Fruitmomentje

Ik heb ook een tijdje op een peuterspeelzaal gewerkt. Bij ons werd ook het fruit op een grote schaal gelegd ( overigens geen fruit van thuis meegenomnen, de peuterspeelzaal zorgde er zelf voor) en aan de kinderen uitgedeeld. Ze mochten altijd 3 stukjes pakken en als dat op was, kwam de volgende ronde en dan mochten 1 a 2 stukken pakken en zo verder.

We letten natuurlijk wel op welk kind wat niet lustte, als er echt een kind was dat alleen maar banaan at, kreeg het eerst 3 stukken banaan en zorgen we dat we nog wat achter hielden voor dat kind.



LIefs Suzanne

Hier bij het kdv doen ze dat ook zo met fruit (niet zelf meegebracht overigens) en ook bij de BSO.

Lijkt me ook prima om samen te delen en met verschillende soorten fruit kennis te maken.

Ik denk ook dat kinderen sneller iets anders gaan proberen als ze andere kinderen zien die het eten.



Bij mijn oudste (moeilijke eter) hebben ze dat verkeerd aangepakt. Omdat hij soms geen fruit van de schaal wilde pakken is hij daar een keer voor gestraft op het kdv. Hij moest met net 2 op de stip. Nou, je begrijpt dat er een stevig gesprek heeft plaatsgevonden met de leidsters.

Sindsdien weigerde hij structureel alle fruit. Na een tijdje zijn we hem fruitshakes mee gaan geven om hem wel wat fruit binnen te laten krijgen en de druk van het ‘moeten’ fruit eten af te halen en toen is hij weer langzaamaan appel (en dat is helaas nog steeds het enige) gaan eten.

Ik wil zeggen, ik hoop wel dat ze goed omgaan met kinderen die soms niet willen of niet alles eten.

Fruit is daar echt een eetmoment. Ze krijgen niets anders dus het is wel belangrijk dat ze wat eten als ze meerdere dagen gaan.

Op de 2 kinderdagverblijven waar ik stage liep ging het verschillend. Bij de eerste kreeg ieder kind een eigen bakje met allerlei soorten fruit. Bij de tweede was het op 1 schaal en dan steeds rond gaan. Ik vind het eerste dus veel en veel beter, omdat je dan veel beter ziet hoeveel fruit een kind eet. Met 1 grote schaal eten sommige kinderen maar 1 stukje fruit en dat vind ik slecht.



In mijn eigen kinderopvang aan huis krijgen de kinderen dus ook ieder een eigen bakje met fruit, zodat ik weet dat ze gewoon goed fruit hebben gegeten. En je kunt een kind dat sommige soorten niet lekker vindt, meer van iets anders geven, zodat ie wel wat binnen krijgt. Fruit is gezond, maar het is ook belangrijk dat ze even wat eten tussen ontbijt en lunch, want daar zit anders flink veel tijd tussen!