Gastouderopvang, vraag.

Ik wil graag een offerte aanvragen voor gastouderopvang. Alleen nu vroeg ik me af… Is er nog een soort van verzamelsite waarop erkende gastouderbureau’s geregistreerd staan?



Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij de aanvraag van een offerte en de offerte die hier uit komt?



Alvast bedankt :-*



(wist eigenlijk niet of dit nou bij Business Corner of Kinderopvang thuishoort…)

http://www.landelijkregisterkinderopvang.nl

Staan alle gastouderbureaus én erkende gastouders op vermeld... Succes!

en je kunt natuurlijk ook altijd ff mijn www checken.. :wink:

Ik had die inmiddels al gevonden :slight_smile:

Jammer dat je zo ver weg woont want ik had gerust m’n dochter wel aan jou toevertrouwd :-*

Nou ikzelf ben geen gastouder meer hoor, maar ik werk nu wel voor het leukste gastouderbureau van Nederland! hihi…

Ik ben gastouder én heb een gastouderbureau :mrgreen: Ik weet niet in welke regio je woont?



Op mijn website voor iedereen uit de gastouderwereld staat wat info waar je op moet letten m.b.t. gastouderbureaus: http://www.gastouderwereld.nl

Is een informatieve website, met een forum voor iedereen die met de gastouderwereld te maken heeft. (Staat los van mijn opvang en mijn GoB)



Je moet echt vergelijken. Ik hoor bedragen van 2 euro per uur voor het gastouderbureau, dat is echt belachelijk. Er zijn ook bureaus die met een maandbedrag werken, wat zomaar honderden euro’s per maand scheelt. Vergelijken levert echt veel op!!





@Marion: Ik vind het bureau waar je werkt wel erg duur…!

Ik slinger hem weer even omhoog. Ik heb inmiddels offertes aangevraagd bij 4 organisaties/mensen.



Nou vroeg ik me wel af hoe het werkt als een gastouder ziek is. Moet ik dan zelf alternatieve opvang regelen?



En hoe zit het met vakantie, moet je dan de opvang doorbetalen?



Als ik offertes heb mag ik dan contact opnemen met jou Noekie? Om te kijken of het realistische bedragen zijn?



En wat zijn nou echt punten waar ik goed op moeten letten?

Bij ons bureau werkt het als volgt; Wanneer er een vervangende opvang geregeld moet worden hebben wij een inspanningsverplichting om dit te organiseren. Echter zijn wij natuurlijk afhankelijk van de beschikbaarheid van onze gastouders en kunnen we geen garanties bieden. De meeste van onze GO’s hebben echter wel een ‘partner’ waarmee ze de afspraak hebben elkaar te ondersteunen tijdens afwezigheid.



Vwb de doorbetaling: meestal lopen de kosten voor de gastouder niet door, maar worden bureaukosten wel doorgerekend. Bij ons is het namelijk zo dat de jaarlijkse kosten worden gedeeld door 12 (maanden) en daarom lopen deze gewoon door. Onthoudt wel dat je ook tijdens vakantie e.d. wel kinderopvangtoeslag ontvangt en je deze dus bij de definitieve uren verantwoording weer terug moet betalen.



Noekie, verschil in kosten zit hem in het feit dat jij je bedrijf in je eentje runt en wij 350 GO’s en 450 koppelingen hebben en dus met 8 man personeel werken. Wij zijn een groot regionaal bureau en ik zit, bijvoorbeeld, 18 van de 24 uur die ik werk op de weg. Onze kostenpost is dus veel hoger dan die van jou en dus zijn onze tarieven logischerwijs ook hoger. Daarentegen bieden wij onze GO’s ook een hoop; gratis EHBO, thema workshops, stageondersteuning, studiebegeleiding, de complete financiële afhandeling en dergelijke.



Bij kleinere bureaus zullen de kosten inderdaad een stuk lager zijn dan bij de grote (ere) bureaus.



Meggie, je bent, als je voor gastouderopvang kiest, nu eenmaal ‘veroordeelt’ tot het werken met een gastouderbureau. Een goed bureau doet meer dan alleen maar een factuurtje sturen. Ik adviseer je sowieso om met een bureau in jouw regio te gaan werken. Ik hoor veel beroerde verhalen van vraagouders die met landelijke bureaus werken. Ze zien eigenlijk nauwelijks medewerkers van het gob en dat is toch wel belangrijk. Deze bureaus kennen hun GO’s niet echt en dat lijkt me toch van belang. Ikzelf heb zo’n 80 gastouders onder mijn ‘hoede’ en ik kan wel zeggen dat ik ze bijna (niet elke GO zit op intensief contact met hun bureau contactpersoon te wachten) allemaal goed in beeld heb. Ik bezoek ze regelmatig, weet hoe hun thuissituatie is en wat er in hun gezinnen speelt. Wij gaan áltijd persoonlijk kennismaken met zowel GO als VO. Telefonisch bemiddelen is iets waar wij niet in geloven. Ook als GO en VO elkaar hebben gevonden gaan we kennismaken. Het gaat om de kinderen en daarom vinden wij het belangrijk dat er (veel) persoonlijk contact is en dat we weten met wie we zaken doen.



Staar je dus niet blind op de kosten, maar kijk ook naar dat wat het GOB jou, maar zeker ook de GO biedt. Daar pluk jij immers uiteindelijk de vruchten van. Hoe beter de GO haar werk doet en hoe lekkerder zij in haar vel zit hoe beter dat voor je kind is.



Nodig anders de bureaus ook eens uit voor een kennismakingsgesprek. Wij nemen dan bijvoorbeeld altijd een mooie info map mee, vertellen over oins bedrijf en de werkwijze. Dan heb je beter inzicht in de bureaus in jouw regio en kan je wellicht een betere keuze maken dan wanneer je alleen naar de offerte kijkt.



Succes!

Ow, en waar je op letten kunt is of je te maken hebt met een boeteclausule als je wilt opzeggen en of er bijvoorbeeld inschrijfkosten worden gerekend. Bij sommige bureaus moet je namelijk al bij inschrijven betalen, of je krijgt te maken met hele hoge kosten als je -met of zonder GO- wilt overstappen naar een ander bureau. Dit zijn geen standaard werkwijzes dus daar kan verschil in zitten. Ons bureau hanteert bijvoorbeeld beide zaken niet en andere bureaus weer wel.

Wauw Marion dank je wel! Wat een schat aan informatie! Ga het morgen eens goed uitzoeken op de verschillende sites. Ik heb nu 1 offerte binnen van het meest bekende gastouderbureau hier in de stad. De andere 3 werken geloof ik wel landelijk.

Wil ik even aan toevoegen dat er ook landelijke buro’s zijn die wel staan voor een persoonlijke aanpak :wink:



Ik zit zelf bij een gastouderburo wat op dit moment door 2 dames word gerund. Ze werken door heel NL en maken dus heel wat kilometers.

Bij iedere kennismaking zijn ze aanwezig, zelfs als het “maar” een vervanging van een collega betreft bij bijv. vakantie van de andere gastouder.



Hier bemiddelen ze dan ook, heb zelf nu in 4 maanden al 4x andere kindjes opgevangen en andersom ook al 2x. Ze doen hun best en meestal lukt het wel.

Ook bellen ze geregeld en komen ze regelmatig langs.

En dat allemaal tegen een heel laag tarief. Ik zou gewoon op internet een beetje zoeken naar ervaringen of hier, als je een bepaald buro in gedachten hebt :thumbup:



Ik zat eerst ook bij een ander landelijk gastouderburo, maar daar ben ik juist niet tevreden over, bemiddelen hebben ze nooit gedaan bijv. En ik hoorde alleen wat als het weer tijd was voor de risico inventarisatie.

Ohhh ik gooi hem alvast even omhoog. Heb namelijk een gastouder nodig. Maar het plaatselijke bureau vraagt 6,22 per uur! Dat kan ik echt niet betalen. Met de toeslag erbij kost me dat nog 190 euro in de maand…



Maar morgen zal ik even specifieker uitweiden. Amaya ik ga jou morgen nog even een PB sturen.

Gooi ik hem even omhoog. Ben nu dus serieus op zoek naar een gastouder. Ik heb er in principe 1 gevonden maar heb nog wel wat vraagjes gesteld. Zoals welk bureau ze werkt, of ze ingeschreven staat in het register.

Het gastouderbureau hier in de stad vraagt naar mijn idee echt veel geld en dat kan ik gewoon niet betalen.



Ik vind het erg moeilijk allemaal. Bang opgelicht te worden ofzo.

Kinderopvang voelt dan veiliger. Maar ja minder op maat. En waarschijnlijk duurder daardoor.



Weet ook niet of de bureau’s waar ik uiteindelijk geen offerte van heb gehad nu dan wel betrouwbaar zijn. Het geeft iig geen vertrouwen.



Iemand nog tips?

Ik werk via prinsenenprinsesjes. Die vragen 30 euro per maand ongeacht het aantal kinderen of uur (maar zij zoeken dan weer niet actief naar een gastouder voor je en zijn dus alleen interessant als jij zelf een gastouder hebt gevonden). Daarnaast betaal je dan natuurlijk de kosten voor de gastouder maar die verschillen per persoon.

Is er maar 1 gastouderbureau werkzaam in jouw regio?

Inmiddels heb ik contact met diverse bureau’s maar het valt me op dat er toch niet zoveel gastouders hier zijn.

En ik hoorde al dat 1 bureau die zo duur is hier, dus die in onze woonplaats zit, geen vraagouders meer heeft…



Nou ja hoop dat het allemaal gaat lukken :slight_smile:

Waar woon je Meggie ? Ik heb nog plek :wink:

waar woon je meggie ik ken collegas door heel het land,afgelopen weekend nog meeting gehad met zijn alle kennen elkaar via internet en zijn inmiddels vriendinnen,wisselen ideeen met elkaar uit en vragen elkaar soms om advies zonder namen te noemen.

purpleD ik had gekeken maar die hebben volgens mijn niks in mijn regio.



D. nee heb inmiddels wel wat meer gastouderbureau’s gevonden. En ook 1 die ouders hier heeft maar het bureau zit 25 km verderop.



Karin 2 helaas zit je erg ver van me vandaan. Ik zit in de lijn Utrecht, Den Bosch.



Marit heb je een PB gestuurd.



Inmiddels is er al wat schot in de zaak. Donderdag komt er hier een gastouderbureau voor intake. Vrijdag wil ik een mogelijke gastouder ontmoeten. En ik wacht nog op een intake met een andere bureau.



De dagen zijn nu wel duidelijk, ook de werkuren. Dat is wel fijn!

Nou het bureau van vandaag vraagt als uurtarief € 5,- voor de ouder en dan € 1,20 per uur bureaukosten per maand. Is dat veel of niet?

Ik vind het best prijzig als ik eerlijk ben…



Ook zit ik toch met een klein dilemma. Wat als de gastouder ziek is? Dat vind ik best lastig want ik heb geen echte back-up.



Misschien denken jullie waar maak je je druk om. Maar omdat dit een stage betreft met mogelijk geen stagevergoeding wil ik natuurlijk niet te dure opvang hebben. Want moet het van mijn eigen inkomen bijleggen.

Ik betaal per uur 5,01, inclusief bureauvergoeding, de prijzen die jij noemt vind ik aan de hoge kant ja…



Dit is een stage zeg je, maar hoezo moet je dat zelf betalen? Krijg je geen kinderopvangtoeslag dan?



Mijn gob biedt de mogelijkheid om een tweede gastouder achter de hand te hebben voor als de eerste ziek is. Ik heb daar niet voor gekozen, om verschillende redenen, maar ik zou je vraag mbt ziek worden van de go dus even bij hen neerleggen.