Gaat hij ooit nog doorslapen?

Joas is nu 26 maanden en slaapt al vanaf dag 1 níet door. Ik heb inmiddels geaccepteerd dat het erbij hoort bij hem, ik geloof niet dat er een oplossing voor is… hij droomt veel en wordt dan wakker en wil even geknuffeld worden, dat gun ik hem. Hij wordt gemiddeld een keer of 3 per nacht wakker, slaapt over het algemeen wel makkelijk weer in, uitzonderingen daar gelaten.

Maar, mag ik verwachten dat hij altijd een niet-doorslaper blijft? Iemand ervaring met peuters die plotseling toch wel goede nachten gingen maken? En hoe ging dat, hoe kreeg je dat voor elkaar?

Mijn jongste is de eerste 13 maanden van zijn leven iedere nacht elke 2 Ã 3 uur wakker geworden :shifty: :zzz:

Daarna sliep ie met vlagen wel door en de meeste nachten kwam hij 1 hooguit 2 keer. Tot hij een maand of 19 was, toen ging ie doorslapen en dat doet hij nu nog. Maar als er ook maar 1 snottebel om de hoek komt kijken dan is het meteen weer slecht slapen hoor. En ook na drukte slaapt hij vaak wat slechter. Hij heeft veel meegemaakt en nog steeds eigenlijk dus dat telt wel mee denk ik. Ik weet niet of jouw zoontje gevoelig is? Die van mij wel en ik denk dat dat er wel mee te maken heeft.

O en op je vraag hoe ik dat voor elkaar heb gekregen…Ik heb er niks voor gedaan :angel: . Na ruim een jaar iedere nacht gemiddeld 6 keer eruit was ik zo blij met maar 1 of 2 keer eruit dat ik er dik tevreden mee was :mrgreen:

Xander slaapt nu sinds 2 weken door. het is een wonder, we weten ook eerlijk gezegd niet wat ons overkomt na al die tijd doorwaakte nachten…

We durven het ook nog niet zo hard uit te spreken omdat we bang zijn dat het dan weer mis gaat. Het is zomaar van de een op andere dag gegaan, dus niets voor gedaan. We hadden ons er een tijd terug soort van bij neergelegd dat het niet meer zou veranderen en toen ineens,…

Ik durf dus niet te zeggen dat hij vanaf nu goed slaapt, maar deze 2 weken hebben we al in de pocket!

Toen ik bijna uitgerekend was van de tweede vroeg ik me lichtelijke wanhopig af of Joost ooit in vredesnaam zou gaan doorslapen ,Dat gebeurde als een wonder 2 weken voor zijn broertje geboren werd en hij was toen 2 jaar en 7 maanden pfffff

Ik heb er ook van alles aan gedaan , wel bij ziiten niet bijzitten, slaapzakjes geen slaapzakjes, zingen, lampjes, bed andersom Uiteindelijk is er niets aanwijzbaars waardoor hij is gaan doorslapen Ik wens jou heeeel veel sterkte en een lange adem, Uiteindelijk zal het wel komen, maar het kan idd lang duren!

( nb is de mijne ook wel een gevoelig kind gebleken toevallig)

hier 2 kinderen (van aug 2005 en juni 2007) en ze worden allebei met regelmaat nog 's nachts wakker. We moeten er elke nacht zeker 2 keer uit :wall: maar meestal nog vaker!

Ja hier…

Micah is ook een slechte slaper. Hij werd meerdere avonden per nacht gillend wakker en bleef dan uren ontroostbaar. De andere avonden werd hij wakker, wilde een knuf en viel weer in slaap.

Ik heb geen tip. Wij hebben alles geprobeert. Hier ging Micah opeens doorslapen toen hij een volwassenen kussen kreeg. Vanaf die tijd werd hij maar 2 keer in de nacht wakker maar bijna nooit hysterisch. Hij was wel elke dag tussen half 6 en 6 wakker.

Nu wil ik niet perse zeggen dat het door het kussen komt. Wij hadden toen ook al alles geprobeerd, maar het is voor onze situatie wel toevallig dat het daarna een stuk beter ging.

Nu slaapt hij de laatste maanden opeens tot 7 - 7:30. Ik ga er niet vanuit dat hij nu 360 graden gedraaid is, maar het gaat hier nu echt een stuk beter.

Kus erop, ik weet hoe vermoeiend het kan zijn. Ook al is het maar een knuffel die je moet geven.

Ja, het is erg vermoeiend. Mijn wekker gaat op sommige dagen om 5.15 al, ik ben eigenlijk voortdurend moe, maar dat hoort een beetje bij het moederschap, denk ik dan. Klaag er niet graag over.

Een kussen is wel een goede tip, daar heb ik geen moment aan gedacht. Joas is overigens nooit extreem vroeg wakker, 's winters zo rond 8.00 en nu het eerder licht is tussen 7 en 7.30, heel netjes vind ik dat. Slaapt 's middags ook prima, maar die nachten… :?

Ik ga dus een kussen kopen, en verder met geduld hebben :angel:

@D. wrote:

Slaapt 's middags ook prima, maar die nachten… :?

Heeft hij het middagslaapje nog echt nodig?
Xander slaapt niet meer sinds hij 1 j 11 maanden is. Als hij overdag sliep dan waren de problemen 's nachts nog veel groter.
Niet dat hij dan doorsliep maar hij sliep wel iets langere tussenpozen zeg maar. Wellicht een optie om eens te proberen hem overdag wakker te houden om te kijken of hij dan misschien ;s nachts iets beter gaat slapen?

Heb ik ook al aan gedacht, maar hij redt het écht nog niet zonder dat middagslaapje, hij valt om van vermoeidheid en dat vind ik ook zo sneu…

I.sabel sliep door toen ze ongeveer 3 jaar was. Ze sliep al langer niet meer overdag.

Maar wat een verademing idd. als het dan zover is :dance: :dance:

hier was het gelukkig wel iets eerder, maar wel ook van de ene op de andere dag dat de middelste besloot door te slapen met 19 maand.

Niks voor gedaan, niks voor gelaten, hij sliep toen nog overdag…

De jongste is nu 16 maand en slaapt ook nog niet door gaaaaap.

Ooit… ooit slapen ze allemaal door… en zo niet… dan wordt het ooit het probleem van schoondochter/zoon :mrgreen:

@D. wrote:

Heb ik ook al aan gedacht, maar hij redt het écht nog niet zonder dat middagslaapje, hij valt om van vermoeidheid en dat vind ik ook zo sneu…

Jo pas vanaf 3 jaar denk ik…echt doorslapen…

Hier hebben de kids de gewoonte in hun eigen bedje in slaap te vallen,maar snachts naar mij te komen wandelen en daar meteen weer in slaap te vallen…

Kort gezegd worden ze beide nog 1 x per nacht wakker…maar maak daar geen punt van…als ze maar meteen doorslapen bij me…

Bij Jo was het breekpunt wel/niet middagtuk ook vlak na de 2 jaar…

Toen werd het pappen en nathouden…meestal wel een tukkie,maar iets korter en soms een dagje niet…maar structureel stoppen met de middagtukken ging gewoon echt niet.

Verder was slapen nooit een issue meer…behalve dan de nachtelijke wandeling naar mij…

Zoals ik al zei…vanaf 3 jaar besluit hij wel eens te blijven liggen…eigenlijk sinds school…

Eli wordt ook vrijwel elke nacht nog wakker…loopt naar ons en slaapt daar door…

Zo nu en dan…schrik ik smorgens wakker en liggen beide heren nog lekker in hun eigen bedje.

Eli houden we ongeveer 1x per week een middag wakker…als hij smiddags slaapt (wat hij echt nog nodig heeft) dan gaat het in de avond gewoon moeizaam…kortom laat slapen-volgende dag moe-middagtuk-laat slapen…

Dat doorbreken we wel eens…1 middag wakker-2 avonden op tijd slapen…en daarna begint de cyclus weer…

Vanavond was hij redelijk snel weg…

Mag Jo als hij wakker wordt eventueel bij je komen liggen? Of probeer je dat nu tegen te gaan? Dan zou hij zelf kunnen opstaan,bij je komen liggen en snel doorslapen…je wordt er wel even wakker van,maar kan wel blijven liggen…of vind je dat geen optie?

Lastig blijft het wel…misschien een lampwekker? Of wekker? Hij mag wel wakker worden,maar niet zn bedje uit tot de wekker gaat? Of lampje aanspringt? Misschien is hij daar nog iets te jong voor…

Mandy: mijn Jo slaapt nog in een ledikant, dus van zelf uit bed komen is geen sprake. Ik was ook nog niet van plan over te stappen op een peuterbed, ik zie het zo gebeuren dat hij dan elke keer dat hij wakker wordt 's nachts gaat spelen (want dat hoor ik nu ook vaak midden in de nacht… “boekje lesuh” “viesie kijken” etc.) - of zie ik nu beren op de weg?

En ja, hij mag bij me in bed als daar reden toe is. Als hij behoefte heeft aan mama, dan ben ik er en tijdens nachten met veel dromen slaapt hij rustiger bij mama in bed, dat is prima, maar ik wil hem niet bij me laten slapen uit ‘gemak’

en bovendien ligt er tegenwoordig ook wel eens iemand anders naast me in bed, en dat maakt dat ik nóg liever wil dat J. lekker gaat door slapen… :shifty: :angel:

ooooooooooooohhh :o :shock: D D

D irty D :naughty: :mrgreen: :thumbup:

Mijn adhd’ertje sliep ook pas door toen hij vier was denk ik.

Heel gevoelig ook, ik lette heel erg op dingen als spannende televisie, bezoek dat zorgt voor veel onrust enz. Dat zorgde altijd voor een betere nachtrust.

Ook na een massage sliep hij rustiger.

Hier zie je hoe:

http://www.kiind.nl/articles/89/Zelf_massages_geven.html

Hij heeft tot die tijd wel op onze kamer geslapen.

Hier hetzelfde probleem.

Sinds Amélie droomt is het nog erger geworden, en de avonden zijn ook vreselijk :?

Rhodé sliep door vanaf dat ze 8 weken was…dus ik heb echt geen tip…ik snap er zelf

ook niets van :lol:

Met 3,5 jaar was het wonder eindelijk geschied :lol: Meneer sliep door :dance:

@D. wrote:

Mandy: mijn Jo slaapt nog in een ledikant, dus van zelf uit bed komen is geen sprake. Ik was ook nog niet van plan over te stappen op een peuterbed, ik zie het zo gebeuren dat hij dan elke keer dat hij wakker wordt 's nachts gaat spelen (want dat hoor ik nu ook vaak midden in de nacht… “boekje lesuh” “viesie kijken” etc.) - of zie ik nu beren op de weg?

En ja, hij mag bij me in bed als daar reden toe is. Als hij behoefte heeft aan mama, dan ben ik er en tijdens nachten met veel dromen slaapt hij rustiger bij mama in bed, dat is prima, maar ik wil hem niet bij me laten slapen uit ‘gemak’

en bovendien ligt er tegenwoordig ook wel eens iemand anders naast me in bed, en dat maakt dat ik nóg liever wil dat J. lekker gaat door slapen… :shifty: :angel:

Hihi…wat er onder je spoiler staat…geniet er van!

Uitstekende reden om Jo in zijn eigen bed te houden…hahaha…

Maar even serious…

Ik weet niet of je beren op de weg ziet…ik hoor vaak dat kids 'snachts de neiging hebben om te spelen,kletsen,lezen…zo raar is dat niet om dat te denken…

Ik klop even af,maar tot nu toe willen de boys zelf snachts ook heeeeeeel graag slapen…en niets anders…Spelen,kletsen e.d. hebben ze nog nooit gedaan…

Jo (de jouwe) heeft idd nog de leeftijd voor een ledikant,dus zo gek is dat niet. Hier beide kids niet,maar daar zat een andere reden achter…daarmee is idd ook het overlopen onstaan. Maar dat hebben we nooit als iets gezien wat aangepast moest worden.

Aan mijn Jo heb ik gezien dat het vanzelf goedkwam…moet je ook maar mazzel mee hebben natuurlijk. Dat maakte dat we bij Eli ook niet begonnen zijn met het “afleren”. Ik heb er alle vertrouwen in dat het vanzelf komt…

Het overlopen toestaan is voor ons/mij idd een beetje onstaan uit gemak. Deels omdat het niet vanuit “stout” of “dwars” gedrag is…het was gewoon zo en wij vonden het beide prima.

Kids wilden gewoon er naast kruipen en meteen weer doorslapen (tijden wisselen sterk van vroeg in de nacht tot bijna ochtend).

Zeker toen Eli nog klein was en ook bij ons sliep,vonden we het gewoon not-done om Eli wel bij ons in de kamer te hebben en Jo zomaar ineens te weigeren…waarom?? Hij doet niets verkeerds…en waarom zijn broer wel???

De deal is hier simpel. Ze gaan 'savonds beide hun eigen bed in. En slapen…wat er later in de nacht gebeurt,dat staat daar los van. Ze zijn netjes zonder gezeur gaan slapen,gaan graag naar bed (Eli heeft zo zijn fases dat dat ook even minder is),maar Jo heeft zich NOOIT verzet tegen bed (na de 1 a 1,5 jaar). Naar bed? Oke…ik ga…hij probeert het slapen niet te rekken,zeurt niet,komt er niet tig x uit,maar slaapt gewon binnen 10 minuten (uitzonderingen daargelaten).

Dat ze snachts dan mogen overlopen is voor ons een vorm van beloning…zolang ze gewoon meteen verder slapen is het goed.

Nu scheelt het zeker dat mijn man en ik vrijwel nooit samen slapen. (oke…dat staat raar). Hij heeft een ander leefritme…'savonds hebben we het bed natuurljk voor onzelf…logisch…maar ik slaap er alleen…

Mijn man gaat wisselend tussen 04.00 uur en 06.00 uur smorgens naar bed. Hij werkt voornamelijk nachtdiensten…de meeste dan.

OP een enkele dag na dat hij iets vroeger ligt is er dus ruimte zat…

Maar je vraag,wanneer gaan ze doorslapen…

Vind het wel verrassend om te lezen dat het idd wat later kan zijn…

Tandjes,drukke dag,zien,dromen,groeipijnen…mijn hemel…elke keer weer een andere reden…

Hier de afgelopen paar weken wat kleine jubelmomenten…

Pas geleden waren ze een keer beide weggebleven…de hele nacht.

In de afgelopen 2 weken is Jo weer een paar keertjes de hele nacht weggebleven…(en trots dat hij dan is op zichzelf).

Maar afgelopen nacht weer een unicum…Eli bleef weg…vanmorgen rond 05.30 kwam hij aanzetten. Een half uur voordat de eerste wekker gaat,dan ga ik de “strijd” in ieder geval zeker niet aan. In dat kader is het inderdaad gemak…al die moeite voor een half uurtje langer in zn bedje…

Hoop voor je dat hier de gouden tips voorbij komen voor je.

Op zich heeft Jo wel de leeftijd om het te kunnen snappen nu…

Succes!

O D, ik leef met je mee. Met Jolijn is het al bijna 4 jaar aanmodderen. Ook alleen maar een knuffel geven vaak, maar soms wel 6x op een nacht (ok, dat zijn de ergste nachten…). Ze droomt, dat is vaak de reden dat ze wakker wordt.

Sinds het nachtlampje aanblijft gaat het iets beter, maar de gouden tip heb ik helaas nog niet gevonden (alles geprobeerd hoor: bed op een andere plek, peuterbed, koperen ring onder het bed, klamboe, klamboe weer weg, kussen, dekbed, geen dekbed)…

ze slaapt al heel lang niet meer 's middags, het is vanaf baby al een kind dat weinig slaap lijkt nodig te hebben.

Heel veel sterkte. En ze kunnen wel veel zeggen, het hoort erbij, daar ben je moeder voor, maarre… als je aldoor moe bent, dan sta je toch anders in het leven.

En het allerergste zijn de moeders die dan zeggen: nou ja, daar wen je toch aan :evil: Nee dus, ik niet!!!

Sterkte!