Gastouder of KDV ?? en waarom??

Ik denk dat wij gewoon heel erg mazzel hebben met deze gastouder.

Maar…

ik heb een aantal leerlingen die stage lopen bij gastouders en daar kom ik een paar keer per jaar op bezoek. En dan zie ik hoe het bij andere gastouders er aan toe goed en dat is ook helemaal niet verkeerd. Het is er altijd ontzettend gezellig, kinderen vermaken zich prima in een gewone huiskamer, het is heel kleinschalig he.

En niet om mijn leerlingen of school te promoten, maar als een gastouder stagiaires wilt hebben, dan stelt ze zich wel kwetsbaar op. Want dan komt er ook nog eens een docent zo nu en dan kijken, en dan heb je een leerling in huis die soms wat kritische vragen kan stellen. En je moet je huis “delen”. Voor mij maakt dat een gastouder nog waardevoller, als ze stagiaires in huis heeft. Als ouder moet je dan wel toestemming geven voor bepaalde handelingen, als jij niet wilt dat een leerling je kind verschoont dan moet je dat wel aangeven.

@veertje wrote:

Pffff zeker niet via een gastouderbureau doen hoor!!! Ow men mega slechte ervaringen, vreselijk!!



Lekker KDV!!! :smiley:


:think: Moet je er denk ik wel even bij vertellen wat je slechte ervaringen zijn… Ik zou nooit voor een kdv kiezen voor kleintjes, maar dat is persoonlijk. Moet er niet aan denken dat mijn meisje huilt, en dat de leidsters bezig zijn met een ander kind. Of dat alle kinderen op een vaste tijd moeten slapen. Ik zie ook schrikbeelden voor me van kindjes met speen in een loopstoeltje (zie het filmpje van de eerste aflevering van Het Zandkasteel :silenced: ), en dat willen wij gewoon niet.



En ja, ik weet dat niet alle kdv’s zo zijn, en dat niet alle kindjes het slecht hebben op een kdv, maar wij willen dat gewoon niet voor Leonie.

Ik wilde net zeggen: Jasper heeft volgens mij nooit lang in een wipstoel gezeten, die sliep op het kdv alleen maar op schoot :angel: En nu gewoon op bed hoor. Maar dan nog houden ze gewoon het ritme van het kindje aan(als die dat heeft dan he :wink: ) En mijn schoonzus vertelde net dat zij die kleine van haar binnenkort naar een nieuw kdv brengen waar ze niet in wipstoeltjes en zo geloven, dus die kids worden of getild of mogen op de grond spelen :think: :eh:



(ik wist niet eens dat er stagaires lopen bij gastouders :think: )

Ik kies bewust voor een gastouder. Niet eens omdat ik negatief tegenover een KDV sta (kan geen oordeel vormen, ben er nooit binnen geweest…), maar meer omdat het voor mij bij beide jongens beter leek te passen in een kleinschalige omgeving opgevangen te worden. Ook speelt de flexibiliteit van de uren mee, die lieten ons eigenlijk ook geen andere keus.Een van de 2 dagen dat wij opvang nodig hebben buitenshuis voor de jongste, is al vanaf half 7…Dat is hier nog niet mogelijk op het KDV. En op de andere dag hebben we voorlopig voor maar 2 uurtjes opvang nodig voor de jongste, en bij een gastouder hoef ik ook maar die 2 uurtjes te betalen ipv. een heel dagdeel. Wel rekening houden met het feit dat meestal je min. 5 uur per week moet betalen via een gastouderbureau, maar daar zitten wij ook al over heen.

Wel is het zo dat als ik geen gastouder had getroffen die bij mij en mijn kind zou passen, ik alsnog het KDV had ingeschakeld. Ik prevaleer een gastouder niet boven alles.

@eisblume wrote:

Lydia: denk je dat de meeste gastouders zo goed uitgerust zijn of hebben jullie gewoon heel erg mazzel :think:




meeste gastouders die ik ken en dat zijn er nog al wat,hebben hun huis aan de opvang aangepast.zeker de gastouders die zelfstandig ondernemer zijn en meedere kindjes per dagdeel opvangen kijk maar bij mij www kun je zien dat het bij ons ook aangepast is.terwijl mijn eigen kinderen 21 en 22 jaar zijn verder heb ik ook stage erkenning tot nu toe nog geen staires gehad

verder zullen bij de gastouders die zelf nog kleine kindjes hebben het huis ook wel kindvriendelijk zijn anders wordt je geen gastouder en kom je niet door de contolles van gastouderbureau voordat je kindjes op kunt gaan vangen

@eisblume wrote:



(ik wist niet eens dat er stagaires lopen bij gastouders :think: )




Gastouders kunnen van hun opvang een leerbedrijf maken. Als ze erkend zijn door Calibris kunnen scholen er stagiaires plaatsen. Voor gastoudergezinnen gaat het dan om leerlingen van (v)mbo zorg en welzijn.

@lydia wrote:

@veertje wrote:
Pffff zeker niet via een gastouderbureau doen hoor!!! Ow men mega slechte ervaringen, vreselijk!!



Lekker KDV!!! :smiley:




hmm dat vind ik wel erg kort door de bocht en niet beargumenteerd…



Je moet met je gastouder wel een klik hebben, anders wordt het niks.

Wij hebben een top gastouder, en ik vind het prettig. Zeer flexibel, grote tuin, genoeg aandacht want ze heeft continu 2 stagiaires lopen (van de school waar ik werk dus ook wel grappig), ze heeft voldoende slaapplekken, een dubbele hoge box, het speelgoed wordt voortdurend bijgehouden en schoon gehouden, allemaal heel goed geregeld.




Yepz, zal even beargumenteren. :oops:

Ik was ook ingeschreven bij een gastouderbureau en ik betaalde per jaar 1500 euro bemiddelingskosten, ook al hield je dezelfde gastouder dan betaalde je deze toch elk jaar! Enfin we waren gekoppeld! Oke leuk stel met 2 kinderen. Leek allemaal op orde. Ze kwamen op kraamvisite en nog een keer op de koffie en we hadden erop zich een best gevoel bij! OKe oke niet helemaal waar ik was ergens ongerust, maar ja ik stel me vast aan! Me eerste kindje en ik moet na ruim een jaar ziek thuis weer aan de slag. Gewoon mama’s bezorgdheid! Ons lucas is er een paar keer geweest en na al wat gebabbel met gastouderbureau en haar want mijn kind kreeg geen box of moest samen met een kind van 3 in de box, ach dat kan toch niet al die blokken die op mijn beebje zijn 3 maanden oude bolletje vallen grrr! Nou dat voorval was opgelost… Maar het was erg vreemd, mijn kindje was heel makkelijk huilde nooit en tja het was gewoon de ideale baby! Elke keer als we hem ophaalden had hij erge traanogen, mmmh misschien verbeeld ik het me of is hij gewoon moe. De 4e keer was mijn man hem eerder gaan halen en ik had de laatste 2 keer een slecht gevoel en idee dat ze hem weleen alleen liet! Ik belde mijn man om te vragen hoe het wag gegaan methem en hij hing geiiriteerd aan de tel dat Luukje helemaal overstuur was! Pff ik zeg hoe kan dat nou… koorts nee, fles goe dgedronken, en ondertussen is manlief zijn boekje in zijn tas aan pakken en vind hij 3 bakje flesvoeding!! Grrrr mijn kindje had al 2,5 uur geleden een fles moeten hebben en tja baby zijn van de klok en om de 3 uur! Manlief gaf meteen de fles en was over! Na haar aangesproken te hebben op feit dat mijn kindje geen voeding had gekregen zei ze, ow ik was aan spelen met me kinderen in de tuin en hij lag in de box :S Mensen echt het was vreselijk en ik ben nog nooit zo verdrietig geweest dat ik hem daar heb gebracht en achtergelaten!! :’(



Ik heb besloten om hem direct er weg te halen en nooit meer te brengen!

Heel veel gezeik met gastouderbureau en de kosten en er werd weinig aan gedaan!



Daarnaast ga je ervanuit dat je een gemotiveerde oppas heb, uhm gastouder! Enig idee hoe ze aan hun ouders komen? Mijn oppas die ik nu heb particulier is een eigen bedrif begonnen en heeft in het begin geadverteerd op marktplaats. Ze werd regelmatig gebeld van joh wil je je inschrijven en gastouder worden! Zo hebben we meerdere gewone oppas advertenties geplaats en jawel ze wortd gebeld en hup jhe ben gastouder! Geen bewijs van goed gedrag of gesprek niks! Sorrie ik ben me hier kapot van geschrokken en vandaar deze reactie. Sorrie voor de vele spelfouten, maar schrijf met een hoopje emotie dus dan gaat typen inder goed!



Wel mogen jullie weten dat ik nu een hele goede oppas heb, maar echt het was een zeer vervelende situatie!!! Die door bureau niet aangepakt werd en nu heeft die mevrouw meid weer een beeb :frowning:



Nou bijdeze mijn verhaal :slight_smile:



X veertje!

Die verklaring van goed gedrag wordt straks verplicht, vind ik een goede actie (al kost zoiets wel een vermogen om aan te vragen :thumbdown: ). Maar fijn dat je even uitlegt wat jouw ervaringen zijn, want hoe verschrikkelijk ze ook zijn (kort gezegd :thumbdown: ), ze zijn natuurlijk geen voorbeeld van een gastouder in het algemeen.



datzelfde geldt natuurlijk voor mijn schrikbeeld van een kdv :angel:

vog is al verplicht vanaf dat nieuwe wet kinderopvang geld moet elke gastouder vog hebben.vind niet zoveel voorstellen alleen dat je geen strafblad hebt,maar zegt niks over hoe je met de kinderen om gaat.

vaak zijn het de eenmans gastouderbureautjes waar het mis gaat,lappen regel aan hun laars en kijken totaal niet of iemand geschikt is voor gastouder.dat doen de grotere gastouderbureau’s wel gelukkig,lopen ook samen met gastouder het hele huis door om naar veiligheid te kijken en zo nodig ook op gewezen dat er eerst dingen veranderd moeten worden voordat je kindjes op mag vangen.

deze mevrouw zou geen kindjes op mogen vangen,en zou zeker bij gastouderbureau klacht indienen.en kijken of ze oudercommisie hebben,want dit mag echt nooit gebeuren.zou in staat zijn uit te zoeken wier die ouders zijn en deze waarschuwen voor deze gastouder.



heel goed dat jullie per direct jullie kindje daar weggehaald hebben,kan me hier heel boos over maken.aangezien de goede gastouders hierdoor ook slechte naam krijgen.

en voorral voor jullie kindje vreselijke ervaring,opvang moet 2e thuis zijn waar goed voor ze gezorgt wordt.

Hoi Patricia, wij zijn erg tevreden over ons kdv, maar dat wist je al wel. Vooral bij verschillende kdv’en een keer gaan kijken. Per kdv kan het erg verschillen, hebben wij gemerkt. Bij Buitengoed hadden wij meteen een goed gevoel, bij een andere kregen wij echt jeuk. Vraag naar hun pedagogisch werkplan (of zoiets, ben de precieze naam even kwijt) en lees dat eens door. Met gastouder ben ik niet bekend, dus daar kan ik je weinig over vertellen.



En of een kdv nou echt minder huiselijk is…‘t Is allemaal wat groter van opzet, maar verder hebben zij ook hun huiselijke momenten. Eten gebeurt altijd gezamenlijk, bij ons kdv zingen ze na het fruit eten altijd een hele stapel liedjes. Hoe huiselijk wil je het hebben?



Overigens wordt niet bij ieder gastouderbureau even goed zo’n thuisgesprek gevoerd en niet altijd het hele huis geinspecteerd. Ik weet dat het hier in Dronten dus niet altijd gebeurd, heel willekeurig. Een vriendin van mij is gastouder en tijdens het gesprek is men bijv. helemaal niet boven geweest om naar bijv. de slaapkamer te kijken. Bij haar buurvrouw is dit juist wel gebeurd. Dan vraag ik me toch af…



Biebels, jij hebt echt schrikbeelden van een kdv die niet kloppen. Ik erger me er enigzins aan dat je zulke uitspraken doet, die ik nogal ongenuanceerd vind. Je zet er wel onder dat dat niet op ieder kdv gebeurt, maar ondertussen schrijf je het wel. Waarom kan dit ook niet gebeuren bij een gastouder die het niet zo nauw neemt? En de uitspraak: "Mijn kind huilt en de leidster is met een ander kindje bezig.’’ hoort echt niet alleen bij een kdv. Mijn meiden doen ook wel eens aan stereo-huilen en dan ben ik ook maar in mijn uppie!

@Chrissy wrote:

Biebels, jij hebt echt schrikbeelden van een kdv die niet kloppen. Ik erger me er enigzins aan dat je zulke uitspraken doet, die ik nogal ongenuanceerd vind. Je zet er wel onder dat dat niet op ieder kdv gebeurt, maar ondertussen schrijf je het wel. Waarom kan dit ook niet gebeuren bij een gastouder die het niet zo nauw neemt? En de uitspraak: "Mijn kind huilt en de leidster is met een ander kindje bezig.’’ hoort echt niet alleen bij een kdv. Mijn meiden doen ook wel eens aan stereo-huilen en dan ben ik ook maar in mijn uppie!


Klopt, ik heb schrikbeelden, maar die heb ik niet zelf verzonnen :wink: Ze zijn dus ook niet genuanceerd, want ik ben nog nooit een kinderdagverblijf binnen geweest. Johan overigens wel, hij doet de ICT op een kdv, en die bevestigd soms mijn schrikbeelden. Nog steeds niet genuanceerd, maar dat doet er niet toe.

Ik ben hier ook niet alleen maar om de gastouders te verdedigen, want ik weet ook dondersgoed dat er óók slechte gastouders zijn (zo blijkt hierboven al :? ). Maar ik wil wel graag alle facetten belichten, en dus vertel ik ook mijn mening (waar ook om gevraagd werd :wink: ). Snappie?

@Biebels wrote:

Die verklaring van goed gedrag wordt straks verplicht, vind ik een goede actie (al kost zoiets wel een vermogen om aan te vragen :thumbdown: ). Maar fijn dat je even uitlegt wat jouw ervaringen zijn, want hoe verschrikkelijk ze ook zijn (kort gezegd :thumbdown: ), ze zijn natuurlijk geen voorbeeld van een gastouder in het algemeen.



datzelfde geldt natuurlijk voor mijn schrikbeeld van een kdv :angel:




zeker, dat is helemaal waar! Maar ik hoor teveel nare ervaringen om me heen … maar er zullen ook hele goede zijn!! en die nieuwe regel zal het goed doen… :wink:

Maar verder lieve mensen, hoor ik het teveel!

Me vriendin las even mee hier :wink: ben der ook fan aan maken!

Haar gastouder wil de kindje 2 baby verschillende leeftijden altijd in de living houden :S Oke dus ook slapen. in d eowonkamer in de box! Nou nu gata misschien nog maar als ze iets ouder zijn en ze rusten iet goed en maken elkaar wakker! Wordt ze opgehaald ruikt ze onwijs naar de rook!! En je raad het wel, wat doet het bureau eraan niks! Nou ik kan nog 10 dingen opnoemen! Brr volgens mij loopt je meer risico’s met gastouders en wat betreft die inspectie, pff stelt geen (&^^ voor kan ik je zeggen :wink:



X veertje



Kdv is toch beter denk of particulier bij vertrouwd iemand!

Jij hebt wel een extreem slechte ervaring dan. En zoiets moet gewoon gemeld worden.



Maar nog altijd vind het té kort door de bocht om te stellen dat een kdv of particulier beter is dan een gastouder.



Een gastouder is gewoon geen kinderdagverblijf. Het is gewoon een thuissituaties waar kindjes worden opgevangen en een gastouder hoeft zich niet te gedragen als een kinderdagverblijfleidster. Het is wezenlijk anders he.

@lydia wrote:

Jij hebt wel een extreem slechte ervaring dan. En zoiets moet gewoon gemeld worden.



Maar nog altijd vind het té kort door de bocht om te stellen dat een kdv of particulier beter is dan een gastouder.



Een gastouder is gewoon geen kinderdagverblijf. Het is gewoon een thuissituaties waar kindjes worden opgevangen en een gastouder hoeft zich niet te gedragen als een kinderdagverblijfleidster. Het is wezenlijk anders he.




Tuurlijk, maar je loopt veel meer risico tegenwoorden met een gastouder!

En waarom denk je dat mijn keuze gastouder was?! Omdat Luuk dan in een huislijke situatie is en voldoende aandacht krijgt en niet met hem nog 10 baby een fles moeten en hij moet wachten! Dus ja het is een groot verschil, maar is in dit jaar, met veel gekken, en veel onderzoek op dit gebied ben ik erachter gekomen dat het aantal negatieve en positieve ervaringen gelijk liggen. EN de negatieve dingen die je hoort, zijn niet niets. Maar er zijn dan ook heel veel kleine gastouderbureaus! Tuurlijk kan je een goede treffen, maar alleen wil ik zeggen doe extreem veel onderzoek en check het veel :wink: Verder kan ik ook negatieve dingen opnoemen van kinderdagverblijf maar gastouderbureaus overheersen bij mij, maar das gebasseerd om mijn ervaringen en belevingen! Overigens hangt het ook van je werk! Ik kan zelf namelijk bijvoorbeeldniet veel met een kinderdagverblijf! 1 ding wil ik graag hiermee zeggen, weeg alles goed af en wees alert :slight_smile:

@lydia wrote:

Jij hebt wel een extreem slechte ervaring dan. En zoiets moet gewoon gemeld worden.



Maar nog altijd vind het té kort door de bocht om te stellen dat een kdv of particulier beter is dan een gastouder.



Een gastouder is gewoon geen kinderdagverblijf. Het is gewoon een thuissituaties waar kindjes worden opgevangen en een gastouder hoeft zich niet te gedragen als een kinderdagverblijfleidster. Het is wezenlijk anders he.




Ow wat ik nog even wilde zeggen, voordat ik verkeerd laat overkomen :stuck_out_tongue:

IK begrijp je mening dus heel goed en kan me er ook in vinden maar zijn gewoon echt werelden van verschil, alertheid is gewoon van belang en volg je mama feeling en kijk wat bij je situatie past :smiley: maar ondanks mij reacties snap ik de jouwe ook hoor :stuck_out_tongue:

Maar heeft zo’n gastouderbureau dan ook een pedagogisch beleid? Heb je iets gehoord over een oudercommissie? Zijn ze bij jou op gesprek geweest (het bureau dus, niet de gastouder)? Door dit soort dingen weet je toch ook of je met een goed bureau te maken hebt? Hebben ze bijvoorbeeld een klachtenregeling?

Kijk, voor dit soort dingen ben ik dus in de oudercommissie gestapt. Want ik houd er niet zo van ergens kritiek op te hebben als ik ook iets kan DOEN. Op deze manier zit ik dicht bij het vuur en kan dus iets betekenen voor zowel vraagouders als gastouders (en zelfs het bureau, omdat wij mee denken).

@veertje wrote:

Maar verder lieve mensen, hoor ik het teveel!

Me vriendin las even mee hier :wink: ben der ook fan aan maken!

Haar gastouder wil de kindje 2 baby verschillende leeftijden altijd in de living houden :S Oke dus ook slapen. in d eowonkamer in de box! Nou nu gata misschien nog maar als ze iets ouder zijn en ze rusten iet goed en maken elkaar wakker! Wordt ze opgehaald ruikt ze onwijs naar de rook!! En je raad het wel, wat doet het bureau eraan niks! Nou ik kan nog 10 dingen opnoemen! Brr volgens mij loopt je meer risico’s met gastouders en wat betreft die inspectie, pff stelt geen (&^^ voor kan ik je zeggen :wink:



X veertje



Kdv is toch beter denk of particulier bij vertrouwd iemand!




wat let haar om haar kindje daar weg te halen,zeker geen goede opvangplek zo te lezen.blijf op zulke adressen niet spreekl gastouder er op aan veranderd er niks opvang opzeggen dat is iedereen zijn goed recht in het belang van de kindjes.vraag gastouder bij kennismaking om referenties,van ouders die hun kinderen bij gasstouder hebben zitten.zorgt al voor meer zekerheid dat je goed adres hebt

@maritkollau wrote:

@veertje wrote:
Maar verder lieve mensen, hoor ik het teveel!

Me vriendin las even mee hier :wink: ben der ook fan aan maken!

Haar gastouder wil de kindje 2 baby verschillende leeftijden altijd in de living houden :S Oke dus ook slapen. in d eowonkamer in de box! Nou nu gata misschien nog maar als ze iets ouder zijn en ze rusten iet goed en maken elkaar wakker! Wordt ze opgehaald ruikt ze onwijs naar de rook!! En je raad het wel, wat doet het bureau eraan niks! Nou ik kan nog 10 dingen opnoemen! Brr volgens mij loopt je meer risico’s met gastouders en wat betreft die inspectie, pff stelt geen (&^^ voor kan ik je zeggen :wink:



X veertje



Kdv is toch beter denk of particulier bij vertrouwd iemand!




wat let haar om haar kindje daar weg te halen,zeker geen goede opvangplek zo te lezen.blijf op zulke adressen niet spreekl gastouder er op aan veranderd er niks opvang opzeggen dat is iedereen zijn goed recht in het belang van de kindjes.vraag gastouder bij kennismaking om referenties,van ouders die hun kinderen bij gasstouder hebben zitten.zorgt al voor meer zekerheid dat je goed adres hebt




Ze is der ook niet meer :smiley: Tijdelijk is oma nu de oppas :wink:

@Biebels wrote:

Maar heeft zo’n gastouderbureau dan ook een pedagogisch beleid? Heb je iets gehoord over een oudercommissie? Zijn ze bij jou op gesprek geweest (het bureau dus, niet de gastouder)? Door dit soort dingen weet je toch ook of je met een goed bureau te maken hebt? Hebben ze bijvoorbeeld een klachtenregeling?

Kijk, voor dit soort dingen ben ik dus in de oudercommissie gestapt. Want ik houd er niet zo van ergens kritiek op te hebben als ik ook iets kan DOEN. Op deze manier zit ik dicht bij het vuur en kan dus iets betekenen voor zowel vraagouders als gastouders (en zelfs het bureau, omdat wij mee denken).




Yeps, al deze dingen waren en zijn aanwezig. Echter liep het daar gewoon niet en hoeveel we geprobeerd hebben had helaas geen resultaat. Ik zit ook in de oudercommissie en is handig, maar moet zeggen ook heel leuk! En je draagt toch je steentje bij!! Hoe bevalt het jou om in oudercommissie te zitten? Is het erg formeel bij jullie? Zit jij echt bij een gastouderbureau aangesloten of zelfstandig ondernemer in gob?