Geboorteplan

Wat vinden jullie hiervan? wil graag thuis bevallen maar grote kans op een ziekenhuisbevalling (inleiding…)





Tijdens de ontsluitingsweeën

• Ik wil tijdens de bevalling vrij kunnen bewegen en naar buiten kunnen als ik wat frisse lucht wil.

• Ik wil graag gebruik maken van een bad of douche indien aanwezig.

• Ik wil tijdens alle fases van de bevalling de voor mij meest comfortabele posities aannemen.

• Ik wil zo min mogelijk mensen op mijn kamer.



Monitoren van de baby en mijzelf

• Ik wil niet continue aan de CTG, tenzij mijn baby het niet goed maakt.

• Ik wil geen schedel-elektrode ingebracht krijgen.



Opwekken en stimuleren van de weeën

• Als de bevalling niet vordert volgens protocol, wil ik eerst de vliezen laten breken.



Pijnmedicatie

• In principe wil ik geen pijnmedicatie.



Keizersnede

• Als een keizersnede nodig is, wil ik volledig geïnformeerd worden en betrokken worden in het beslissingsproces.

• Ik wil dat xx ten alle tijden aanwezig als de geboorte van mijn baby een keizersnede behoeft.

• Ik wil tijdens de keizersnede gebruik maken van een epiduraal.

• Ik wil dat het scherm omlaag gaat, zodat ik de geboorte van mijn baby kan zien.

• Mijn baby moet aan xx gegeven worden direct na de geboorte. Controles graag tot een minimum beperken en gedaan wanneer hij/zij vastgehouden wordt door xx

• Als mijn baby het goed maakt wil ik dat xx betrokken wordt tijdens alle routines.

• Als mijn baby het goed maakt wil ik hem/haar ten alle tijden bij me houden en een samen huid op huid toegedekt worden met een warme deken.



Episiotomie

• Ik wil liever geen episiotomie, tenzij de conditie van mijn baby dat vraagt.

• Ik wil graag begeleiding in wanneer te persen en wanneer te stoppen.



Tijdens de persweeën en geboorte van mijn baby

• Ik wil tijdens de geboorte graag de houding aannemen die voor mij het meest comfortabele is.

• Ik wil de geboorte van mijn baby graag zien met behulp van een spiegel.

• Ik zou graag mijn baby aanraken wanneer haar/zijn hoofd zichtbaar is.

• Wanneer ik volledige ontsluiting heb en de baby in een goede conditie is, wil ik wachten tot de persweeën vanzelf komen.

• Ik zou de lichten graag gedimd hebben in de kamer.

• Ik zou graag de baby direct na de geboorte op mijn buik geplaatst krijgen.



Direct na de geboorte van mijn baby

• Ik zou graag willen dat xx de navelstreng doorknipt.

• Ik zou graag willen dat de navelstreng pas wordt afgenaveld en doorgeknipt als het gestopt is met pulseren.

• Ik wil mijn baby graag zelf vasthouden tijdens het hechten.

• Ik wil mijn baby tenminste 60 minuten vasthouden voor hij/zij wordt gewogen etc.

• Ik wil graag dat mijn baby in bijzijn van xx wordt gewogen

• Ik wil niet dat mijn baby wordt gewassen.

• Ik wil mijn baby na de geboorte op mijn buik hebben liggen onder een warme doek en zou het fijn vinden als alle eventuele checks daar gedaan worden, tenzij er zich een uitzonderlijke situatie voordoet.

• Als mijn baby medische behandeling nodig heeft zal xx hem/haar vergezellen.

• Ik wil wel dat mijn baby vitamine K toegediend krijgt.

• Ik wil geen standaard injectie met pitocine om de geboorte van de placenta te bespoedigen.

• Ik wil de placenta graag zien na de geboorte



De kraamtijd

• Ik wil niet gescheiden worden van mijn baby, tenzij er een dringende reden is.



Borstvoeding

• Ik wil graag borstvoeding geven en gelijk na de geboorte beginnen.

• Ik wil niet dat mijn baby een speen krijgt.



Foto’s en video

• Ik zou graag foto’s laten maken tijdens de bevalling. xx zal dit voor haar rekening nemen.



Anders

• Ik wil graag dat mijn andere kind langs kan komen om ons te bezoeken voor andere familie op de kamer komt.

• Als er een beslissing moet worden genomen wil ik graag een kort moment om te kunnen overleggen met xx

• Ik wil voor elke interventie op de hoogte gesteld worden van de verschillende voor- en nadelen en eventuele alternatieven.

Als je ingeleid wordt heb je een medische indicatie en zijn ze verplicht de baby te monitoren, minimaal dmv ctg banden, dus een deel van het eerste stuk kun je dan helaas vergeten. Want dan kun je dus maar beperkt bewegen rondom het bed.



Heb er zelf ook naar gevraagd omdat ik dus ivm mijn vorige dochter een medische indicatie heb en de vorige keer helemaal vast zat aan bed en dat nu liever niet wilde. Deze zwangerschap gaat tot nu toe probleemloos, maar het wordt toch minimaal een ctg-band dus.



Even aanvullen: tijdens een inleiding krijg je weeenopwekkers (kreeg ik tenminste wel), dus heb je een infuus.

Volgens mij heb je al een aardig compleet geboorteplan, Cariska :slight_smile:



M.b.t. tot het toedienen van vitamine K had ik in mijn geboorteplan opgenomen dat ik dit graag wilde nadat de baby voor het eerst bij me had gedronken.



Ten aanzien van borstvoeding weet ik dat ze in het betreffende zhs helaas vaak heel snel zijn met het inzetten van tepelhoedjes. Ik weet niet hoe je daar tegenover staat, wellicht zou je daarover nog iets willen opnemen in je geboorteplan? Verder kun je in geval van zhs-bevalling, als je dat zou willen, altijd een beroep doen op de lactatiekundigen die er werkzaam zijn (volgens mij zelfs tot zes weken na de bevalling).



Hopelijk besluit je kindje om gewoon lekker thuis geboren te worden, sterkte met de laatste loodjes!

ik had nog wat expliciter gemeld dat ik wil dat kind eerst op zoek mag gaan naar de borst voordat welke andere controle ook plaats vindt, en idd ook voordat vitamine k worden gegeven.



en ik had erin vermeld dat ik wilde dat alle controles in mijn bijzijn plaats zouden vinden. Kwam dus heel gezellig neer op op mijn voeteneinde.



en ik weet niet of je dat wat vindt, maar ik had bij z er spijt van dat ik haar niet zelf heb aangepakt. De bevalling van n was zo’n ellende dat het niet eens in mij op was gekomen dat dat een optie was, maar achteraf had ik z best kunnen aanpakken en ook willen doen.





ik hoop dat je heeeeel snel een bevalling krijgt geheel naar je eigen wensen!

Bij mij hebben ze er heel veel rekening mee gehouden, vond ik een erg prettig gevoel. Zag aan hun handelingen dat ze het gelezen hadden en seriues namen :thumbup:

Cariska, ben je weleens eerder ingeleid geweest? Want aantal bevallingsplanregeltjes is niet meer relevant. Helaas.

Moet zeggen, ik had geen geboorte plan, maar de zorg in het wza was echt TOP! Kreeg mn meisje gelijk op de borst, heeft ze ook anderhalf uur gelegen, alvorens ze gecontroleerd werd! En al die tijd is ze bij mij gebleven, daarna! Nachtje in het zkh, supergoede zorg gehad.! :thumbup:

Jeetje als ik dit allemaal lees voel ik me erg ouderwets. Wij hebben vertrouwd op de medische zorg die ons in het ziekenhuis werd geboden.

Bij de 2de ks wilde ik ook mijn babytje op mijn borst, dat is gelukt :inlove:

Maar hij kreeg het al snel koud (operatiekwartier) dus heb ik zelf gezegd: neem hem hier weg! :wink:

zelf aanpakken, idd wil ik graag, al wel met vk besproken, ga het nu in het plan zetten!



Nee nog nooit eerder ingeleid, weet dat ik zeer waarschijnlijk dus aan ctg moet blijven liggen en natuurlijk infuus… Maar goed dat zien we dan wel weer.



Yvonne, tepelhoedje, niet nodig gehad bij tl, dus gok ook niet bij deze. Zou niet precies weten hoe ik dat erbij moet zetten?



Waarom vitamine K na de bv??

Bij een inleiding moet je idd aan het ctg. Bij mij (nou ja, bij J.oshua) werd ook een caputelektrode geplaatst. En daar was ik juist blij mee. Daardoor kon ik wel gewoon naast het bed staan om daar de weeen op te vangen.

Die kan overigens ook gewoon losgekoppeld worden.



Een aanvulling op kittycat: Een infuus met weeopwekkers krijg je meestal pas wanneer je lichaam na het breken van de vliezen zelf geen weeen maakt of de ontsluiting te lang duurt. Zo was het in ieder geval bij mijn inleiding verteld (en gegaan)

elektrode wil ik niet. Bij tl werkte dit niet goed, waardoor het leek of hartslag steeds weg viel, werd er niet rustiger op zeg maar…

Poeh ik vind het wel errug volledig zo.

Zou me afvragen of de gyn/verpleegkundige het wel allemaal kunnen onthouden en toepassen op het grote moment zeg maar.



Ik snap dat je eisen hebt en wensen, maar ik vind dit persoonlijk wat veel.

Ik hoop dat je snel en volgens je plan gaat bevallen!! Succes! :smiley:

@Cariska wrote:

Yvonne, tepelhoedje, niet nodig gehad bij tl, dus gok ook niet bij deze. Zou niet precies weten hoe ik dat erbij moet zetten?


Het scheelt al heel veel dat je zelf in ieder geval weet dat je ze niet nodig zult hebben. Ondanks de WHO/UNICEF-certificering blijven sommige verpleegkundigen het gebruik van tepelhoedjes zien als dé oplossing voor ieder bv-probleem. Daardoor verlaten te veel pas bevallen moeders het ziekenhuis met tepelhoedjes op zak (=symptoombestrijding i.p.v. oplossen van het daadwerkelijke probleem).

Dit is uiteraard erg afhankelijk van wie je aan je bed krijgt, maar ik denk dat het goed is om dit in gedachten te houden.



@Cariska wrote:
Waarom vitamine K na de bv??


Het toedienen van vitamine K is net als wegen etc. een handeling die de eerste kennismaking met de borst kan verstoren.

Mijn persoonlijke idee was verder, dat ik graag wilde dat mijn kindje allereerst de smaak van mijn melk zou proeven.

@Ikke31 wrote:

Zou me afvragen of de gyn/verpleegkundige het wel allemaal kunnen onthouden en toepassen op het grote moment zeg maar.


Eigenlijk vind ik het jammer dat het nodig is. In principe zou het gewoon normaal moeten zijn dat een bevalling draait om moeder en kind en niet om de hulpverlener. Het is jouw lijf, jouw kind, jouw bevalling. Dat er in sommige gevallen medische ondersteuning nodig is, betekent niet dat je als barende jezelf maar helemaal moet overleveren toch?



@Ikke31 wrote:
Ik snap dat je eisen hebt en wensen, maar ik vind dit persoonlijk wat veel.

Ik hoop dat je snel en volgens je plan gaat bevallen!! Succes! :smiley:


Volgens mij is geen bevalling hetzelfde en zal het lang niet altijd volgens plan verlopen. Dat moet denk ik ook niet het doel zijn. Ik vond het zelf erg prettig om zoveel mogelijk zelf controle te hebben en te houden over wat er gebeurde/moest gebeuren. Dat is wat ik bij mijn eerste bevalling heb gemist, toen heb ik me idd overgeleverd en dat wilde ik absoluut niet weer zo.

Ik vind het persoonlijk te uitgebreid.

Vraag me af of dit wel overzichtelijk is voor medewerkers in het ziekenhuis. Het is moeilijk om alles te onthouden in het heetst van de strijd.

Misschien kun je een onderscheid maken in waar je zelf geen invloed op hebt maar wel wensen over hebt en waar je wel invloed op hebt?

(zoals navelstreng doorknippen…dat kan jouw man op het moment zelf toch aangeven dat hij dat wil? en dat van die foto’s volgens mij hoeft dat ook niet in een geboorteplan)



Vwb inleiding:

Ik heb geen weeenopwekkers gekregen hoor via het infuus. Mijn vliezen werden gebroken bij 3cm ontsluiting en dat was voldoende om binnen een uur te bevallen :mrgreen:

heb sommige dingen veranderd, kortere zinnen gemaakt, duidelijker neer gezet!

Toen ik werd ingeleid, mocht ik maar 15 min… frisse lucht halen maar daarna moest ik weer naar boven voor CTG. S’avonds kreeg ik elektrode en mocht niet meer staan/lopen. S’avonds omdat de ontsluiting niet echt vorderde, kreeg ik ruggeprik + weeénopwekkers omdat we de nacht ingingen en tempo wel wat sneller mocht. De volgende ochtend vroeg was ze bevallen.



Vk had voordat ik werd opgenomen nog gestript maar dat had niets uitgehaald. Elektrode was voor mij fijner geweest dan CTG omdat Katie steeds bewoog en haar harstslag niet meer registreerde. Elektrode deed dat wel goed.



Wel gewoon je wensen blijven aangeven want niet elke gyn/vk zijn daar op de hoogte vanwege wisseldiensten. En vooral doen waar jij je goed bij voelt.

Mijn inleiding begon met 2 cm ontsluiting; aanleg infuus, ctg banden, vliezen prikken, elektrode op het hoofd en vervolgens direct weeenopwekkers. Dit allemaal binnen een half uur. Ben binnen 5 uur na het prikken van de vliezen bevallen. Maar zo te lezen gaat elke inleiding weer anders.

Uhm en het ligt er aan hoe je ingeleid word!

Ik ken verhalen van inleiding waar je kans hebt op 2 dagen onderhand, maar de inleidingen die ik heb gekregen dan was het zeker dat je dezelfde dag zou bevallen.

Dus dat ligt er ook echt aan, qua alles wat je wilt eigenlijk.



Maar waarom alles zo opschrijven eigenlijk?

In het ziekenhuis waar ik ben bevallen, vragen ze gewoon aan je wat je op dat moment wilt. Is dat bij jullie niet?

@Cin. wrote:





Maar waarom alles zo opschrijven eigenlijk?

In het ziekenhuis waar ik ben bevallen, vragen ze gewoon aan je wat je op dat moment wilt. Is dat bij jullie niet?
nou nee hoor, hier zijn heel wat stappen gewoon gedaan zonder daar ook maar 1 woord over te wisselen met mij (sterker nog: vanaf dat ik in het zh kwam, was ik totaal de regie kwijt en is er naar mijn herhinnering helemaal niks meer overlegd met me, terwijl ik thuis de regie gewoon in handen had). Soms is de situatie er ook niet naar om jou nog van alles te vragen maar vooral zijn er heel veel dingen waar het zh helemaal niet bij nadenkt dat de zwangere vrouw het ook anders zou kunnen willen dan de manier waarop zij het gewend zijn.



ik had bij mijn oudste geen plan, ook geen moment aan gedacht, volledig vertrouwd op het medisch personeel. maar die hebben me toch in een aantal dingen flink teleurgesteld. bij z wel een plan, en nou was dat ook een totaal andere bevalling, maar het voelde wel fijn dat ik zo duidelijk kenbaar head gemaakt hoe ik het graag zou willen.



Uiteraard gaat medische noodzaak voor op jouw wensen, maar er is best heel veel mogelijk als men maar op de hoogte is van jouw wensen.