Fruitvliegjes

Er is ooit een topic geweest hoe je die ellendige kleine rot fruitvliegjes weg kunt krijgen, maar helaas ik vind em niet.



Maar we hebben ontzettend last van fruitvliegjes. Fruit ligt er ondertussen al niet meer ook geen andere bederfelijke zaken. Dus ik weet niet waar ze op af komen of hoe ik ze weg krijg.



Wie heeft dè tip?

Ik lees even mee :angel:

bakje azijn of balsamicoazijn was het toch :think:

Ik ga er altijd achteraan met de kruimeldief :mrgreen: een paar keer hoeft dat meestal maar, zijn ze weg.

Handig is wel als die al flink vol zit, anders komen ze er zo weer uit.

Hier wordt je er ook gek van!

Doe al zo weinig mogelijk etenswaar binnen weg, maar kom er ook niet van af…



Hoop dus dat de oplossing komt!

Het voorkomen van een fruitvliegjesplaag is beter dan genezen



?Zorg dat er geen afwas staat en droog na het afwassen alles gelijk af.

?Houd de keuken schoon en droog.

?Bewaar fruit en groente in een goed afgesloten bak of kast.

?Spoel bier- en wijnflessen goed om.

?Zorg voor een goed gesloten vuilnisbak.





Als ze er eenmaal een fruitvliegjesplaag hebt:

?Ga op zoek naar hetgene waar de fruitvliegjes op afkomen, verwijder de bron en maak de plek goed schoon. Fruitvliegjes zien en ruiken meer dan wij!

?Tocht het huis flink door.

?Stofzuig goed en vaak om eitjes en larven te verwijderen.

?Maak een fruitvliegjesval door een laagje wijn, een beetje azijn of een stukje banaan in een potje te doen en hier huishoudfolie overheen te spannen, prik met een tandenstoker wat gaatjes is het folie. Resultaat: de vliegjes gaan op het feestmaal af en kunnen er niet meer uit



Bronnen:

huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/23238-fruitvliegje

Een bakje azijn met daarin een drupje afwasmiddel werkt hier meestal prima.

@purpled82 wrote:

Een bakje azijn met daarin een drupje afwasmiddel werkt hier meestal prima.




Dat doet het hier ook prima!

Ok, ga meteen een bakje azijn neerzetten! Zou verklaren waarom ze en masse in het glas wijn van m’n man lagen te zwemmen! :lol:

Ik ga de tips ook opvolgen, hier namelijk ook last van :?

Een beetje rode wijn, verdrinken ze zichzelf! Werkt erg goed! Ik had (soms heb) ze in orchideeën zitten…

Waar ze ook wel eens vandaan komen zijn planten. Als je potgrond te nat zijn en de plant kan het niet kwijt gaan de wortels rotten en daar komen ze ook op af, dan zitten ze dus in je planten potten. Heb ik weleens gehad en ik maar zoeken waar die dingen vandaan kwamen. Plant heb ik weggedaan en vliegjesplaag was over…

Dat hebben wij ook, van die kleine vliegjes die op 2 planten zitten. Heel lastig vind ik het want ik krijg ze niet weg en vind het toch zonde om de planten weg te doen. We hebben de planten al in nieuwe aarde gezet maar helaas helpt dat niet. Zouden bij die vliegjes ook bakjes met azijn helpen? Of zijn het dezelfde vliegjes als fruitvliegjes?

:think: Dit lijkt me niet de bedoeling zeg. Ze zitten nu allemaal gezellig bij het azijn zwembad op de rand … :lol:

Proest, heb jij dat, heb je fruitvliegjes met watervrees :lol:

@Pimpernella wrote:

:think: Dit lijkt me niet de bedoeling zeg. Ze zitten nu allemaal gezellig bij het azijn zwembad op de rand … :lol:




Je moet er ook een glijbaan aan maken :lol: :lol: :mrgreen:

Mottenballen in zo een hang ding.

Azijn met afwasmiddel.

@cees77 wrote:

@Pimpernella wrote:
:think: Dit lijkt me niet de bedoeling zeg. Ze zitten nu allemaal gezellig bij het azijn zwembad op de rand … :lol:




Je moet er ook een glijbaan aan maken :lol: :lol: :mrgreen:




Of een bubbelbad! :mrgreen:

@Tigru wrote:

Een beetje rode wijn, verdrinken ze zichzelf! Werkt erg goed! Ik had (soms heb) ze in orchideeën zitten…


Dat werkte bij mij dus totaal niet vorig jaar :? De krengen vonden de wijn niet goed denk ik…het was kerstpakketten wijn :lol:



Azijn, die moet ik onthouden. Moeten ze er wel in gaan, en niet naar blijven zitten kijken! :lol:

hier zijn ze ook weer aanwezig :frowning: maar heb een kopje met appelazijn en een drupje dreft erin gedaan…enne eerst zitten ze inderdaad even gezellig op de rand, maar na een uur zaten er 15 in, en dat terwijl ik dacht dat er maar 6 zaten ofzo…