Deze ronde gaan we voor het eerst gebruik maken van ovulatietesten. Ik heb de testen van matcare. Daar staat in dat je minimaal 4 uur niet mag plassen, hoe ga ik dat nu voor elkaar krijgen?
Zijn er nog meer meiden die bezig zijn met ovulatie testen en er al ervaring mee hebben en er over willen kletsen?
Jorien,
Gewoon 's ochtends direct na het opstaan testen! Je moet overigens ook iedere dag op dezelfde tijd testen, dus dan is 's ochtends wel zo makkelijk.
Succes, mouse
He Mouse, bedankt voor je reactie, maar dat mag dus juist niet volgens de gebruiks aanwijziging. Ik ga het morgen maar weer opnieuw proberen, tussen de middag eind van de dag hoef ik niet zo vaak naar de wc.
Ik ga om half 2 voor het laatst naar de wc en dan niet meer op het werk. Als ik om 5 uur a half 6 thuis kom, ren ik gelijk door, maar oeffffffffffffffffffffffffffffffff errug zwaar!
Vandaag, gaan we het weer proberen, gisteren is het dus niet gelukt, vind het niet zo heel erg aangezien ik nog geen eisprong verwacht. Ik zit nu al op 2uur en 20 minuten, moet het dus nog ruim anderhaf uur ophouden. Ben benieuwd.
Hoi, ik ben gisteren begonnen met de ovu testen en ook van de matcare.
Ik zit dus ook dat ik niet wil testen op mijn werk. Dus hier ook weinig drinken en ophouden tot ik thuis ben tegen half 7.
Ik heb voor een paar maand geleden ook de testen gebruikt maar voor 5 dagen en dat was dus tekort. Ik heb nu testen voor 10 dagen. Ben erg benieuwd hoe het gaat. Iemand van de stoppers is er wel zwanger door geworden. Dusssss ik heb goede hoop.
Liefs, Chantal.
@Krabje wrote:
Hoi, ik ben gisteren begonnen met de ovu testen en ook van de matcare.
Ik zit dus ook dat ik niet wil testen op mijn werk. Dus hier ook weinig drinken en ophouden tot ik thuis ben tegen half 7.
Ik heb voor een paar maand geleden ook de testen gebruikt maar voor 5 dagen en dat was dus tekort. Ik heb nu testen voor 10 dagen. Ben erg benieuwd hoe het gaat. Iemand van de stoppers is er wel zwanger door geworden. Dusssss ik heb goede hoop.
Liefs, Chantal.
Jouw cyclus lijkt dus heel veel op die van mij.
He, spannend, ook aan de test. Gisteren is het gelukt en vandaag ook. Gisteren stond alleen de controle streep en vandaag als ik heel goed keek zag ik een ienieminie streepje, dus het eitje is aan het groeien…
Ik heb gelukkig nu nog 17 testen liggen, dus 1 cyclus moet gaan lukken.
Mag ik trouwens vragen waaron je ovutestesten gebruikt?
Hier is de reden dat we al sinds october vorig jaar weer in de race zijn voor een kleine, sinds die tijd twee keer een mk gehad en daardoor is cyclus een beetje in de war. Mocht het dit jaar niet meer lukken met zwanger worden, dan willen we het medische circuit in. Om de huisarts voor te zijn wil ik wel een beetje inzicht in mijn cyclus krijgen.
He meiden, hou je niet teveel vast aan die 4 uur hoor, dat is niet nodig. Het gaat er vooral om dat de concentratie goed is dus dat je niet teveel drinkt van te voren! Wanneer je het elke dag rond dezelfde tijd doet komt het echt wel goed hoor! Suc6!!! Mij is het goed bevallen, toen ik ze gebruikte.
Suc6
Ineke
jorien, je kan ook de persona sticks zonder computer gebruiken…werekn prima als ovulatie EN zwangerschapstest
maar en positieve test is helaas geen bewijs voor een eisprong…het follikel kan leeg zijn, of het eitje kan niet springen en een tijdelijke cyste worden…
in de mmm krijg je daar door echo’s wel letterlijk zicht op :shifty:
succes he!
ow en je kan er ook bij gaan tempen…heb je die ook al vast in je zak, want meestal willen ze 3 maanden tempen zien :-*
Ik ben ook weer bijna bezig met de testen van matcare.
Heb ze al een paar maanden geleden een keer gebruikt en toen werkten ze goed.
Had toen op dag 14 of 15 een duidelijke streep :dance:
Nu van het weekend weer beginnen ben ook nu voor de 2e ronde aan het tempen dus hoop dat ik met tempen en de ovulatietesten een beetje goed kan kijken wanneer de beste klustijd is
Ben trouwens vorig jaar okt. met de pil gestopt.
Ik ben deze cyclus voor het eerst ovulatietesten gaan gebruiken van cb. Ik vind de testen duidelijk: ofwel een bolletje ofwel een lachend gezichtje ( ik kijk al uit naar die :mrgreen: )
Ik gebruik de ovulatietesten in combinatie met het tempen, vooral om een beter zicht te krijgen op mijn cyclus en ook omdat we al een heel eind zwanger proberen te worden ( zo’n 3 jaar ondertussen )…
Is het een probleem als ik 's morgens test, Jorien? Ik las dat jij het op de gebruiksaanwijzing zag dat het 's morgens niet mag :think:
Ja, dat staat in de gebruiksaanwijzing van matcare. Je maakt het hormoon nl aan in het eeind van de nacht en dan is het nog niet goed wwarneembaar in de ochtendurine.
Leuk dat zo veel meiden reageren. Ik heb er ook over zitten denken om te gaan tempen, maar weet niet of ik de disipline heb om elke ochtend op het zelfde tijdstip te gaan meten. Misschien de volgende cyclus dubbel op.
Mijn gyn (wat klinkt dat suf…) heeft nog nooit naar een temp-lijst gevraagd. Wel heb ik het 1 maand gedaan en toen kreeg ik een prachtige grafiek en was nog zwanger ook…de maanden daarna deed ik het af en toe maar kon ik er niets uit wijs worden.
Via de site van zwangerenzo.nl kun je een leuke grafiek dowloaden die je dan in kunt vullen.
Gr.
ineke
Eigenlijk apart he, dat elk ziekenhuis weer zijn eigen protocool heeft voor bepaalde behandelingen.
Vandaag was het streepje weer iets donkerder. Ik moest hem bijna overnieuw doen want ik was de test vergeten :oops: Gelukkig zag ik hem na een kwartier in mijn ooghoeken nog liggen en dan mag je de waarde nog aflezen.
Ik vind het wel ontspannend werken, we hoeven nu niet meer te klussen omdat het moet, maar het kan nu weer gewoon omdat het lekker is. Voorheen was er altijd in stemmetje in mijn achterhoofd die fluisterde ‘misschien is het nu de lucky shot’. of vannavond moet het, want stel je voor…
Heerlijk, ben blij met deze uitvinding.
Jorien, ik durf die testen nog niet te vertrouwen, dus wij klussen nog erg vaak :oops:
Hier nog niks te zien na vier dagen testen (op een heel inimini streepje na). Heb vandaag om half 1 getest maar de andere dagen rond 7 uur. Weet niet of dat wat uitmaakt want was toch nog te vroeg met testen.
Maar ga wel door.
Iemand anders al een postivie ovutest gehad?
Liefs, Chantal.
Jorien,…ik sta werkelijk zo :shock: van wat die bijsluiter zegt over de aanmaak van dat hormoon.
KOLDER!
het hormoon neemt gewoon sne(ller) toe tegen de eisprong, en het gaat bij die testen om de concentratie daarvan in de urine…dus idd sochtends testen OF na 4 uur niet drinken.
tempen en discipline :mrgreen:
ik zette gewoon de wekker 2 minuten eerder, ding op het nachtkastje…en klaar :mrgreen:
maar dan moet je wel steeds op hetzelfde tijdstip wakker worden :?
maar een gyn die er niet om vraagt? vreemd…
@Heksje wrote:
Jorien,…ik sta werkelijk zo :shock: van wat die bijsluiter zegt over de aanmaak van dat hormoon.
Kun je dan wel testen met ochtendurine. Het kost me zoveel moeite om 4 uur lang niet te plassen.
Dit stond in de bijsluiter:
Meest gestelde vragen
Klik op een vraag om het antwoord te lezen
Algemeen:
Hoe lang zijn testen houdbaar?
Zwangerschapstesten:
Wanneer kan ik een zwangerschapstest uitvoeren?
Waarom is het beter om ochtendurine te gebruiken?
Wat als ik maar een heel licht tweede streepje zie?
Kan ik tijdens de hele zwangerschap een test uitvoeren?
Ik weet niet wanneer ik ongesteld moet worden. Wanneer kan ik dan een test uitvoeren?
Ovulatietesten:
Waarom is het beter om géén ochtendurine te gebruiken?
Wat als ik geen positief resultaat krijg?
Ik heb een positieve test, wanneer kunnen we dan het beste gemeenschap hebben?
Bestellen en betalen:
Ik heb een email ontvangen dat mijn bestelling is verstuurd, maar ik heb nog niets ontvangen?
Ik heb al betaald, maar heb geen email ontvangen dat de bestelling is verzonden?
Ik ben vergeten mijn ordernummer bij de betaling te vermelden, wat moet ik nu doen?
Algemeen:
Hoe lang zijn testen houdbaar?
Vanaf het moment van aankoop zijn onze testen gegarandeerd minimaal 18 maanden houdbaar.
Terug naar boven
Zwangerschapstesten:
Wanneer kan ik een zwangerschapstest uitvoeren?
U kunt de test uitvoeren vanaf 10 dagen na (eventuele) bevruchting en dat staat gelijk aan ongeveer 4 dagen voor de verwachte menstruatie. Bij een cyclus van 28 dagen kunt u dus testen vanaf dag 24.
Het is bij iedere vrouw verschillend of er dan al voldoende hCG wordt aangemaakt om een positieve test weer te geven; het kan heel goed dat u al 4 dagen voor de verwachte menstruatie een positieve test heeft, maar het kan ook dat u pas twee weken na de gemiste menstruatie pas voldoende hCG aanmaakt om een positief resultaat te krijgen. Gemiddeld testen de meeste vrouwen voor het eerst positief op de dag van de gemiste menstruatie.
Terug naar boven
Waarom is het beter om ochtendurine te gebruiken?
Een zwangerschapstest toont aan of er wel of geen hCG aanwezig is in de urine. Geen hCG = niet zwanger, wel hCG = zwanger (tenzij u een miskraam hebt gehad korter dan 8 weken geleden). De eerste urine van de dag is het sterkst geconcentreerd en bevat dus -bij zwangerschap- de meeste hCG. Als een zwangerschap nog heel pril is (vóór de menstruatiedatum), is er nog niet zoveel hCG in de urine aanwezig en zult u eerder een positieve test hebben met ochtendurine dan met overdag-urine.
Als u al wat langer zwanger bent, bijvoorbeeld al 1 of meer dagen overtijd, dan kunt u gewoon urine van op de dag gebruiken. Dan is het hCG gehalte sterk genoeg om op ieder moment van de dag een positieve test te geven.
Terug naar boven
Wat als ik maar een heel licht tweede streepje zie, ben ik dan toch zwanger?
Ja. Een zwangerschapstest toont aan of er wel of geen hCG aanwezig is in de urine. Geen hCG = 1 streepje, wel hCG = 2 streepjes. Er kan geen tweede streepje (testlijn) ontstaan als u niet zwanger bent. Dus ook als de tweede streep heel licht is, is de uitslag positief en bent u zwanger (tenzij u een miskraam hebt gehad korter dan 8 weken geleden).
Terug naar boven
Kan ik tijdens de hele zwangerschap een test uitvoeren?
Ja. Gedurende de gehele zwangerschap tot een aantal weken na de bevalling is er voldoende hCG aanwezig om een positieve zwangerschapstest weer te geven.
Terug naar boven
Ik weet niet wanneer ik ongesteld moet worden. Wanneer kan ik dan een test uitvoeren?
Als u niet weet wanneer u moet menstrueren, kunt u het beste uitgaan van 20 dagen na de onbeschermde gemeenschap en vanaf dat moment een test uitvoeren.
Vanaf 10 dagen na de eventuele bevruchting kunt u al testen (= gelijk aan 4 dagen voor de verwachte menstruatie), maar als u niet weet wanneer u zal menstrueren gaat u uit van de datum dat u onbeschermde gemeenschap heeft gehad. Dit kan al een aantal dagen voor de bevruchting zijn. Daarom is het verstandig om uit te gaan van 20 dagen na de onbeschermde gemeenschap.
Terug naar boven
Ovulatietesten:
Waarom is het beter om géén ochtendurine te gebruiken?
Het uitvoeren van een ovulatietest luistert erg nauw. Bij ovulatietietesten is het van belang dat de concentratie van het LH hormoon goed wordt weergegeven. Het LH hormoon is altijd aanwezig in de urine, alleen is er een piek vlak voor de ovulatie.
De LH piek begint meestal vroeg in de morgen, als u nog slaapt. Dit houdt in dat er ochtendurine nog onvoldoende LH aanwezig is. Pas later op de dag, als de LH piek goed op gang is, kan de ovulatietest de LH Piek goed aantonen. Het meest ideale tijdstip om te testen is vroeg in de middag.
Je moet wel elke dag op het zelfde tijdstip testen, maar dat lukt mij ook niet hoor. Ik verwacht op zijn vroegst maandag een positieve test. We shall see.