Gaat het altijd zo op school?

Gisteren is mijn oudste voor het eerst een ochtendje gaan wennen op school, na de zomervakantie gaat hij starten.

Hij vond het helemaal geweldig en wil nu al het liefst elke dag :inlove:

Heel fijn om te merken.

Ook hebben wij een heel goed gevoel bij de school die we hebben uitgekozen.



Maar jee! Wat moet ík wennen, zeg!

De juf stelde zich niet eens aan mij voor, nam helemaal niet de moeite om even een praatje over mijn kind te maken. Terwijl ze hem niet kende.

Er werd alleen even gezegd waar hij zijn pauzehapje kon laten en dat hij zijn stoeltje mocht zoeken met zijn naam.

Toen ik thuis was, dacht ik zelfs: als er nou iets aan de hand is, weten ze me dan wel te vinden?? Hopelijk kunnen ze de papieren dan vinden!



Uiteindelijk ging het helemaal goed, en wees het zich vanzelf (dat ik hem niet hoefde op te halen in de klas, maar dat hij zelf naar buiten kwam), maar wat is dit anders dan op het KDV.

Gaat dat nou altijd zo op school? Zo afstandelijk en weinig informatief?

weet niet hoe de andere juffen zijn hier op school, maar de juf die onze oudste kreeg en onze middelste nu ook heeft in groep 1 is zeker niet zo.



De kindjes die reeds in groep 1 bij haar zaten en na de zomer verder gingen zijn natuurlijk al bekend, dus op de kijkmiddag kwam ze juist express naar de kindjes en ouders die nieuw waren. Even laten zien waar het stoeltje stond etc. Geen halfuur ofzo hoor :lol: maar even een paar minuutjes zeker wel.



Onze jongste is in januari begonnen en op zijn 1e dag liep ze eerst naar hem, andere ouders met vragen moesten even wachten, zij moest even een nieuw kindje welkom heten. Hij had zijn stoel zelf al gevonden, maar ze vroeg of hij ook een tas mee had en of hij er zin in had etc.

Daarna mochten de andere ouders en kindjes weer.

mmm…misschien ben ik te zwart-wit in mijn verhaal :oops:



Ze stelde zich wel aan hem voor en zei dat ze het zo leuk vond dat hij er was en dat hij zijn stoeltje mocht zoeken.

Maar ik miste echt een praatje tussen mij en de juf. Ik weet nog zo weinig van school, het is allemaal nieuw en moet ik daar ineens mijn kind achter laten.

Heeft ze het ineens over een ‘zak’ op de gang die hij nog krijgt.

Echt geen idee, maar ik denk dat het gaat over een zak voor zijn jas? En gaan daar dan ook de gymschoentjes in, zijn tas e.d.??

Vanwege een wisseldag zaten de kleuters nu even in groep 7. Als ik hem na de zomer ga brengen, weet ik nog niet waar zijn eigen kleuterlokaal zit, bijvoorbeeld.



Gelukkig praat mijn kind honderduit, dus kon ik hem helemaal uithoren aan het einde van de ochtend hoe bepaalde dingen gaan.

Zo bleek hij een “maatje” gekregen te hebben, die zich over hem ontfermde. (had ik ook leuk gevonden om 's ochtends even te horen, dat stelt een mens toch gerust?)

die plastic zak is meestal voor in geval dat er een kindje luizen heeft.

dan gaan de plastic zakjes over de jassen heen.



en idd ik kan mij voorstellen dat je je er niet lekker erbij voeld dat je niet even een praatje kan maken, en voorstellen.



Hier kwamen altijd de juffen eventjes thuis praten.

dan de wendag, en na school altijd even een praatje maken, wel kort want de juffen hebben het ook extreem druk.



In de klas lijkt het mij moelijk om even te praten met een ouder,

ze moeten natuurlijk wel goed toezicht houden.



Vaak zijn er inloop dagen voor of na lesuren, dan mag je kijken in de klas,

en met de juf een praatje maken…

hier is de juf na school voor de ouders…

zse zegt natuurlijk wel goedemorgen oid maar echt een rpaatje daar is geen tijd voor. De tijd is voor de kinderen.

heel anders als op de creche ja!

als ik je genuanceerde 2de bericht lees, dan denk ik wel dat het redelijk normaal is hoe het bij jullie is gegaan. En ik denk ook dat het redelijk normaal is dat jij als ouder wat mist wat je op een kdv wel had. School is voor veel ouders een sprong in het diepe, misschien wel meer dan voor de kindjes.

N’s school heeft twee ingangen, en ik vond het ook echt vervelend dat niemand mij had verteld dat er een speciale ingang is voor de kleuters. Ik wist ook de eerste schooldag niet of ik hem in de klas mocht ophalen of buiten. En hoewel alles uiteindelijk echt wel voor zich sprak, vind ik het nog steeds raar dat ze niet de kleine moeite nemen om dat soort dingen op een a4tje te zetten voor nieuwe ouders.



Verder went alles heel snel, is mijn ervaring, ook het mindere contact met degene die de hele dag bij je kind is.

@maantje wrote:

hier is de juf na school voor de ouders…

zse zegt natuurlijk wel goedemorgen oid maar echt een rpaatje daar is geen tijd voor. De tijd is voor de kinderen.

heel anders als op de creche ja!


maar bij een eerste schooldag kan er toch eigenlijk best wel een minuutje ingeruimd worden voor een nieuwe moeder?

Hier is altijd tijd voor een praatje. Zeker tijdens een wenochtend waar de juf af en toe eens vertelde hoe en wat. Maar ook tijdens de inloop, die is hier bijna een half uur en de ouders mogen ook net zo lang blijven.



Je kan altijd terecht met vragen etc.



Ik zou het, ondanks je 2e bericht, denk ik ook niet heel leuk hebben gevonden, maar misschien dat ze het druk had, moe was, etc. Wellicht dat jullie 2e ontmoeting beter gaat.

Bij Laura op school ging het ook ongeveer zo als jij beschrijft, en ik vond dat ook wel jammer eigenlijk.

Van Laura wisten ze vantevoren helemaal niets, behalve haar naam en adres. Ik had een intake gesprek vantevoren wel prettiger gevonden, maar daar doen ze hier niet aan.



Dat er bij binnenkomst in de klas niet veel gelegenheid is om te praten, is wel logisch, maar de juf had jullie natuurlijk ook even 10 minuten eerder kunnen laten komen of zo.

Aan de andere kant, als er echt iets bijzonders was geweest, dan hadden jullie vast wel vantevoren een afspraak gemaakt om dat te bespreken. Dus ik denk dat de juf het meer ziet als ‘een kind zonder bijzonderheden’, en dan krijgt ze zelf wel snel genoeg een indruk, dan is een gesprek met de ouders niet echt belangrijk. Wel voor de ouders zelf natuurlijk, maar niet voor de juf.



Wat ik dan wel raar vind, is dat ze niet eens even een hand geeft en zich voorstelt - dat hoort er toch gewoon bij? Een beetje onbeleefd eigenlijk, gewoon niet zo netjes.

Maar goed, dat zijn momentopnamen, hopelijk loopt het contact verder wel goed, en het belangrijkste is natuurlijk dat hij het naar zijn zin heeft daar.



Wat ik heb gemerkt het afgelopen jaar, is dat als jij als ouder niets vraagt, je ook maar erg weinig informatie krijgt. Standaard staat er hier 2x per jaar een 10-minutengesprek gepland, en dat is het. De afgelopen weken hebben we wel een paar keer een afspraak met de juf gemaakt omdat er wat specifieke zaken waren die we wilden bespreken, en toen had ze ook alle tijd voor ons, maar dus wel op ons eigen initiatief.

Het grootste deel van het jaar heb ik echt geen flauw idee gehad waar Laura mee bezig was of hoe het ging, behalve als ik af en toe wat uit Laura zelf wist los te peuteren, maar dat viel vaak niet mee.



Oh ja, en die zakken hebben ze hier ook, ter voorkoming van een luizenplaag (daarin doe je dus de jas en sjaal e.d., zodat deze niet in aanraking komt met andere jassen). Op sommige scholen gebruiken ze die zakken alleen als er al luizen gevonden zijn, bij Laura op school gewoon altijd.

@fiep klophout wrote:

N’s school heeft twee ingangen, en ik vond het ook echt vervelend dat niemand mij had verteld dat er een speciale ingang is voor de kleuters. Ik wist ook de eerste schooldag niet of ik hem in de klas mocht ophalen of buiten. En hoewel alles uiteindelijk echt wel voor zich sprak, vind ik het nog steeds raar dat ze niet de kleine moeite nemen om dat soort dingen op een a4tje te zetten voor nieuwe ouders.




Ja, dit bedoel ik dus helemaal!
Het loopt vast allemaal wel los, maar ik was toch wel teleurgesteld.
Kleine moeite om even een aantal opmerkingen te maken of een briefje af te geven voor nieuwe ouders.

@Mejis wrote:



Wat ik heb gemerkt het afgelopen jaar, is dat als jij als ouder niets vraagt, je ook maar erg weinig informatie krijgt. Standaard staat er hier 2x per jaar een 10-minutengesprek gepland, en dat is het. De afgelopen weken hebben we wel een paar keer een afspraak met de juf gemaakt omdat er wat specifieke zaken waren die we wilden bespreken, en toen had ze ook alle tijd voor ons, maar dus wel op ons eigen initiatief.


Bedankt voor je tip!

Hier was het kort maar had er wel een goed gevoel over…even handje, plekje wijzen, Jo geruststellen en aangeven wanneer we ons terug konden trekken en weer ophalen…



Ik denk dat de juffen er ook wel vanuit gaan dat je zowel bij het kennismakingsgesprek/schoolkeuze gesprek als vanuit de schoolbrochure zelf al genoeg info hebt gehaald denk ik…

Hier kregen we vlak voor de zomervakantie nog een korte kennismaking…even langskomen tijdens de les en eea horen. Dan hoeft dat de eerste dag niet aan de orde te komen.

Na de les nog even kort hoe de eerste dag was gegaan en tot morgen!



Hoor wel vaker dat het elders heel lauw gaat of de verwachtingen gewoon best hoog zijn…zelf initiatief nemen helpt al best veel…

Sinds ik zelf kinderen op school heb, besteed ik hier dus ook veeel meer aandacht aan :oops: Weet je, voor jou is het heel erg bijzonder en speciaal dat je kind naar school gaat, voor de juf is het dagelijkse kost. Ik vind ook dat het kind voor gaat, die geef ik ook als eerste een hand, maar daarna ook de ouders. Maar in het verleden zullen die er best eens doorheengeglipt zijn :oops: Dat maakt het ook zo lastig om goede informatie te verstrekken in een kleutergroep. Aan het begin van het schooljaar zijn er informatieavonden, maar als je kind later instroomt mis je die dus. Maar zowel hier op school als op de school waar ik werk, krijgen ouders bij de intake schriftelijke informatie mee in de vorm van een schoolgids ed. Daar staat dan heel veel informatie in. Maar het verschil met het kdv blijft in het begin groot, je hoort nog maar heel weinig van de kleerkracht zelf. Maar ook dat went hoor :wink:

Maar juist de hele kleine, praktische dingen staan vaak niet in een schoolgids. Een speciale kleuteringang wordt er vaak nog wel in genoemd, maar dingen als waar het brood moet ed over het algemeen niet.



Ik ben heel benieuwd hoe ik het over (iets minder dan) drie jaar ga ervaren… :slight_smile:

hier probeerde ik altijd wel een praatje aan te knopen met demoeder… soms beetje geruststellen, vooral als het de eerste is. Hier mag je als ouder ook de eerste tijd aanwezig zijn, zelfs de hele ochtend alsje het op prijs stelt, zodat je meteen meekrijgt hoe het er een beetje aan toe gaat binnen het onderwijs.

@konijn wrote:

hier probeerde ik altijd wel een praatje aan te knopen met demoeder… soms beetje geruststellen, vooral als het de eerste is. Hier mag je als ouder ook de eerste tijd aanwezig zijn, zelfs de hele ochtend alsje het op prijs stelt, zodat je meteen meekrijgt hoe het er een beetje aan toe gaat binnen het onderwijs.




dat mag hier idd in principe ook… alleen dan weer niet als je kind direct naar de zomer instroomt, want dan beginnen er meerdere nieuwe kindjes tegelijk, dus dat is dan te druk…



Onze oudste was dus zo’n na de zomer instromer. De eerste, dus wij wisten ook nog niet alles, maar we hadden hier wel een intake gehad en ze hadden ons heel veel vertelt, de klas laten zien, ook direct waar de tas met drinken mocht, dat ze een tasje met gymschoentjes in de klas neer moesten leggen etc etc.

Dus wij hadden toch al heel veel info gehad gelukkig.



De middelste wou wel steeds dat papa of mama er bij zou blijven de eerste ochtend. Maar toen hij daar eenmaal zat vroeg hij of we nu ook weg gingen, dan konden ze beginnen :mrgreen: .



En de oudste gaat straks naar groep 3… dat is ook weer nieuw, heel anders dan bij de kleuters en daar zullen we ook nog weleens vragen over hebben… komt ook goed denk ik.

@fiep klophout wrote:

@maantje wrote:
hier is de juf na school voor de ouders…

zse zegt natuurlijk wel goedemorgen oid maar echt een rpaatje daar is geen tijd voor. De tijd is voor de kinderen.

heel anders als op de creche ja!


maar bij een eerste schooldag kan er toch eigenlijk best wel een minuutje ingeruimd worden voor een nieuwe moeder?




natuurlijk wel goede morgen en wat fijn dat je er bent enzo maar niet een gesprekje over je kind zoals pe schrijft. Dat is altijd na schooltijd en zonder kinderen…

als ik mijn kinderen op de creche ophaal is dat wel altijd zo maar op school dus niet…

vind eht ook wel zo gezond omdat de kidneren het toch oppikken op die leeftijd dat er over ze gesproken wordt.

@maantje wrote:

@fiep klophout wrote:
@maantje wrote:
hier is de juf na school voor de ouders…

zse zegt natuurlijk wel goedemorgen oid maar echt een rpaatje daar is geen tijd voor. De tijd is voor de kinderen.

heel anders als op de creche ja!


maar bij een eerste schooldag kan er toch eigenlijk best wel een minuutje ingeruimd worden voor een nieuwe moeder?




natuurlijk wel goede morgen en wat fijn dat je er bent enzo maar niet een gesprekje over je kind zoals pe schrijft. Dat is altijd na schooltijd en zonder kinderen…

als ik mijn kinderen op de creche ophaal is dat wel altijd zo maar op school dus niet…

vind eht ook wel zo gezond omdat de kidneren het toch oppikken op die leeftijd dat er over ze gesproken wordt.




Maar ik verwacht ook helemaal niet dat de juf elke keer tijd voor je maakt zoals op het KDV.

Maar ik kom daar met mijn kind helemaal nieuw op school.

Dan vind ik dat je daar als leraar/lerares wel energie in kan steken.

Hopelijk heeft het te maken met de hectiek van 5 nieuwe kindjes (alhoewel ik dus ook niet zag dat ze moeite deed naar andere ouders…) die allemaal gaan starten na de zomervakantie.

Mijn dochter begint ook na de zomervakantie maar mocht vorige week 2 ochtenden komen wennen. De eerste ochtend ben ik er de hele tijd bij gebleven, zo kon ik zien hoe het gaat enz. De juf was erg lief voor Sarah en kwam ook geregeld even naar mij. Ze was wel erg druk, klas zat erg vol (31 kinderen) maar na de zomervakantie gaat de helft naar groep 3.

De tweede keer ging ik weer naar huis, en toen moest ik ook echt ff slikken

Sarah en de juf hebben me toen samen uitgezwaaid.



Bij beide keren heb ik nog een kort gesprekje met de juf na de wenochtend gehad.

hier krijg je een kennismakingsgesprek met de juf thuis…

op de eerste dag gaat zij met het kindje een rondje door de klas maken en verteld waar hij/zij de beker/trommel neer kan zetten… waar de jas opgehangen met worden… ouders lopen dan ook gewoon mee…





verder gaat de school hier om 8.15u open en om 8.25 is de juf in de klas… tot 8.45 praat zij dan met (bijna) alle ouders en kinderen



nieuwe kindjes hebben idd voorrang dan :mrgreen: