Vanaf wanneer mogen kindjes nou een fruithapje hebben? Ik hoor wel eens dat kindjes met 3 maanden al krijgen, maar de hapjes in de winkel zijn vanaf 4 maanden volgens mij…
je cb zal je moeten zeggen dat je beter tot 6 maanden kan wachten met bijvoeden
tenzij je belgie woont :shifty:
@Tante Soesa wrote:
Vanaf wanneer mogen kindjes nou een fruithapje hebben? Ik hoor wel eens dat kindjes met 3 maanden al krijgen, maar de hapjes in de winkel zijn vanaf 4 maanden volgens mij…
6 maanden
Idd 6 maanden
cb adviseert 6 maanden ook hier
Hier hebben ze alle 3 al met 3 maanden gehad, maar bij ons zijn er dan ook geen allergiën oid in de familie. Maar de meningen zijn verdeeld over wanneer je het het beste kan doen.
mag van cb met 5 maand beginnen… hier ook geen allergieën oid…
Dat er geen allergieën in de familie voorkomen, wil niet zeggen dat er geen kans is op allergische reacties. Op de leeftijd van zes maanden zijn de darmpjes van een baby pas voldoende uitgerijpt om vaste voeding te kunnen verdragen. Wanneer er eerder wordt gestart met bijvoeding, is er dus al een verhoogd risico op allergische reacties. Als er dan ook nog sprake is van allergie in de familie, wordt dat risico alleen nog maar groter.
De voedingskundigen van Ntrcia gebruiken dit in echter hun voordeel door dus inderdaad alleen maar het verhoogde risico bij allergie in de familie te noemen en zo komen de halve waarheden in de wereld :?
Dat er op potjes staat “vanaf 4 maanden” heeft puur te maken met de verkoopcijfers van de fabrikanten; op die manier valt er voor hen extra winst te behalen. De gezondheid van de baby staat bij hen dus echt niet voorop.
@Heksje wrote:
je cb zal je moeten zeggen dat je beter tot 6 maanden kan wachten met bijvoeden
Dat klopt; zij horen de richtlijnen te volgen die zijn weergegeven in het IGZ-bulletin “Voeding van zuigelingen en peuters” te volgen. Dit bulletin is in 1999 uitgebracht door de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het Voedingscentrum en is bedoeld voor hulpverleners in de gezondheidszorg die te maken hebben met de voeding van pasgeborenen, zuigelingen en peuters.
6 maanden
Cb zegt tegenwoordig inderdaag 6 maanden. Ik heb het zelf met 4 maanden gedaan. 3 maanden vindt ik zelf erg vroeg.
Grappig want ik ken meerdere mensen met kindjes van net wel of nog geen jaar die al met 4 maanden begonnen zijn op advies van het cb… Hoe zit het dan als hij straks boven de 6 kilo komt? Dan mag hij volgens de nutrilon verpakking nog maar 4 voedingen en hij zit al boven de 5 kilo… is dat wel voldoende dan? Of moet hij echt tot 6 maanden 5 flesjes per dag blijven drinken?
Hij mag een liter KV per dag hebben. Hoeveel flesjes je geeft en hoeveel voeding hang verder af van wat Jim wil. Zolang je daar niet boven uit komt kun je in principe voeden op verzoek.
Als hij voor de 6 maanden aan de liter zit wordt het lastiger.
Je kunt dan voeding voor hongerige baby’s proberen en als je het niet meer red rijstebloem er door geven.
Maar liever dat ook zo lang mogelijk uitstellen.
Meestal gaat dat prima hoor en zijn het eerder de ouders die liever hadden dat ze wat sneller groot werden :mrgreen: .
hoi het buro hier en mijn kinderarts hebben allebij gezegt met 4 maanden.
Mijn zoontje krijgt dus nu af en toe ook wat hapjes fruit en reageert daar goed op.
De meningen verschillen als er allergies in fam. voorkomen zou ik wachten tot 6 maanden.
maar het allerbeste advies is gewoon je gevoel na gaan :thumbup:
NOa heeft op 3,5 maand 150 gr groentehapje gekregen en 3 weken later haar fruithapje
Ik heb het zo vroge gegeven omdat noa haar melk een bee’tje moe was.
sinds ik haar een groenthapje geef eet ze veel beter. Kind en gezin hier maakte er geen probleem van, ze stelden het eigenlijk voor om te beginnen op vier maanden. maar ons kleine meid had niet genoeg naar haar flesjes
De meningen zijn hier jammer genoeg zelfs onder de deskundigen over verdeeld. Ik ben zelf begonnen met 5 maanden en drie weken. Drie maanden vind ik in ieder geval zeker veel te vroeg. Probeer gewoon zo lang mogelijk door te gaan met de melkvoedingen.
Succes!
:-*
Marlous
@Mamalien wrote:
Hij mag een liter KV per dag hebben. Hoeveel flesjes je geeft en hoeveel voeding hang verder af van wat Jim wil. Zolang je daar niet boven uit komt kun je in principe voeden op verzoek.
Als hij voor de 6 maanden aan de liter zit wordt het lastiger.
.
Ik zit al over de liter (5x200 water) en Vasco is 5 maanden. ALs ik zo om me heen kijk, is hij niet de enige baby die voor de 6e maand op 1 liter zit. Dat is echt niet kwalijk hoor.
Op een gegeven moment is er meer vraag naar voedsel. En wat doe je dan: hapjes of fles beetje verhogen? Ik heb voor het laatste gekozen en dat gaan prima.
CB adviseerde in de 1e instantie pas met 6 maanden te beginnen met hapjes.
Ik was er vorige week nog ter controle en toen zeiden ze dat ik al langzaam wat hapjes kon geven, om alvast te wennen.
Het kan wel kwaad om meer als een liter kv te geven!
De nieren kunnen nog niet meer aan.
Ik zou dus persoonlijk zoals ik ook al schreef dan eerder voeding voor hongerige baby’s en als dat niet werkt rijstebloem gaan geven.
Als dat ook niet werkt dan komen pas de hapjes.
Rijstebloem is minder allergeen als fruit en groente vandaar.
Het is ook lastig als ze al aan de liter zitten.
Ik ben zelf pas na 6 maanden kv gaan geven dus had gelukkig dat probleem niet. Maar je laat je kindje natuurlijk niet huilen. Het is alleen even zoeken naar de beste oplossing.
Geef je al voeding voor hongerige baby’s en rijstebloem? Of dat nog niet?
Jelke begon op advies van cb met 4 maanden met fruithapje, toen ze van 5 voedingen naar 4 ging, om de 4 uur. Ze krijgt maar 180 per fles, meer gaat er echt niet in… vanaf 5 maanden adviseerde cb om ook met groentehap te beginnen.
o en ze krijgt al een paar weken rijstebloem bij haar flesvoeding