maar hoeveel kinderen heb je alleen als go? :silenced: Een kdv is wel heel wat anders als een gastouder.

Ik mag ik mijn eentje 6 kindjes hebben op de groep. Dan praat ik wel in de leeftijd van 0 tot 4. En dan vind ik het niet verantwoord om met 6 kindjes alleen in het gebouw te zijn…

Een Go ook hoor… ik had er 3 op 2 dagen naast 2 van mijzelf en 4 op vrijdag. Dat is ook verticaal want naast een baby had ik ook kindjes van 3 en 2 middagen ook een meisje van 7 waarbij ik als bso fungeerde.



Maar goed, ik kan me best indenken dat het niet wenselijk is. Maar vind het met 4 kindjes in zijn totaal toch ook niet onoverkomelijk…



Hier zitten alle kdv’s tussen woonhuizen in, onderin flatgebouwen naast winkels of in combi met scholen en bejaardenzorgcentra. Geen van die soort gebouwen ligt geheel alenig en achteraf.



Ik zou dus ook naar de naaste omgeving kijken. Een kdv op een industrieterrein vind ik wat anders als in het gebouw van de bibliotheek…

ik mag als go 5 kindjes tuusen de 0-4 opvangen daarbij nog 1 kindje ouder dan 4 dus max 6 kindjes en ben dan alleen met de kindjes als we teminste niet op pad zijn met collega go en haar kindjes.

wel is er altijd achterban in de buurt maar die moet altijd ingeseint worden dat er hulp nodig is bellen of met iedereen daarheen.



nu moet ik zeggen dat ik in dik 17 jaar gastouder zijn nog nooit gebruik heb hoeven maken van mijn noodopvang,maar vind het wel goed om te weten wat te doen.



zo heb ik altijd noodtas klaarstaan met luiers drinken wat te eten ehbo setje enz enz voor als ik snel het huis uit moet om wat voor reden dan ook.telefoon zitstandaard in mijn broekzak zo vergeet ik hem nooit met alle belangrijke telefoonnr ook ligt hier noodgevallen telefoonlijst met alle kinderen hun ouders tel enz enz erop zodat vreemde zn vraagouders kunnen bellen om de kinderen op te laten halen mocht er met mij iets gebeuren ben tenslotte ook maar een mens :mrgreen:

Elisabeth, hoe is het nu afgelopen/ hoe bevalt het?

Wat ik het vreemdste vind hiervan, is dat de arbeidstijdenwet gewoon overtreden wordt. Je mag niet 11 uur werken zonder pauze! Ik weet niet hoe ze dat verantwoorden naar de buitenwereld?



De arbeidstijdenwet zegt het volgende:

Voor het aantal pauzes dat u heeft en de duur daarvan geldt het volgende:


  • Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.
  • Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.
  • In collectieve afspraken (bijvoorbeeld in uw cao of tussen uw werkgever en de ondernemingsraad) kunnen bepalingen staan over minder of kortere pauzes dan de bovengenoemde. U heeft in ieder geval minimaal 15 minuten pauze als u langer dan 5,5 uur werkt.