Gastouder of KDV ?? en waarom??

Onze zoon en baby gaan waarschijnlijk vanaf september naar de opvang.



Nu twijfel ik enorm aan de keuze gastouder of KDV.



Mijn nadelen:



Ik ben bang dat je bij een gastouder teveel kids hebt op 1 volwassene.

Stel gastouder is wat makkelijk met de kids, geen andere leidster die daar mee bemoeit!!



Veiligheid?? Brand oid!! Hoe gaat ze dat in haar uppie doen!!



Een voordeel lijkt me juist de huiselijke sfeer!!





KDV, juist geen huiselijke sfeer. (denk ik)



Betere veiligheid?? Meer leidsters die elkaar in de gaten houden!!





Misschien een beetje onsamenhangend verhaal, maar dit is helemaal nieuw voor ons en weten er geen bal van af haha.







Wat is jullie keuze en waarom???

wij hebben toen bewust voor een kdv gekozen.

bij een gastouderbureau hier in de buurt hadden we helemaal geen vertrouwen, allebei niet.

reden was, dat zo’n beetje elke willekeurig persoon gastouder kan worden. En een huisbezoek dat stelt me niet gerust.

Daarbij: 1 op 4 kinderen is toegestaan,

maar sorry: ik heb hier voor geleerd en dan nog kan het best pittig zijn met vier kinderen in je eentje.

precies wat jij zegt: wat als er iets gebeurt?



in mijn ogen moet je echt geluk hebben met de gastouder.





kdv: heeft ook zijn nadelen,

maar als je ff goed zoekt en alle mogelijke kdv’s bezoekt en de sfeer proeft of de visie van het kdv proeft, dan vind de huiselijke sfeer van een gastouder niet afwegen tegen de voordelen van een kdv.

oh en ons kdv heeft juist wel een huiselijke sfeer trouwens.

:wink:

Thanks Ziet voor je antwoord.



Ik vind het zo moeilijk he? Tot nu toe hebben we oma al oppas gehad, maar dat werkt niet meer.



We hebben geen andere keuze, dus wil ik wel de goede maken!!!

bij ons heeft oma aangeboden om 3 dagen op te passen, zullen daar ook gebruik van maken. alleen nog registreren als gastouder :slight_smile:

Jasper gaat naar een kdv, simpelweg omdat ik geen zin heb om me druk te maken om andermans vakantie, ziektes, etc. Op een kdv is het gewoon hun pakkie aan :wink:

Amy, wij hebben nu beide oma’s als oppas, maar dat werkt niet meer zo goed!! Dus die optie hebben we al gehad hahaha





Eisblume, idd wat je zegt! vakantie/ziek of wat dan ook, hoe wordt dat opgelost als je kind bij een gastouder zit :think:





Zou het KDV ook een langere wachttijd hebben???





(ik ben echt een leek met dit he??? :angel: )

ligt helemaal aan het kdv, die wachttijd.

toen ik tyg ging opgeven, hadden ze plaatsingsgarantie.

nu niet meer, nu is er een wachtlijst.



het is maar net hoe druk het is.

(maar dat is gewoon ff informeren bij verschillende kdv’s)

De wachttijd is inderdaad afhankelijk van het kdv. En van de gewenste dagen. In onze directe omgeving zijn er een stuk of 4-5kdv’s(allemaal op loopafstand)- tja kinderrijke buurt he :lol: . Ik heb toen gewoon bij 2-3 geinformeerd en bij eentje konden we de volgende maand al terecht. Dus hebben we daar eens afgesproken voor een rondleiding. We hadden er allebei een goed gevoel over en dus is het deze geworden.



Begrijp ik goed dat het om 2kids gaat? Dan is het misschien een idee om gewoon eens bij een kdv langs te gaan en te kijken hoe de oudste het vind. Je zou ook eens bij een gastouder in je buurt kunnen afspreken en dan gewoon kijken waar die kleine het beter doet :think:

Voor die kleine hummel van je is het toch moeilijk om in te schatten wat voor hem/haar het beste is.



Er zijn kinderen die heel veel behoefte hebben aan een vast iemand aan wie ze kunnen hechten. Dat is in een kdv wat lastiger omdat niet alle leidsters op alle dagen werken en soms gaat er ook iemand weg of komen er juist nieuwe mensen bij. Bij een gastouder heb je dat natuurlijk niet zo gauw. Hoewel die natuurlijk ook op een gegeven momen kan zeggen dat hij/zij ermee op houdt, lijkt mij :think:



Wij hebben o.a. voor een kdv gekozen omdat we het belangrijk vinden dat Jasper leert om met andere kindjes in groepsverband te spelen. Natuurlijk heb je ook bij een gastouder meerdere kindjes maar het zijn er toch minder. Dus dan moet je er ook maar op ‘gokken’ dat hij het met deze kindjes kan vinden. Op het kdv heeft hij een wat grotere keuze aan vriendjes :wink: . Bovendien zijn op het kdv als het goed is alle leidsters bevoegd, dus dat hebben ze toch een opleiding gedaan die ik bij de meeste gastouders niet verwacht. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben :wink: Daarnaast vonden wij de locatie erg belangrijk: op ons kdv hebben ze een mooie buitenspeeltuin en gaan ze zo gauw het weer het toe laat naar buiten(aangezien wij geen tuin hebben zeker een pre :thumbup: ). En je merkt gewoon dat hij daar goed gestimuleerd wordt :inlove: .



Mocht er ooit een 2e of misschien zelfs een 3e bij komen dan willen wij overigens liever iemand die bij ons thuis komt oppassen dan een gastouder in een ander huis. Zo is mijn vriend het ook gewent. Bovendien is het dan wat gemakkelijker wanneer er eens iemand ziek is of zo. Maar zo ver is het nog lang niet, dus tot die tijd gaat Jasper lekker op het kdv spelen.

hoi

wil even reageren ik werk als gastouder,waar tegenwoordig ook eissen aan gastouders gesteld worden.voordat je gastouder kunt worden krijg je uitgebreid gesprek met gastouderbureau,waar diingen als veiligheid,omgaan met kinderen kinder ehbo aan de orde komen ook hoe je over opvoeden denkt,dit om te kunnen zorgen dat gastouder en vraagouder zelfde over opvoeding denken.

verder wordt het hele huis doorlopen om te kijken of er voldoemnde ruimte is voor te slapen,en extra goed op veiligheid in huis gelet en evt verzocht om dingen aan te passen dan pas mag je als gastouder aan het werk.daarbei zijn er gastouders met spw opleiding die vonden dat ze op kdv teveel kinderen per leidster hadden en als gastouder verder zijn gegaan.



verder zijn er regels over aantal kinderen en welke leeftijden deze mogen hebben,ook wordt er gevragen naar achterwacht.als er bv kind valt waar je mee naar dokter moet wat doe je dan.in mijn directe omgeving zijn er meedere gastouders die in zulke gevallen voor elkaar inspringen de kinderen kennen deze gastouders ook,komen regelmatig bij elkaar.om samen met kinderen leuke dingen te ondernemen,speeltuin,kinderboerderij enz enz



verder nodig ik ouders altijd uit te komen kennismaken als er gastkinderen zijn,zodat je als ouder goed kunt zien hoe kindjes op mij reageren zegt al heel veel.vraag goed door als je ergens kennis gaat maken naar achtergrond gastouder,kies er alleen voor als je er goed gevoel over hebt anders niet doen



daarbij zijn er tegewoordig best veel gastouders die als zelfstandig ondernemer werken,wat inhoud dat ze van kinderopvang hun werk hebben gemaakt.deze zullen er ook niet snel mee stoppen verder wordt er hier voor noodopvang gezorgd mocht ik keer ziek zijn(zelden)of vakantie hebben is in januarie al bekent.



zou als ouder heel goed rondkijken of huis kindvriendelijk en veilig ingericht is.of er voldoende speelruimte is,en buitenspeelruimte,slaapplaats voor ieder kind appart zodat ze aan hun rust toekomen.zorg dat je goed weet wat je van de gastouder verwacht en vertel dat ook.



aantal kinderen per gastouder verschilt heel sterk,sommige hebben zelf nog kleine kindjes en hebben daar 1 of 2 gastkindjes bij.

andere zoals ikzelf hebben volwassen kinderen en hebben maximaal 6 gastkindjes waarvan maximaal 2 baby zijn.meestal zijn er 2 ouder of bijna 4heel het huis en tuin is hier op ingericht en alle spullen zijn aanwezig om de opvang veilig en goed te laten verlopen.kinderen hebben altijd kindjes om mee te spelen,evt oudere broertjes of zusjes kunnen hier boterham eten en weer naar school gebracht worden.



lijkt me als ouders best moeilijk de keus te maken kdv of gastouder zou zeggen ga bij beiden eens kijken,is toch je diebaarste bezit waar je opvang voor wilt hebben.

kijk bij kdv ook goed naar de bezetting want zijn groepen waar leidsters vaak jonge meiden zelf nog geen kinderen,inderdaad wel opleiding maar weinig ervaring hebben wel 4 baby’s onder hun hoeden hebben.en vraag bij gastouder hoevbeel gastkindjes ze heeft en wanneer ze komen zodat je beeld krijgt hoeveel kindjes er zijn.



wat ik wil zeggen kijk bij je keuze heel goed om je heen,en als de opvang gestart is kijk goed naar de reactie van kind(deren )op opgeving zegt vaak al heel veel.



kinderen die eenkennig zijn/worden zijn dat bij vertrouwde gastouder/leidster zelden.allemaal dingen waaraan je kunt merken of het goed gaat met je kindje.

is heel verhaal geworden succes met je keuze



groetjes marit

Marit, dank je wel voor je uitleg!!! Altijd goed om van iemand wat te horen die er zelf ook mee te maken heeft!!!



Eisblume, gaat idd om 2 kids. De beeb moet dadelijk ook, dus dan allebei tegelijk maar doen.



Matthijs gaat nu 1 dag in de week naar oma (die wordt dus geschrapt) en 2 ochtenden naar de PSZ. PSZ vindt hij ontzettend leuk, dus als hij naar het KDV gaat dan is hij groepjes kids al wel wat gewend.



Ik denk idd dat we, zoals marit ook zei, bij beide eens langsgaan.

Ook even kijken naar de wachttijden etc.



Hier in Dronten heb je 1 grote organisatie. Die heeft 4 KDV hier in het dorp en ook de PSZ tjes.

Gastouders zijn ook aangesloten bij deze organistie, scheelt weer kunnen we gewoon via 1 ding aan de gang.

Hey miniemouse, wij hebben Eline zoals je weet op het kdv zitten. Dat was onder meer omdat je dan geen problemen hebt bij ziekte van de oppas. Wel bij ziekte van je kind, maar dat vindt ik minder erg. Verder vind ik een iets grotere organisatie (paar leidsters ipv 1 gastouder) ook wel een voordeel. Ik vind het kdv waar Eline zit erg leuk, ik heb ook heel goede verhalen gehoord over die aan de Wisentweg, bij een boerderij. Wachttijden kunnen wel lang zijn, maar bij Eline is net een babygroep bij gekomen, dus misschien helpt dat… (oh ja, broertjes/zusjes krijgen voorrang als er al 1 kindje zit, maar ik weet niet of je dat nog gaat redden).

Succes in elk geval met de beslissing wat je gaat doen.

Wij hebben gekozen voor een gastouder. op een of andere manier sprak de hectiek van een KDV ons niet aan. Ik moet wel toegeven dat wij enorm geluk gehad hebben met onze gastouder. Via een advertentie op Marktplats zijn we bij haar terecht gekomen. Wat bleek? Zij had zelf 4 jaar op KDV gewerkt, en een aantal jaren in de zorg, heeft zelf 2 jonge kinderen en wilde daar 2 of 3 kindjes bij. Zij merkte dat haar eigen kinderen het niet goed deden met alle hectiek (naar werk rijden, kinderen afzetten, zelf door naar KDV, werken, met wapperende haren weer terug, weinig tijd voor eigen kinderen etc.) Vandaar dus als gastouder aan het werk en dat bevalt haar ook zeer goed.



Momenteel heeft ze naast lotte nog 1 meisje en natuurlijk haar eigen kinderen. Ons “kindje op komst” gaat er hopelijk straks ook naartoe en daar houdt ze het dan bij. Ideaal! Ook super in de omgang met ons, ben erg blij dat wij het zo getroffen hebben.



Wel wil ik, als de kinderen wat ouder zijn, overstappen op KDV. Simpelweg om ze alvast te laten wennen aan de drukkere omgeving, de juf, het ritme etc. Dan is ook de stap naar school weer makkelijker gemaakt denk ik. (Maar dat is dan wel weer heeeeel ver weg nog :mrgreen: )

Ik werk zelf als gastouder en Yeline zit zelf ook bij een gastouder. Het bevalt mij erg goed, ze wordt echt in het gezin opgenomen en is dan ook in huiselijkesfeer al die tijd. Yeline vind dat juist prachtig want ze kruipt ook erg vaak bij de gastouder op bij haar man op schoot ze voelt zich daar erg thuis. Deze gastouder waar ze nu zit doet ook veel met de kinderen, als ze zelf op een oppasdag naar de dierentuin of speeltuin gaan dan mogen de oppaskindjes gewoon mee, zo is Yeline eruit en heeft een geweldige middag. Deze gastouder van haar is ook wel top hoor! alles voor de kids en is enorm zorgzaam met Yeline gaat ze net zo om als met haar eigen kinderen :thumbup: .

Aan het gastouder zijn zitten veel regels maar dat heeft Marit al gezegt :wink:



Ik kies een gastouder boven een kdv maar dat komt ook doordat ik alleen maar goede ervaring ermee heb.

Jou voorbeeld Chantal, dat vind ik nou weer eng dan!!

(naar de dierentuin oid en jou kindje mag mee)





Weet niet waarom hoor, ik durf mijn zoontje nu ook niet zo goed met opa’s oma’s mee te laten gaan.

(Opa belde 1X dat ze op een boot zaten en Matthijs had het super naar zijn zin…ik heb me de rest van de dag doodongerust gemaakt :oops: )





Hier in het dorp in een vrouw die soms halve dagen door het dorp slentert met zo’n bolderkar vol kids. Meestal 2 MC en 4 oudere kids…

Ik wil niet dat mijn kind zo over straat gezeuld wordt en ze is maar in haar uppie met al die kinderen…



dat soort dingen spoken dan door mijn hoofd…



Heb nog steeds geen papieren opgestuurd, blijf maar twijfelen… :think:

Gauw een afspraakmaken om ergens te gaan kijken (of als je Matthijs ophaalt of wegbrengt even doorlopen naar het kdv aan de andere kant van het gebouwtje). Ik denk dat het wel makkelijker wordt om te beslissen als je iets gezien hebt.



Verder sterkte met de beslissing, het is niet makkelijk als je er echt over nadenkt (wij waren van het gemakkelijke, 1 kdv om de hoek, dus die is het geworden :oops: ).

bij een gastouder spreek je af wat je wel en niet wilt wat er met je kinderen gebeurt,worden duidelijke afspraken over gemaakt altijd in goed overleg.bij kennismaking geef je dit al aan



bij kdv gaan ze ook met de kideren op pad,sprak laats moeder kinderen waren naar dinos(dierenwinkel) geweest om de koi karpers te voeren.

gingen ook vaak naar winkel met de kinderen,maar vraag bij kdv dus ook goed wat ze met de kinderen ondernemen buiten het kdv anders kom je misschien voor verrassingen te staan

Pffff zeker niet via een gastouderbureau doen hoor!!! Ow men mega slechte ervaringen, vreselijk!!



Lekker KDV!!! :smiley:

@veertje wrote:

Pffff zeker niet via een gastouderbureau doen hoor!!! Ow men mega slechte ervaringen, vreselijk!!



Lekker KDV!!! :smiley:




hmm dat vind ik wel erg kort door de bocht en niet beargumenteerd…



Je moet met je gastouder wel een klik hebben, anders wordt het niks.

Wij hebben een top gastouder, en ik vind het prettig. Zeer flexibel, grote tuin, genoeg aandacht want ze heeft continu 2 stagiaires lopen (van de school waar ik werk dus ook wel grappig), ze heeft voldoende slaapplekken, een dubbele hoge box, het speelgoed wordt voortdurend bijgehouden en schoon gehouden, allemaal heel goed geregeld.

Lydia: denk je dat de meeste gastouders zo goed uitgerust zijn of hebben jullie gewoon heel erg mazzel :think: