Gastouders : Hoe vroeg kinderen op de stoep 's morgens ?

Vanaf welke tijd 'smorgens zijn jullie bereid kinderen op te vangen ?

Ik heb het verzoek van ouders gekregen om hun kindje voor half 7 te kunnen brengen.

Ik vind dat erg vroeg :zzz:

Bovendien ben ik bang dat hun zoon van net 4 dat niet gaat trekken de hele dag. Hij moet gewoon naar school, komt vóór school, tussen de middag en na school bij mij en wordt tegen 17u weer opgehaald. Een lange dag voor het ventje.

Normaal slaap ik tot 7u maar ik moet nu een uur eerder opstaan. Op zich geen probleem ware het niet dat het wel erg vroeg is.

Vinden jullie dat ik het dubbele tarief kan rekenen van half 7 tot half 8 ? Dat gebeurt op de BSO ook. Zo’n vetpot is het nu ook weer niet, € 2,70 per uur netto :wink: Voor het geld doe ik het dus niet, het is gewoon heel gezellig maar 2 of 3 dagen in de week om 6 uur op om flexibel te zijn ?

Ik ben heel makkelijk maar ik vind dit toch wel erg moeilijk.

Ik vraag geen geld voor hetgeen de gastkinderen hier eten en drinken en 's winters moet de kachel bijvoorbeeld ook een uur eerder aan. Als ik ga optellen, doe ik heb bijna voor niets. Dus ik ben even aan het plussen en minnen wat voor afspraken ik nu het beste kan maken. Ik wil hier wel duidelijk in zijn namelijk.

Wat is jullie mening hierover ?

Ik vind dit ook een moeilijk punt.

Ik denk toch dat ik de lijn zou trekken bij 7 uur. Dan kijk ik ook even naar de tijden van ons kdv, die is van 7 tot 7 open.

Ik ben normaliter om 6 uur al wakker maar als je het niet gewend bent is het moeilijker.

Ik weet niet, ik denk dat ik het niet zou doen… :think:

Blij dat je reageert.Iik vind het dus ook moeilijk.

Nu ben ik vergeten erbij te vermelden dat het niet om vreemde ouders gaat. Het zijn mensen die ik ken van vroeger (hij was een vriendje van mij vroeger :wink: ) en ze zijn 2 jaar geleden bij ons in het dorp komen wonen.

De kinderen kunnen heel goed samen en ook wij bouwen een vriendschap op. Dus extra moeilijk om dan een lijn te trekken. Ik weet wat voor werk ze doen en dat het heel moeilijk is een ander rooster te krijgen dus ik denk graag mee. Maar tot welke grens ? Ik moet werk en prive gescheiden houden maar zo zit ik niet echt in elkaar. Vandaar dat ik dacht om dan een extra uur te schrijven. Ik doe wel moeite om het hen makkelijk te maken, ze kunnen anders nergens terecht…aan de andere kant vind ik het wel erg vroeg… :zzz:

:think: Puzzle…

ik vind half zeven ook wel echt bizar vroeg eigenlijk… :think:

Als jij er tegenop ziet om zo vroeg op te staan, dan zou ik het eerlijk gezegd niet doen, aangezien het 2 a 3 dagen per week is. Dat is nogal iets…

Maar goed, ik snap je hele dilemma wel, en feit dat het kennissen van je zijn, dat het verder prima klikt en zo, maakt het allemaal niet veel makkelijker…

Als je zegt dat je het pas vanaf 7 of half 8 doet, betekent dat dan dat ze op zoek gaan naar een andere go?

Ik snap je dilemma…

Ik denk dat ik het wel zou doen maar dan wel inderdaad met dubbel tarief.

Ik heb zelf in de zorg gewerkt, maar kreeg het niet geregeld om oppas te regelen, al om 6.30 uur. Dus ik weet hoe moeilijk het is.

Het enige waar ik hier mijn bedenken bij heb, is dat ik het veel te vroeg vind voor de kinderen. Ik zou mijn kids het niet aan doen, zo vroeg het bed uit.

@fiep klophout wrote:

ik vind half zeven ook wel echt bizar vroeg eigenlijk… :think:

Als jij er tegenop ziet om zo vroeg op te staan, dan zou ik het eerlijk gezegd niet doen, aangezien het 2 a 3 dagen per week is. Dat is nogal iets…

Maar goed, ik snap je hele dilemma wel, en feit dat het kennissen van je zijn, dat het verder prima klikt en zo, maakt het allemaal niet veel makkelijker…

Als je zegt dat je het pas vanaf 7 of half 8 doet, betekent dat dan dat ze op zoek gaan naar een andere go?

Nee, een andere go is geen optie en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ze iemand vinden vanaf half 7. De BSO gaat hier pas om 7:30 open.

ik vind een vergelijking met een bso niet helemaal opgaan, juist omdat een go net een stukje meer flexibiliteit kan bieden dan een wat stuggere organisatie als een bso of kdv. Wil niet zeggen dat jij als go maar helemaal moet buigen naar de wensen van de vraagouders, maar ik denk wel dat er go’s te vinden zijn die wél zo vroeg willen opvangen. Mensen als madre bv, die sowieso al heel vroeg op staan.

Soms kun je als ouder niet anders dan kinderen vroeg moeten wegbrengen. Tot ik mijn huidige baan vond, moest mijn oudste ook om 6.45 uur bij de gastouder zijn zodat ik op tijd op mijn werk kon zijn. Mijn gastouder wist dat toen zij gastouder voor ons werd. Nu zitten ze sinds een jaar bij een kdv/bso. Onze BSO/KDV is trouwens open vanaf 5.30 uur…

Maar ik kan zelf goed begrijpen dat je er moeite mee hebt om de kinderen al zo vroeg te ontvangen. Zelf moet je nog veel vroeg op om klaar te zijn met aankleden van jezelf etc.

Mocht je het wel doen, dan vind ik het niet gek om een hoger tarief te vragen of dubbele uren voor het eerste uur te rekenen.

Ik ben zelf gastouder en doe opvang voor vast vanaf 7.30 en in uitzonderlijke gevallen dus niet voor vast 6.30.

Maar je moet zelf je grenzen aangeven je zou bv alleen kunnen zorgen dat je aangekleed bent,en samen met gastkind en gezin eten.

Is keuze die je zelf moet maken ik werk tot 18 uur houd in dat ik dan 11,5 uur bezig ben ,dat houd ik zelf niet vol.zeker niet meedere dagen in de week voor 1 dag zou ik nog over nadenken.

succes met je keuze als je altijd om 17 uur geen kids meer hebt is het evt te doen

Hier komt de eerste al om 06:15 uur en de laatste gaat meestal rond 18:00-18:30 uur weer naar huis :wink: zijn lange dagen maar ben er nu aardig aan gewend.

Belle, 6:45u vind ik ook weer een andere tijd dan 6:20u. Op een ochtend kan 20 minuten al heel veel uitmaken. En natuurlijk kun je soms als ouders niet anders, zo ook mijn vraagouders. Ik vind het heel vervelend voor hen en wil hen ook de opvang wel bieden maar niet zonder meer. Ik wil toch nagaan of er andere opties zijn.

Omdat ik gastouder ben, ben ik niet perse flexibeler dan een BSO qua tijden.

Je brengt je kinderen niet in de 1e plaats om deze reden naar een go vind ik maar o.a meer om het persoonlijkere stukje aandacht, de huiselijke sfeer.

Ik heb jarenlang op verschillende BSO’s gewerkt als leidster en vind de tijden die deze hanteren juist flexibeler. Zeker de laatste jaren.Ik heb niet 5 dagen in de week van 7-19 plaats. Wij wonen in een klein dorp dus de tijden zijn hier iets korter.

Oeh Chantal, jij bent dus wel zo vroeg! Iedere dag of ook flexibel ?

Hier dus flexibel en ik ben bang dat ik er dan niet aan kan wennen.

Hanteert jullie bureau ook € 4,= per uur ? De ouders betalen € 5.95 dus ze pakken € 1.95 per uur, dat vind ik best veel.

Na aftrek van de belasting blijft er netto € 2.70 p/u over.

hier komt de eerste om 6 uur in de ochtend

ouders werken in de zorg en in de bouw aan de andere kant van het land

ik vind dat juist de kracht van sommige gastouders

bij een bso of kinderopvang kan dit inderdaad niet vandaar dat de ouders hier in de omgeving ook voor gastouders kiezen

hier op woensdag, donderdag en vrijdag bijna altijd 6 uur

@Karin2 wrote:

Oeh Chantal, jij bent dus wel zo vroeg! Iedere dag of ook flexibel ?

Hier dus flexibel en ik ben bang dat ik er dan niet aan kan wennen.

Hanteert jullie bureau ook € 4,= per uur ? De ouders betalen € 5.95 dus ze pakken € 1.95 per uur, dat vind ik best veel.

Na aftrek van de belasting blijft er netto € 2.70 p/u over.

Dat is voor elke dag, soms valt er een dagje uit als de ouder vrij is of ziek… maar van ma tot vrij zijn dit mn tijden. Heb wel 2 kids met, voor een naschoolse opvang 4 a 5 dagen per week waarvan 2 dagen dat ik de hele dag kids hier heb. Dus op de andere dagen heb ik het iets rustiger en kan ik tussendoor mn eigen ding doen.

Hier heb ik een uurprijs van 5 euro incl bemiddelingskosten, als de ouders 55 uur per maand afnemen krijg ik 4 euro brutto per uur. Gelukkig nemen de meeste meer uur af dus dan gaat mijn uurbedrag ook omhoog. Heb 1 ouder die minder uur afneemt en dan schiet mn uurbedrag behoorlijk naar beneden, heb wel afgesproken als het te weinig is per maand dat ik er uren extra bij schrijf want ik ga echt niet voor 2 euro netto per uur aan het werk :wink:

ja moelijk inderdaad,

Ik zou het wel doen.

Maar dat is dan puur gerekend vanuit mijn eigen situatie.

Het is zooooooooooooooooooooooooo moelijk om en gastouder te vinden die om 06.30 wil beginnen, en dat is best lastig als je in de zorg werkt en je moet om 07.00 beginnen.

Mijn kinderen gaan nu naar een creche en de vroegste komt daar al om 06.15.

Ik heb een afspraak kunnen maken met de ouders dat mijn gastkindje vóór half 7 gebracht kan worden en ik op deze dagen een half uur extra schrijf. Morgenvroeg om 6 uur op staan :zzz: :smiley: Gaan we gezellig samen de tafel dekken en onze kinderen wakker maken.

Mijn gastouder vangt op vanaf 6.15. Ik kan me voorstellen als gastouders het niet willen, ik ben dolblij dat zij het wel wil want anders kan ik niet werken. Tijden van een kdv aanhouden (“beginnen immers ook om 7 uur”) vind ik een ietwat typische reden, de overstap naar een gastouder is juist gemaakt omdat ze flexibeler in tijden/dagen zijn dan een kdv, zou niet willen dat een go dan net als een kdv is. De kracht van de gastouder ligt voor mij juist in die flexibiliteit.

Overigens doet mijn go de deur open in ochtendjas en ongekamd haar, duikt samen met mijn zoon weer het bed in en pas als de andere kindjes komen tussen 7.30 en 8.00 begint hun dag :slight_smile:

Extra uren schrijven omdat het zo vroeg is doen we niet.

Oh, men was al uitgepraat in dit topic zie ik, sorry 8)

Bevalt het wat? Ik ken gastouders die in dit geval de kinderen laten logeren, dus 's avonds al brengen, maar 3 nachten lijkt me hiervoor wat veel…

Mijn openingstijden zijn nu 7-19, maar nu komt er tot december een kindje 2 dagen in de week al om half 7 (en ook tot 6 uur!). Vind het wel heel erg vroeg, maar toch maar gedaan, vooral omdat het tijdelijk is. Daarna doe ik dat niet meer. Zit ook vol als ik niet zo vroeg opvang aanbied :slight_smile: