Geboorteplan

Allereerst: gefeliciteerd met je dochter, Cariska! :slight_smile: Fijn dat ze zich aan het geboorteplan hebben gehouden. :slight_smile:



En nog een positieve ervaring met ziekenhuis en geboorteplan: Bij de tweede ben ik ook in het ziekenhuis bevallen (was ook de bedoeling ;)), met geboorteplan. En ze hebben zich er in grote lijnen goed aan gehouden (en dat is volgens mij ook de bedoeling, niet dat het exact gevolgd wordt, het zijn toch wensen die je aangeeft, zo zie ik het tenminste :)). Behalve de verloskundige van het ziekenhuis, is mijn eigen verloskundige er ook bijgebleven en ik had een doula. De verloskundige van het ziekenhuis vond het allemaal prima.



En ik had gewild dat ik bij de eerste ook zo’n plan had gemaakt, juist vanwege de inleiding die ik toen heb gehad. Want ook dan, of misschien wel juist dan, kan je je wensen aangeven. Sommige dingen ‘moeten’ natuurlijk, maar veel andere dingen kunnen ook anders.

@Mouse! wrote:

Cariska, wat is er nu eigenlijk nog van je geboorteplan “overgebleven”? Zijn er dingen die ze niet hebben opgevolgd wegens zh protocollen, of werd er netjes naar gehandeld?




ze wilden een schedelelektrode. Ik niet. In overleg dus niet gedaan, wel ctg. mocht dit niet goed lukken dan zouden we over gaan op alsnog schedelelektrode, maar gelukkig niet nodig geweest.



verder wel de prik gehad na de tijd om de placenta snel geboren te laten worden. Dit in overleg afgesproken omdat mijn hb toch al niet te hoog was en dit de kans op veel bloedverlies verkleinde.



verder was mijn plan helemaal goed en is er goed naar geluisterd.

Hier overigens dezelfde ervaring als Cariska. Geboorteplan is zeker gelezen! Knip was niet nodig, schedelelektrode heb ik an sich niet zo’n last van want ook die kunnen ze prima loskoppelen als ik even wil lopen of staan of wat dan ook. En dat staan naast het bed ed kan ook aangekoppeld ik was toch niet van plan om in mijn nakende niksie de tuin van het ziekenhuis in te gaan. :angel: Enkel toen ze een nieuwe elektrode wilde inbrengen en deze weer niet helemaal goed kwam te zitten (zaten ws nog vliezen tussen) heb ik aangegeven dat het wat mij betreft wel prima was en dat een derde poging toch echt niet hoefde… :silenced: en dat heeft ze idd ook niet gedaan. :thumbup:

Het enige dat de VK is ‘vergeten’ van het plan…(achteraf lachwekkend) was dat ik echt niet wil dat wie dan ook aan mijn voeten komt. Dus zeg maar met persen niet, maar ook daarna of daarvoor niet. Met persen geen last mee gehad, daarna was de VK zo aardig (het gebaar was aardig :lol: ) om mijn voet die nogal bloederig was geworden af te wassen met een warm washandje. Brrrrr horrorrrr ze had mazzel dat ik een extreem goed humeur had ivm een heerlijk kind op mijn buik. 8)

Daarbij of dat bloed er nu gelijk af gewassen wordt of heel iets later wanneer ik gehecht en wel onder de douche zit dat boeit dan ook niet meer. :angel:

Heb wel een VK in opleiding aan mijn bed gehad maar dat was omdat ik daar geen bezwaar tegen had. Verder geen vreemden aan mijn bed gezien op de ziekenhuis kraamverzorgende na.