Fruitmomentje

Hoe gaat dat bij jullie ?



Vond het bij ons een beetje vreemd gaan eigenlijk.

Hier gooien ze al fruit op een dienblad en de ‘juffrouw’ gaat dat voor het fruitmoment allemaal snijden en blijven alle stukken op het dienblad liggen. Een kindje mag hier een rondje mee maken in het kringetje totdat het op is. Nu komen ze zo ongeveer 2 a 3 x langs, maar als ik een appel mee geef of banaan of wat dan ook, dan krijgt ze gewoon 2 a 3 stukjes i.p.v een hele appel ofzo. Of als ze bijvoorbeeld banaan niet zo graag heeft,en het fruit dat ik meegaf is bijvoorbeeld al op tijdens het rondje.



Geef druifjes mee die krijgt ze dan wel voor zich in een bakje, maar om nou elke x druifjes mee te geven :shifty:

hier eet je kindje gewoon wat het zelf mee krijgt van huis.

Dus geef jij een banaan mee dan krijg je kindje gewoon zijn/ haar eigen banaantje te eten en niet 1 stuk appel, een stukje peer en een schijfje mandarijn omdat de eigen banaan al weg was bij kindje 5.

Het gaat natuurlijk om het samen delen van een fruitmaaltje en feitelijk krijgen alle kindjes toch even veel binnen? Ze mogen gewoon pakken wat ze lekker vinden en de ene keer zal er iets meer van hun keuze zijn dan de andere keer.

Hier op school doen ze het ook zo. Het enige wat ik niet snel deed was duurder fruit als bramen/aardbeien enzo meegeven…Soms wel, maar dan wel meteen een flinke bak zodat alle kindjes er wat van konden nemen, maar meestal gaf ik ze dat dan gewoon thuis.

Op de peuterspeelzaal hier ook alles gesneden op een schaal en ronddelen.

hier krijgen ze hun eigen fruit wat schoongemaakt meegegeven moet worden.of knijpfruit of fruitreepje mag ook

Hier wordt ook een fruitschaal rondgegeven. Vind het eigenlijk wel heel super. Hier thuis eet hij niet zo heel goed fruit, en al helemaal geen hele appel of peer of banaan, maar zo in de kring met al die kindjes eet hij net zoveel als de rest. In totaal is het toch 1 stuk, want er zijn net zoveel stuks fruit als kindjes.

Hier hetzelfde. Fruit gesneden op schaal en pakken maar. Er is meestal meer dan genoeg.

Ieder kind heeft zijn eigen fruitdag. Eli gaat bijv. 3 ochtenden,maar hoeft alleen op dinsdag fruit mee te nemen. Wat maakt niet uit,maar de appel is ver uit favoriet kennelijk.



Ze krijgen van de PSZ om 10 uur een koekje en om 11.00 gaan ze de kring in voor het fruit en zingen e.d.

Het hoeft ook niet veel te zijn,want er moet ook nog ruimte zijn voor de boterham thuis.



Als je vind dat je kind meer fruit moet krijgen,dan kan je altijd nog een beetje aanbieden na het avondeten of in de middag bijv.



Bij de meeste PSZ is het fruit om te delen geloof ik,maar mij maakt het eigenlijk niet zo uit.

hier gaat het ook zo, en ik vind hegt prima eigenlijk.

sophie vind het ook helemaal geweldig, want als we thuis alleen nog maar appels hebben, kan ze toch lekker iets anders kiezen.

en zo eten ze soms misschien nog wel iets wat ze anders thuis nooit eten.

zo kocht ik noooit sinaasappels, tot ik sophie elke keer hoorde zeggen dat ze sinaasappel gekozen had. Dat is dus duidelijk momenteel haar favo fruit en anders had ze dat dus vrijwel nooit gekregen.

Hier gaat het ook zo. Ik zie het geoon zo, wat er is wordt lekker gedeeld. Heel goed op die leeftijd :slight_smile:

Er vergeten ook wel een skindjes een fruitje en die krijgen dan ook gewoon wel een stukje. en wie weet zet het ook aan tot iets nieuws proberen omdat je het thuis niet hebt of omdat je vriendje/vriendinnnetje het eet.

Ik vind het dus juist heel waardevol dat het zo gaat.

Hier op de psz geen fruit momentje .

hier krijgen ze een koekje .





maar wordt het dan al gesneden aangeleverd bij de psz ?

als dat zo zou zijn zou ik het niet goed vinden eerlijk gezegt :shifty:

Hier eet ieder gewoon zn eigen ding wat ie meeheeft

De een heeft een koekje mee de ander fruit

@melanie wrote:

Hier op de psz geen fruit momentje .

hier krijgen ze een koekje .





maar wordt het dan al gesneden aangeleverd bij de psz ?

als dat zo zou zijn zou ik het niet goed vinden eerlijk gezegt :shifty:




Bij ons in ieder geval niet. Het fruit gaat gewoon heel naar de PSZ en de juffen snijden het.

@mandy_d. wrote:

@melanie wrote:
Hier op de psz geen fruit momentje .

hier krijgen ze een koekje .





maar wordt het dan al gesneden aangeleverd bij de psz ?

als dat zo zou zijn zou ik het niet goed vinden eerlijk gezegt :shifty:




Bij ons in ieder geval niet. Het fruit gaat gewoon heel naar de PSZ en de juffen snijden het.






Dan zou ik er niet zo veel problemen mee hebben, maar, mijn dochter lust geen appel of zo, dus als ze banaan zou willen heeft ze misschien 2 stukjes en dan niets … dat zou dan weer niet zo tof zijn :think:

@melanie wrote:



Dan zou ik er niet zo veel problemen mee hebben, maar, mijn dochter lust geen appel of zo, dus als ze banaan zou willen heeft ze misschien 2 stukjes en dan niets … dat zou dan weer niet zo tof zijn :think:




dat heb ik dus ook met een dergelijk systeem…

Voor onze oudste 2 zou het geen probleem zijn geweest, die eten vrijwel elke fruitsoort.



Onze 3e niet.

Ben allang blij als hij fruit wil eten… en zou het dus niet fijn/ leuk vinden als hij daar dan uiteindelijk misschien maar 1 stukje fruit heeft gehad omdat het fruit dat hij wel lust al op is voor hij aan een 2e stukje toe is gekomen.



Gelukkig lust hij wel vrij veel rauwkost dingen (sla, komkommer, wortel) waar we het thuis mee aanvullen, maar dan nog steeds ook nog gewoon fruit blijven proberen natuurlijk.

Ik zie in mijn peuterklasje (ik snij het fruit vlak als de kindjes spelen) dat de kindjes die volgens mama echt alleen banaan lusten na verloop van tijd opeens vanalles gaan proberen :wink: En dan thuis doodleuk nog steeds alles weigeren natuurlijk he.



Ik heb er zelf geen moeite mee, maar goede eters. Je zou dan thuis natuurlijk altijd nog wat anders aan kunnen bieden zodat hij iig zn portie fruit op heeft.

@Lune wrote:

Ik zie in mijn peuterklasje (ik snij het fruit vlak als de kindjes spelen) dat de kindjes die volgens mama echt alleen banaan lusten na verloop van tijd opeens vanalles gaan proberen :wink: En dan thuis doodleuk nog steeds alles weigeren natuurlijk he.



Ik heb er zelf geen moeite mee, maar goede eters. Je zou dan thuis natuurlijk altijd nog wat anders aan kunnen bieden zodat hij iig zn portie fruit op heeft.




helaas zijn de ‘vreemde’ ogen van vriendin of oma ook nog niet het middel gebleken… ook niet als mama er niet bij is dus.



Gelukkig eet hij verder wel groente en dus sinds een tijdje ook goed van sla ed, maar dat fruit… dat is ergens mis gegaan denk ik :o .



Wat nu heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel afentoe werkt is zelf een bakje gesneden fruit nemen, daar lekker uit gaan zitten eten, nog wat laten zitten en naar de wc gaan oid.

Hij eet er dan niet van… maar heel soms proeft hij er dan wel even aan.



Ooit zal hij het wel eten denk ik.

Moet gewoon, ben zelf wel een fruitfan namelijk, zeker in de zomer :drool:

Ik vind het blijven aanbieden van ander fruit door de PSZ juist wel goed. Op den duur kunnen ze het altijd nog eens proberen als ze maar vaak genoeg zien dat anderen het ook pakken.



Uiteindelijk (vind ik) is het fruitmomentje op de PSZ vaak niet een maaltijdmoment.

Het kan overal anders zijn,maar hier krijgen ze als 10-uurtje een koekje en pas later fruit. Als er dan weinig tussen zit wat een kindje lust,dan zullen ze inderdaad wat minder eten,maar vaak is er variatie genoeg.

Blijkt het alsnog te weinig,dan krijgt ze thuis toch nog een banaantje?

Die 2x per week iets minder fruit is natuurlijk geen ramp. Zeker niet voor 2 uurtjes.

Ik vind het idee van delen en kennismaken met iets anders,dan ze thuis normaal krijgen nog steeds goed.

Smaken verschillen niet alleen,maar veranderen ook nog eens.

Ik probeer zelf af te wisselen en niet elke keer appel mee te geven (diet iedereen al). In de winter is het niet anders,maar nu het zomerfruit er weer is, kan ik weer verder kijken.

Had vorig jaar een meloen over. Geloof dat de juffen er 3 dagen gebruik van konden maken (hebben ze niet gedaan, geloof maar 2 dagen uiteindelijk ivm de houdbaarheid).

Ja goed 2 dagen maar mijn dochter gaat 4x snap je… avond eten is momeneel ook al drama :?





dus ben allang blij dat ze iets zil eten… vorige week waren ze toevalling met fruit bezig toen zag ik haar al lekker van de banaan snoepen :wink: :thumbup:

@mandy_d. wrote:

Uiteindelijk (vind ik) is het fruitmomentje op de PSZ vaak niet een maaltijdmoment.

Het kan overal anders zijn,maar hier krijgen ze als 10-uurtje een koekje en pas later fruit.




Hier is het dus wel het ochtend tussendoortjes moment. Dus niet ook nog een koekje oid.

Ze gaan met z’n allen rond een uur of 10 dus het fruit eten met wat drinken erbij.

@mamaMarije wrote:

@mandy_d. wrote:
Uiteindelijk (vind ik) is het fruitmomentje op de PSZ vaak niet een maaltijdmoment.

Het kan overal anders zijn,maar hier krijgen ze als 10-uurtje een koekje en pas later fruit.




Hier is het dus wel het ochtend tussendoortjes moment. Dus niet ook nog een koekje oid.

Ze gaan met z’n allen rond een uur of 10 dus het fruit eten met wat drinken erbij.




dat is hier ook, maar toch vind ik het niet zo’n ramp als ze dan eens minder fruit eet. Over het algemeen eet ze thuis hartstikke goed fruit, dus mocht er eens geen fruit meer zijn wat ze lekker vind, tja, dan is dat jammer, maar meer ook niet.

dat ze geen koekje krijgen op de fruitdag vind ik ook niet zo erg.