Gastouder of KDV ?? en waarom??

ik zou het ook heel erg moeilijk hebben als ik die keus zou moeten maken. Daarom heb ik ook alles op alles gezet om die keus niet te hoeven maken. Dan maar zo minimaal mogelijk leven, die paar jaar is voorbij voor je het weet.



Het kdv ben ik niet kapot van, omdat je zelfs hier op het forum leest dat kinderen elkaar bijten en alles op tijd en schema gaat.(ik ben niet van de schema’s, meer van het gevoel) Zo heb ik ook verhalen gehoord, van kinderen die in bed moeten, omdat zo laat is. Kind krijsen gillen, maar mag niet uit bed, want het moet er zo lang in liggen om te rusten, staat in het boek.

Kinderen die grieperig naar het kdv gaan.enz enz





Een gastouder al helemaal niet, want elke “gek” kan gastouder worden, ik zou mn kind niet kunnen toevertrouwen aan iemand die ik een keer gesproken heb, omdat die toevallig staan ingeschreven bij een bureau.

Je kunt je soms zo vergissen in mensen.

@stillewater wrote:

Een gastouder al helemaal niet, want elke “gek” kan gastouder worden, ik zou mn kind niet kunnen toevertrouwen aan iemand die ik een keer gesproken heb, omdat die toevallig staan ingeschreven bij een bureau.

Je kunt je soms zo vergissen in mensen.


Dat is dus niet zo, want elke gastouder moet een verklaring van goed gedrag overleggen. Die kun je opvragen bij de gemeente, en die krijg je niet als je ‘crimineel’ bent. Bovendien worden de huizen van gastouders goed gecontroleerd dmv een risicoinventarisatie. Dit is elk gob verplicht door de ggd. (dat niet elk gob zich daaraan houdt… tja). En die risicoinventarisatie is zo streng, dat ons huis (toch redelijk kindvriendelijk dacht ik) niet geschikt zou zijn zonder aanpassingen!

AL dezevereisde zijn er, zijn ze er dan worden ze niet altijd uitgevoerd conform de regels of gewoon helemaal niet :wink: Maar worden ze wel uitgevoerd, dan kunnen ze zeer streng zijn weet ik uit ervaring :smiley:

selectiecriteria :



Algemeen

O Minimum leeftijd 21 jaar

O Een WA-verzekering

O Een inzittendenverzekering bij gebruik van auto

O Bijwonen van de introductieavonden

O In het bezit van een verklaring omtrent gedrag (dit geldt ook voor de partner!!!)

O Deelname cursus ‘Vallen en Opstaan’

Persoonlijk

O Goede lichamelijke en geestelijke gezondheid

O Organisatietalent (hoe oplossingen vinden)

O Verantwoordelijkheidsgevoel

O Open en flexibele instelling ten aanzien van de ouders

O Continuïteit en stabiliteit in de opvang kunnen bieden

O Correct taalgebruik

Motivatie

O Positieve houding tegenover kinderopvang

O Plezier in het omgaan met kinderen

Houding gastouder ten opzichte van het gastouderbureau

O Bereid tot samenwerking met het GOB

O Bereid tot het accepteren van advies en begeleiding van het GOB

O Bereid tot het evalueren van de risico- inventarisatielijst met het GOB

O Bereid tot het bijwonen van thema-avonden

O Bereid tot handelen volgens de richtlijnen van het gastouderbureau

O Bereid tot volgen van evt. bijscholing

O Bereid afspraken vast te leggen in een overeenkomst

Pedagogische kwaliteiten

O Ervaring met of kennis van de ontwikkeling van kinderen door eigen of andere kind(eren) of opleiding

O Aandacht voor en inzicht in het kind als individu

O In staat zijn tot het geven van warmte en geborgenheid (sfeer)

O In staat zijn tot het stimuleren van de ontwikkeling van het kind

O In staat in te spelen op de behoefte van het kind (wennen)

Omgevingsfactoren

O Het huis van de gastouder moet hygiënisch en kindveilig zijn, zowel binnen als buiten

O De gastouder moet bereid zijn zo nodig in of bij het huis kleine aanpassingen te verrichten (tuinhek - traphekje)

O In huis moet voldoende ruimte zijn om te spelen, te eten en te slapen

O In de naaste omgeving moet gelegenheid zijn om buiten te spelen

Ik wil even kwijt dat ik echt in mijn handjes mag knijpen met onze gastouder!!

Wij hebben bewust gekozen voor een gastouder, we wilden iets kleinschaligers dan een KDV en oma hebben we geprobeerd, maar dat liep niet zo goed… En zeker niet toen de vergoeding in beeld kwam… haha, alles is weer goed hoor tussen ons en oma!



We zijn met de gastouder in contact gekomen via, jawel, een gastouderbureau. Deze gastouders is een mevrouw van 47 jaar, 3 grote kinderen, man heeft ontzettend goede baan. Zij hoeft het écht niet voor het geld te doen, ze doet het omdat ze het leuk vindt!!! En dat merk je, ook aan Kieks. Die vindt het geweldig om ernaar toe te gaan (en dat scheelt weer in het schuldgevoel bij moeders…).

Gastouder voldoet echt aan ál mijn wensen, ik moet er dan ook niet aan denken dat ze de go-subsidie willen schrappen…

@Biebels wrote:

@stillewater wrote:
Een gastouder al helemaal niet, want elke “gek” kan gastouder worden, ik zou mn kind niet kunnen toevertrouwen aan iemand die ik een keer gesproken heb, omdat die toevallig staan ingeschreven bij een bureau.

Je kunt je soms zo vergissen in mensen.


Dat is dus niet zo, want elke gastouder moet een verklaring van goed gedrag overleggen. Die kun je opvragen bij de gemeente, en die krijg je niet als je ‘crimineel’ bent. Bovendien worden de huizen van gastouders goed gecontroleerd dmv een risicoinventarisatie. Dit is elk gob verplicht door de ggd. (dat niet elk gob zich daaraan houdt… tja). En die risicoinventarisatie is zo streng, dat ons huis (toch redelijk kindvriendelijk dacht ik) niet geschikt zou zijn zonder aanpassingen!




Zo’n verklaring van goed gedrag heb je natuurlijk zo als je nooit aangegeven bent, maar weet je wel hoeveel er gekken nog los lopen?



Zo had ik een buurmeisje, behoorlijk in de knoop werd vaak opgenomen enz. (zelfpijniging en alles)

Zij liep gewoon stage tijdens haar opleiding, want ze wilde graag met baby’s werken.

Heeeel toevallig is er een beker hete thee over het baby’tje gevallen terwijl zij oppaste.

Niemand die haar ergens van verdenkt, maar ik weet hoe zij is, want ik zie en hoor haar, op een andere manier als dat zij bij een gezin komt.



Zo is er ook een oudere dame, die haar kinderen mishandeld heeft, slaapmiddelen heeft gegeven, en nog wat, zij is daar nooit voor aangeklaagd, maar die vrouw is nu wel volop gastouder.



Denk dat die mensen makkelijk een papiertje van goed gedrag kunnen ophalen, maar je zou maar net je kleine baby daar bij zo iemand achterlaten.

Je kunt niet aan 'zo’n papiertje zien of iemand te vertrouwen is.

Want je moet wel heeeel wat gekke dingen uitspoken wil je als crimineel staan bij de gemeente.

@stillewater wrote:

@Biebels wrote:
@stillewater wrote:
Een gastouder al helemaal niet, want elke “gek” kan gastouder worden, ik zou mn kind niet kunnen toevertrouwen aan iemand die ik een keer gesproken heb, omdat die toevallig staan ingeschreven bij een bureau.

Je kunt je soms zo vergissen in mensen.


Dat is dus niet zo, want elke gastouder moet een verklaring van goed gedrag overleggen. Die kun je opvragen bij de gemeente, en die krijg je niet als je ‘crimineel’ bent. Bovendien worden de huizen van gastouders goed gecontroleerd dmv een risicoinventarisatie. Dit is elk gob verplicht door de ggd. (dat niet elk gob zich daaraan houdt… tja). En die risicoinventarisatie is zo streng, dat ons huis (toch redelijk kindvriendelijk dacht ik) niet geschikt zou zijn zonder aanpassingen!




Zo’n verklaring van goed gedrag heb je natuurlijk zo als je nooit aangegeven bent, maar weet je wel hoeveel er gekken nog los lopen?



Zo had ik een buurmeisje, behoorlijk in de knoop werd vaak opgenomen enz. (zelfpijniging en alles)

Zij liep gewoon stage tijdens haar opleiding, want ze wilde graag met baby’s werken.

Heeeel toevallig is er een beker hete thee over het baby’tje gevallen terwijl zij oppaste.

Niemand die haar ergens van verdenkt, maar ik weet hoe zij is, want ik zie en hoor haar, op een andere manier als dat zij bij een gezin komt.



Zo is er ook een oudere dame, die haar kinderen mishandeld heeft, slaapmiddelen heeft gegeven, en nog wat, zij is daar nooit voor aangeklaagd, maar die vrouw is nu wel volop gastouder.



Denk dat die mensen makkelijk een papiertje van goed gedrag kunnen ophalen, maar je zou maar net je kleine baby daar bij zo iemand achterlaten.

Je kunt niet aan 'zo’n papiertje zien of iemand te vertrouwen is.

Want je moet wel heeeel wat gekke dingen uitspoken wil je als crimineel staan bij de gemeente.




verklaringen koop je natuurlijk niet he.

En als die oudere dame nooit vervolgd is, ja, natuurlijk mag zij dan gewoon gastouder worden. Niet dat ik er blij mee zou zijn, maar het mag.

Ooit aangifte van gedaan?

En wat betreft dat meisje, natuurlijk, zo zijn er genoeg, maar jij ziet dus meer dan andere mensen? Heeft dat meisje geen docenten op de school waar zij zit? Geen stagebegeleidsters gehad?



Wie weet hoe gek ik wel niet ben…

Ik begrijp je punt hoor maar je voorbeeld gaat op voor elk mens die met andere mensen werkt. Heeft niks meer met gastouders/kdv te maken denk ik :wink:



Maar ik zat nog verder te denken; informeer jij of de juf/meester van je kind wel oke is? Informeer jij bij de ouders van vriendjes van kinderen of ze daar wel veilig kunnen spelen? Wat weet je van de buren?

Natuurlijk, het is JOUW kind en die is kostbaar, maar ik kan niet eindeloos wantrouwig zijn naar andere mensen toe. Het is ook een kwestie van vertrouwen en een gastouder zou nooit helemaal doen zoals je het zelf gewend ben, maar ik ga dus wel van het beste uit.

En als ik denk dat het niet klikt; dan klikt het niet en dan zal zo iemand zeker niet voor mijn kinderen gaan zorgen. Die luxe heb je op het kdv niet eens joh :wink:

Ja, ik zat me net te bedenken dat ik voor ik aan het werk ging in het onderwijs ook zo’n verklaring aan moest vragen. (kostte toen overigens 11 gulden, wat ik al veel vond, maar heb begrepen dat de prijs in euro’s nu nog hoger is :think: :shock: )

30 euro!!

Ik kreeg het wel terug van mijn werkgever, maar is toch een smak geld he… pffff…

Hier ook iets van 30 euro, kreeg het inderdaad terug van mijn werkgever.

Ik zie niet meer als andere mensen, maar als zo iemand naast je woont, hoor je wel eens wat andere verhalen dan die ze op school zou vertellen.

En zij had wel een stagebegeleidster, maar iemand die in behandeling is, mag gewoon zo’n opleiding volgen.

Net zoals iemand die pedo is, gewoon weer in het onderwijs kan.



Kwestie van vertrouwen is het zeker, alleen is de een wat makkelijker als een ander.

Dus die lopen een iets groter risico om een gek tegen het lijf te lopen.

T is maar net wat het je waard is. Of hoe je er bij stil wil staan.

@stillewater wrote:

ik zou het ook heel erg moeilijk hebben als ik die keus zou moeten maken. Daarom heb ik ook alles op alles gezet om die keus niet te hoeven maken. Dan maar zo minimaal mogelijk leven, die paar jaar is voorbij voor je het weet.



Het kdv ben ik niet kapot van, omdat je zelfs hier op het forum leest dat kinderen elkaar bijten en alles op tijd en schema gaat.(ik ben niet van de schema’s, meer van het gevoel) Zo heb ik ook verhalen gehoord, van kinderen die in bed moeten, omdat zo laat is. Kind krijsen gillen, maar mag niet uit bed, want het moet er zo lang in liggen om te rusten, staat in het boek.

Kinderen die grieperig naar het kdv gaan.enz enz





Een gastouder al helemaal niet, want elke “gek” kan gastouder worden, ik zou mn kind niet kunnen toevertrouwen aan iemand die ik een keer gesproken heb, omdat die toevallig staan ingeschreven bij een bureau.

Je kunt je soms zo vergissen in mensen.




als je er zo over denkt zou ik maar niet gaan werken,aangezien er op kinderdagverblij jonge meiden werken,die zelf nog geen kinderen hebben(niet allemaal)wil je daar kind wel aan toevertrouwen ook daar is het kwestie van vertrouwen,ook al zijn er collega’s.praten met collega’s is ook heel gezellig,en zult er voor moeten waken dat dit niet ten koste van de kindjes gaat(goede daargelaten hoor)



kind van kennis van me is op kdv uit hoogslaper gevallen,ouders werden pas eind van opvangdag ingelicht.terwijl kind zware herseschudding bleek te hebben,ze wisten niet of kind buiten bewustzijn was geweest ze vonden haar pas na einde slaaptijd was tussendoor niemand gaan kijken.

wil zeggen houd oren en ogen goed open,elke opvang plek vraagt om allertheid van ouders of dit nu kdv of gastouder is beiden zijn over het algemeen goed.

@stillewater wrote:

Ik zie niet meer als andere mensen, maar als zo iemand naast je woont, hoor je wel eens wat andere verhalen dan die ze op school zou vertellen.

En zij had wel een stagebegeleidster, maar iemand die in behandeling is, mag gewoon zo’n opleiding volgen.

Net zoals iemand die pedo is, gewoon weer in het onderwijs kan.



Kwestie van vertrouwen is het zeker, alleen is de een wat makkelijker als een ander.

Dus die lopen een iets groter risico om een gek tegen het lijf te lopen.

T is maar net wat het je waard is. Of hoe je er bij stil wil staan.




Dit soort dingen gebeurt overal, ik vind alleen dat de angst niet mijn leven (en dus dat van mijn kinderen) mag regeren. Ik gebruik mijn gezond verstand. Tuurlijk kan mijn gastouder een gestoorde debiel zijn, maar dat kan een leider in een KDV ook zijn. En erger nog, de buurman/vrouw ook.



Laatste heb ik meegemaakt, ik weet helaas als geen ander dat je mensen niet klakkeloos kunt vertrouwen en de schijn op kunnen houden. Maar ik probeer reëel te blijven en mezelf voor te houden dat niet iedere persoon een gek in kwestie is. Hoe moet je anders leven?

mijn kids gaan niet naar kdv, gastouder of buurvrouw.

Eigenlijk blijven ze heel heel heel soms net een uurtje bij mijn ouders en dat is het.

Nu kan de jongste gewoon praten en vertellen, dus gaat naar een psz twee ochtenden per week. (daar kom ik zo nu en dan onverwachts eerder, of even terug :slight_smile: )

Verder ben ik er altijd bij.

Luukje doet het wel heel goed hoor! Hij mist haar en haar kids echt als hij even niet is geweest :smiley: Dus af en toe moet ik hem buiten werk even brengen of gaan we een bakkie doen :smiley:

Allemaal leuk een aardig maar er zijn ook moeders die gewoon moeten werken en sommigen willen het gewoon graag :wink: , dus wat mij betreft geen schrikbeelden van kdv of gastouder :hand: omdat het ook je buurman, baas of achteroom zou kunnen zijn,dus zou je ze eigenlijk ook niet meer buiten mogen laten spelen. En binnen zijn ze ook niet veilig want stel dat er een aardbeving komt :? Dus waar hebben we het ueberhaupt nog over :eh:



Bovendien ben ik ervan overtuigd dat veel van de ‘verhalen’ die je hoort gewoon urban legends zijn, en ik heb beters te doen dan naar dit soort geroddel te luisteren :hand:

@eisblume wrote:

Allemaal leuk een aardig maar er zijn ook moeders die gewoon moeten werken en sommigen willen het gewoon graag :wink: , dus wat mij betreft geen schrikbeelden van kdv of gastouder :hand: omdat het ook je buurman, baas of achteroom zou kunnen zijn,dus zou je ze eigenlijk ook niet meer buiten mogen laten spelen. En binnen zijn ze ook niet veilig want stel dat er een aardbeving komt :? Dus waar hebben we het ueberhaupt nog over :eh:



Bovendien ben ik ervan overtuigd dat veel van de ‘verhalen’ die je hoort gewoon urban legends zijn, en ik heb beters te doen dan naar dit soort geroddel te luisteren :hand:




Dat is dus ook mijn punt…Ook al was mijn stiefdochter niet het slachtoffer van een urban legend…