Gastouderopvang, vraag.

€,1,20 per uur bureaukosten vind ik ook erg hoog.



De ouders betalen bij ons €0,75 kosten voor het GOB per uur en € 5,05 per uur zijn voor mij.



Ik vind dit een heel redelijk tarief gezien het feit dat er belasting over moeten worden betaald (zowel de GO als het GOB) en ik betaal hiervan ook de WN en WG premie voor de ziektekosten, ik heb geen pensioenopbouw noch vakantiegeld. Verder zit in dit tarief het onderhoud en aanschaf van speelgoed en meubelen, verzorging van de schoolfietsen, extra kleding (denk aan mutsen, sjaals, handschoenen, regenkleding etc).

Eten,drinken,tussendoortjes en andere voorzieningen (water, toiletpapier, knutselmateriaal, vervoer per auto, uitstapjes etc) bereken ik in een vast tarief van €1,50 per dag.



De ouders krijgen toch een redelijke tegemoetkoming per uur, zeker bij 2 kindjes.

D. ik krijg wel kinderopvangtoeslag en een gedeelte van het UWV vergoed. Maar ik heb een uitkering dus wat er niet vergoed wordt gaat daar van af.

Als je werkt dan verdien je tenminste nog. Mogelijk krijg ik wel een stagevergoeding, dat zou de kosten enigszins dekken. Al snap ik natuurlijk dat het nooit helemaal gratis zal zijn. Dat hoeft ook niet.



Wat betreft de prijs. Dat wat jullie aangeven vind ik ook nog meevallen. Het is al het 2e bureau wat met deze hoge kosten komt. Zal dit misschien met de randstad te maken hebben?



Inmiddels vanmorgen een ontmoeting gehad met de gastouder. Ik vind het lastig. Een lief zorgzaam mens. Nog niet zo oud denk ik (heb haar leeftijd niet gevraagd). Ik heb volgende week weer een ontmoeting om te kijken of het echt klikt. Haar kindje was niet lekker dus tja als M. een speelgoedje afpakte was het gelijk huilen… ook niet zo leuk van M. natuurlijk.

Ik denk dat het probleem er vooral in ligt dat ik het zelf lastig vind om M. achter te laten… na een jaar bij elkaar 24 uur per dag.

Ook wil ik graag dat ze volgende week een keer een uurtje alleen met M. is zodat de gastouder ook ervaart hoe het is zonder mij erbij. Dat vind ik ook wel weer moeilijk. Hoe pak ik dat aan? Als ze lekker speelt even weggaan of echt goed afscheid nemen.

Deze gastouder werkt via een internetbureau. Ze vraagt € 5,- per uur en dan komen de bureaukosten van zo’n 50 euro per maand er bovenop. Ik heb dan 20 uur opvang nodig.

Ik heb gisteren wel gebeld met het bureau zelf, was een hele vriendelijke vrouw.

En zal me van het weekend nog even in het pedagogisch beleid verdiepen en het rapport van de GGD.



Wat betreft ziekte van de gastouder. Ik ga morgen eens aan mijn schoonouders vragen of zij de back-up willen zijn in geval van ziekte. En aan mijn schoonzus vragen wat bij haar de opties zijn als eventuele backup.

Bij een kinderopvang mag ik haar niet brengen als ze 38.5 of hoger heeft, ook al is ze verder alert en vrolijk. Ik zal volgende week eens vragen hoe zijn daar tegenover staat.



Zijn er nog meer dingen die ik aan haar zou kunnen vragen?

denk dat je als je M bij GO brengt gewoon duidelijk moet vertellen dat je even weggaat,zal misschien even protest opleveren.vertel gewoon dat je even boodschap gaat doen en zo weer terug bent,dat hij even bij GO mag spelen

Maar mijn ervaring is dat het heel snel met wat afleiden over is,als het moeilijk gaat kun je langere wenperiode afspreken .

bv eerst 2 uurtjes daarna 4 uurtjes als het goed gaat hele dag,zorg dat hij met wennen niet al moe is dat werkt vaak niet.

bij meeste GO mogen kindjes die gewoon spelen ook al hebben ze koorts gewoon komen,als ze echt ziek zijn en niks willen werkt het vaak niet.maar dan wil je als ouder ook zelf voor je kindje thuis zijn lijkt mij,als het vanwege werk moeilijk is geef ik in overleg wel eens zetpil waardoor ze de dag wat beter doorkomen.



succes